Vad har biltillverkare emot kombinationen 4WD och automat??

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Båstad
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Jag har kört med DSG låda sedan -08 och tycker det är kanon, tyvärr så sprack svänghjulet med det är ju knappast lådans fel då dubbelmassesvänghjulen har gjort det på manuella bilar också.
Enda gången jag har fått min bil att sluta driva pga. överhettning var när jag backade ganska lång uppför en backe med ett rejält tungt släp.
 

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Boden
Hoj
Scott.
Mercedes är väl nästan vanligare med automat än manuell. Kanske inte helt vanlig med 4matic , men dom finns ju också.
 

Smagatusk

Guest
Vad var det för Audi? Årsmodell, motorstorlek? Vad var slut?
 

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Ort
Skogen
Hoj
Tillfällligt utan
Vad var det för Audi? Årsmodell, motorstorlek? Vad var slut?

Va ingen speciell, mer svårigheterna i att kombinera en 2 liters dieseln med quattro och "en växellåda som växlar utan att man använder koppling med fötterna" Inte bara audi, bmw är precis samma. Dock verkar t ex Allroad gå att få så, men då måste man köpa en helt ny..
 

Smagatusk

Guest
Va ingen speciell, mer svårigheterna i att kombinera en 2 liters dieseln med quattro och "en växellåda som växlar utan att man använder koppling med fötterna" Inte bara audi, bmw är precis samma. Dock verkar t ex Allroad gå att få så, men då måste man köpa en helt ny..

:D

Litet missförstånd. Jag glömde citera sportbike om vad det var för Audi han bytte motor på. Jag blir lite nojjig eftersom jag precis köpt en V6 automatare... :crash
 

Smagatusk

Guest
Skit i vad grannarna tycker, hellre en ful Subaru än en Polo eftersom Audin står på verkstan hela tiden.
Fråga mig, jag bytte motor på en A6:a idag, 12000 mil och helt slut.
V6.

Vad var det för Audi? Årsmodell, motorstorlek? Vad var slut?
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
:D

Litet missförstånd. Jag glömde citera sportbike om vad det var för Audi han bytte motor på. Jag blir lite nojjig eftersom jag precis köpt en V6 automatare... :crash

Årsmodell på din då? :) Jag har två V6 biturbo från 2001. Finns risker med dessa, men sköts de rätt, så håller de många tiotusentals mil.
 

Smagatusk

Guest
Årsmodell på din då? :) Jag har två V6 biturbo från 2001. Finns risker med dessa, men sköts de rätt, så håller de många tiotusentals mil.

2007, A6 3.2 liters med multitroniclådan. Går bra och alla servicar är skötta.

Vi har haft två A6:eek:r tidigare (-01:a och -03:a) inklusive en V8, båda har strulat med DYRA fel. Händer det nåt med denna så är det sista gången vi köper Audi.
 

sportbike

Guest
Vad var det för Audi? Årsmodell, motorstorlek? Vad var slut?
Det var en A6 med V-6 bensinare, 06:a
Kamkedjearrangemanget var så slut att det inte gick att få bilen att gå bra, konstant felkod på bl.a kamaxelgivarna.
Det var billigare att byta motor till en begagnad än att riva denna och renovera den.
 

Smagatusk

Guest
Det var en A6 med V-6 bensinare, 06:a
Kamkedjearrangemanget var så slut att det inte gick att få bilen att gå bra, konstant felkod på bl.a kamaxelgivarna.
Det var billigare att byta motor till en begagnad än att riva denna och renovera den.

Ajfan... Samma modell som den jag precis köpt alltså. Kollade serviceboken och kedjorna till kamaxlarna är bytta vid 9000 mil. Var nåt missljud i dem enligt Audi i Malmö.

Jag ska serva min om en månad, och vad jag kunde läsa så skrev du att det var longlife-servicarna som var problemet? När jag bokade tid sa verkstadskillen att longlife-servicen är den enda typ av service de gör på dom bilarna.:3freak Låter ju inte bra i så fall... Vad är dina erfarenheter angående detta?
 

sportbike

Guest
Ajfan... Samma modell som den jag precis köpt alltså. Kollade serviceboken och kedjorna till kamaxlarna är bytta vid 9000 mil. Var nåt missljud i dem enligt Audi i Malmö.

Jag ska serva min om en månad, och vad jag kunde läsa så skrev du att det var longlife-servicarna som var problemet? När jag bokade tid sa verkstadskillen att longlife-servicen är den enda typ av service de gör på dom bilarna.:3freak Låter ju inte bra i så fall... Vad är dina erfarenheter angående detta?
Gör gärna en longlifeservice, men byt olja en gång emellan dessa, alltså var 1500:e mil så är du safe.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Ajfan... Samma modell som den jag precis köpt alltså. Kollade serviceboken och kedjorna till kamaxlarna är bytta vid 9000 mil. Var nåt missljud i dem enligt Audi i Malmö.

Jag ska serva min om en månad, och vad jag kunde läsa så skrev du att det var longlife-servicarna som var problemet? När jag bokade tid sa verkstadskillen att longlife-servicen är den enda typ av service de gör på dom bilarna.:3freak Låter ju inte bra i så fall... Vad är dina erfarenheter angående detta?

WTF! Longlife-servicen trodde jag de slutat med - det funkar inte att köra högpresterande motorer på samma olja i 3000 mil... Jag försöker byta var 1000mil som max - det tar ju inte mer än en kvart inkl leta fram verktyg och lufta och kontrollera systemet efteråt. Men själva servicen med den oljan och omvårdnaden är ok, bara att det behövs lite mer av samma vara.
 

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gôtteborg
Hoj
Aprilia Tuono v4r
WTF! Longlife-servicen trodde jag de slutat med - det funkar inte att köra högpresterande motorer på samma olja i 3000 mil... Jag försöker byta var 1000mil som max - det tar ju inte mer än en kvart inkl leta fram verktyg och lufta och kontrollera systemet efteråt. Men själva servicen med den oljan och omvårdnaden är ok, bara att det behövs lite mer av samma vara.

Är det så? Även om man mest kör långväga på motorväg, landsväg? Jaja jag kör tjänstebil ändå så jag kommer nog följa serviceboken bara.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Alltid, det såg jag som en självklarhet.


Nu skrev du ju bara mellan servicarna.
Oljan är inte den stora faran utan filtret, long lifeoljan ska klara 3000 mil vid normala förhållanden.
Fast jag skulle aldrig köra long life.

Dieselmeken dissekerade 3 st oljefilter för några år sen.
Ett nytt
Ett som suttit 1500 mil
ett som gått en long life.
Det sistmämnda var ingen vacker syn.
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Va en Ölänning som hade en Volvo 240, han menade på fullaste allvar att man bara behöver byta oljefilter, olja behöver bara fyllas på när den är slut. Bilen gick perfekt sålänge han hade den, ca 36000 mil. Så får man bara bort skiten i oljan håller den länge. Men vilken misshandel!

Longlife är ett skämt, och longlifeoljan är vanlig olja som allt annat, men dyrare. Lämpar sig inte för trimmade motorer heller, så den lär ju även vara sämre.

Som sagt, ett oljebyte mellan servicearna så lär även de motorerna hålla.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top