Vad har ni under skinnstället?

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Haha, ofan är det bara jag som har på mig jävligt mycket kläder? :D
Kalsonger
Försvarets Långkalsonger
Försvarets Fältskjorta 90
Tunna Löparstrumpor Fit...
Ryggskyd ala Dainese
Bikepro halsduk typ.

Utanpå skinnstället kör jag med en långärmad Tröja för och slippa skita ner skinnstället från massa flugskit och odör :D

Jag kommer dock testa och köra med:
Nike Fit Pro produkter, har införskaffat 2st långärmade modeller
Kanske dax och köpa Nike fit byxorna oxå hehe :D

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Underställ (craft), funderar på att försöka hitta något nytt bättre om möjligt.
Kallingar och strumpor, ullsockar om det är kallt.
Sen en bike buff i halsen, minskar även vindbruset upptäckte jag :tummenupp

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Men grabbar..har ingen av er gjort lumpen på ngt förband som är känt för att marscha mkt? Minns ni vad befälen sa då? Alltså att man inte skulle använda bomullsstrumpor eller underställ i bomull, för då när det suger åt sig svetten så kyler det och man börjar frysa. Då passar det ju ypperligt under skinnstället under varma sommardagar. Med andra ord..bomullen suger åt sig svetten så att det inte kryper ut i skinnstället och det i sin tur luktar illa efter ett tag. Det fuktiga bumullsstället kyler istället eftersom det är fuktigt och blött. Det hjälper alltså kroppen att kyla av sig.

Med det i tankarna köpte jag långkallingar på Biltema i 95% bomull eftersom man knappt hittar det ngn annanstans numer och på överkroppen har jag vanlig bomulls t-shirt.
I början blir det varmt, men sedan börjar det kyla eftersom det börjat bli svettigt.
När man kommer hem så är det bara att slänga dem i tvätten.
Är riktigt funkis!:tummenupp

Har man funktionsplagg så har det funktionen att det transporterar svetten ut från kroppen. Då kommer det ut till skinnstället plus att man ständigt är varm pga att materialet har då värmande effekt när det är torrt.

Ett tips bara..;)

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Men grabbar..har ingen av er gjort lumpen på ngt förband som är känt för att marscha mkt? Minns ni vad befälen sa då? Alltså att man inte skulle använda bomullsstrumpor eller underställ i bomull, för då när det suger åt sig svetten så kyler det och man börjar frysa. Då passar det ju ypperligt under skinnstället under varma sommardagar. Med andra ord..bomullen suger åt sig svetten så att det inte kryper ut i skinnstället och det i sin tur luktar illa efter ett tag. Det fuktiga bumullsstället kyler istället eftersom det är fuktigt och blött. Det hjälper alltså kroppen att kyla av sig.

Med det i tankarna köpte jag långkallingar på Biltema i 95% bomull eftersom man knappt hittar det ngn annanstans numer och på överkroppen har jag vanlig bomulls t-shirt.
I början blir det varmt, men sedan börjar det kyla eftersom det börjat bli svettigt.
När man kommer hem så är det bara att slänga dem i tvätten.
Är riktigt funkis!:tummenupp

Har man funktionsplagg så har det funktionen att det transporterar svetten ut från kroppen. Då kommer det ut till skinnstället plus att man ständigt är varm pga att materialet har då värmande effekt när det är torrt.

Ett tips bara..;)

Det är ju fantastiskt att åka runt och vara blöt... När stället stinker är det bara att ta ur fodret och tvätta.

Jag vill hävda att det är bättre med någon typ av funktionsunderställ. Ett normalt sport/raceställ ventilerar ur fukten bättre då. Dumt att binda fukten närmast kroppen med bomull.

newk

I eat tacos.
Gick med
6 Feb 2006
Hoj
Yamaha Ténéré 700 Extreme 2024 | Honda VFR 750FJ 1988
Underställ. Hatar kladdiga t-shirts när det är svinvarmt.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Det är ju fantastiskt att åka runt och vara blöt... När stället stinker är det bara att ta ur fodret och tvätta.

Jag vill hävda att det är bättre med någon typ av funktionsunderställ. Ett normalt sport/raceställ ventilerar ur fukten bättre då. Dumt att binda fukten närmast kroppen med bomull.

Så blöt blir man inte. Man har ju inte vart direkt i duschen innan man hoppar i stället. Mitt ställ har inget löstagbart foder så därav använder jag annat under.
Och varför skulle det vara dumt att binda den nära kroppen? Det betyder ju att svett i sig är farligt enl dig eftersom man svettas hela tiden när det är varmt? I kängor är såklart inte det samma sak eftersom fötterna blir som russin och får dessutom ingen luft, men som allt annat så måste man lufta.
Man tar ju trots allt av sig stället efter en hel dag.

Jag har varit i fält och marschat sedan jag var 15 år och fyller nu 33 år i år. Det innebär att jag har prövat alla möjliga plagg, både bomull, ull och nu det senaste såsom funktionsplagg.

Det är samma sak att man använder ju inte ett funktionsplagg och knatar runt med det mitt i sommarvärmen utan man föredrar ju en skjorta, t-shirt motsv istället pga dessa är svalare. Därmed fyller de samma funktion under ställen också.
Ett funktionsplagg är till för att man skall vara torr och behålla värmen. Det finns ju de som är svalare, men om man som sagt vurpar ngn dag så vill man troligtvis inte ha syntet närmast kroppen.

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
Underställ.

Har man inget under sträcker och drar det ju som fan i fodret. För att inte tala om att det är ju helt omöjligt att få av skinnstället efteråt

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad har jag under skinnstället?
Det viktigaste ... mej själv :)

pepperono

king of v-twin
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
suzuki sv 1000s -04
trosor å bh om de e varmt :) E det mittemellan varmt så blir det ett HH underställ som inte värmer så mkt och e det kallt är det underställ i ull som gäller :) Men klart planerar man att stanna och fika brukar det bli ett linne också.. Känns som att det kan bli en del blickar om jag sitter och fikar i bara underkläderna hehe

håller med dig gillar mest att åka i trosor å bh..

fahrenheit

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Hoj
zxr400 -91
En smäcker kropp och en ryggskena... :tummenupp

Allright! string om det är riktigt kallt.. Men mer kan skada aerodynamiken... Viktigt när man bara har 400cc..

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Så blöt blir man inte. Man har ju inte vart direkt i duschen innan man hoppar i stället. Mitt ställ har inget löstagbart foder så därav använder jag annat under.
Och varför skulle det vara dumt att binda den nära kroppen? Det betyder ju att svett i sig är farligt enl dig eftersom man svettas hela tiden när det är varmt? I kängor är såklart inte det samma sak eftersom fötterna blir som russin och får dessutom ingen luft, men som allt annat så måste man lufta.
Man tar ju trots allt av sig stället efter en hel dag.
Varit på bandag nån gång? Åkt annat än motorväg under högsommar? Då vet du att man blir sjöblöt av svett. Svett är inte farligt, men får jag välja så är jag hellre torr än blöt. Om du marchat halva livet så borde du veta att blåsor och s.k. jägarbrand uppstår när man är, just det, blöt.

Jag har även provat att åka omkull både med och utan underställ under skinnstället och jag kan inte påstå att det var någon större skillnad. Möjligen om man ska kana asfalt 200-0, men i verkligheten (gata) har man sannolikt träffat något föremål innan understället smält så det kan kvitta.

Jag tänker inte ha bomull under iallafall. I början av hojkarriären åkte jag med t-shirt under, vilken för det mesta var plaskvåt på ryggen.

Var och en efter sitt huvud:tummenupp

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...