Vad kör ni upp på för hoj?

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
I sommras skulle jag visa för min dåvarande tjej som höll på med körkortet, hur lätt det var att köra lågfartsbanan.

Problemet kom när jag skulle vända. Med fullt styrutslag har min gixxer mycket större svängradie än vad man får använda.
Jag kan göra garagevändnigen 100ggr på rad eller i en cirkel 10 varv utan problem, Men hur jag än försökte klarade jag inte att vända i lågfartsbanan.
Blev så arg så jag ringde till vägverket och frågade om man fick anpassa banan till styrutslaget på hojjen. Det hade dom inte riktigt koll på, men dom trode att det var fasta mått.

Så mitt tipps är att inte köra på en sporthoj.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Jag skulle köra upp på min hoj men den klarade inte av att svänga inom gränserna eller nåt sånt :( Så jag fick köra upp på skolans 500:a men det funkade det med. För övrigt hade jag en 900ss, världens största svängradie månntro?
 

*Micke*

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2005
Ort
Stockaryd
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K5
Körde upp på en Kawasaki ZX9-R utan problem i september förra året. Öva hårt och känn dig säker på hojen så kommer de att gå bra!
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
Körde upp i september förra året också. På min zx6r, det är bara nöta o nöta tills det sitter.
 

tober

Internet.
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Triumph S3
Jag körde upp i höstas och hade då trafikskolans GSX 750 som var väldigt enkel att köra och inga problem med i lågfartsbanan alls. Dom finns tex att hyra från Mabi om du bor i Sthlm.
 

s4

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph daytona 675, Yamaha 426
jag körde upp på en Hayabusa. Ganska dålig svängradie på den också.
 

nikko

Ny medlem
Gick med
5 Dec 2005
Ort
stockholm
Hoj
R6 + ktm 660 04;=)
tja

lovar att det blir riktigt svårt med en r6,,,ta en cb 750 så fixar du det;)
dessutom så måste man ha en 750 för tung mc,,,om det är de du vill,,,,de gillar inte när man kommer dit med sina sporthojar tro mig;)
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Honda Transalp
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
Honda Goldwing med sidovagn.

gw2.jpg
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
För er som har kört upp på sporthojjar så undrar jag hur ni gjorde med svängen i lågfartsbanan.
Där jag körde va det sprayat i marken som markering för hur långt ut man fick köra. (På körskolans område i Haninge/jordbro)
Och området som blir från näst sista konen (eftersom man skall runda sista) om jag linade upp hojjen perfekt (manuellt) för att anpassa den för svängen (tror inte man skulle kunna komma så perfekt om man desutom kör banan), så krävdes det uniefär 70% större område än vad som fanns för att hojjen skulle gå att leda runt utan att passera linjen. Jag satsade då på att köra snabbare och lägga ner hojjen för att minska radien, dock utan att lyckas . Men så fick man tydligen inte göra i alla fall. För man skall krypköra runt.

Då provade jag tjejens CBR 600, och med den är det superlätt. För den har extremt mycket mindre svängradie. Än min gixxer 1000.

Hur gör dom på uppkörningen för er som kommer med en gixxer 1000?
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
NIbbe skrev:
är det värt att chansa och se om läraren är på gott humör ?? För jag har bestämt mig att köra upp på min i vilket fall som helst... :va

Här kommer lite bad news.... Man måste ha 750 och uppåt för tung... Alltså får du inte köra upp på din R6.. Tyvärr..
 

SkyNard

Knugen
Gick med
14 Dec 2005
Ort
Sandviken
Hoj
Yamaha XV Virago 125
Jag fick köra upp på en Honda XR125 när jag tog lätt kortet.. nästa år ska jag köra upp på hondas motard borde inte bli några problem alls att klara proven. lycka till med sporthoj :p
 

iceaway

Forgotten Hopes
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha XT660R -07
Dregen skrev:
Här kommer lite bad news.... Man måste ha 750 och uppåt för tung... Alltså får du inte köra upp på din R6.. Tyvärr..

Det är 700cc som gäller, inte 750, och effekten får inte understiga 35kW. R6an faller ju tyvärr bort ändå :(
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Ingen mer än jag som körde upp på en gynekologmoppe? :confused: Savage 650 :huvet , men det gick bra, man är ju bäst. :brinnerup
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Jag ville köra upp Yamaha XJR-1300 men den fick ett glapp bakhjulslager dagen innan uppkörning (den hojjen har grymt låg tyngdpunkt, man kan sitta med fötterna upp om man står still utan problem) så det vart en spretans honda cb-750. den fungerade grymt bra den med, men hetaste tipset e XJR-1300. :tummenupp
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top