Vad jobbar ni med ?

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
ja tyvärr så släpper de inte in folk hursom helst längre,men visst kan jag ta med en kompis en helg o visa runt annars är det öppet för allmänheten vart annat år med guidad tur genom hela verket,skulle kunna lägga upp bilder men annars kan ni kolla scana steele björneborg ab egen hemsida där finns det väl några bilder i alla fall,vi gör en hel del offshore grejor dessutom,trots diverse förseningar så har shell stått ut med oss,för det finns ingen i hela världen som kan göra så stora homogena rör i det matrialet eller med de kraven som ställs,de senaste lasarna ska visst ner på 2300 meters djup,så visst det är ju ett hantverk,men jobbat så länge där,sen jag slutade skolan så vore intressant att se nåt annat,brorsan jobbar på plattform i nordsjön,skulle kunna tänka mig det med,men svårt när man inte har säkerhetskursen som kostar 30 k,men fixar jag den borde det vara ganska lätt att få jobb därute antingen som verkstadsmekaniker eller vanlig mekaniker,kanske ställningsbyggare,30 k i näven ut,jobba 2 veckor ledig tre jobba två veckor ledig 4,det skulle jag kunna leva nmed

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Det är ju på ett sådant ställe man skulle önska sig ett långt guidat besök med mycket berättelser och förklaringar. Låter ju skitintressant.

a tyvärr så släpper de inte in folk hursom helst längre,men visst kan jag ta med en kompis en helg o visa runt annars är det öppet för allmänheten vart annat år med guidad tur genom hela verket,skulle kunna lägga upp bilder men annars kan ni kolla scana steele björneborg ab egen hemsida där finns det väl några bilder i alla fall,vi gör en hel del offshore grejor dessutom,trots diverse förseningar så har shell stått ut med oss,för det finns ingen i hela världen som kan göra så stora homogena rör i det matrialet eller med de kraven som ställs,de senaste lasarna ska visst ner på 2300 meters djup,så visst det är ju ett hantverk,men jobbat så länge där,sen jag slutade skolan så vore intressant att se nåt annat,brorsan jobbar på plattform i nordsjön,skulle kunna tänka mig det med,men svårt när man inte har säkerhetskursen som kostar 30 k,men fixar jag den borde det vara ganska lätt att få jobb därute antingen som verkstadsmekaniker eller vanlig mekaniker,kanske ställningsbyggare,30 k i näven ut,jobba 2 veckor ledig tre jobba två veckor ledig 4,det skulle jag kunna leva nmed

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Manligaste jobbet hittills i tråden satan!

haha ja det har jag inte tänkt på om det var så manligt men visst,inget för nervösa,själv är man avtrubbad sen många år o reagerar knappt på om det smäller nånstans,finns ju flera hundra ton gasol på området precis invid järnvägen,skulle ett tåg spåra ur så försvinner nog hela byn antagligen,för inte prata på verket
för mig är det naturligt att verktygen väger 10-15 kg,allt är tungt,inte mycket man kan lyfta för hand utan det är travers som gäller för det mesta,men väldigt fritt,inte på många ställen man själv bestämmer när och hur ofta man vill ha kaffepaus,sen att chefen går förbi spelar ingen roll,men haken är,man får fan inte göra fel,grejorna kostar allt från 50k till 1,5 mille så det är som sagt inte bara att skrota grejor,tar minst fem veckor att få fram ett nytt ämne,såvida de inte kan ta en annan axel med rätt matrial o göra om,det händer i bland,har varit o provsvarvat kopparhylsor för förvaring av kärnkraft,men de kommer ju aldrig till nåt beslut på kärnkraftsinspektionen eller vad styrelsen heter,tror det skulle vara senast beslut 2014.så vi får se om vi får ordern,i såfall kan vi köpa en maskin endast för det och då skulle vi ha jobb i den i 20 år i så fall.
allt är gigant stort hos oss,även om det finns större smedjor i världen så är vi nog en av de största i nordeuropa i alla fall. skulle kunna lägga ut lite klipp o foton men är inte säker på hur jag postar den i tråden?
ni får fråga om det är nåt ni undrar över,alla jobbar ju inte som jag så ...

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Jag trycker ju helt klart att Husabergrobin får ordna ett besök till oss intresserade! :D
jo kan ju ta med ett par st i taget på en helg eller nåt,men annars ska man ordna ett riktigt studie besök så ska det anmälas o ni ska ha hjälmar på er och gula västar,men vi har mycket studiebesök från både skolor o andra industrier

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
jo kan ju ta med ett par st i taget på en helg eller nåt,men annars ska man ordna ett riktigt studie besök så ska det anmälas o ni ska ha hjälmar på er och gula västar,men vi har mycket studiebesök från både skolor o andra industrier

Man vill ju se det in full action så det gör väl inget med gula västar och snygga hjälmar? :D Vart ligger det här spektaklet till jobb?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Knatar runt på bygghandel. Gör allt från försäljning/offert/kundbetjäning till att köra truck & mindre maskinskötsel till regelrätt kontorsarbete, fixar det mesta helt enkelt. Har även börjat hoppa in lite smått med plogning nattetid.

Rik blir man dock tvärr inte.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Man vill ju se det in full action så det gör väl inget med gula västar och snygga hjälmar? :D Vart ligger det här spektaklet till jobb?
i björneborg värmland,mellan kristinehamn och degerfors om det säger något? en liten by med ca 2000 invånare ungefär

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
Ha, fan världen är liten. Vi har samma arbetsgivare, fast jag sitter i Söderfors.
Ni har ett bra tufft arborrverk numera!:tummenupp

har jobbat extra på terminalen i söderfors när ni hade som mest att göra o lite folk och vi hade dåligt att göra,jobbade bla med staffan bodström o det gänget,han var imponerad o ville anställa oss på fläcken mig o kompisen som var med,haha
vete katten om arborrverket är så tufft men reält hoppas de kan sätta på ett litet modernare styrsystem snart bara

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC