Vad jobbar ni med ?

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha R1-01,
högskolelärare i medicinsk vetenskap, främst fysiologi, även en del forskning kring arbetsskador:)
Pina folk i labbet e ganska kul iaf;)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Föräldraledig... det är ett jobb det med.

Är annars mitt mellan uppdrag som det så fint heter (konsult). Är mest inne på projektering, strategi och planering på IT-sidan. Fokus på infrastruktur och säkerhet, men med fingrarna ut i el, reservkraft, fiberoptik och en massa annat som ofta hör till.

Önskejobbet är nog vad som helst, bara jag trivs med variationen, omgivningen och lönen. Är tamburmajor ett militärt jobb? :)

Tjurmasturbatör väcker intresse på krogen.
 

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
SsS
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Billackering, men förhoppningsvis inte så länge till...
 

sockan

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Västervik
Hoj
Kawasaki zxr 400
Om lite mer än en vecka börjar jag min utbildning till säkerhetssoldat! Känner att jag inte vill ha ett tråkigt jobb vid ett skrivbord och armén blev min lösning, sjukt taggad :)
 

Lason

Smålänning
Gick med
3 Sep 2009
Ort
Rockneby
Hoj
Yamaha XT660R -07, Suzuki GS500 -78 & Honda CB125 Twin -79
Bilmekaniker allbilverkstad.

Eller snarare allfordonsverkstad...
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt
 

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Ort
Hässleholm
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt

Det är ju på ett sådant ställe man skulle önska sig ett långt guidat besök med mycket berättelser och förklaringar. Låter ju skitintressant.
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt

Manligaste jobbet hittills i tråden satan!
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt


Vad för svarv kör du i? Waldrich?
 

Enchantment

Ny medlem
Gick med
19 Feb 2006
Ort
Alingsås
Hoj
cbr1100xx gasgas 300
jobbar med att svarva fram stora propelleraxlar turbinaxlar rotorer roderstockar mm mm,jag får en smidd järnklump ett arbetskort en ritning sen är det bara o köra,i bästa fall,enstyckstillverkning så kasta en 50 tons bit i spånlådan finns inte med på kartan,man får vara ganska självgående här,kör både truck travers,svetsar skär med gas,är med o skruvar på maskin om den råkar vara trasig.
om jag får en liten skitbit,så väger den kanske 4-8 ton,vid 10-20 ton inget speciellt,30-40 ton,nu börjar det likna nåt,50 ton eller mer ja då är det stort,svarvat vevaxlar på 50 ton,propelleraxel på 21,5 meter 50 ton,på friände,dvs halva biten stack utanför maskinen,då den bara tog 14100 mm på den tiden,nu är den förlängd så den tar 20 meter mellan dubb,står numera i en nc styrd svarv,tar ganska stort sving men är inte så lång 12200 mm mellan dubb. har svarvat det mesta genom åren,både färdigt och ofärdigt så att säga.
största svarven vi har tar 25 meter mellan dubb,har allt på området,stålverk,smedja värmebehandling,varmrotation,maskinverkstad provning . grymt jobb? nja ganska fritt är det i alla fall,men inte å spännande när man snart jobbat 23 år med det,men unik tillverkning,tar 30 på ytan i skärdjup eller mer,plattorna tar 38 mm i skärdjup beroende på hur det sitter på verktyget.
skulle vilja testa nåt nytt men det vimlar ju inte av jobb häromkring direkt

Släng upp lite bilder från anläggningen. Hade vart kul att se.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top