Vad körde ni för moppe?

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Yamaha DT-50. Svart, röd & drevad mm... tills polisen stoppade mig. :näsblod
Tror det var runt 1990 jag sadlade denna maskin.
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
1982 var jag 12-13 år och köpte en 60-tals Crescent "gubbmoppe" med benskydd á la scooter av en kompis storebror för 250 kr som jag tjänat på att sälja Göteborgs-Posten på söndagar. Den moppen blev en rullande testbänk för alla trimåtgärder man kunde hitta på med rimliga medel. En far med kemikalietillgång hjälpte mig att experimentera med olika blandningar av i stort sett alla kolväten som var hyfsat flytande i rumstemperatur som drivmedel - heptan, nonan, dekan, eter - you name it. Jag fick den aldrig att gå fortare än 70, men den luktade ofta rätt kul. :D

Sen blev det en Suzuki K50 nåt år fram till det var dags för 125:a.
 

"Petersson"

kör som varje dag vore den sista......
Gick med
1 Dec 2006
Ort
Bromölla
Hoj
DRZ 400 sm -07
Körde en brandgul puch dakota 3000.
60 cc och ett väldigt stort drev bak:D
Bara 55 blås,men snacka att man blev
poppis när man kunde slanga på bakhjulet :tuttar :D :tuttar
 

Rickar

Lyft blicken :-)
Gick med
2 Sep 2006
Ort
I hus
Hoj
BMW F800R-11 och en klassiker GSXR 1100 - 87
Puch Arizona -77 med SKIVBROMS fram!!! TT-styre och hemagjord motivlack :D
 

R1 Mangan

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2004
Ort
kungälv
Hoj
Såld
Min första var en hemmabygd minimope som jag hadde när jag var 8-9 år.
Sen bev det en cresent compact.
Den sista var ett hemmabygge med Husqvarnamotor, som jag sen bytte till
en Fs1 motor 70 kubik 16,5 förgasare Trimrör o högkomptopp...
 

Elsmedo

Har påven en strutluva?
Gick med
23 Apr 2005
Ort
K-dala
Hoj
trajumf äräss!!
Ska hämta en moppe imorron.Crecent 1149:a "Raket".Den är vit med inslag av rost.....Åh ,det känns som julafton...
 

kwasten

helgas house of pain
Gick med
16 Jun 2006
Ort
Göteborg
Hoj
BMW R Nine T Racer
Yamaha FS1 - Yankee :D
till denna hade jag en guldfärgad kanonkula på huvve
drevad, effektkrök/dämp samt en 3½

gick lagom fort för att man skulle ta sig igenom den perioden med livet i behåll..
:yoparty


//M
 

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Ort
landskrona
Hoj
zx7r, svart som natten
Hallå!

Kom precis på en riktigt intressant fråga, antar att många här grundade mc-intresset i moppe-åldern.

Så vad körde ni för moppe? Trimmat eller Original? Har det speglat av sig på nuvarande maskin?

Personligen har det varit Honda hela livet. MT-5:a med 65cc, trim-krök, jamarcol slutburk..ojojoj. Toppade väl i 75 km/h med originalförgasare! :rock

/Peter
mustang mamba med ks 100 motor,, he he
 

zoltan

Motard pöjk
Gick med
17 Dec 2006
Ort
Västerås!
Hoj
TT600R,KX500 & FYM
1. Jawa 210 otrimmad 85-93?, 30km/h på sin höjd
2. Yamaha dt50mx -92 otrimmad, ca 45km/h
3. Rieju RR -02 pluggen i kröken dragen, ca 70km/h
4. Yamaha dt70,x -90. Fart uppskattad till 100-120 km/h beronde på drevningen.Trimmad med:
70cc Eurokit portad
26 mm mikuni förgasare
5 växlad låda
Förstärkt koppling
Trimm topplock malossi
avstrypt underliggande hemmagjort avgasystem
Sportluft filter
Powerbox
Drevning för 201 m
5.Rieju RR -03,drevad,öppetfilter och plugg dragen i kröken. Fart ca 80-85km/h
 
Last edited:

Sharkie

Medlem
Gick med
2 Sep 2004
Ort
Söder om söder
Hoj
XT660R unt kromsläde
När jag inte visste bättre åkte jag runt på en Honda MT5 med manligt 65cc och 20mm Mikuni. Som tur var kammade jag till mig och skaffade en riktig moppe!

Gick under namnet Bulldozer (from hell!!) :yoparty
 

Bifogat

  • bulldozer_in_my_mind.jpg
    bulldozer_in_my_mind.jpg
    99.2 KB · Visningar: 257

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Botkyrka
Hoj
R1
Jag började min karrriär med en grön Monark trampmoppe med två växlar (handväxel) och tank hängandes på sidan av pakethållaren samt enbart fjädring fram, årsmodell -73. Senare blev det Yamaha DT50MX, först en -90 och sedan en -94. Både flitigt slipade och filade samt med "effektavgas". 94:an gjorde väl knappt 70 med hemlängtan.

Till moppeåldern får också räknas en DT 125 (tidigt -80) som lokalbefolkningen var mycket förtjust i när den kom farande på gångvägarna :lol

Jag har en jävligt skön bild med hela moppeligan samlad. 13 vrålåk på rad. Ge mig en scanner så läger jag upp den.
 
Last edited:

grovy

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
Trajja 955i , cr 250
Min moppe karriär började vi 8 års ålder med en crescent av ngt slag som jag fick köra med vid sommarstugan gjorde max 30 och funkade bara en sommar, sen slängde farsan den i Klarälven. Sen fick jag en kreidler cross model som dom hoppades skulle hålla bättre, den startade 5 gånger sen gick den inge mer. Byttes senare mot en minibike med sachsonette motor som jag inte lyckades rasa. När det började närma sig 15 köpte jag en Mustang Mamba som var så j...a nice, dock helt org, så jag beställde 9a 70 en dellorto 20 mm och effektrör, körde först med org drevning då varvade den ur på trean detta betyder cirka 65 km/h bytte sedan framdrev till 14 kugg då vart den mycket snabbare kändes som det gick 200 . fram och bakhjul körde fan ikapp med varandra mot slutet innan jag sålde. sen tjuv lånade jag farsans suzuki gt 125 -77 med plockad skylt gissa om jag tyckte jag var coool.Sedan vart det ett helt gäng med skit moppar innan jag tog lätt mc kort och köpte en DT 125 -88, som ngn sedan tyckte att han behövde mer än mig:mad: Köpte då en RD 125 -83 med 175cc och micron system.:yoparty Tack för mig
 

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Ort
På landet
Hoj
Scott
Yamaha DT 50 R:
Gianellipipa
Eurokit 70 cc cylle (Tror jag det hette) med matchande topp
Mikuni 24mm förgasare
Kolfiberreed
Motoplat liknande tändning
17" Akront fälgar oftast med regndäck
Toppade väl 75-80 beroende på bana.
På banan blev vi frånkörda av allt på rakorna, eurokitskitet sög. Utlovades upp till 15 hästar enl tillverkaren. Bah... :huvet

Polarens vedbodtrimmade racemoppe som jag också körde ihop med honom en del som kostade en bråkdel av DT:n:

Honda MT/MB 50 förstärkt ram (flexade som fan ändå)
Egentillverkad expansionskammare (Bästa registret bland alla racemoppar DÅ i Sverige enligt en del)
Borrad 70 Autisa (Den gamla med stålfoder) med hemliga överströmningskanaler och avgasport. (Hoffbergkopia)
28mm förgasare från nån cross (högre emulsionsrör)
Reed från nån Husqvarna
Framparti från nån gammal äckelsuzuki (dämpade lika bra som en kass cyckelpump)
Egentillverkad sving tillverkad i gummistål :D
Hagon stötdämpare
Okänt antal olika 17" ekerfälgar med slicks. Sedemera blev det iaf gjuten Brembofälg bak med egentillverkad aluminiumskiva och flygplansok.

uppskattningsvis 20 hk / 14500 varv (30 om Yamahan hade 15)

Toppfart beroende på bana, drevning och storleken på kulorna. :yoparty

Vann något heatrace och något endurancelopp, det senare utan mig som förare :gnissla
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Crescent Compact med Sachs-motor och 2 växlar (handväxlad). Bytte till bakhjul med mindre drev när vi fick punka på den en gång. :rock

Den hade förresten en ganska rolig bakgrund: Farsan hade inte rört den sen han gick på gymnasiet, någon gång i början av 60-talet. 20 år senare gräver jag och brorsan fram den, har på lite bränsle/olje-blandning och drar runt motorn med pedalerna några varv för att få smort upp mekaniken i den. Nästa dag gick vi över tändstiftet med sandpapper. Två gånger ner för vägen hemma tog det, sen var motorn igång. Funkade skitfint tills garaget brann ner och tog moppen med sig i döden ett par år senare.
 

zuckan

efter solsken kommer det regn :P
Gick med
29 Oct 2004
Ort
ålem (ödebo)
Hoj
R1-05
jag hade en gammal casal-79 som gjorde drygt 100 blås:)hade en 7,5 50cc med en 20mm mikuniförgasare,28mm krök med en hemmagjord pipa.gick som fan o lät ändå värre:)
 
Last edited:

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Ort
Jönköping
Hoj
såld
suzuki ts50 - 93. tyvärr inget som jag kommer åka på igen om 40 år när veterantankar och sentimentalitet stigit mig åt huvudet. fy fan vilket skit. spelade ingen roll hur mycket originaldelar man köpte för hur mycket pengar som helst, aldrig att skiten skulle hålla längre än en vecka i sträck. Jag körde tro det eller ej mjukt och nästintill otrimmat.

den gjorde en gång (sen skar den) 55 i en lång nedförsbacke. drevningen gjorde att man var ned på tvåan och 25km/h efter 10 s. i uppförsbacke, oavsett lutning.

Bromsarna skar ihop så att bakbromsen låste sig emellanåt pga avsaknad av returfjäder till backarna i kombination med skit, skurna lager och panikbromsning.

stackars sate som köpte den av mig. han trodde han gjorde en bra affär.
 

Härnborg

nihao
Gick med
28 Nov 2006
Ort
I en snabbare del av köping
Hoj
Klotad 09, förhoppningsvis åter 2012..
Rieju Drac RR Colorline,
78cc Top Performance, 21mm insug, 21mm Dellorto Black Edition, 45mm konat luftfilter,
Turbokit Lacada (effektsystem), Förstärkta kopplingslameller och fjädrar, HPI 2005 tändsystem, lättat svänghjul,
massor med olika drev, toppfart med högsta dreven, cirka 130km/h, gasres på 1an och 2an. :)
Jag la ut 15k på bara trim, det tycker jag inte om nu i efterhand :gnissla
 

kappe

Ny medlem
Gick med
4 Mar 2007
Ort
skåne
Hoj
dt50
jag har en dt50. Hur fort går den om jag sätter på
70cc cylinder
20mm förgasare
topplock?
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top