Vad innebär "Tjejkörd" ?

sportbike

Guest
På bilsidan har jag lärt mig av egen erfarenhet vad "tjejkörd" betyder:
Kopplingen är slut,alltid.
Bilen tvättas max en gång om året,självklart i maskintvätt och givetvis med det billigaste programmet,helt utan avfettning eller vax.
Att oljetryckslampan "bara" blinkar när man svänger gör ju inget,eller?
Öppna huven,hur gör man det?
När spolarvätskan är slut,lämnar man in bilen på verkstad och åberopar garantin,trots att bilen är nio år gammal.
Fet spricka i vindrutan:"ja,men titta på sidan om den,man ser ju ut.
Bucklor,repor och dörruppslag kommenteras ALLTID med:"men herregud,det är ju bara en BIL"!
Listan kan bli hur lång som helst,men vad jag egentligen vill komma till är vad gemene man har för uppfattning om begreppet:"Tjejkörd" hoj?

Ös på :)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Att man totalt struntar i att "köra in den" - man måste väl få gazza när det passar.

Slirar som den på kopplingen - det är inte alla med frökenfingrar som orkar hålla emot - hela tiden.

Att man lyssnar på alla tips å tricks som män tillhanda håller - ju fler kockar lixom...

Man lämnar in den på den verkstad som kan ta emot - inte den som har det bästa ryktet.

Lagd - företrädesvis på en parkering....

Men herregud - det är ju bara en hoj - inte ett par skor eller en handväska!!!

Last edited:

Ismannen

Vila i frid min vän
Gick med
25 Aug 2004
Hoj
Ktm 400 exc
Att man totalt struntar i att "köra in den" - man måste väl få gazza när det passar.

Slirar som den på kopplingen - det är inte alla med frökenfingrar som orkar hålla emot - hela tiden.

Att man lyssnar på alla tips å tricks som män tillhanda håller - ju fler kockar lixom...

Man lämnar in den på den verkstad som kan ta emot - inte den som har det bästa ryktet.

Lagd - företrädesvis på en parkering....

Men herregud - det är ju bara en hoj - inte ett par skor eller en handväska!!!

:rofl

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Man använder stötfångare till parkeringsvarnare.. Man slutar backa när det tar i :huvet

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
Men seriöst, jag har faktiskt funderat lite över detta fenomen när jag plöjt Blocket på diverse annonser...
Vad menar de egentligen..? :confused:
Ska man ta "tjejkörd" som en komplimang eller som en förolämpning..?! :va

Menar de att man tagit det varsamt och fint med bajken eller försöker de bygga på fördomen att just ALLA ladies inte skulle veta något om något och dessutom inte heller våga gasa?? :arsele

Några få exempel bara, och det finns MASSOR annonser (hoj) ute på Blocket med just formuleringen ":tuttar-körd"
http://www.blocket.se/kippan/Suzuki_SV_650_s_nyskick_endast_1040_mil_22751916.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/jonkoping/Suzuki_GSX_600_22745698.htm?ca=11&w=3
http://www.blocket.se/jamtland/Honda_cbr_600f_22465307.htm?ca=11&w=3

Stör mej faktiskt lite. :gnissla

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Då är jag ett undantag!:D
tvättar ALLTID bilen för hand, använder särskilt avfettn.medel till fälgarna ( samt tandborste om så behövs), kan byta däck, kolla & fylla på (rätt) olja, spolarvätska, dammsuger bilen ofta & man får absolut INTE äta i min bil.
Dessutom dubbelparkerar jag ofta för att undvika att få dörrar uppslagna i min bil. :)

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Hahaha, jag dör, ni grabbar är alltid så hysteriskt roliga :tummen upp
denna drift med kvinnors oduglighet beträffande allt motordrivet tröttnar ju ingen nånsin på, eller... jo. Fan, fortsätt i den stilen, det finns ändå ingen risk att könskriget nånsin upphör. Kan det inte räcka med att säga som det är en gång för alla- kvinnor hör inte hemma bakom ratten/styret så var det sagt. Eller? Jag tål skämt- när de är bra. Tyvärr ligger de på sandlådenivå här inne emellanåt. :zpy

Och nu har jag väl några obligatoriska reaktioner att vänta så jag svarar i förebyggande syfte: nej jag har inte pms, jo jag får så mycket kuk jag önskar, och nej, jag är inte bitter.

Last edited:

Dr.Bike

Guest
Då är jag ett undantag!:D
tvättar ALLTID bilen för hand, använder särskilt avfettn.medel till fälgarna ( samt tandborste om så behövs), kan byta däck, kolla & fylla på (rätt) olja, spolarvätska, dammsuger bilen ofta & man får absolut INTE äta i min bil.
Dessutom dubbelparkerar jag ofta för att undvika att få dörrar uppslagna i min bil. :)

Kan du servera öl och revbenspjäll oxå? ;)

Isf kommer du få många kreativa förslag här! :D

Hahaha, jag dör, ni grabbar är alltid så hysteriskt roliga denna drift med kvinnors oduglighet beträffande allt motordrivet tröttnar ju ingen nånsin på, eller... jo. Fan, fortsätt i den stilen, det finns ändå ingen risk att könskriget nånsin upphör. Kan det inte räcka med att säga som det är en gång för alla- kvinnor hör inte hemma bakom ratten/styret så var det sagt. Eller? Jag tål skämt- när de är bra. Tyvärr ligger de på sandlådenivå här inne emellanåt.

Och nu har jag väl några obligatoriska reaktioner att vänta så jag svarar i förebyggande syfte: nej jag har inte pms, jo jag får så mycket kuk jag önskar, och nej, jag är inte bitter.

Hoppla!
Snacka om att ta åt sig på allvar!

Könskrig... stora ord lillan.
Att det finns nåt som heter kärleksfullt gnabb har du bommat va?
Eller ironi.

Närå - fullskaligt kärnvapenkrig DiReCKt ba!
Smidigt.

Last edited:

sportbike

Guest
Säger som Dreggel:Föreningen "Kvinnor kan" gick ju i konkurs.
Tydligen kunde dom inte ;)

McMiss

skenet bedrar...
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
BMW F800R
Kan du servera öl och revbenspjäll oxå? ;)

Isf kommer du få många kreativa förslag här! :D

Hoppla!
Snacka om att ta åt sig på allvar!

Det går säkert att lösa. :) Dock dricker jag inte öl men det kanske bara är positivt? Killen får ju all öl själv...

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Hahaha, jag dör, ni grabbar är alltid så hysteriskt roliga :tummen upp
denna drift med kvinnors oduglighet beträffande allt motordrivet tröttnar ju ingen nånsin på, eller... jo. Fan, fortsätt i den stilen, det finns ändå ingen risk att könskriget nånsin upphör. Kan det inte räcka med att säga som det är en gång för alla- kvinnor hör inte hemma bakom ratten/styret så var det sagt. Eller? Jag tål skämt- när de är bra. Tyvärr ligger de på sandlådenivå här inne emellanåt. :zpy

Håller med dig!

Denna jargong återkommer i nästan alla trådar. Naturligtvis alltid på "skoj", men problemet är att vissa skrattar, vissa inte. Det som är särskilt intressant är att man sitter och förlöjligar en hel grupp användare på forumet.

Kanske det vore läge att acceptera alla sporthojsåkare på lika villkor oavsett kön?

dr. Bike "stora ord lillan..." , exakt vad menar du med det? Kan du stå för det eller är det läge att ta bort det?

Dr.Bike

Guest
Säger som Dreggel:Föreningen "Kvinnor kan" gick ju i konkurs.
Tydligen kunde dom inte ;)

Hey - Strö nu inte salt i grädden på Budapeststubben ;)

Kanske det vore läge att acceptera alla sporthojsåkare på lika villkor oavsett kön?

Tror du inte att de allra flesta människor gör det?

Eller skämtar du? Tror du på allvar att folk menar exakt det de skriver?
Flamebait från dig?

Last edited:

Dr.Bike

Guest
dr. Bike "stora ord lillan..." , exakt vad menar du med det? Kan du stå för det eller är det läge att ta bort det?

Kan jag stå för i så måtto att när man tar till ordet könskrig i detta sammanhang så har man nog tagir lite stora ord i sin mun.

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Jajemensan det stämmer. Man når en punkt när man blir lite trött på sånt trams. Jag skulle vara glad om mina döttrar slipper matas av icketänkandes åsikter från nån gång före Dacke-fejden om kvinnligt vs manligt men det är ju bara att glömma så man får väl hoppas att de tror mer på vad jag säger och gör än vad de stöter på i form av korkade åsikter bland andra vuxna. Kom igen, jag är på krigsstigen :-D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka