Vad innebär "Tjejkörd" ?

GuessWho

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2008
Hoj
Kawasaki ZR-7S (inlöst), Honda NX ZWT Edition, Honda CB500F
Om de nu är bara jag som har kört min bil sen den var ny...är den inte bara "tjejkörd" då??:D

Klart den är :)

Någon tjej som vill köra min hoj en runda? Så jag kan skriva tjejkörd sen när jag säljer. Jag ser till att den är fulltankad och klar. :)

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Hahaha, jag dör, ni grabbar är alltid så hysteriskt roliga :tummen upp
denna drift med kvinnors oduglighet beträffande allt motordrivet tröttnar ju ingen nånsin på, eller... jo. Fan, fortsätt i den stilen, det finns ändå ingen risk att könskriget nånsin upphör. Kan det inte räcka med att säga som det är en gång för alla- kvinnor hör inte hemma bakom ratten/styret så var det sagt. Eller? Jag tål skämt- när de är bra. Tyvärr ligger de på sandlådenivå här inne emellanåt. :zpy

Och nu har jag väl några obligatoriska reaktioner att vänta så jag svarar i förebyggande syfte: nej jag har inte pms, jo jag får så mycket kuk jag önskar, och nej, jag är inte bitter.

Vem har skämtat? 99% av er suger ju på att köra!

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Vem har skämtat? 99% av er suger ju på att köra!

Du får dra till med nåt lite mer provocerande än så för att få igång mig, sånt där gör mig inte alls grinig men det är klart att det förtjänar ett svar :) Faktum är att jag har för vana att kolla vad för pappskalle som sitter bakom ratten i bilar som framförs olämpligt/taffligt och min egen statistik säger att något mer än 50% av fallen då föraren kör som en påse nötter så råkar det vara en kvinna/tjej/tant. Ofta sitter hon då med en mobil i högsta hugg eller är djupt engagerad med att prata med nån i bilen. Men 99% låter lite överdrivet, är det din personliga statistik eller är det scb som tillhandahållit den siffran?
Att något fler kvinnor än män beter sig taffligt i trafiken skulle dock inte jag ta som bevis för att vi suger på att köra, det handlar nog som jag tidigare sagt snarare om en kombination av mindre träning (av lättja låter många kvinnor sin man köra för att slippa lyssna på en hönsig backseatdriver som bara stör), sociokulturella förväntningar på ens beteende och en (möjligtvis typiskt kvinnligt) förkärlek för att försöka göra fler saker samtidigt än man klarar av vilket brukar straffa sig på nåt sätt. Detta är självupplevt- jag erkänner att jag 1: har kört av backspegeln på min chevelle när jag skulle ut ur garaget som var lika stort som bilen (går in under orsakskategori #1, hojtande make som sedemera fick vatten på sin kvarn- det lär jag aldrig få glömma :huvet ), 2: har skrapat lite lack av dörren på samma jänkare (här kommer en ytterligare orsakskategori in i bilden:D). Däremot har jag under mina 13 år med b-kort aldrig ens varit i närheten av att vara inblandad i nån olycka trots en hel del fortkörning där det varit lämpligt och jag tycker inte jag kan kallas oduglig som mc-förare heller då jag med trampcykel som närmast föregående erfarenhet av tvåhjuliga fordon tog a-kortet efter totalt 24-25 timmars övningskörning. Så direkt oduglig som förare skulle jag inte vilja kalla mig.

Last edited:

