vad har hänt med den här hunden?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Nyteknik skrev:
Det är väl vad som har hänt. Kamphundar har uppenbarligen en bra bit fram till genetisk fulländning; anfalla ett piggsvin...

Ja det är synd att kalla den för en intelligent hund....

Vilket vilt djur som helst fattar att man ska ge fan i piggsvin, på de där hundarna har uppenbarligen viktiga spärrar plockats bort, vilket iofs inte var en nyhet för mig.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
FFS, får Fixxxer reda på att ni kallar den där terriern för kamphund så är ni rökta. All of you.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Markus skrev:
FFS, får Fixxxer reda på att ni kallar den där terriern för kamphund så är ni rökta. All of you.

Är det inte en engelsk bullterrier? Avlad att hetsas mot tjurar. Fast jag vet att man inte kallar dem kamphundar i normal hundterminologi. Jag har heller inte kallat den det, bara ointelligent.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Chris Ash skrev:
Är det inte en engelsk bullterrier? Avlad att hetsas mot tjurar. Fast jag vet att man inte kallar dem kamphundar i normal hundterminologi. Jag har heller inte kallat den det, bara ointelligent.

Skulle tro att det är en Amstaff elelr Pitbull, har för mig att bilden är tagen i USA. Jag tror att rasen du söker är en Staffordshire Bullterrier, en sådan snutt som är på min avatar. De är inte bara framavlade för att kampa med tjurar och hundar, de är också avlade för att jaga råttor. Visste du förresten att de kallas Nanny dog i England?
 

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
Markus skrev:
FFS, får Fixxxer reda på att ni kallar den där terriern för kamphund så är ni rökta. All of you.

Det är en Bullterrier. (Ser ut att ha ett sådant huvud under alla taggar... men den kan ju vara väääldigt svullen oxå) Den har samma förfäder som Staffordshireterrier och APBT om man tittar nått hundra år tillbaka i historien...
Alla terriers har kamplust, de är ju faktiskt jakthundar med syfte att fysiskt konfrontera bytet.

Den här bullterriern har gjort vad en terrier kan bäst; Att inte ge sig fast det gör ont. ( Dvs alla terriers är kamphundar... däremot har inte alla terrierraser används till HUNDKAMP... ) :tungan
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Chris Ash skrev:
Är det inte en engelsk bullterrier? Avlad att hetsas mot tjurar. Fast jag vet att man inte kallar dem kamphundar i normal hundterminologi. Jag har heller inte kallat den det, bara ointelligent.

Tänker inte du på en Engelsk Staffordshire Bullterrier, det är en annan hund än Bullterrier.
Oavsett vilket så ska du akta dig jävligt noga för att skriva sådant du inte har 100% koll på så länge Fixxxer är reggad användare. Jävligt noga. :fakta
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Flamma77 skrev:
Det är en Bullterrier. Den har samma förfäder som Staffordshireterrier och APBT om man tittar nått hundra år tillbaka i historien...
Alla terriers har kamplust, de är ju faktiskt jakthundar med syfte att fysiskt konfrontera bytet.

Den här bullterriern har gjort vad en terrier kan bäst; Att inte ge sig fast det gör ont. ( Dvs alla terriers är kamphundar... däremot har inte alla terrierraser används till HUNDKAMP... ) :tungan

Förfadern till APBT är väl just Staffe och American bulldog om jag inte har fel.
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Rasbeskrivning

Amerikansk pit bull terrier är en hundras med en lång och brokig historia. I början av 1800-talet började den då atletiska och arbetande engelska bulldoggen korsas med terriers för att få fram en piggare hund främst för hundkamp och råttjakt. Typen av hund följde tidigt med utvandrande engelsmän och irländare till alla hörn av det engelska imperiet. Många av dem kom att hamna i USA där hundarna blev en viktig förutsättning för nybyggare. Typen av hund användes där som allt-i-allo-hund och gårdshund, och skulle klara av alla på en gård förekommande arbetsuppgifter. Storleken ökade något eftersom en större hund kunde försvara gårdens djur mot pumor, prärievargar och andra rovdjur.

Hundtypen användes även i USA för hundkamp även om omfattningen av detta är starkt överdriven.



