Vad körde ni för moppe?

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
Min första moped var en kawa-grön Bonnie Bajaj. Någon indisk plastmoppe.
Helrätt
bajaj-scooter.gif


Sedan en Honda Mt5, rödsvart.
Den var höjd fram så gaffelbenen svajade när man körde.
Helrätt
 

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Ort
Haninge
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Bara haft en moped och den fixade jag och mannen i huset när jag var 13. Det var en mix av alla möjliga Yamaha-delar och resultatet blev något som världen aldrig skådat, snygg som fan, välpolerad men ändå snabb. Nu har den aldrig varit standard utan hade allt möjligt gott i sig (minns inte riktigt vad dock). Det enda som aldrig fungerade på den var hastighetsmätaren, men nog mättes den upp i 80 km/h med bil.

Vid 14 års ålder inhandlades en Kawasaki AR125 för 1500 (den var helt i delar och hade stått ett bra tag) som fixades till och den åkte jag med tills jag nyss inskaffade en betydligt tyngre Honda.

Jag minns att Kawasakin gick som ett skott när jag först testade den, fy fan vilket drag tänkte man ju. Testade också Yamahan nyss, den var inte riktigt lika snabb som jag minns den, den väsnades mer än den rörde på sig. Ibland släpper man iväg brorsan på Kawan, han är iofs bara 11 och når knappt ner till marken men nog kan han åka.

Sprang ut och tog lite bilder faktiskt, nu är det så att sakerna inte blivit putsade på många år och ser lite matta ut.

Yamahan.
yamaha.jpg


Kawasakin
kawasaki.jpg
 

vlc

Ignorance is bliss
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Sätila
Hoj
'04 KTM 640 SM Prestige
För mig var det yamaha DT50 med 5,5a, jamarcol system och lite drev och skit. Gjorde ca 70 km/h kissnödig med solen i ryggen, medvind och hemlängtan.
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
fs1 16,5 o 65cc toknerdrevad så den gick bara i 65 men va snabb som faen..
byte olja efter tag..först kom de en vit vätska o efter hälften kom de nå grönt slime..undra om de va därför den gick så dåligt på slute :va
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
En annan köpte moped för att slippa cykla till bussen när man blev 15, skulle alltså bara ha något att frakta mig på så det blev en ciao.

Tyckte den kändes trött efter ett tag så jag tänkte få lite mer fart i den. Jag började skruva isär den och den hamnade i en bod så länge, där den fortfarande står kvar...:rolleyes:
 

Knoxan

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Luleå
Hoj
WR450F -05
Honda MT-50 '93 Röd&vit med höjningssats.

70cc och 24mm mikuni förgasare. Grovkrök och Jamarcol burk utan insatsen. Lät sjukt högt

Det gav en bit över 10hk och gick jävligt fort. Gjorde en bit över 100 och var samtidigt riktigt stark. Tyvärr höll ju inte bromsarna måttet...
 

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Ort
Falun
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
en råtrimmad mt5:a
65cc som min morbror hade byggt om kanaler och toppen till ( han gör normalt om toppar och sånt till dragsterbilar och andra racing bilar ) i stort sett allt va trimmat på den... toppade en 130 som bäst men de va stor åtgång på kolvar.. vill minnas att man bytte varje månad nästan.. men kul va de
 

Ziip59

Kollar så att allt går rätt till
Gick med
7 Jul 2006
Ort
Kåkjävul
Hoj
Triumph bobber -57 / Suzuki 125 cross / Yamaha Dragstar 1100/ 2x Hyosung Exceed 125cc (penis edition) Suzuki GSX1400
Det var en Sachs Compact med dragen plomb och sedan en Honda MB5 i div olika konfigureringar.

Ska ni se seriöst trimmande, så kolla på Erland Cox moppe, den är tämligen vild. Kolla in bland filmerna och kolla när han kör på srippen med moppen. :Bugar

http://www.topplocksverkstan.se/tvatakt.html
 

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Tre olika Sachs Compact med allt ifrån trehalva till sjuhalva och två Zundapp KS50, ena var bondtrimad och den andra hade femhalva, var vad jag averkade under moppeåldern.
Dock så hade jag en Husqvarna 175 cc cross (gammal -70 talare) när jag var fjorton. Har för mig att jag bytte en av Compacterna mot den :)
Den lyckades jag sabba innan jag fyllt femton :rolleyes:

Vetefaan hur fort de gick men man ville ju alltid att de skulle gå fortare :hihi
 

Barrichello

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Ort
Piteå
Hoj
Blidde inget :(
Svart Suzuki K-50 från början av 80 lr slutet av 70, minns inte riktigt sen var det väl nåt trim på den... kan det ha varit 60 cc dom körde med? Minns även nån 5,5 hk cylinder + oändliga drevbyten och ljuddämpare.
 

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Suzuki k50. Gick bra som fan när jag köpte den(75km/t) då det satt en 60cc cylinder på. Sen började jag fila lite mer på cylindern och drevade ner den och då gick den aningen sämre. På slutet köpte jag en vassare förgasare men då drog den ungefär en liter milen och dog vid tomgångskörning :). Meckade hellre än bra men lärde mig en del till slut.

Edit: Den saknade även frambroms
 
Last edited:

BigAir

******
Gick med
13 Jun 2006
Ort
där ute
Hoj
husky
Yamaha Aerox

Yamaha Aerox. Stylad, höjd, nudebar, sportfilter, 70cc, leovince rör osv.
Se själva, ni har ju alldrig haft nått sånt här grymt :tummenupp . Gick som en oljad blixt! Klassar ju ut mt5:an, fs1:eek:r och allt vad det heter :arsele
(Sorry för stor bild, vet ej hur man gör mindre. Men den är ju värd att synas)

21m97ap.jpg
 
Last edited:

Paser

I'm the metal machine!
Gick med
12 Mar 2006
Ort
USA
Hoj
Jorå
Själv hade jag en Piaggio Typhoon med diverse styling, Polini alu 65cc, 20,5 delorto, nytt avgas, luftfilter etc etc... mätaren gick upp till 90 men nålen passerade och försvann bakom panelen :)
 

busa76

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
Gixxer 1000 k7
Började moppekarriären med en Yamaha Dt. Sålde sedan den och köpte en MT5:a, trimmade sedan den efter konstens alla regler, toppade nästan 100 blås:tummenupp . Det var en rolig tid det där:)
 

rBy

Med lem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Los Angeles CA
Hoj
Zipp zapp nada, no more.
Suzuki K50, först med 5halva sen med 65cc OMG vilket vriiid!!!
Gjorde ca 63.5 på rakaste väg som fanns, motivlackad tank, Obelix som bar en fet sten, så hade den crossdäck o shit på, tuff som fan va man:yoparty
Sen byttes den mot en Kawa KX80 crolle med 32 fabrikstrimmade hästar, ÄNNU tuffare vart man:yoparty
 

USID

Snön är död! Fast nu lever den igen!
Gick med
11 Feb 2006
Ort
I ett tegelhus
Hoj
Turistbuss för grus.
Zundapp KS50, ganska orginal. Trots det kunde man komma upp i svindlande hastigheter av dryga 60 km/h
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top