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Hoj
Röd/Vit 600
Tror som nån annan skrev i tråden att för de flesta innebär "tjejkörd" = two wheels only, och att det därför skulle krävas färre framtida mekaniska ingrepp.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4
Du får dra till med nåt lite mer provocerande än så för att få igång mig, sånt där gör mig inte alls grinig men det är klart att det förtjänar ett svar :) Faktum är att jag har för vana att kolla vad för pappskalle som sitter bakom ratten i bilar som framförs olämpligt/taffligt och min egen statistik säger att något mer än 50% av fallen då föraren kör som en påse nötter så råkar det vara en kvinna/tjej/tant. Ofta sitter hon då med en mobil i högsta hugg eller är djupt engagerad med att prata med nån i bilen. Men 99% låter lite överdrivet, är det din personliga statistik eller är det scb som tillhandahållit den siffran?
Att något fler kvinnor än män beter sig taffligt i trafiken skulle dock inte jag ta som bevis för att vi suger på att köra, det handlar nog som jag tidigare sagt snarare om en kombination av mindre träning (av lättja låter många kvinnor sin man köra för att slippa lyssna på en hönsig backseatdriver som bara stör), sociokulturella förväntningar på ens beteende och en (möjligtvis typiskt kvinnligt) förkärlek för att försöka göra fler saker samtidigt än man klarar av vilket brukar straffa sig på nåt sätt. Detta är självupplevt- jag erkänner att jag 1: har kört av backspegeln på min chevelle när jag skulle ut ur garaget som var lika stort som bilen (går in under orsakskategori #1, hojtande make som sedemera fick vatten på sin kvarn- det lär jag aldrig få glömma :huvet ), 2: har skrapat lite lack av dörren på samma jänkare (här kommer en ytterligare orsakskategori in i bilden:D). Däremot har jag under mina 13 år med b-kort aldrig ens varit i närheten av att vara inblandad i nån olycka trots en hel del fortkörning där det varit lämpligt och jag tycker inte jag kan kallas oduglig som mc-förare heller då jag med trampcykel som närmast föregående erfarenhet av tvåhjuliga fordon tog a-kortet efter totalt 24-25 timmars övningskörning. Så direkt oduglig som förare skulle jag inte vilja kalla mig.

Hmm. Du verkar ha misstagit mig för att vilja ha en diskussion med dig (eller någon annan för den delen) angående detta.

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Du får dra till med nåt lite mer provocerande än så för att få igång mig, sånt där gör mig inte alls grinig men det är klart att det förtjänar ett svar :)

Faktum är att jag har för vana att kolla vad för pappskalle som sitter bakom ratten i bilar som framförs olämpligt/taffligt och min egen statistik säger att något mer än 50% av fallen då föraren kör som en påse nötter så råkar det vara en kvinna/tjej/tant. Ofta sitter hon då med en mobil i högsta hugg eller är djupt engagerad med att prata med nån i bilen. Men 99% låter lite överdrivet, är det din personliga statistik eller är det scb som tillhandahållit den siffran?

Att något fler kvinnor än män beter sig taffligt i trafiken skulle dock inte jag ta som bevis för att vi suger på att köra. Det handlar nog som jag tidigare sagt snarare om en kombination av mindre träning (av lättja låter många kvinnor sin man köra för att slippa lyssna på en hönsig backseatdriver som bara stör), sociokulturella förväntningar på ens beteende och en (möjligtvis typiskt kvinnligt) förkärlek för att försöka göra fler saker samtidigt än man klarar av. Vilket brukar straffa sig på nåt sätt.

Detta är självupplevt. Jag erkänner att jag:
1. Har kört av backspegeln på min chevelle när jag skulle ut ur garaget som var lika stort som bilen (går in under orsakskategori #1, hojtande make som sedemera fick vatten på sin kvarn- det lär jag aldrig få glömma :huvet )
2. Har skrapat lite lack av dörren på samma jänkare (här kommer en ytterligare orsakskategori in i bilden:D).

Däremot har jag under mina 13 år med b-kort aldrig ens varit i närheten av att vara inblandad i nån olycka. Trots en hel del fortkörning där det varit lämpligt. Jag tycker inte jag kan kallas oduglig som mc-förare heller då jag med trampcykel som närmast föregående erfarenhet av tvåhjuliga fordon tog a-kortet efter totalt 24-25 timmars övningskörning.

Så direkt oduglig som förare skulle jag inte vilja kalla mig.
Om du undrar varför jag slaktat din textklump:
Lär dig att dela in din text i stycken människa! Det går ju inte att läsa vad du skriver. :4skrika :huvet

Och att dessutom ha en mening på över 90 ord ökar inte läsbarheten. :brinnerup

Vill man att någon ska läsa vad man skriver och ta till sig det så underlättar det om det överhuvudtaget GÅR att läsa utan att få huvudvärk.

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
OMG...!!!
Denna tråden har spårat ut duktigt sen första sidan...! :skrämd

Jag förstod att det första inlägget var lite på plåj och även om det kanske låg lite erfarenhet (?!) bakom den observationen så gjordes den väl med glimten i ögat. (hoppas jag iaf :mad:) :tungan

Samtidigt kan jag förstå Budapeststuddes reaktion, då dessa antaganden och skämt är lite lääjm och något uttjatade..
Om man skämtar på bekostnad på andra, så finns det alltid folk som tycker det är hysteriskt kul, folk som inte bryr sig och folk som inte uppskattar skämtet. Vi är ju alla olika. :)
Men när Dr. Bike skrev "ta det lugnt lilla stumpan" måste jag erkänna att jag också blev föRbaNnad! :gnissla

Att ni skämtade om kvinnors skills om att kunna framföra och ta hand om ett fordon, fine, inga problääm, man är nedlåtande men på ett skämtsamt sätt.
Men när ni skriver något sådant nedlåtande som
"ta det lugnt lilla stumpan.." blir det plötsligt en lite onödigt och otrevlig stämmning. Då är man nedlåtande på riktigt. Inte kul. :död

(nu är jag inte arg på dej (längre) Dr. Bike men när jag läste det i studen fick du det att svarta för mina ögon)
Nu jävlar skall det krigas tänkte jag!!!
:6surkart :kulspruta :sissy

:rolleyes: :D :krama

Ingen ska egentligen behöva ursäkta sig hit eller dit, och ni killar måste väl förstå att det kan bli tröttsamt för vissa brudar att höra dessa skämt gång på gång på gång. Finns säkert klyschor om män som ni också är trötta att höra, även om nån tjej på jobbet eller i umgängeskretsen "bara" säger det på skämt.

Nu bidde denna roliga tråd lite uppfuckad av allt gnabb :( men jag är faktiskt forfarande väldigt nyfiken att höra vad skillnaden på en tjejkörd bajk och en vanlig bajk är.

Är en tjejkörd R1 i en annons något bra förresten?! :va :blah

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Hmm. Du verkar ha misstagit mig för att vilja ha en diskussion med dig (eller någon annan för den delen) angående detta.

Jaså då missuppfattade jag, kunde ha svurit på att det var en handske du kastade.

Om du undrar varför jag slaktat din textklump:
Lär dig att dela in din text i stycken människa! Det går ju inte att läsa vad du skriver. :4skrika :huvet

Och att dessutom ha en mening på över 90 ord ökar inte läsbarheten. :brinnerup

Vill man att någon ska läsa vad man skriver och ta till sig det så underlättar det om det överhuvudtaget GÅR att läsa utan att få huvudvärk.

Ops, ja alla har vi våra skills, att bunta ihop text är en mina.. hrm, får kanske tänka på det, har nämligen hört det förr. Jag skriver fort och det blir fort som fan mer än jag tror och tycker sällan att det behövs styckeindelning. Tack för tipset :Bugar :tummenupp

Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Tillhör väl allmänbildningen att kunna styckindela en text?:va

Det borde det kanske göra, och så här är det: jag kan om jag vill :rolleyes: Nu har jag själv inte så svårt för att läsa dryga textklumpar och överdrivet långa meningar (så länge de är korrekta) så i mindre viktiga sammanhang brukar jag inte ta så hårt på indelning. Det är ju lite synd att det då blir svårläst för en del förstås...

Jag har svårare att tåla kass kommatering och särskrivning men har insett att det inte hjälper att korrigera folk som enligt mig skriver illa så jag har slutat med det.

Se där, tre stycken vart det av detta inlägg, man lär så länge man lever...:banana

Tommy.exe

Guest
Jag undrar när fruntimmer ska finna sig i att dom generellt är sämre på vissa saker.

Det är ingen som ser mig diska eller tvätta liksom. Jag vet nämligen att man inte kan vara bra på allt.

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Hoj
Honda Repsol 2009
Sådärja, nu har jag varit ute å Tantkört min hoj, tror f****n att jag får lägga till det i annonsen när jag säljer....

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
CBR 600 *såld*
:felämne :felämne :felämne

Jisses alltså, kan vi inte lägga ner gnabbet och pajkastningen om könsroller/skrivningshjälp åt sidan nu, det har ju flitigt diskuterats och avverkats i 4 sidor nu!
Pust!

Ni som skriver TJEJKÖRD i era annonser, nå vad vill ni ha sagt? ;)

@Buddapeststudde
Det är ingen idè att du försöker diskutera med snubbarna här, du vet väl hur män är? De är primitiva varelser som endast tänker bara med k*ken och inte en centimeter längre, dvs inte långt alls. Prata och argumentera kan de heller inte, bara slåss.
Sådana är de, djur alltså. :mattias :fakta

:tungan

Tommy.exe

Guest
Den dagen Sverige blir en talibanstat kommer nog även svenska kvinnor, även jag, "erkänna" att vi är sämre på allt än att föda barn, städa, tvätta och eventuellt laga mat. Kvaliteten på det erkännandet kan väl dock ifrågasättas...

