Vad innebär "Tjejkörd" ?

Dr.Bike

Guest
Så e det bara!!

Nu skall jag ut å gazza å öva på stooopiiiies!!!:tuttar:tuttar

Fast jag kan aldrig skriva tjejkörd, det får bli Tantkörd då....:D

Du din! :D

Äh - du är väl tjej!

Ska själv ta en tur senare...det blev sent igår...
Kanske ses ;)

Lundberg

Nu har jag verkligen en drömhoj!
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Håller med dig!

Denna jargong återkommer i nästan alla trådar. Naturligtvis alltid på "skoj", men problemet är att vissa skrattar, vissa inte. Det som är särskilt intressant är att man sitter och förlöjligar en hel grupp användare på forumet.

Kanske det vore läge att acceptera alla sporthojsåkare på lika villkor oavsett kön?

dr. Bike "stora ord lillan..." , exakt vad menar du med det? Kan du stå för det eller är det läge att ta bort det?

Hmm man skulle kunna tro att du jagar en dejt grabben, plockar pluspoäng minsann! ;)

Men seriöst finns det inte allvarligare saker i livet än att dra igång en fight om könsdiskriminering på sporthoj. Jag har sett ett antal trådar här där flickorna (ursäkta kvinnorna) skojar ganska friskt med oss killar med. Faktum är att jag nog ska gå och gråta över att jag inte hamnade med bild under tråden sporthojs pudding som någon tjej startade.

Där kan du snacka diskriminering bara för att jag inte har ett sexpack!

Nä åk och joina läkare utan gränser eller något och gör en skillnad i livet istället!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Kan jag stå för i så måtto att när man tar till ordet könskrig i detta sammanhang så har man nog tagir lite stora ord i sin mun.

Då förstår du inte problemet, det var inte det att du reagerade på det hon sa. Det var det problemet att du var tydligen tvungen att förlöjliga henne genom att kalla henne "lillan".

Klassiskt gammalt manschauvinistiskt knep, som vi kan undvika här.

Jag har inga motiv med det jag säger, jag är gift sedan ett antal år tillbaka.

Dr.Bike

Guest
Jajemensan det stämmer. Man når en punkt när man blir lite trött på sånt trams. Jag skulle vara glad om mina döttrar slipper matas av icketänkandes åsikter från nån gång före Dacke-fejden om kvinnligt vs manligt men det är ju bara att glömma så man får väl hoppas att de tror mer på vad jag säger och gör än vad de stöter på i form av korkade åsikter bland andra vuxna. Kom igen, jag är på krigsstigen :-D

Äh - du förstår väl att alla egentligen håller med dig?
Ingen kan väl försvara ojämlikhet.
Men samtidigt cementerar man ju det hela om varje litet ord måste vändas ut och in så att ingen längre törs säga nånting som på minsta sätt kan anas vara negativt, eller så.
Sen är det oxå lite hur man väljer att läsa/tolka.

I övrigt håller jag med dig.

sportbike

Guest
Men vänta nu innan ni börjar kasta handgranater.
Jag undrar ju var uttrycket "Tjejkörd" kommer ifrån och vad det har för betydelse?
Har aldrig nånsin sett någon skriva "Killkörd"!
Är inte det en könsrelaterad grej,så upplys mig!

Dr.Bike

Guest
Hmm man skulle kunna tro att du jagar en dejt grabben, plockar pluspoäng minsann! ;)

Men seriöst finns det inte allvarligare saker i livet än att dra igång en fight om könsdiskriminering på sporthoj. Jag har sett ett antal trådar här där flickorna (ursäkta kvinnorna) skojar ganska friskt med oss killar med. Faktum är att jag nog ska gå och gråta över att jag inte hamnade med bild under tråden sporthojs pudding som någon tjej startade.

Där kan du snacka diskriminering bara för att jag inte har ett sexpack!

Nä åk och joina läkare utan gränser eller något och gör en skillnad i livet istället!

Toppklassammanfattning!

Jag ville först kommentera Riverrafters påhopp om vad han ansåg att jag menade...men orkade inte. (kommer säkert en magsur upprepande fråga iaf snart skulle jag tro)
Du samanfattar dock det hela rätt bra:
Det tas och ges från båda lägren. Men när det kommer "från den andra sidan" så är det tydligen okej...

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Jag undrar ju var uttrycket "Tjejkörd" kommer ifrån och vad det har för betydelse?

Okay,

Fram tills idag när jag läste din kommentar i början så stod tjejkörd för mig, att bilen, hojen var lugnt körd och väl omhändertagen.

Sen började jag tänka på det du skrev, just kommentaren om att ja men det är ju bara en bil sa min fru och alla hennes vänner när de lånat min bil och skrapat alla fyra fälgar på en trottoarkant!

Och när jag ser tjejernas bilar på jobbet så stämmer även det där. Skrapade fälgkanter, märken i dörren etc.

Så nu blir faktiskt även jag nyfiken på vad det egentligen står för!

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009

Från början var det väl ett uttryck att bilen/mc skulle ha blivit lugnare körd och mer omhändertagen.
Personligen tycker jag bara att det är ett fånigt uttryck.

Klart att det är en könsrealterad grej. Sedan att vissa tar saker på för stort allvar och inte kan bjuda på sig själv gör det hela lite tragiskt.

Fast tänk om man skulle använda det i en lägehetsannons, tjejbodd....:D

Dr.Bike

Guest

Ja vil tjöpa din sykel - för den ä tjejtjörd! :D

Från början var det väl ett uttryck att bilen/mc skulle ha blivit lugnare körd och mer omhändertagen.
Personligen tycker jag bara att det är ett fånigt uttryck.

Klart att det är en könsrealterad grej. Sedan att vissa tar saker på för stort allvar och inte kan bjuda på sig själv gör det hela lite tragiskt.

Bell-clean Izah! :tummenupp

Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Kan jag stå för i så måtto att när man tar till ordet könskrig i detta sammanhang så har man nog tagir lite stora ord i sin mun.

Ordet könskrig passar i precis alla sammanhang där det drivs med våra olikheter på ett sätt som cementerar det rådande läget (vilket du säkert känner till, jag behöver nog inte upplysa dig om den generellt rådande inställningen om kvinnors värde och begåvning i förhållande till mäns i ett internationellt perspektiv...). Detta med parkering och handväskor låter kanske som en skitsak och vore det också om det inte var så att det speglar en rutten inställning rent allmänt. Vi behöver inte gå in på huruvida skillanderna mellan könen är medfödda/biologiska eller enbart sociokulturellt betingat, det skulle ju bli lite tråkigt kan jag tänka, men jag kan ju lite kort bara ventilera min lilla åsikt att jag tror att man i stor utsträckning (inte fullständigt, även lilla jag inser att vi föds med vissa fysiska och hormonella skillander :tungan) blir som man känner att man förväntas bli. Ni som har döttrar kan ju ta en funderare på hur höga tankar ni vill att de ska ha om sin förmåga att utveckla talanger på lika villkor. Humorbefriad, jag?! Ja, för tillfället och i sammanhanget, definitivt.

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011
Hmm fast blir det verkligen könsrelaterat när även tjejer börjar använda det i stort i annonser?

Hmm jag ser helt plötsligt konstiga bilder framför mig! ;)

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Då konstaterar jag att "tjejkörd" är ett värdeladdat ord som används slentrianmässigt av personer som inte ser jämlikhet som något viktigt.

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ordet könskrig passar i precis alla sammanhang där det drivs med våra olikheter på ett sätt som cementerar det rådande läget (vilket du säkert känner till, jag behöver nog inte upplysa dig om den generellt rådande inställningen om kvinnors värde och begåvning i förhållande till mäns i ett internationellt perspektiv...). Detta med parkering och handväskor låter kanske som en skitsak och vore det också om det inte var så att det speglar en rutten inställning rent allmänt. Vi behöver inte gå in på huruvida skillanderna mellan könen är medfödda/biologiska eller enbart sociokulturellt betingat, det skulle ju bli lite tråkigt kan jag tänka, men jag kan ju lite kort bara ventilera min lilla åsikt att jag tror att man i stor utsträckning (inte fullständigt, även lilla jag inser att vi föds med vissa fysiska och hormonella skillander :tungan) blir som man känner att man förväntas bli. Ni som har döttrar kan ju ta en funderare på hur höga tankar ni vill att de ska ha om sin förmåga att utveckla talanger på lika villkor. Humorbefriad, jag?! Ja, för tillfället och i sammanhanget, definitivt.

Shit vad bitter du är. Du behöver stock pronto.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Jag är endast tjejkörd. :crash

Det omvända står det ofta i annonser, att endast tjejer är välkomna att ta en lägenhet i besittning, underförstått att alla killar är svin som spelar hög musik 24/7, slänger urdruckna ölflaskor runt omkring sig, skriker och svinar ner. Man blir förbannad över att det generaliseras så förbaskat. :mad:

:rolleyes:

Last edited:

Lundberg

Gick med
9 Oct 2006
Hoj
Honda CBR600F 2011

Du får ursäkta mig, och jag skulle kunna göra min förklaring jättelång. Men jag tror tyvärr att du själv genom din attityd hjälper till att göra det värre. Det skriker bitter**** om dina ord.

Jag håller absolut med om att det finns enorma problem i världen med kvinnoförtryck etc. Jag har själv många vänner som är från arabvärlden och deras syn på kvinnor är ibland helt galet. Dock inte allas.

När man får barn, och ja jag har fyra så jag vet vad jag pratar om. Inklusive en dotter. Så lär man sig att välja sina fighter för att det är bättre att lägga krutet där den verkligen kan ge effekt. Och jag tror inte att vi kommer förändra världen genom att debattera på sporthoj.

Och det var nog det jag ville säga med mina tidigare kommentarer!

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*

Tar du åt dig för att det är ett mansdominerat forum? Slappna av lite, ta det med en nypa salt och skratta lite ist, d bli ball. :tummenupp

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Äh - du förstår väl att alla egentligen håller med dig?
Ingen kan väl försvara ojämlikhet.
Men samtidigt cementerar man ju det hela om varje litet ord måste vändas ut och in så att ingen längre törs säga nånting som på minsta sätt kan anas vara negativt, eller så.
Sen är det oxå lite hur man väljer att läsa/tolka.

I övrigt håller jag med dig.

Tack så mycket för de ordet, jag vet mycket väl att de allra flesta håller med mig när jag väl går igång om detta (jag tror inte det beror på att folk är rädda för mig och känner sig tvungna att hålla med...:D ) men lik förbannat blir jag så less när det kommer på tapeten. Det är gammalt och jag placerar det inte i kategorin humor.
Jag brukar försöka låta bli att driva med min makes och andra karlars komiska/tragiska tillkortakommanden på tradiotionellt kvinnliga områden av samma anledning som jag hivar upp stridsyxan när fickparkering och kvinnor tas upp.
För övrigt så är jag inte arg på att någon kallar mig lilla stumpan, så länge som det görs med glimten i ögat :banana

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka