Vad körde ni för moppe?

Denna tråden har jag missat!

Hade en Puch Maxi 80-talare
50cc
jackad kolv
Hi-Flow filter
Avstämt pipa
Toppa 60km/h

Det va härliga tider det!:)
 
Suzuki TS50 -92

minns inte riktigt men jag tror det var 70cc cylinder men original förgasare, 16mm std om jag inte minns fel.
max drevad fram(16 kanske) men original bak(54)

gjorde 85-90 och dit gick det fort oxå. ja med moppemått mätt alltså... :banana

det räckte för att lura bort en MC-snut... :arsele
 
Moppe??

Blev en cross, Suzuki Rm 80cc vid 14 års ålder istället:tungan Den blev det en hel del meck med kan jag säga. Men den gick riktigt bra den!!
 
Hrrrmm...

Hela vägen tills nu

Casal....Zündapp.....Yamaha DT 50.....Yamaha DT 125 MX.....Suzuki RG 125 Gamma x 2.....Yamaha DT 125 R.....Aprilia RS 250......Yamaha WR 250.....Yamaha R1

/D.
 
Hysteriskt rolig tråd! Märks att det finns mycket fukkon på forumet!
Kommentarer som -Tro vad du vill den gick det! och -Säkert min vespa gör 197km/h hur kunde din stenålders moppe göa 200?!?!?!
 
He he vilka gammla minnen som swishar förbi när man tänker på moppetiden....
Själv hade jag en MT med lånat trim... 70cc Italiensk Autissa cylinder, planad topp, 24 mm Mikuni, reedventil med fiberläppar, helsystem från malossi eller va de hette, samt drevning med ett par kugg både fram & bak. Hade även lättad kolvbult minns ja... Innan den drevades gick den på bakhjulet på draget på 1:an. Den va snabbare än grannens saab 99 upp till min toppfart. Inte så poppis....
 
Puch Alabama

Jag körde minsann en PUCH ALABAMA och den var grymt orginal förutom ett justerbart munstycke,med detta toppade den ca 58kmh :tummenupp Men nu skall jag köra en GSX 750 ES-83:a så fort jag får mitt körkort som jag planerat att få innan semestern:yoparty
 
Jag hade en solblekt röd Honda MT-5 från 92, med uppborrat insug och trimkrök.
Gjorde hela 55. ;-)

Nä, visst.. bara 115cc

Det jag menade va, låt han va, ingen som bryr sig.
Hade en röd NSR125 när jag va i din ålder. Jävlar va den gick tyckte man :näsblod
 
Last edited:
Trimmad Ciao trampmoppe 70 km/h (på mätaren alltså) i nerförsbackarna :D , typ 5 km/h uppförs :tummenupp
 
Va det bara jag som körde på kompisarnas moppar. Hade aldrig nån egen.:rolleyes:

Haha. Jag hade en i tre veckor, men det var inget vidare. Berodde kanske på att jag redan hade "kört av mig" mopedåldern, då jag hade några kompisar som var något år äldre, så när jag själv fyllde 15 hade jag redan kört en hel del.
 
Körde en röd Suzuki K50 som trimmades för pengarna man fick av Mormor för man Konfimerades :tummenupp Köpte allt trim som gick och få tag i, tänkte först bara köra 5 halva men Farsan tyckte om jag skulle trimma skulle det trimmas ordentligt så jag hade en chans mot Länsman :) farsan tvingade mig även att köpa nya bromsar runt om... vilket visade sig inte va så dumt ändå!
Kördes dyngnet runt året om alldeles för länge...
 
Puch M50 Racing -78

Jackad kolv, portad topp, effektsystem, drevad, högt tryck i däcken, portad gasare samt dragen plugg o körde på nitrometanol. Blandningen 90 % oljeblandat och 10 % nitromatenol. Blåste i 100 km/h cirka, bra för en sån gammal trotjänare!
 
Röd Honda MT5 (89/90:a?, osäker). Med, till en början, 65cc cylinder, trimkrök, dubbla utblås, höjd, drevad, någon större förgasare, osv. Sen lossnade nållagret och massa saker åkte runt i cylindern. Fixade den så gott det gick och sålde. Karvade sen ur originalet och kolven men med samma förgasare och drevade till orginal. Den gjorde inte 80-90 längre, mer 55 men det räckte det också.
 
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter


Jag hade en Gilera RK50 Cannibal -99 som fanns endast 5-10 ex i sverige för den modellen hade 20mm dellorto förgasare istället för 12-16mm och saknade elstart som den vanliga modellen Rk50 h@k:n hade som också var en stabil crossmoppe
..
Jag la ut en hel del på trim och fick byta cylinder 3 gånger och förgasare en gång.. allt eftersom de pajjade.. hehe

Trimm bestod av: 76cc tävlingcylinder (15hk+), effektsystem, trimfilter, drevad, andra munstycken... hemmagjord luffarturbo( blåste rakt in i förgasaren genom ett litet filter som gjorde att den gav mer uppe i fart)

toppfart: vet inte mätaren gick bara till 110 och när den bottnade gick den sönder.. varvade runt 13.000rpm som max.. den gick emot stoppet :) jag kunde hänga med och även köra om på motorvägen.. så över 110 gick den men sen kan jag inte säga hur mkt bättre den gick

ingen som drog mig här i jkpg iaf :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Back
Top