Tills dess lär jag och förhoppningsvis några till av båda könen hävda att ens förmåga att framföra ett motorfordon eller trycka in kläder som tål samma gradantal på vattnet i en tvättmaskin inte hänger på vad man har mellan benen :hördu

Nu är det ju så att fruntimmer bara är gnälliga nuförtiden och inte kan se sina egna tillkortakommanden. Grabbar intresserar sig generellt tidigare och oftare för motorer och fordon. Tjejer intresserar sig för smink och hästar.
Varför det är såhär vet jag inte. Genetiskt disponerat?

Och då klyschan som vanligt: Visst finns det kvinnor som är förbannat bra på att ratta motorfordon.
Det finns gott om kvinnor som kör arslet av mig, jag är i sanning rätt värdelös på att köra hoj om jag får säga det själv. Men vad du anser vara värdelös, och vad jag anser vara värdelös, differerar nog något. Jag får ivf den uppfattningen.

Nu ser jag ju ut som en bitter kvinnohatare här. Nu är det ju inte så det är. Jag tar väl hand om min familj. Och jag lägger fler timmar på annat i hushållet än timmar min dam lägger på sina traditionellt kvinnliga sysslor.

I vårt hem är vi bra på olika saker, och vi behöver inte skämmas för det. Fy fan vad skönt.

Last edited:

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
:felämne :felämne :felämne

Jisses alltså, kan vi inte lägga ner gnabbet och pajkastningen om könsroller/skrivningshjälp åt sidan nu, det har ju flitigt diskuterats och avverkats i 4 sidor nu!
Pust!

Ni som skriver TJEJKÖRD i era annonser, nå vad vill ni ha sagt? ;)

@Buddapeststudde
Det är ingen idè att du försöker diskutera med snubbarna här, du vet väl hur män är? De är primitiva varelser som endast tänker bara med k*ken och inte en centimeter längre, dvs inte långt alls. Prata och argumentera kan de heller inte, bara slåss.
Sådana är de, djur alltså. :mattias :fakta

:tungan

Ja, jag känner väl också lite grann att jag inte kommer längre nu, kom jag någonstans överhuvudtaget förresten? *spanar över axeln*... tjaa...:va:D

Jag vilar min väska nu och låter udda vara jämt :rolleyes:

leica

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2008
Hoj
tjejhoj moppe edition
Jajemensan det stämmer. Man når en punkt när man blir lite trött på sånt trams. Jag skulle vara glad om mina döttrar slipper matas av icketänkandes åsikter från nån gång före Dacke-fejden om kvinnligt vs manligt men det är ju bara att glömma så man får väl hoppas att de tror mer på vad jag säger och gör än vad de stöter på i form av korkade åsikter bland andra vuxna. Kom igen, jag är på krigsstigen :-D

Det jag undrar över det du skriver, Budapeststubbe, är varför du anser att det är de killar/män som skriver om detta på sporthoj som cementerar könsroller? Jag tycker snarare att det är de som skriver detta i annonser som cementerar fördomarna om hur tjejer kör. Denna tråden uppmärksammar ju bara fenomenet och skojar om det. Dvs medvetandegör. Jag tycker det är helt rätt.

Jag skulle hellre anklaga de som skriver det i annonserna: det är ju de som generaliserar samtliga tjejer, och de gör det inte med ironi utan på fullaste allvar.

Budapeststubbe

Ny medlem
Gick med
7 May 2009
Hoj
Kawasaki ER-5
Det jag undrar över det du skriver, Budapeststubbe, är varför du anser att det är de killar/män som skriver om detta på sporthoj som cementerar könsroller? Jag tycker snarare att det är de som skriver detta i annonser som cementerar fördomarna om hur tjejer kör. Denna tråden uppmärksammar ju bara fenomenet och skojar om det. Dvs medvetandegör. Jag tycker det är helt rätt.

Jag skulle hellre anklaga de som skriver det i annonserna: det är ju de som generaliserar samtliga tjejer, och de gör det inte med ironi utan på fullaste allvar.

Ja men nu var det budbäraren som fick lite lätt däng för att jag lackade ur lite grann. Fel av mig kanske... :glömdet

Men då kanske de som känner sig tillräckligt engagerade i problemet ska göra gemensam sak istället och maila sina klagomål till varenda jävel som använder uttrycket tjejkörd i en bil-/mc-annons i hopp om att få ut några kronor mer för fordonet (för det är väl det man hoppas antar jag)? :yoparty:banana:D

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka