Vad körde ni för moppe?

Yamaha DT 50 -91 ..

har en farsa som haft cykel o moped affär i 30 år så den va lite "moddad"
inget större men den gjorde 50-55 iaf ...
blev stoppad av mc polis en dag, han började titta lite misstänksamt på mopeden ..

-jasså du har gjort lite där .. bla bla .. (var inte så haj på motorer då) :)
-ja det är farsan som har skruvat på den
-jaha , vem är din pappa ?
-G**** ******* ...
-jaha , jaja ... sa han med ett leende .. fick en påminnelse om att ha med mig försäkringspappret i fortsättningen .. :tummenupp
 
Yamaha DT50 90:a Blå och gul, den hade gått hårt innan jag köpte den, blev omlackad tank och höjning/skärmbreddare tja allt som man kunde hitta på då, sedan sålde jag den 1 månad efter ja äntligen fyllt 15 och verkligen längtat efter att åka.

Sedan blev det en Yamaha Fs1 92 Blå och gul, med motivlackad tank, trimmad med alla medel utom det "värsta" avgassystemet "allspeed" som man suktade efter länge.. Prövade alla möjliga drev kombinationer och lyckades engång få upp den i 100knyck, annars gjorde den mellan 80-90:yoparty
Hade nog den moppen i 2år och många mil, den går faktiskt fortfarande efter 7år här på byn :tummenupp

Äger nu en gammal Puch, någon tidigare variant av Maxi med handväxel, va nästan i nyskick när jag fick den av morfar, tyvär var jag en gasglad pojk redan då, och den skulle nog behöva div service nu för att gå som den ska:rolleyes:
 
Yamaha DT50x (SuperMoto)

12/48 drev (11 taggars fram org.)
16mm fögge typ?
dragen plugg i kröken
med 11 taggars fram gjorde den 98km/h (digital mätare, inte gps, men digital lär visa rätt hyffsat)
12 taggars fram gjorde den 86 på rakan och 121 i nerförsbacken från Huddinge sjukhus ner mot vårberg :D :tuttar

EDIT: den varvade över på mätarn med 11 taggars, det var skälet till omdrevningen.
 
Push hero, honda mt-5 och en dt, dt: gick utav bara helvete (tyckte man då):tungan
 
Crescent compact med 11 hästars 6-petad sachsrova.
48 kilo fulltankad. Klart livligt chassi.
Ramsne som en banan.
Rakt bakifrån kunde man se båda hjulen bredvid varandra.
 
Ja vad körde jag för skoj då :)

Först en DT50MX men den va inget skoj, bytte den mot en Honda MB50,

Väghålningen:
bakstötdämparna byggde jag av armeringsjärn, framstötdämparna fylde jag till max med olja så hela moppen va stum o slängde på en bredare sula bak.

Bromsar:
Bara bakbroms den mästa tiden för fram oket pizza o handtaget fungera dåligt.

Motorpacketet:
ja vad bestog motorpacketet av då.
hummm hederlig järn 7hk 70cc som varva lång över vad den skule varva så 11000++, org topp bonna planad till max o lite till, reeds va org plåt 2 läppars, förknasaren kom från en gammal yamaha rd 125a, plocka ur nålen så gick den som sattan, luftfilter hade jag inget, effektblås vet ej model, trim cdi box för org bryter vid 9000varv o när den va i så sa de pang i motorn hela tiden :( men blev fart i motorn när trim cdi boxsen åkte på :) heheheh drevning 17/40, org 4 växslad låda.

Den gick ju inte så fort då fast den varva till satan, fast skule haft 5växslad:(
1an 45+
2an 70+
3an 95+
4an vet ej men kanske 110km/h

Skojigare när jag byggde ihop en mopped åt polaren :) hoj honda mt50, motor trimad honda cr80cc 94a, 16/45 drevning så gick den på bakan från 1-5an o sen lite på 6an men minsta lilla uppför o lite gupp så va den på bakan, drevning 16/35 så vart de bakan 1-3an men blev fasligt fladrig i farter över 120km/h.
 
Det blev allt en massa moppar under åren.
En Zundap Ks50-80 Massa olika trim på den. Har dokumenterat 90 km(polisen)
Ks50-76 med Ks125 motor=gillade inte svingfästet på ramen.Flera olika HPT:s(hop plockade ting) b.l.a en cross moppe med hiskelig cyl å förgasare.Drevad nått vansinnigt.Toppade nog inte mer än 50-55 men kunde ju starta på trean. Vansinningt roligt va de iallafall.
 
Hade en trevlig Puch M50 Racing från -78. Planad topp, borrad förgasare samt kanaler, drevad både fram + bak. Utdragna inälvor i ljuddämparen, jackad kolv, KN-filter. Gick som ett as trots att det rasslade i motorn :) 90 knyck gjorde han enligt mätaren, men den var nog inte riktigt att lita på i alla lägen kändes det som...
 
Suzuki pv
60cc, 18mm förknasare, metallic röd :hihi , filad cylle och effekt kolv(vad det nu skulle hjälpa i en moppe) och trimrör, gjorde nog ca 90kmh, hade ingen hastighetsmätare :yoparty körde bakom morsan när jag fick veta att moppen gic k närmare 100 och så skulle den alldrig köras mera :P men det struntade man ju i:tummenupp
 
Rolig tråd...

Ja vad det här säger om mej och mina hojval idag vette fan. Men jag har ägt två olika moppar:

-Brun gammal Casal som jag jackade kolven på. (Minns ej modell)
-En röd Nordsjö Chopper, 3-hjul & tak (vart en jävel på att köra på två hjul ;-)

Det ni! Nordsjö, det var grejer det!
 
Det här är sent -70´.
Crescent compact 2-växlad handväxel 7,5hk 95km/h
Suzuki 50 fast med 80kubiks honda crossmotor på. 110km/h
 
Jag hade världens tuffaste flakmoppe som jag målade vinröd och svart, med en ILOmotor på...det var innan jag fyllt 15 och fick köra runt rosenplanteringarna i trädgården. När jag blev "myndig" så körde jag en Sachs compact... gisses vad gammal jag är...:tungan
 
Oj..

Zyndapp cs 50 = Tok fin
Honda mt 5 3 st.. bla en med 490 husqvarna aut snurra på:yoparty
Yamaha dt
Golden champ = tog eld o brann upp
java = Skit ful

Det va härliga tider:tummenupp
 
Honda Mb65 :yoparty




Trimmet
Athena 65cc med Meteor kolv
"squish" topp 45mm
4-läppars kolfiber membran
20mm Mikuni
20mm k-star insug
Avstämd pipa @ 12,000 rpm
Malossi luftfilter
Hpi 07 ca 3-4mm förtändning
14/43

Me like moppe
 
Svarar igen: Yamaha FS1 (Drums). En 78:a tror jag det var.

Gick enligt formeln: "Nuvarande ålder på berättaren X 2 + 30"

normal_FS1blauw.jpg
 
Last edited:
13 år: Crescent compact, gjorde väl 25 blås! Handväxlad med sachs.
14 år: DT, trimmade med 5,5 och förgasare, skar ihop efter 500m?
15 år: DTnr2, lät den vara original efter mitt tidigare misslyckande.

EDIT: Köpte inte ny för den skar utan för att nr 1 var så sunkig och ful.
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top