Vad körde ni för moppe?

unknownuser

Student
Gick med
2 Aug 2004
Hoj
---
Mt som jag köpte när jag var 13... vid 15 års ålder så blev kolvringarna tillroginalcylindern ganksa slitna och då tappade den ju kompet. Då lurade jag föräldrarna lite smått att cylindern var slut, och jag fick då med viss tvekan köpan en 65cc och köra... lovad självklart att köra lugnt! :tungan

Men allt trim som var på den var 65cc, effektkrök jamarcol, biturbo-dämpare, sötrre insug och munstycken, grov slang ifrån luftburken... gjorde väl ca 80 blås, tillräckligt för att dra de flesta andra mt5orna iaf! :yoparty

Piteå

f.d medlem i 4 H
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
Svart med trampor.
Tokigakon skrev:
vråltrimmad MT5:a (gick nog inte att ha värre grejer än jag hade) som gjorde 125km/h när jag drevat den för mycket.. men med "lagom" drevning gjorde den 100-110km/h

Och vad drömde du sen då??

Hade både en k 50 och en Mt5:a trimmad med det som fanns att köpa för 10 år sen, gick rätt så bra.

Har faktiskt en moppe idag ocskå en MB5 ståendes i ett förråd ,, Man kanske skulle ta fram den och pilla lite på den och se om det finns lite liv i den.

Bodin

Kakmonstret é med MIG!!
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
GiXXer -02
Interessant tråd :tummenupp

Detta väckte nostalgi nästan..man började komma ihåg dem första mekar stunderna i garaget..med trimning, lackering och putsning hehe
Rev fram en gammal, gammal pärm, där allt är preskiberat :rolleyes:

> 90-08-16 Blå, övertrimmad & slutkörd Yamaha FS1 -83:a...maxade väl 45 km/h. Morsan visste inget men upptäckte den 2 V senare i garaget. Bedjade å fick behålla den :) Såldes 91-01-28

> 90-12-20 köptes en moped av okänd modell, kom inte ihåg vad den hette...kanske "victoria" Lite veteran stuk me limpsadel, cromad överliggande ljuddämpare samt cromad tank och skärmar. ca 45-50km/h

> nr 3 Kawa grön Crescent Compakt, 3-vxl, okänt trim ca 55 Km/h

> 92-07-22 Honda MT-5 -84:a, Nedplockad i molekyler, omlackad och ombyggd till Blå/vit nyare mod. med rektangulärt lyse, ny frontkåpa, paris dakar kåpor, sidokåpor(motor), gaffelbens skydd, lyktgaller, lackade speglar, handkåpor höjningssats, fett crossdäck bak. Trimmad med Zeta 65cc, 20mm insug + förgasare, effekt krök, effekt dämpare (skifta mellan enduro och dubbelpipigt) 65-70 km/h. Hade den ett tag med 70cc och kraftigt drevad, 85Km/h på 3:an, orkade aldrig varva ut på fyran :lol Såldes 93-05-10

> 93-06-22 Återigen Crescent Compact, Lila, lackades vit senare. 2-vxl handväxel, effekt dämpare, bytt cylinder till 5å en halva (har för mig) halvmåne, större insug 55-60 km/h Byttes bort 94-02-22

> 94-02-22 Puch Racing -80:a, Rosa, men lackades gul, trimmad av kompis tidigare, 65-70 Km/h Såldes 94-06-03

Tack för återblicken till "gamla goda tiden" :hoppa

Ravin

Guest
Sista moppen jag hade var en MT-5, trimmad med en 8 hästars 65 kubikare och ett 16 drev fram. Stark men strypt av originalkrök så den gick bara 70 km/h (gjorde tydligen över 100 med "effektkrök", killen som köpte den sen renovera upp den och bytte krök, gick som fan kommer jag ihåg).
Nåja, på den moppen blev jag stoppad av polis och fick för första gången göra ett alkotest 14 år gammal. Det gick ju bra men moppen fick jag ändå snällt ställa undan. På vägen hem (blev skjussad eftersom jag bodde två mil utanför stan där jag blev stoppad och det var mitt i natten):

Polis: - Blir det liv om vi väcker dina föräldrar.
Jag: - Eh, ja.. kan bli..
Polis: - Jaja, men du lovar att berätta det här va?
Jag: - Absolut! :rolleyes:

Lite senare:
Polis: - Jag förstår om ni behöver trim för att komma nånstans här ute på landet men håll dig åtminstone borta från stan.

mackyfr

...
Gick med
28 May 2005
Hoj
ingen
yamaha slider, morsan å farsan köpte den sprillans å dan efter vare bara lämna in den för lagning

westerbrand

Ny medlem
Gick med
22 Dec 2004
Hoj
minimoto + 143cc fiddy + yamaha yz125 + suzuki rm125+ honda vfr 750
rookie skrev:
1074135 Suzuki K50 ´88, 5.5hk, annat styre och en "reg plåt" bak...gjorde lätt en 130km/h eller så... Sen drog man ju upp på cykelbanorna med snut BMW:n efter sig...sen in mellan betongsuggorna...så BMW:n fastnade mellan dem o slog av cyllarna...
hahah få upp en k50 i 130 va hadde du lustgas under sadlen eller :hihi

SilentPlanet

Hatar Gubbar Med Hatt
Gick med
17 Sep 2005
Hoj
Ktm 300 -13
jawohl skrev:
264803 Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter

Yamaha fs1 trimmad som satan

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Jawa TWS 50 -97

Hatade den över allt annat ett tag eftersom den var så ful (men det fatta jag efter jag hade köpt den) Var även tvungan att köra med strypningen kvar för annars skulle inte far övningsköra med mig. Vad väljer man?

den va av "offroad" typ och jag fortsatte på det, DT 125 R men nästa hoj blir för gata :)

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Hade en Cresent ram med Push dakota motor, bytte efter ngn månad till en Push Dakota och senare till en MT5 med 65 cylle 24as gasare drevad och dubbla guldpipor :) gick som ett skållat (tyckte man alla fall att 110km/h var). Bytte senare till en Kawwa 80cc helcross som grannarna inte blev allt för nöjda med så köpte en DT 125 halvcross som jag plockade plåten på :)

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Honda MT-50 -88 vit/röd. Saknar den än idag... :(
Sålde när jag var 16 å köpte Kawasaki Z-400J -82. Tung som fan å lyfta upp när man sladdade omkull. Men fick upp den i 180km/h på mätaren iaf :yoparty

Last edited:

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Fläktkyld Puch Dakota 3000 , årsmodell "ganska ny" när det begav sig i början på 80-talet. Pluggen urslagen , hederligt kolvjack , justerbart munstycke , drevad 2 kugg fram o originalavgassystem. Lät helt original om man släppte lite på gasen o gick stadigt i 60 km/h. Gick till o med att åka lite bakhjul med ! :D

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
undrar om nån verkligen sitter och läser det här?

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Wargen skrev:
2151858 undrar om nån verkligen sitter och läser det här?

Tja...Du gjorde det ju tydligen ??.. :confused:

Visionfruit

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2005
Hoj
2013, MV Agusta Brutale 675
fick min första moppe då jag fyllde 15 en peugeot speedfight wrc lackad i silver och rött :yoparty

ojoj moppeåren var riktigt trevliga sedan blev det lätt mc en aprilia rs och nu ere mellan honda cbr600rr

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Wargen skrev:
2151858 undrar om nån verkligen sitter och läser det här?
Självklart gör man det.
Moppetiden var ju underbar!

Det borde ju du veta :hihi :7peta

Hade förövrigt en dt-r 91a tror jag.
70 cc, 16.5 fugge, effektavgas gick ca 75.

Skar dock efter ca 50 mil pga av för lite soppa :(

V-Power

www.superblodor.com
Gick med
14 Aug 2004
Hoj
CB 1300
Puch Dakota som såldes för en Honda MT5. Hade occkså en montana utan frambroms, växellådsolja och höger fotpinne. Kördes med dakota cylinder utan fläkt. Parkerades i en grill och såldes något senare. Är väl hela ungdomen skulle jag tro. Även om en och annan icke körbar 2 hjuling stod i garaget där emellan. Efter att farboro blå snodde alla mina trimdelar på MT5:an slocknade körglädjen när man var tillbaka till 30 km/h. (17 år)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0