Vad innebär "Tjejkörd" ?

Dr.Bike

Guest
Tack så mycket för de ordet, jag vet mycket väl att de allra flesta håller med mig när jag väl går igång om detta (jag tror inte det beror på att folk är rädda för mig och känner sig tvungna att hålla med...:D ) men lik förbannat blir jag så less när det kommer på tapeten. Det är gammalt och jag placerar det inte i kategorin humor.
Jag brukar försöka låta bli att driva med min makes och andra karlars komiska/tragiska tillkortakommanden på tradiotionellt kvinnliga områden av samma anledning som jag hivar upp stridsyxan när fickparkering och kvinnor tas upp.
För övrigt så är jag inte arg på att någon kallar mig lilla stumpan, så länge som det görs med glimten i ögat :banana

Tack! Då förstod iaf du! :D :tummenupp
(skrivspråk är ju lite fattigt utan ansiktsuttryck)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag brukar försöka låta bli att driva med min makes och andra karlars komiska/tragiska tillkortakommanden på tradiotionellt kvinnliga områden av samma anledning som jag hivar upp stridsyxan när fickparkering och kvinnor tas upp.

Så det är inte alltid du lyckas låta bli att driva med män och deras tillkortakommanden? Brukar din man då skälla ut dig och klaga på att du förtrycker honom? Om inte, då kanske du ska tillåta andra också att misslyckas? ;)

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Att driva med sig själv, sitt kön och sina tillkortakommanden gör att livet blir lite lättare att leva.

Jag skojar friskt om parkering och handväskor men det får man tydligen inte göra...

Nä nu skall jag ut å tjöra min cheyhoj(en SV650) på ett tjejigt sätt i min rosa jacka, bara för att späda på omvärldens nedvärderande syn på mig som chey.....

jetson

Guest
Mina fördomar säger mig att en tjejkörd hoj har gått på 2 hjul istället för 1.

Förresten
Thread-Offtopic-Jules.jpg

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Jag brukar försöka låta bli att driva med min makes och andra karlars komiska/tragiska tillkortakommanden på tradiotionellt kvinnliga områden

Så man får driva med andras komiska/tragiska tillkortakommanden endast om de är på områden där deras kön traditionellt hävdar sig väl?

Detta från någon som påstår sig försöka motverka cementerande av könsroller. :rofl

Kan du skriva ner listan över på vilka områden man får driva med vilka grupper? Är det OK att diskutera charterresan med mörkhyade eller tar de illa upp över att andra åker iväg för att sola? Eller bör jag tänka extra noga på att diskutera solande med just dem för att de inte skall känna sig intvingade i en viss roll?

Ingen är så jävla upphängd på könsroller som våra bittra feminister (ja, där blev det ordet använt eftersom det i min erfarenhet stämmer förjävla väl - att försöka förekomma är inte ett garanterat sätt att slippa) och deras hejaklack på andra sidan av den könsbarriär som jag aldrig upplevt så väl som då jag under en tid genom mitt umgänge vistades en hel del i feministiska kretsar.

Jag har aldrig i någon annan bekantskapskrets upplevt en tydlig indelning i manligt och kvinnligt, folk är folk är grundinställningen bland dem jag tycker är värda att umgås med, men där var det fanimig allt man tänkte på.

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Så man får driva med andras komiska/tragiska tillkortakommanden endast om de är på områden där deras kön traditionellt hävdar sig väl?

Detta från någon som påstår sig försöka motverka cementerande av könsroller. :rofl

:tuttar:tummenupp

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Tramsigt.

Klart fan man kan skämta om vad som helst. Bara för att du tar åt dig och att det påverkar dina intressen så är det helt plötsligt inte ok? Kom ner från den höga hästen och vädra verkligheten. Skämt är skämt. Det finns bra och det finns dåliga. Det går inte att kategoriskt säga att det inte går att skämta om relationer eller könsroller. Bara för att du inte tycker att det är roligt betyder det inte att någon annan, kvinnor inräknade, inte gör det. Lite självdistans skadar inte. Det är också värt att nämna att skämten i den här tråden har, åtminstone vad jag sett, gjorts med glimten i ögat och ironi, och motsvarar knappast t.ex. könsstereotypa nedvärderande kommentarer på arbetsplatsen.

Däremot är det en jävla fånig inställning att tjejer skulle vara sämre eller mindre passande (om än med uppenbara, genetiskt grundade, undantag). Tjejen som jag köpte min hoj av definierade "tjejkörd" som "hårt och snabbt körd, men inte ryckigt, ojämnt eller på slangen". Hade du frågat min tjej hade "tjejkörd" betytt "hårdare och snabbare körd än de flesta killar kör sina hojar".

