Vad har hänt med AVAMC??????

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Hoj
Kawasaki zzr600
CALLAHAN skrev:
dom begärde 64900:- för den.
Ville veta vad han kunde göra på priset vid ren köp.
Inte en spänn säger han då!
Han var grymt dryg och inte alls intresserad av att sälja nån hoj till mig.
Det kan inte vara så att varan faktiskt kostar precis så mycket som den är prismärkt? :rolleyes:

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
Den konkurrent som orkar kan stämma AVA för vilseledande marknadsföring. Man måste ha stöd för sitt påstående om att man är "bäst".

Ett sätt att komma undan är att avsluta meningen med ett frågetecken. T.ex. "Vi serverar stans godaste pizza?". Den som är ouppmärksam märker inte frågetecknet och läser det då som ett påstående fast det är en fråga.

Fult? Kanske. Lagligt? Ja...

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
ksann skrev:
Håller med dig i princip MEN... har nyligen varit på Buell Center i Bromma (sthlm) och dom var extremt snälla, kunniga, osv. Hade jag gillat hojen som jag provkörde hade jag absolut handlat av dom. Har aldrig fått en sån bemötande i en hojbutik förut. Pratade med en kille som heter Johan. Han var toppen!

Jag har även pratat med AVA eftersom jag ville köpa en RSV av dom (men jag var för långsam någon annan köpte den)... Bättre bemötande än MCVaruhuset tyckte jag i alla fall.

I övermorgon ska jag åka till Anderstorp för att köpa min hoj ifrån Stigefelts Motor.

Självfallet finns det undantag -och tur är väl det (har fö alltid blivit väl bemött på MC-varuhuset... :rolleyes: )

Kanske är jag miljöskadad efterom jag är säljare själv men det som stör mig är att det är så ojämnt, så personberoende, vilket aldrig skulle funka i många andra branscher. Vissa säljare är kanon medan andra aldrig skulle få ha med kunder att göra överhuvudtaget. Och trots det står de där och hänger år efter år....vad är det för typ av kultur som råder när såna får fortsätta att kalla sig för säljare?? Jag tycker det är helt jävla vansinnigt....vanligt.

Samma sak gäller bilsäljare....på BMW i Segeltorp tjänar de 10k i månaden i grundlön, resten är provis (mållönen är ca 35 000) men ändå kan man gå runt i 30 minuter i en halvtom hall utan att ens bli tilltalad.... :va :va :va :va

RSV APA

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Hoj
RSV APA
Ava Mc

Köpte en Mille hos Mc-Kompaniet i väring 2002. Ringde Ava Mc om första service men de serva bara apan om den var inköpt hos de. Tänk om alla återförsäljare resonerade på samma vis. Om jag bor i Göteborg å köper en volvo å sen flyttar till sthlm så kan jag ej serva den i sthlm... :confused: Men sista idioten är ej född så därför överlever butiker som Ava.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Idag var jag in på ica och skulle köpa mjölk...
När jag kom fram till kassan så frågade jag..
S= jag F= försäljaren i kassan
S:- Hur mycket kostar den.
F:- 6:90
S:-Och med rent köp???
S:- Men lite rabbat måste jag ju få.. handlar här varje dag.
F:- Mjölken kostar 6:90 Vi prutar inte en kr.
S:- Fy fan vilken dålig service. Jag ska genast hänga ut er på icakunder.com

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
SENSEI skrev:
så var tugget igång igen..
Folk som inte ens bor i närheten och därför har störst erfarenhet av AWA och andra firmor minst 40 mil från där de bor snackar skit om dem...

AWA har kunnig och trevlig personal. Har aldrig haft några som helst problem och jag får den hjälp jag behöver.. Snabbt.

Visst de begär i mina ögon lite väl mycket för en del beggade hojjar.. Men det är de som sätter priset. Sen är det ju upp till kunden om han är villig att betala det priset...
Fattar bara inte att man kan påstå att de har dålig service för att de inte vill pruta bort sin vinst.. Finns ju knappast någon försäljare som gör det...

För övrigt så är det väll upp till Företaget hur de vill marknadsföra sig.
Ja dina polare på AVA blir ju sura om du skriver annat ;)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
HanneZ skrev:
Ja dina polare på AVA blir ju sura om du skriver annat ;)
Mina polare på ava.. hmm jag känner EN som jobba där.
polare = plural Polarn= ental.

Nä han blir inte sur om jag skriver annat. Skulle jag skriva annat skulle jag ljuga.
Jag har blivit sämre bemött på andra hojbutiker bla en där verkstan har stått och hittat på rena lögner när jag diskuterade bänkning och mappning av min gml TL.
Jag hänger inte ut firman eller killen jag snackade med här på forumet för det.
Men folk i Skövde mfler ställen vet ju exakt hur det funkar.. För de har läst det på sporthoj.com. Du måste ha tillgång till internet för att komma in där... och allt som står på internet är sant.
:fyllisar

superman

wheelie king
Gick med
10 Aug 2004
Hoj
K8 blå/vit
SENSEI skrev:
så var tugget igång igen..
Folk som inte ens bor i närheten och därför har störst erfarenhet av AWA och andra firmor minst 40 mil från där de bor snackar skit om dem...

AWA har kunnig och trevlig personal. Har aldrig haft några som helst problem och jag får den hjälp jag behöver.. Snabbt.

Visst de begär i mina ögon lite väl mycket för en del beggade hojjar.. Men det är de som sätter priset. Sen är det ju upp till kunden om han är villig att betala det priset...
Fattar bara inte att man kan påstå att de har dålig service för att de inte vill pruta bort sin vinst.. Finns ju knappast någon försäljare som gör det...

För övrigt så är det väll upp till Företaget hur de vill marknadsföra sig.

Vill inte snacka skit men jag delar med mig av mina erfarenheter av Ava mc,jag och brorsan var där och tänkte köpe varsin zx10r men det blev ingen affär.
För säljaren som vi mötte ville kränga på oss sina 2 04:eek:r som han hade pålagret och det var ok tills vi fick reda på priset på dom.Bara 5" i rabatt per hoj trots att vi ville ha en del extra på dom.Fortfarande pratar vi 04 trots att det var mars 05 när vi var där.

Så det blev 2 st cbr1000rr 05:eek:r istället och det har jag inte ångrat. :banana

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
SENSEI skrev:

Jag får alltid rabatt där jag köper hojprylar. Att ta ICA som exempel är bara korkat men jag har faktiskt fått rabatt på COOP ett par gånger.

Ahlstrom

Marijuana™ Approved by Pippi & friends
Gick med
21 May 2003
Hoj
ZXR750J
SENSEI skrev:

:hihi

Vafan!! I min ica-affär tar de 7.90. Var handlar du??

;)

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
KTM Super Duke 1290R / KTM 300 EXC TPI 2021
Sensei - Vad är det som gör att alla som har blivit dåligt bemötta, har orsakats problem av deras inkompetens (säljare, men framförallt verkstad) har fel, medans du har rätt för att du minsann inte har haft några problem?

Jag betvivlar inte att du tycker de är bra, men även en blind höna hittar ett frö ibland, som jag brukar säga...

Inse att AVA är klart överrepresenterat med missnöjda kunder, det lär inte bero på deras lysande kompetens och överdådiga kundvård.

/R

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Raid72 skrev:
Sensei - Vad är det som gör att alla som har blivit dåligt bemötta, har orsakats problem av deras inkompetens (säljare, men framförallt verkstad) har fel, medans du har rätt för att du minsann inte har haft några problem?

Jag betvivlar inte att du tycker de är bra, men även en blind höna hittar ett frö ibland, som jag brukar säga...

Inse att AVA är klart överrepresenterat med missnöjda kunder, det lär inte bero på deras lysande kompetens och överdådiga kundvård.

/R
Säger inte att jag har vare sig rätt eller fel. Ok folk har blivit dåligt bemött.. visst. Kanske , obs säger kanske, kan finnas en orsak till det många gånger.
Som man själv vill bli bemött bemöter man andra. Har du då som kund haft en dålig attityd från början så är det lätt hänt att man blir bemött på samma sätt.
Allt jag sagt är att jag blivit väl omhändertagen på AWA de senaste 2 åren. Och att jag skulle rekomendera dem.
Har också sagt att visst jag har fått snorkigt bemötande på andra firmor i sthlm. Vilket gjort att jag inte ens köper en glödlampa där. Men det är mitt, dvs kundens val att välja var jag vill spendera mina pengar. Men jag HÄNGER inte ut dem på ett allmänt forum. pga att de tex inte vill ge mig rabbatter eller pruta ner en hoj de har till salu....

Att sen folk från villt skilda delar av landet sitter och skriver skit om en firma som de knappast har varit in i det är rent patetiskt.

Så fort det kommer upp något negativt om en annan stor mc-butik här på forumet så stängstråden och plockas bort. Antagligen på firmans begäran..
Awa skiter i det.. vilket också gör att det ser ut som att de har många som är missnöjda jmf med andra... Men det är ett val de gjort.

Dessutom så verkar många här inne inte inse att sporthojar är en minoritet i hojvärlden. Vi är inte köpstarka jmf med gubbar i 50 års åldern. Sporthojar utgör ca 10-20% av hojbesåndet och vi är redan pungsparkade på försäkringspremier mm. DVS det är inte oss de tjänar pengar på.. Vi är inte den viktiga målgruppen...

Och om de nu vill gå ut med en ny inställning. Förnya sig så varför då snacka skit om dem för det med...

Last edited:

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Lurch skrev:
Jag får alltid rabatt där jag köper hojprylar. Att ta ICA som exempel är bara korkat men jag har faktiskt fått rabatt på COOP ett par gånger.

Förstår inte varför det skulle vara så korkat?
Ingen kräver rabbat när du handlar dina dagliga varor. Eller när du köper kläder.
Men så fort det gäller fordonsprylar så ska man ha rabbatter.....
Det är dessa inkomster som gör att en butik kan ha bra med personal så att det kan ges bra service.
Det är marginalen på varorna som ska betala hyra av lokal och omkostnader... samt deras löner.

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att du har några personliga intressen i Ava som företag...

Bemötandet är det minsta problemet. Jag håller med om att man inte kan kräva rabatter. Handlade själv nyligen en ny hoj och tyckte att de fick göra lite på priset, han förklarade vänligt att det inte fanns några marginaler att göra någonting av. Fine, hade inga problem med det. Han var inte snorkig, utan saklig. Men som sagt bemötandet om man ska handla något är deras minsta problem.

Dock är det väldigt viktigt hur man blir bemött när man har problem. Om du inte får rabatt eller tycker att säljaren tittar snett på dig när du kommer i ditt skitiga blåställ eller för att du precis har fått körkort och blir nekad provkörning av senaste Rettan så är det ganska ointressant i sammanhanget. Där finns det fler butiker som kan bättra sig.

Vad som gör att jag med flera tycker så illa om Ava är deras inkompetens. De lovar saker som de inte håller, de gör fel men vägrar göra rätt för sig och har ett allmänt dåligt sätt att hantera problem efter försäljning.

Har jag 150.000 brännande i fickan och blir otrevligt bemött går jag till en annan affär, inga problem. Men har jag redan handlat och blir dåligt bemött är det en helt annan sak, det är detta som är viktigt och som Ava är så bra att vara dåliga på...

/R

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
SENSEI skrev:
Förstår inte varför det skulle vara så korkat?
Ingen kräver rabbat när du handlar dina dagliga varor. Eller när du köper kläder.
Men så fort det gäller fordonsprylar så ska man ha rabbatter.....
Det är dessa inkomster som gör att en butik kan ha bra med personal så att det kan ges bra service.
Det är marginalen på varorna som ska betala hyra av lokal och omkostnader... samt deras löner.

Har du provat att pruta i en vanlig butik? Inte så svårt.

Om man vill betala hyror, löner och andra omkostnader så bör man ju sälja nåt också, tex två st ZX-10-or som nån nämnde ovan. Marginalen på 0 kronor är inte så mycket. Mer långsiktigt sett så är min åsikt att dålig service ger färre kunder vilket ger lägre omsättning. Och massiv kritik under flera år på sh.com.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Raid72 skrev:
Om man inte visste bättre skulle man kunna tro att du har några personliga intressen i Ava som företag...

Bemötandet är det minsta problemet. Jag håller med om att man inte kan kräva rabatter. Handlade själv nyligen en ny hoj och tyckte att de fick göra lite på priset, han förklarade vänligt att det inte fanns några marginaler att göra någonting av. Fine, hade inga problem med det. Han var inte snorkig, utan saklig. Men som sagt bemötandet om man ska handla något är deras minsta problem.

Dock är det väldigt viktigt hur man blir bemött när man har problem. Om du inte får rabatt eller tycker att säljaren tittar snett på dig när du kommer i ditt skitiga blåställ eller för att du precis har fått körkort och blir nekad provkörning av senaste Rettan så är det ganska ointressant i sammanhanget. Där finns det fler butiker som kan bättra sig.

Vad som gör att jag med flera tycker så illa om Ava är deras inkompetens. De lovar saker som de inte håller, de gör fel men vägrar göra rätt för sig och har ett allmänt dåligt sätt att hantera problem efter försäljning.

Har jag 150.000 brännande i fickan och blir otrevligt bemött går jag till en annan affär, inga problem. Men har jag redan handlat och blir dåligt bemött är det en helt annan sak, det är detta som är viktigt och som Ava är så bra att vara dåliga på...

/R
Så bra att du vet bättre då :tummenupp Fast vem vet.. De kanske tar exta mycket hand om mig för att jag skriver detta :tungan Kanske därför det funkat så bra för mig då... :va
Nä jag har inte några som helst intressen där. Den dagen jag tycker att de gjort fel mot mig och vägrar rätta till felet så vänder jag mig till konsumentombudsmannen. Ska finnas en sådan gratis i varje komun...
Likväl som ni hänger ut dem för dålig secvice.. inkompetens mm så har ju jag lika stor rätt att säga att jag inte har haft några som helst problem med dem. Och att de gjort så att jag blivit mycket nöjd..
Den dag jag inte längre är nöjd så kommer jag sluta handla där... Men inte hänger jag ut dem på forumet för det...
Jag kan förstå missnöjet om de klantat sig och vägrar rätta till det... JAg skulle också bli arg då... Men de exemplen finns på fler ställen... utan att det står uppradat här...
De flesta som klagar klagar ju på att de inte fått provköra värsta hojen...
Att de inte fått pruta mer än 5000 kr Trots att det var förra årets modell...
Att de inte fick rabatt på drivpaketet.. mm
Eller värst av allt Sitta i Luleå och tala om hur kassa de är...
Att de bara säljer dålig kvalitet.. (konstigt nog säljs samma grejjer på Din MC med, fast med bättre kvalitet då... :rolleyes: )

Eller som jag läste i ett inlägg. Killen vars farsa hade varit där typ 10 min innan stängning och ville provköra en hoj. När han i det läge inte fick provköra hojen på sina egna vilkor så struntade han i att handla på ava. Istället åker han upp till en annan handlare typ dagen efter... provsitter en likadan. Provstartar den... och köper den... Utan provtur.... Ändå så var provturen det viktigaste argumentet att inte handla på ava... :confused:

Fast det är kanske bara jag som är :3freak Eller så...

Vi har alla olika åsikter om allt.. Rätt eller fel med massor av nyanser i grått.

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
säkert tycker de verkar vara helt oseriösa....
Köpte en suka av en kille i stockholm föra våren den va servad för
ca 100mil sedan när jag köpte den....
Som vanligt lämnade jag in hojen till min suzuki verkstad när jag kom hem för
en koll och service för att vara på den säkra sidan... Då säger de när de håller på oj vilka slitna tändstift och det kan jag hålla med om helt utbrända, då kommer saken att servicen som ava hade gjort så skulle tändstift byte ingå men icke... Sånt får man ju krupp på...

///Micke

jboive

Pjååår Räijsing
Gick med
12 Mar 2003
Hoj
SENSEI skrev:
Så bra att du vet bättre då :tummenupp Fast vem vet.. De kanske tar exta mycket hand om mig för att jag skriver detta :tungan Kanske därför det funkat så bra för mig då... :va
Nä jag har inte några som helst intressen där. Den dagen jag tycker att de gjort fel mot mig och vägrar rätta till felet så vänder jag mig till konsumentombudsmannen. Ska finnas en sådan gratis i varje komun...
Likväl som ni hänger ut dem för dålig secvice.. inkompetens mm så har ju jag lika stor rätt att säga att jag inte har haft några som helst problem med dem. Och att de gjort så att jag blivit mycket nöjd..

Självklart har alla rätt att stå för sina erfarenheter.

Det jag har hängt upp mig på i ditt inlägg är att du tycker att det gnälls på Ava. Jag tycker inte att det gnälls utan är befogad kritik. Har åkt hoj i över 16 år, har ett brett kontaktnät och erfarenhet av ett otal hojbutiker.

Ingen av mina bekanta eller jag själv har blivit lika dåligt bemötta som på Ava någon annanstans...

Sen har vi ju det berömda ordspråket: Ingen rök utan eld...
Du tror väl inte att det är en massiv konspirationsteori att Ava har det rykte de har?

Jag tolkar dina inlägg som att du försöker försvara Ava bara för att du har blivit väl behandlad där. Kul för dig, men det gör ju inte att alla andra ljuger eller överdriver sina dåliga erfarenheter.

Sen, tro det eller ej, så finns det en värld utanför SportHoj och många som inte hänger här har lika dåliga erfarenheter.

/R

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...