vad har jag???

Gick med
15 Oct 2006
Hoj
vet ej MM köpt på mds
Tjaba alla glada. har lite frågor, är lite färsk på MM men äger iaf en. MEN vet ej vad det är för modell
den är köpt på MDS, 49cc 3,5hkr och gick jävligt bra tills jag vurpa(haft den i ca 1v) .

nu startar den efter X-antal ryck så kan man köra ca 30m, det är bara första ggn den är trögstartad, sen startar den på första rycket.

men när man fått igång den och gasar på lite(utan att köra iväg) så bluddrar den för att sedan dö, tror att den ej får soppa så det räcker, har ny kraftigare soppaslang, provat att skruva ut och in nålen, inget funkar.

HJÄLP! Blir galen på sånt. Tack:huvet

MilleN

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
GSX-R 750 -97, Fiddy DBR-1 125cc :)
Flytta clipset på nålen så ändrar du bränsletillförseln till förgasaren. Finns säkert någon annan med vettig förklaring :)

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
modellen e säkerligen en 14E...kinagrejer...
byt ut soppafiltet...det e kasst...
tändstiften e inte heller nån hit...
sen e den bara arr justera på nålen... flyttar man ner clipset så nålen kommer högre upp så får den mer soppa..

Gick med
15 Oct 2006
Hoj
vet ej MM köpt på mds
tack för tipsen

har borrat upp där soppan rinner ur tanken 1,5mm, byt tändstift, fimpat soppa filtret.(kör bara på akrylat).

nu går den som en klocka igen:yoparty

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
kör inte på sånt där miljö-vänligt skit utan riktig soppa....tyvärr så kör man väl köra på det om man kör på inomhusbana....den blir ju helt orkeslös...
min blev svårstartad med det ..

Gick med
15 Oct 2006
Hoj
vet ej MM köpt på mds
märkt det

jo tack har märkt det nu. ska riva motorn för vintern och borra och ha mej. önska mej lycka till....:tummenupp

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
davidzetterlund skrev:
2552209 jo tack har märkt det nu. ska riva motorn för vintern och borra och ha mej. önska mej lycka till....:tummenupp

Lycka till! :tummenupp

Vad har du tänkt dig?
Köpa ny cylinder som inte sitter ihop med toppen, fräsa kanaler, nytt avgasrör, annat kul? :)

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
inte en sån bra ide att trimma dem..möjligtvis att porta/finputsa avgas-porten..
gjorde lite grejer på min 14 e...satte på mikuni 20 mm fuggis..sen portade vi avgasporten...den går väl typ i 75 blås nu men vridet försvann tyvärr..
e du missnöjd så kan du fylla upp porten med kemisk metall...
annat tips e att blanda i 7-10% toulen i soppan..går mycket renare och varvar mer... finns i färghandlare...
höler oktanet...

Gick med
15 Oct 2006
Hoj
vet ej MM köpt på mds
ska prova mej fram

vet inte riktigt vad jag ska göra men små hål ska bli större det är nåt som är sant.

jag har ju en ny trim cylinder+förg och kolv som jag får smalla på om det skiter sej. friskt vågat....blablabla

bra ide får prova med toulen.

har sett att biltema har något oktan höjande på flaska. typ tripak el ngåt liknande.

nån som har erfarenhet av nåt sånt? funka bra lixom?:näsblod

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
japp...men e man hoj-åkare så e man död innan 30 iallafall:tummenupp

toulen e ju mest för trimmade grejer med rejält komp...
hur stor fuggid ska du ha på då??

Gick med
15 Oct 2006
Hoj
vet ej MM köpt på mds
jo bra fråga får se vad det största man kan mekla ihop det med, funderar: kan man mecka på en 70 el 80cc på 14e ramen? eller kan man lika gärna gå ut och lägga sej bakom ett krön på E4:an?

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
davidzetterlund skrev:
2571137 jo bra fråga får se vad det största man kan mekla ihop det med, funderar: kan man mecka på en 70 el 80cc på 14e ramen? eller kan man lika gärna gå ut och lägga sej bakom ett krön på E4:an?

hade lite funderingar att slänga på min fiddy-motor (70cc) när ramen på den gett upp...
men märkte snart at man lär förlänga ramen på 14E..
motorerna har som sagt ingen växellåda...utan bara en slirkoppling...och ska man köra samma princip igen...så e ju typ alt. en motorsågsmotor...
höjden från backen upp till överkant ram på in 14 e är ju inte så värst överdriven... går väl att tilta motorn förr visso....