På samma sätt är det fånigt att inte anställa någon på grund av färg, ras, kön eller sexuell läggning; naturligtvis anställer du den som ger störst profit för företaget, oavsett vad ditt företag gör.

Allt ovanstående betyder dock inte att jag, med feministiskt stark släkt på framförallt min mors sida och med tillräcklig insikt i feminismens nationella såväl som internationella historia och inriktningar för att säga att FI är helt ute och cyklar också från en ideologisk synvinkel, inte skulle kunna eller få skämta med kvinnor i min närhet om relationer och könsroller. De är samtliga trygga nog i sin kvinnlighet att kunna skratta åt det och starka nog att ta skämten för vad de är, skämt. Och vice versa.

There. Låt överkompensationen börja. :rolleyes:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5

Vad jag vet skrev jag väl att jag försöker undvika att driva med min mans tillkortakommanden, inget mer än så? När jag inte lyckas undvika det brukar det handla om att jag morrar över hans oförmåga att hålla ordning på barnens kläder, vem som har vilken storlek och vad som är skillanden på en pyjamas och en body. Kortfattat. Jag kopplar det aldrig till att det beror på att han är man utan det är bara kalla konstateranden, jag råkar vara tämligen säker på att han gör det dels av bekvämlighet (det går ju att fråga mig- likadant gör jag när det gäller bilar och datorer, frågar honom), dels pga det faktum att han lärt sig sedan barnsben av sina stereotypa föräldrar att sånt kan inte pappor lära sig. Så jag känner mig inte speciellt skyldig till någon dubbelmoral :rolleyes:

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Vad jag vet skrev jag väl att jag försöker undvika att driva med min mans tillkortakommanden, inget mer än så?

Jag önskar att jag också hade så selektivt och/eller kort minne. Det du skrev var just mer än så.

Jag brukar försöka låta bli att driva med min makes och andra karlars komiska/tragiska tillkortakommanden på tradiotionellt kvinnliga områden

(Min fetstil)

Väldigt representativt, men det var väl nu så här i efterhand naturligtvis inte så du menade egentligen.

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Tjaa, man skulle kunna anse att mina åsikter är av samma vikt som dina, dvs trams.

Ja precis, jämlikhet, respekt, våra barns framtid och annat trams, fan det har du ju rätt i:hej hej så länge, nu får det vara nog för min del på ett tag, jag är nästan en meter (dvs på rymmen) från spisen så jag ska ta och ägna mig enbart åt matlagningen istället för att multitaska med klädcoaching åt maken, medling mellan de (räknar) 7 barn som befinner sig hemma hos mig för tillfället och skrivande i denna tramsiga tråd.

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Ja precis, jämlikhet, respekt, våra barns framtid och annat trams, fan det har du ju rätt i:hej hej så länge, nu får det vara nog för min del på ett tag, jag är nästan en meter (dvs på rymmen) från spisen så jag ska ta och ägna mig enbart åt matlagningen istället för att multitaska med klädcoaching åt maken, medling mellan de (räknar) 7 barn som befinner sig hemma hos mig för tillfället och skrivande i denna tramsiga tråd.

En man körde på en kvinna, vems var felet?
Kvinnans såklart, men frågan är varför mannen körde bil i köket.

Vet du varför du har så små fötter?
För att du skall kunna komma närmare spisen.

:rolleyes:

Ja Limez, jag vet...:pannkyss

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

du vet att du är på ett hojforum va? du vet wroom wroom, inte super mammor-forum.

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Hoj
Att driva med sig själv, sitt kön och sina tillkortakommanden gör att livet blir lite lättare att leva.

Apapap! Du har helt enkelt inte sett ljuset än. Men frukta icke, ty det står skrivet:

7. varje steg av det självutnämnda feministhärskarklasstyret, både i in- och utrikespolitiken, kommer att öppna ögonen på kvinnorna i städerna och på landsbygden och halvkvinnorna och att tvinga olika skikt av småpatriarkatet att välja mellan den ena eller andra politiska linjen.

Med viss anpassning från http://www.marxists.org/svenska/lenin/1917/04/24.htm

Det finns alltså hopp även för dig, du förtappade själ!

En man körde på en kvinna, vems var felet?
Kvinnans såklart, men frågan är varför mannen körde bil i köket.

Om en man säger något i skogen där ingen kvinna hör, har han då fortfarande fel?

Enligt tesen att alltid retar det någon. :D

Frågan är vem jag förtrycker med det skämtet? :va Poll, kanske?

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...