Vad har vissa bilister för problem?

Coolz1000

Snart är det vår igen!
Gick med
9 Jul 2007
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -99
Ironcastle// Det är förmodligen så att dom Du retar Dig på har läst och förstått vad som står i vägtrafikförordningen!

Jag är inte så påläst, men står det nåt om hur många fordon som får vara brevid varandra i ett körfält? Alltså FÅR, inte ska..

Last edited:

Carl-Magnus

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2011
Hoj
Suzuki SV650S 2003
Jag är inte så påläst, men står det nåt om hur många fordon som får vara brevid varandra i ett körfält? Alltså FÅR, inte ska..

Så många som får plats fick jag lära mig på körskolan. Lite skillnad i storlek på 2 suvar och 2 hojar, dock ej i antalet...

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Ironcastle// Det är förmodligen så att dom Du retar Dig på har läst och förstått vad som står i vägtrafikförordningen!

Jag kan inte alls minnas att jag läst någonstans att man ska göra vad man kan för att försvåra en omkörning. Däremot vill jag minnas att det i princip omvända står...

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Det verkar inte ens som att vi motorcyklister når samsyn i den här frågan. Kan inte ni som anser att det är fel att passera ett stillastående fordon förklara för oss som inte ser något fel i det, vad det är som är så tokigt? :va
Seriöst nu, jag förutsätter att passeringen skett lagenligt, dvs inga spärrlinjer har passerats, inga spärrområden har körts över, inget vingel in i mötande fil, utan en lugn och stilla positionering bredvid en bil som också ska ge sig iväg när det slår om. Bilisten förstår sannolikt att mc:n kommer att sticka iväg snabbare än vad bilen normalt gör (och borde väl då inse att den inte kommer att påverka hans fortsatta färd framåt). Annars hade mc-föraren förmodligen inte placerat sig som han gjort.
Kan ni som anser att det är fel att göra så motivera så väl för oss som inte ser något fel i det över huvud taget, vad det är som är så tokigt, så lovar åtminstone jag att överväga om det är lämpligt eller inte att passera ett stillastående fordon vid ett rödljus i fortsättningen.
Ge mig en handfull seriösa motiveringar!

Ziggy

Ny medlem
Gick med
3 May 2009
Hoj
KTM 990 SMT -09
Well det är inte bara i trafiken, var på fest på gatan i villakvarteret (kräftskiva) - står och gungar mitt spädbarn på verandan hos grannen när en annan psykogranne kommer ut skriker "hunden ska ut" och börjar sparka på hunden. Han har hotat att köra över hunden flertalet gånger, kör som en tok i villakvarteret. Sen ger han sig på mig.
Ganska lågt att sparka djur och ge sig på en pappa med barnvagn

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Hoj
Kawa Zx10r -04
förklara för oss som inte ser något fel i det, vad det är som är så tokigt? :va
!

Det ÄR lämpligt att passera precis så, tycker jag.
Men bara för att jag tycker det så innebär det inte att alla som har andra åsikter är idioter... Jag förstår verkligen hur det kan uppfattas som provocerande eller helt fel att köra så. Man saknar nog sju kromosomer om man inte kan fatta det själv. Skulle du göra samma sak med bilen när det bara finns en fil, men råkar va utrymme för 2bilar i bredd vid rödljuset?

Läs innantill i körkortsboken så ser du att man tex inte får gå längre ut än till vita sidlinjen när man ska lägga sig lite till höger när man blir omkörd (fast helst ska man inte ens lämna plats, utan behålla sin fart och bara ligga kvar), fast att det är upp till en meter kvar på vägen till asfaltskanten... Jag gör inte så själv, men jag förstår dom som gör det. Är det rätt eller fel?

Är det rätt att håll hastighetsgränsen när övriga bilister i Stlm kör 20km/h för fort i rusningen? Jag tycker inte det, men jag kan ju inte skälla ut den som gör det för det. Trafikrytm borde gå före lagar ibland.

Last edited:

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Okej. Det finns alltså ingen vettigare anledning än att de blir provocerade av att en hoj glider upp bredvid dem, väntar tills det blir grönt och sedan försvinner ur deras åsyn, och ska visa det genom att börja glida framåt och markera att de minsann var här före en annan.

Hoppas att de inte upplever det så provocerande att de känner sig tvingade att köra på eller tränga motorcyklisten bara...

Ställa sig två i bredd med bil? Nej naturligtvis inte. Då blir ju den andra lidande av att jag ev trängt mig. Blir själv irriterad sittandes i bil när andra bilister tränger sig, då förlorar jag något på det själv. Men så länge inte en mc tar upp "min plats" som jag skulle ha haft med bilen, så ser jag inget som helst problem med att en mc kommer bredvid och försvinner iväg direkt det är tillåtet.

Och något kromosomfel har jag inte...

Last edited:

Ironcastle

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2008
Hoj
-15 MT-09 Street Tracker
Ett tillägg på ämnet. Har själv upplevt det irriterande vid ett tillfälle förresten. I det fallet var det en trimmad oregad EUmoppe som lyckades komma upp i drygt 60 på tvåfilig tättrafikerad 70-väg. Vid varje rödlyse kom han allra längst fram mellan bilarna, var hyggligt snabbt iväg, snabbare än bilarna, men sedan inte snabbare än drygt 60. Var han ivägen? Ja! Blev jag irriterad? Ja! Skulle jag hålla på och markera vid rödljuset? Nej, hur omoget är inte det? Men när en hoj kommer upp i mitten, försvinner iväg och är inte ivägen över huvud taget sedan. Blir jag irriterad då? Nej, verkligen inte.

Over and out.

Last edited:

BörjeBjärv

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2011
Hoj
Honda CB400, gamling...
Jag fattar inte ditt problem. Om närapå 100% av befolkningen inte vill sticka när det slår om, varför ska du då sitta och kaxa i din V8?

Sent svar på en ganska oviktig fråga här då men...

Varför har du en motorcykel? :) Att gasa är kul. It's that simple... Skiter egentligen i vad gemene man gör men själv uppskattar jag ljudet och känslan av accelerationen. Men visst, i acceleration så är det inte många hojar jag pinnar ifrån men likväl känns det onödigt när jag sen (eventuellt) hinner ikapp en bit framöver för att jag vill ligga i en högre hastighet...

Skit samma, ingen idé att blåsa upp en blåval av en badanka, right?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept