Du får dra till med nåt lite mer provocerande än så för att få igång mig, sånt där gör mig inte alls grinig men det är klart att det förtjänar ett svar
Faktum är att jag har för vana att kolla vad för pappskalle som sitter bakom ratten i bilar som framförs olämpligt/taffligt och min egen statistik säger att något mer än 50% av fallen då föraren kör som en påse nötter så råkar det vara en kvinna/tjej/tant. Ofta sitter hon då med en mobil i högsta hugg eller är djupt engagerad med att prata med nån i bilen. Men 99% låter lite överdrivet, är det din personliga statistik eller är det scb som tillhandahållit den siffran?
Att något fler kvinnor än män beter sig taffligt i trafiken skulle dock inte jag ta som bevis för att vi suger på att köra. Det handlar nog som jag tidigare sagt snarare om en kombination av mindre träning (av lättja låter många kvinnor sin man köra för att slippa lyssna på en hönsig backseatdriver som bara stör), sociokulturella förväntningar på ens beteende och en (möjligtvis typiskt kvinnligt) förkärlek för att försöka göra fler saker samtidigt än man klarar av. Vilket brukar straffa sig på nåt sätt.
Detta är självupplevt. Jag erkänner att jag:
1. Har kört av backspegeln på min chevelle när jag skulle ut ur garaget som var lika stort som bilen (går in under orsakskategori #1, hojtande make som sedemera fick vatten på sin kvarn- det lär jag aldrig få glömma
)
2. Har skrapat lite lack av dörren på samma jänkare (här kommer en ytterligare orsakskategori in i bilden
).
Däremot har jag under mina 13 år med b-kort aldrig ens varit i närheten av att vara inblandad i nån olycka. Trots en hel del fortkörning där det varit lämpligt. Jag tycker inte jag kan kallas oduglig som mc-förare heller då jag med trampcykel som närmast föregående erfarenhet av tvåhjuliga fordon tog a-kortet efter totalt 24-25 timmars övningskörning.
Så direkt oduglig som förare skulle jag inte vilja kalla mig.