Vad kan förhindra mc-olyckor?

Missvims

MrsVims
Gick med
24 Apr 2006
Hoj
Formally known as Gulan
sporTlovEr skrev:
2540694 Och vad bidrar du med för sakfrågor då i tråden, än att försvara Ironmike??:va :confused:

Försvarar IM??
Tror han är kapabel att försvara sig själv.
Enda jag sagt till hans fördel är väl att det är oväsentligt vad han gör/har gjort. Det han skriver är bra.
Har kommit med lite funderingar tidigare i tråden, sånt som jag har upplevt i trafiken och som jag kommer ta till vara i framtiden. Att sen kunna läsa vad erfarna hojåkare (oavsett vad dom heter) kan bidra med är nyttigt för alla som har nåt som helst intresse av att bli bra förare! Ingen blir någonsin fullärd, men alla kan bli "hemmablinda".

(Såg att du lagt på lite efteråt.)
Jantelagen i all ära, den dominerar ju vårt land. Och med den i högra handen kommer nog olycksstatistiken minska drastiskt!! Det har ju funkat bra hittils...

Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
När jag gick i grundskolan (gick ut 9:an 1976), hade vi "mopendkunskap" som fritt val (en lektion i veckan).

Detta var helt avgörande för att vi på Bergaskolan var föregångare att använda hjälm på moped. Samtliga elever, även de som inte hade "mopedkunskap" körde med hjälm. Hjälmlagen kom inte förrän ett par år senare.

Utbildningen var både teoretisk och praktisk. En gång i veckan kom en trafiklärare med en moped. Vi fick då lära oss mycket trafikregler, trafikvett och vi fick göra en hel del manöverprov.

Jag är helt övertygad om att olycksstatistiken skulle gå ner en hel del om man införde ämnet körkort i skolorna. De som vill ta A-kort när de fyller 16 kan ju få undervisning i 9:an. Utbildning till B-kk borde vara obligatoriskt i gymnasieskolan. De stackars körskolorna behöver inte gå lottlösa ur detta, någon måste ff stå för undervisningen.

En stor vinst i detta är att grupptrycket bland ungdomar på gymnasiet är stort. Skapar man ett grupptryck som främjar trafiksäkerheten så har man helt plötsligt fått ett helt annat klimat i trafiken.

Detta är min övertygelse och har så varit i många år. Som sagt så behöver inte körskolorna göra några förluster, tvärt om. FLER kommer ju att delta i deras undervisning. Detta är VÄL investerade pengar för samhället.

Jag har inte räknat på vad det skulle kosta. Men blir det oöverstigligt så kan ju ett alternativ vara att undervisningen är frivillig och att man hittar en lösning med en egenavgift för de som deltar för att täcka en del av kostnaderna. Säkert ställer många föräldrar upp på en 50-50 deal.

Last edited:

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
enchanter skrev:
2540690 Menar du att man "föds" med talang för att köra MC? Har man inte den talangen så kommer man för evigt vara en dålig förare som borde hitta nån annan "hobby" ?

Jepp det menar han. En del har "farten i blodet" och dessa råkar inte ut för olyckor hur dom än kör, dom känner av i tid när en fara dyker upp och undviker den med sina överlevnadsinstinkter som är speciellt utvecklade för trafikuppträdande. :mattias

Missvims skrev:
2540700 Försvarar IM??
Enda jag sagt till hans fördel är väl att det är oväsentligt vad han gör/har gjort. Det han skriver är bra.
Har kommit med lite funderingar tidigare i tråden, sånt som jag har upplevt i trafiken och som jag kommer ta till vara i framtiden. Att sen kunna läsa vad erfarna hojåkare (oavsett vad dom heter) kan bidra med är nyttigt för alla som har nåt som helst intresse av att bli bra förare! Ingen blir någonsin fullärd, men alla kan bli "hemmablinda".

Jantelagen i all ära, den dominerar ju vårt land. Och med den i högra handen kommer nog olycksstatistiken minska drastiskt!! Det har ju funkat bra hittils...

Nej, vad han har gjort är inte alls oväsentligt. Det får inte tråden att verka seriös hur bra den än är, snarare larvig.

Om vi hade haft en tungt kriminell justitieminister, hade det kvittat hur bra idéer han hade haft, jag hade ändå misstrott honom.

Och jag svarade väl på hans problemformulering i mitt inlägg, eller hur?

Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Missvims skrev:
2540700 Försvarar IM??

Oki! Jag är inte sämre än att jag kan be dig om ursäkt för att ha påstått dig försvara IM.

Hoppas nu han har förstånd till att fortsätta med tankearbete vad det gäller säkerthet, och man slipper se hans hopplöst dåliga filmer, ur alla perspektiv framöver. Skall bli intressent till att se om han nu verkligen kommer på banan nästa år, så kan han hellre får brilljera där, gör han det skall jag inte annat än :Bugar för honom.

Eureka

Red Devil
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
Vuxen = Bil
Lag om snorungar med nytaget mckort skall inte få köra en R hoj innan efter 5 års innehav av mckortet! Samt gräns på 25 år!
På så vis kan vi få ner premier o liknande!

Självklart gynnar detta mig då jag själv är över 25 år :p man får väl lära sig att vara moderat, se till sitt eget bästa :)

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Hoj
just nu... ingen
Det där med att vissa har talang för att köra hoj och andra inte kan jag hålla med om. Men jag anser att varken du eller jag är en större risk än någon annan oavsett tallang!!! Det hela handlar om att känna sin egen förmåga bakom styret!!! är jag en sämre pilot får jag väl köra saktare ta det lungnare och ge f-n i att slanga och göra stoppies... Hur svårt kan det va ??

EX. Jag har en polare som jag vet är en sju jäkla mycket bättre hoj pilot än jag och när vi är ute och åker på små vägar och han börjar lägga på rullen och drar ifrån så försöker jag inte en hänga på för jag vet att då skulle jag köra över min egen förmåga och varför ska jag riskera både mitt och andras liv för att hänga på honom? ok att man jag kan få en pik av killen i mellan åt för att jag inte hänger med men jag är hellre retad än död! Redan där anser jag att jag är en grymt mycket bättre mc förare än killen som kör ifrån mig ena dagen bara för att omkomma nästa p.g.a han till skillnad från mig inte insåg sin egen begränsning.

Jag kan inte förstå vad det är för pinsamt med att erkänna att jag är inte bäst i sverige på att köra hoj, jag kan inte köra med knäskrap och det närmsta jag kommer en slangning är när hojen råkar power weela på 1:an...
tycker folk att jag är en mes för det så är det bara ett bevis på deras omognad och då tycker jag det är dom som ska ta sig en funderare på både om de är mogna nog eller har talang nog att köra hoj... För i mina ögon är talang inte bara förmågan att köra fort utan även förmågan att inse sin egen begränsning.

Mvh Fredric

chili

Sporthojsnörd
Gick med
6 Jun 2004
Hoj
2009 Honda CBR600RR
Vad kan förhindra mc-olyckor?

Personligen tycker jag att man borde förbättra/modernisera uppkörningen och givetvis utbildningen.

Idag ska man klara undanmanöver i 50 och kunna "tvärnita" i olika hastigheter på en tom och spikrak väg... Hur ofta uppstår dessa situationer?

Jag tror också att man är inne på rätt spår med att behovsanpassa utbildningen efter förarens attityd - om nu svaren blir ärliga förståss.

Ett förslag skulle vara att man måste få en godkänd BKK eller "sporthojskurs" för att ens få tid för uppkörning. Precis som halkkörning är obligatoriskt för bilkörkort.

Ukiwaza

Nemo me impune lacessit
Gick med
2 Jul 2005
Hoj
GSXR 1000 K7
lorkan skrev:
2539744 Vart fan är sporthoj.com på väg? Jag blir fan mörkrädd. Dessutom beröms Järnmickan för att vara en person som kör med insidan av huvudet.

Det här är fan inte klokt. :dummer

Om du sticker till mopefucko.com där du hör hemma så blir det direkt bättre pä SH!

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Eureka skrev:
2541537 Lag om snorungar med nytaget mckort skall inte få köra en R hoj innan efter 5 års innehav av mckortet! Samt gräns på 25 år!
På så vis kan vi få ner premier o liknande!

Självklart gynnar detta mig då jag själv är över 25 år :p man får väl lära sig att vara moderat, se till sitt eget bästa :)

30 år är ännu bättre...

fartränder

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
yamaha R6 brum brum
Andrésen skrev:
2541812 Det där med att vissa har talang för att köra hoj och andra inte kan jag hålla med om. Men jag anser att varken du eller jag är en större risk än någon annan oavsett tallang!!! Det hela handlar om att känna sin egen förmåga bakom styret!!! är jag en sämre pilot får jag väl köra saktare ta det lungnare och ge f-n i att slanga och göra stoppies... Hur svårt kan det va ??

EX. Jag har en polare som jag vet är en sju jäkla mycket bättre hoj pilot än jag och när vi är ute och åker på små vägar och han börjar lägga på rullen och drar ifrån så försöker jag inte en hänga på för jag vet att då skulle jag köra över min egen förmåga och varför ska jag riskera både mitt och andras liv för att hänga på honom? ok att man jag kan få en pik av killen i mellan åt för att jag inte hänger med men jag är hellre retad än död! Redan där anser jag att jag är en grymt mycket bättre mc förare än killen som kör ifrån mig ena dagen bara för att omkomma nästa p.g.a han till skillnad från mig inte insåg sin egen begränsning.