1898 började United Kennel Club stambokföra dessa hundar som nu ansågs ha utvecklats till en homogen ras. Man kallade den för amerikansk pit bull terrier (APBT).1909 började även American Dog Breeders Association stambokföra rasen. Idag är majoriteten av de registrerade APBT utställnings och familjehundar.

En amerikansk pit bull terrier är en mellanstor atletisk hund med kort hårlag, och med ett öppet och tillgängligt temperament. Ingen storlek eller vikt är satt men de flesta hundar ligger trots det nära snittvikten på 25 kg för hane och 20 kg för tik. Alla färger och alla kombinationer är tillåtna. Nosen kan vara svart, röd eller annan färg.



Rasen är aktiv och arbetsvillig, skärpan är normalt låg och kamplusten hög. Rasens historia som en allt-i-allo-hund präglar den än i dag då en APBT kan göra väl i från sig inom så skilda områden som lydnad, ank- och fårvallning, traditionellt bruksarbete, weight pulling och agility. P.g.a. sin höga aktivitetsnivå och den arbetande hundens temperament behöver den en mycket kunnig och engagerad ägare. Får den det har den alla förutsättningar för att bli en mycket god träningskamrat oavsett vad man tränar och en väl fungerande familjehund, speciellt för barnfamiljer.


/t
 
Last edited:

Flamma77

Hojlös halvabstinent helveterinär.
Gick med
24 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Fullt möjligt att seriöst tänka tanken på en...
OLJEKYLD GSXR skrev:
Förfadern till APBT är väl just Staffe och American bulldog om jag inte har fel.

Lite höljt i dunkel vad som var vad, så långt tillbaka... Staffen vet jag... men om Am. bulldogen är anfader eller "parallell" vet jag inte... Men anfader till både bulldoggen och APBT`n är ju de hundar som kom med med människan från Irland och England.
 
Last edited:

Paradoxy

Guest
Twin, innan du ändrade frågade du hur han visste att det var en kamphund.

Jag håller med dig, alla hundar är inte sånna, han snubblade säkert :gnissla
 

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Såld
Paradoxy skrev:
Twin, innan du ändrade frågade du hur han visste att det var en kamphund.

Jag håller med dig, alla hundar är inte sånna, han snubblade säkert :gnissla

Det går ju inte att kalla en hund för kamphund om den inte används till kamp?
 

Paradoxy

Guest
Twin skrev:
Det går ju inte att kalla en hund för kamphund om den inte används till kamp?


Dom flesta uppfattar sådana hundar som kamphundar vare sig dom har blivit hetsade till kamp eller inte.

Det har ju hänt att hur lugna och fina hundar som helst har fått en knäpp i hjärnan och attackerat och skadat båda ägare och andra människor.

Ser jag en sån hund håller jag mig en bra bit ifrån.
 

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Blårykande crossmoppe
Twin skrev:
Det går ju inte att kalla en hund för kamphund om den inte används till kamp?

Jodå, det går alldeles utmärkt och det tänker jag fortsätta med när det gäller pitbull.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Paradoxy skrev:
Twin, innan du ändrade frågade du hur han visste att det var en kamphund.

Jag håller med dig, alla hundar är inte sånna, han snubblade säkert :gnissla

Han snubblade nog inte, snarare ville han nog leka med den där roliga mojjen som sprang i skogen. Hundar gör så förstår du. Hur många hundar har sett ett piggsvin och vet att de är farliga?

Flamma77 skrev:
Lite höljt i dunkel vad som var vad, så långt tillbaka... Staffen vet jag... men om Am. bulldogen är anfader eller "parallell" vet jag inte... Men anfader till både bulldoggen och APBT`n är ju de hundar som kom med med människan från Irland och England.

Såvitt jag vet (och det är ju inte mycket i vanlig ordning :) ) så korsade man Staffen med American bulldog, tror det ligger andra liknande, utdöda raseri också. Därur blev det APBT. Jag har lärt mig den hårda vägen att hålla undan näsan när man ska gosa med en sådan, de är duktiga på att skallas när de ska slicka en i ansiktet :hihi
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top