Vad körde ni för moppe?

1982 var jag 12-13 år och köpte en 60-tals Crescent "gubbmoppe" med benskydd á la scooter av en kompis storebror för 250 kr som jag tjänat på att sälja Göteborgs-Posten på söndagar. Den moppen blev en rullande testbänk för alla trimåtgärder man kunde hitta på med rimliga medel. En far med kemikalietillgång hjälpte mig att experimentera med olika blandningar av i stort sett alla kolväten som var hyfsat flytande i rumstemperatur som drivmedel - heptan, nonan, dekan, eter - you name it. Jag fick den aldrig att gå fortare än 70, men den luktade ofta rätt kul. :D

Sen blev det en Suzuki K50 nåt år fram till det var dags för 125:a.
 
Körde en brandgul puch dakota 3000.
60 cc och ett väldigt stort drev bak:D
Bara 55 blås,men snacka att man blev
poppis när man kunde slanga på bakhjulet :tuttar :D :tuttar
 
Min första var en hemmabygd minimope som jag hadde när jag var 8-9 år.
Sen bev det en cresent compact.
Den sista var ett hemmabygge med Husqvarnamotor, som jag sen bytte till
en Fs1 motor 70 kubik 16,5 förgasare Trimrör o högkomptopp...
 
Ska hämta en moppe imorron.Crecent 1149:a "Raket".Den är vit med inslag av rost.....Åh ,det känns som julafton...
 
Yamaha FS1 - Yankee :D
till denna hade jag en guldfärgad kanonkula på huvve
drevad, effektkrök/dämp samt en 3½

gick lagom fort för att man skulle ta sig igenom den perioden med livet i behåll..
:yoparty


//M
 
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter
mustang mamba med ks 100 motor,, he he
 
1. Jawa 210 otrimmad 85-93?, 30km/h på sin höjd
2. Yamaha dt50mx -92 otrimmad, ca 45km/h
3. Rieju RR -02 pluggen i kröken dragen, ca 70km/h
4. Yamaha dt70,x -90. Fart uppskattad till 100-120 km/h beronde på drevningen.Trimmad med:
70cc Eurokit portad
26 mm mikuni förgasare
5 växlad låda
Förstärkt koppling
Trimm topplock malossi
avstrypt underliggande hemmagjort avgasystem
Sportluft filter
Powerbox
Drevning för 201 m
5.Rieju RR -03,drevad,öppetfilter och plugg dragen i kröken. Fart ca 80-85km/h
 
Last edited:
När jag inte visste bättre åkte jag runt på en Honda MT5 med manligt 65cc och 20mm Mikuni. Som tur var kammade jag till mig och skaffade en riktig moppe!

Gick under namnet Bulldozer (from hell!!) :yoparty
 

Bifogat

  • bulldozer_in_my_mind.jpg
    bulldozer_in_my_mind.jpg
    99.2 KB · Visningar: 257
Jag började min karrriär med en grön Monark trampmoppe med två växlar (handväxel) och tank hängandes på sidan av pakethållaren samt enbart fjädring fram, årsmodell -73. Senare blev det Yamaha DT50MX, först en -90 och sedan en -94. Både flitigt slipade och filade samt med "effektavgas". 94:an gjorde väl knappt 70 med hemlängtan.

Till moppeåldern får också räknas en DT 125 (tidigt -80) som lokalbefolkningen var mycket förtjust i när den kom farande på gångvägarna :lol

Jag har en jävligt skön bild med hela moppeligan samlad. 13 vrålåk på rad. Ge mig en scanner så läger jag upp den.
 
Last edited:
Min moppe karriär började vi 8 års ålder med en crescent av ngt slag som jag fick köra med vid sommarstugan gjorde max 30 och funkade bara en sommar, sen slängde farsan den i Klarälven. Sen fick jag en kreidler cross model som dom hoppades skulle hålla bättre, den startade 5 gånger sen gick den inge mer. Byttes senare mot en minibike med sachsonette motor som jag inte lyckades rasa. När det började närma sig 15 köpte jag en Mustang Mamba som var så j...a nice, dock helt org, så jag beställde 9a 70 en dellorto 20 mm och effektrör, körde först med org drevning då varvade den ur på trean detta betyder cirka 65 km/h bytte sedan framdrev till 14 kugg då vart den mycket snabbare kändes som det gick 200 . fram och bakhjul körde fan ikapp med varandra mot slutet innan jag sålde. sen tjuv lånade jag farsans suzuki gt 125 -77 med plockad skylt gissa om jag tyckte jag var coool.Sedan vart det ett helt gäng med skit moppar innan jag tog lätt mc kort och köpte en DT 125 -88, som ngn sedan tyckte att han behövde mer än mig:mad: Köpte då en RD 125 -83 med 175cc och micron system.:yoparty Tack för mig
 
Yamaha DT 50 R:
Gianellipipa
Eurokit 70 cc cylle (Tror jag det hette) med matchande topp
Mikuni 24mm förgasare
Kolfiberreed
Motoplat liknande tändning
17" Akront fälgar oftast med regndäck
Toppade väl 75-80 beroende på bana.
På banan blev vi frånkörda av allt på rakorna, eurokitskitet sög. Utlovades upp till 15 hästar enl tillverkaren. Bah... :huvet

Polarens vedbodtrimmade racemoppe som jag också körde ihop med honom en del som kostade en bråkdel av DT:n:

Honda MT/MB 50 förstärkt ram (flexade som fan ändå)
Egentillverkad expansionskammare (Bästa registret bland alla racemoppar DÅ i Sverige enligt en del)
Borrad 70 Autisa (Den gamla med stålfoder) med hemliga överströmningskanaler och avgasport. (Hoffbergkopia)
28mm förgasare från nån cross (högre emulsionsrör)
Reed från nån Husqvarna
Framparti från nån gammal äckelsuzuki (dämpade lika bra som en kass cyckelpump)
Egentillverkad sving tillverkad i gummistål :D
Hagon stötdämpare
Okänt antal olika 17" ekerfälgar med slicks. Sedemera blev det iaf gjuten Brembofälg bak med egentillverkad aluminiumskiva och flygplansok.

uppskattningsvis 20 hk / 14500 varv (30 om Yamahan hade 15)

Toppfart beroende på bana, drevning och storleken på kulorna. :yoparty

Vann något heatrace och något endurancelopp, det senare utan mig som förare :gnissla
 
Crescent Compact med Sachs-motor och 2 växlar (handväxlad). Bytte till bakhjul med mindre drev när vi fick punka på den en gång. :rock

Den hade förresten en ganska rolig bakgrund: Farsan hade inte rört den sen han gick på gymnasiet, någon gång i början av 60-talet. 20 år senare gräver jag och brorsan fram den, har på lite bränsle/olje-blandning och drar runt motorn med pedalerna några varv för att få smort upp mekaniken i den. Nästa dag gick vi över tändstiftet med sandpapper. Två gånger ner för vägen hemma tog det, sen var motorn igång. Funkade skitfint tills garaget brann ner och tog moppen med sig i döden ett par år senare.
 
jag hade en gammal casal-79 som gjorde drygt 100 blås:)hade en 7,5 50cc med en 20mm mikuniförgasare,28mm krök med en hemmagjord pipa.gick som fan o lät ändå värre:)
 
Last edited:
suzuki ts50 - 93. tyvärr inget som jag kommer åka på igen om 40 år när veterantankar och sentimentalitet stigit mig åt huvudet. fy fan vilket skit. spelade ingen roll hur mycket originaldelar man köpte för hur mycket pengar som helst, aldrig att skiten skulle hålla längre än en vecka i sträck. Jag körde tro det eller ej mjukt och nästintill otrimmat.

den gjorde en gång (sen skar den) 55 i en lång nedförsbacke. drevningen gjorde att man var ned på tvåan och 25km/h efter 10 s. i uppförsbacke, oavsett lutning.

Bromsarna skar ihop så att bakbromsen låste sig emellanåt pga avsaknad av returfjäder till backarna i kombination med skit, skurna lager och panikbromsning.

stackars sate som köpte den av mig. han trodde han gjorde en bra affär.
 
Rieju Drac RR Colorline,
78cc Top Performance, 21mm insug, 21mm Dellorto Black Edition, 45mm konat luftfilter,
Turbokit Lacada (effektsystem), Förstärkta kopplingslameller och fjädrar, HPI 2005 tändsystem, lättat svänghjul,
massor med olika drev, toppfart med högsta dreven, cirka 130km/h, gasres på 1an och 2an. :)
Jag la ut 15k på bara trim, det tycker jag inte om nu i efterhand :gnissla
 
jag har en dt50. Hur fort går den om jag sätter på
70cc cylinder
20mm förgasare
topplock?
 
Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top