Jag kan inte förstå vad det är för pinsamt med att erkänna att jag är inte bäst i sverige på att köra hoj, jag kan inte köra med knäskrap och det närmsta jag kommer en slangning är när hojen råkar power weela på 1:an...
tycker folk att jag är en mes för det så är det bara ett bevis på deras omognad och då tycker jag det är dom som ska ta sig en funderare på både om de är mogna nog eller har talang nog att köra hoj... För i mina ögon är talang inte bara förmågan att köra fort utan även förmågan att inse sin egen begränsning.

Mvh Fredric

gött att du orkar skriva det jag tänker..

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Andrésen skrev:
2541812 Det där med att vissa har talang för att köra hoj och andra inte kan jag hålla med om. Men jag anser att varken du eller jag är en större risk än någon annan oavsett tallang!!! Det hela handlar om att känna sin egen förmåga bakom styret!!! är jag en sämre pilot får jag väl köra saktare ta det lungnare och ge f-n i att slanga och göra stoppies... Hur svårt kan det va ??

*SNIPP*

Mvh Fredric

Du har en sån jäkla massa kunskap, EQ, IQ, insikt, mognad och stake att jag blir alldeles lycklig.
Heders, du smarte man!

don_tomazo

Går bra, en ägare.
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
Honda
Jag tycker att Ironmikes trådar är fantastiska! :tummenupp Otroligt roande många av dom. Vem som helst på forumet hade kunnat starta en sån här tråd utom Ironmike.

IronMike

Guest
Själv tror jag inte ålder eller utformning på vv's uppkörningar.

Däremot människors psyke, rakt av. Vilket i sin tur skulle få vara en del av försäkringspremien, så att man som god kund kan få lite rabbat - mer än deras dumma system, där man enl bolagen som sporthojmoppe-förare står med ena foten i graven innan man ens fått hem försäkringsbrevet.

Borde vara någon simplare form av pilot-utbildning.

-psykologsamtal
-simulatorer

etc..

Personer med brister i riskbedömning, eller hastighetsanpassning, bromspunkt etc - kanske kan få ett körkort med lägre behörighet för att med åren och miltal klättra upp på effektkurvan.

Tror även fortfarande stenhårt på tallang/psyke ..alla är duktiga på olika saker. Tror att många olyckor skulle undvikas om fel personer oavsett ålder, sållades bort i samband med körkortsutbildningen.

Sen borde man inte få stå som ägare på en motorcykel om man inte har giltigt körkort. Skrämmande många äger en hoj, men kör utan kort.

Last edited:

Odi

Black Water MC
Gick med
29 May 2006
Hoj
Thruxton 1200 R
Helljus!

Kör alltid (förutom i stadstrafik) med helljuset påslaget! Visst finns det dom som blinkar å gestikulerar men dom har iallafall sett mig! Mitt tips alltså!

Be seen, be safer! :hojsmilie

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Ukiwaza skrev:
2541936 Om du sticker till mopefucko.com där du hör hemma så blir det direkt bättre pä SH!

Redan innan jag tryckte upp det här fönstret visste jag att du inte skulle skriva något kreativt. Som vanligt kom det någon lam förolämpning om att jag ska gå till www.någonannansida.com blaha blaha.

Vet du öht vad ett moppefucko är?

Gabor

Guest
lorkan skrev:
2541134 Jepp det menar han. En del har "farten i blodet" och dessa råkar inte ut för olyckor hur dom än kör, dom känner av i tid när en fara dyker upp och undviker den med sina överlevnadsinstinkter som är speciellt utvecklade för trafikuppträdande. :mattias

QUOTE]

Men det han skriver är faktiskt sant., inte enbart i trafiken utan även i andra situationer där andra hotbilder finns.....var beredd på det oförutsedda...
fan va det ska vara så svårt att fatta, ....amatörer.:arsele

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
gabor skrev:
Men det han skriver är faktiskt sant., inte enbart i trafiken utan även i andra situationer där andra hotbilder finns.....var beredd på det oförutsedda...
fan va det ska vara så svårt att fatta, ....amatörer.:arsele

Borde kanske göra en hyllningstråd för vår allas IM, den snälla, mogna killen som kör med insidan, hjälper gamla tanter över vägen, räddar naturen, värnar om alla och skriver inlägg på SH som ingen hade en aning om och som räddar oss på SH.com från vår undergång. Vilken sann hjälte!

:superhero

Gsxraren

Ny medlem
Gick med
31 Jan 2004
Hoj
2007-FIREBLADE
Jag tyckar att alla vi som väljer att köra sporthoj borde ha obligatoriska bandagar! Folkvett går inte att tvinga på folk tyvärr, skulle alla som kör sporthoj tänka som Andrésen skulle vi inte ha detta stora problem. :tummenupp

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024