Det verkar inte ens som att vi motorcyklister når samsyn i den här frågan. Kan inte ni som anser att det är fel att passera ett stillastående fordon förklara för oss som inte ser något fel i det, vad det är som är så tokigt?
Seriöst nu, jag förutsätter att passeringen skett lagenligt, dvs inga spärrlinjer har passerats, inga spärrområden har körts över, inget vingel in i mötande fil, utan en lugn och stilla positionering bredvid en bil som också ska ge sig iväg när det slår om. Bilisten förstår sannolikt att mc:n kommer att sticka iväg snabbare än vad bilen normalt gör (och borde väl då inse att den inte kommer att påverka hans fortsatta färd framåt). Annars hade mc-föraren förmodligen inte placerat sig som han gjort.
Kan ni som anser att det är fel att göra så motivera så väl för oss som inte ser något fel i det över huvud taget, vad det är som är så tokigt, så lovar åtminstone jag att överväga om det är lämpligt eller inte att passera ett stillastående fordon vid ett rödljus i fortsättningen.
Ge mig en handfull seriösa motiveringar!