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
sx-pojken skrev:
2572037 hade lite funderingar att slänga på min fiddy-motor (70cc) när ramen på den gett upp...
men märkte snart at man lär förlänga ramen på 14E..
motorerna har som sagt ingen växellåda...utan bara en slirkoppling...och ska man köra samma princip igen...så e ju typ alt. en motorsågsmotor...
höjden från backen upp till överkant ram på in 14 e är ju inte så värst överdriven... går väl att tilta motorn förr visso....

Been there done that.... Nästan iaf.

Vi satte i en yamaha Fs1 motor som hade använts till mopperacing. Med allt möjligt trim på. 60cc, större insug, förgasare, effekt system, lättad/ balancerad vev/ svänghjul.
Fick i princip skära ner hela ramen och bygga upp den runt motorn på nytt.
Tror drevningen blev 16 el 17 -28 till slut med en topp notering på ca 90km/h.
Förbannat kul och minst lika farlig att köra...:D

Här är några bilder

Bifogat

• fs1miniprojekt1.JPG
    fs1miniprojekt1.JPG
    110.9 KB · Visningar: 1,074
  • fs1miniprojekt6.JPG
    fs1miniprojekt6.JPG
    93 KB · Visningar: 231
  • fs1miniprojekt7.JPG
    fs1miniprojekt7.JPG
    110.5 KB · Visningar: 205

sner0

pytt i pannan!
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
Hyosung GT650R
Stoppsladd skrev:
2572615 Been there done that.... Nästan iaf.

Vi satte i en yamaha Fs1 motor som hade använts till mopperacing. Med allt möjligt trim på. 60cc, större insug, förgasare, effekt system, lättad/ balancerad vev/ svänghjul.

Här är några bilder

Oofyfan!
Vilket ruggigt skönt bygge! :) :)

Jag har också funderat på det här med större cc på, men då mer i banorna om det finns nån lämplig cylinder som skulle passa på ursprungsmotorn..
Är ju rätt tjockt gods(kanske 5mm va?), så man borde ju kunna gå upp en del i borr iaf. Ökat slag vet jag däremot inget om..

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
sner0 skrev:
2572816 Oofyfan!

Jag har också funderat på det här med större cc på, men då mer i banorna om det finns nån lämplig cylinder som skulle passa på ursprungsmotorn..
Är ju rätt tjockt gods(kanske 5mm va?), så man borde ju kunna gå upp en del i borr iaf. Ökat slag vet jag däremot inget om..

Gamla luftkylda yamaha 80cc cross cylinder ska iaf gå å montera på DTn så det borde gå på Fs1 oxå men vet ej hur det blir om toppen tar i framdäcket....:huvet

Annars tjänar man inte så mycket på att ta up till 65cc det är väldigt marginellt. Denna gick näääästan lika fort med 5,5 hk cyllen monterad.

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Visst är det fräcka byggen att leka med men är man ute efter effekten så förstår jag inte varför när det finns bitar till dom riktiga 50cc minimotohojarna (grc,dm o alla andra med polini o bizetamotorer) som ger 15-16 hästar, Allt detta jobbet för att bygga dit en moppemotor på 5-6 hästar???

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha wr250X -08
Jonas A skrev:
2573944 Visst är det fräcka byggen att leka med men är man ute efter effekten så förstår jag inte varför när det finns bitar till dom riktiga 50cc minimotohojarna (grc,dm o alla andra med polini o bizetamotorer) som ger 15-16 hästar, Allt detta jobbet för att bygga dit en moppemotor på 5-6 hästar???

Jo visst men det är ju inte det som är grejjen.

Det roliga var ju att göra själva bygget.
Vi hade en komplett mini utan motor och en bekant hade en moppe motor i delar över som han villa ha nåra hundra för. Jämför det med att köpa ett avgas system till en grc för 3-4 tusen...

Visst skulle man kunna fläska på å köpa en ny värsting "märkes" minimoto å
allt möjligt trim till den men vad har man roligast med? En grej för 30 tusen eller en för 300kr som man dessutom kan slänga om man tröttnar?:tummenupp

Kan ju jämföra det med en polare som byggde en crosskart som var fyrhjulsdriven med coswort axlar och 1000cc mc motor ett bygge för ca 20 tusen. Åkte ifrån en grupp A bil som kostade nästan millen ute på en sjö......
Han i bilen blev lite trött....:D

Crash rider

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Nov 2005
Hoj
Cresent comfort 2013
Stoppsladd skrev:
2572615 Been there done that.... Nästan iaf.

Här är några bilder

ha ha..tok-häftig...
gillar hemmabyggen..
det går att ha skoj för små pengar med..

sner0 skrev:
2572816 Oofyfan!

men det e väl en alu-cylinder...alltså har du nicasil-lopp.. du lär du lämna in den på om-nicasliering...

Last edited:
Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...