Vad kan ni om gamla flygplan? (Bildfråga)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nån som kan tipsa mig om vart Märklin-tråden ligger? Jag hittar den inte för tillfället.
 

Qvint

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sunny Skåne
Hoj
Yamma Fazer
valmers skrev:
Fanns det aldrig några prototyper? Kom man inte så långt?

Har också bara sett de skisser som gavs ovan. Om jag inte missminner mig så ville man ha en kärra som kunde ta kärnvapen till Ryssland och gjorde specarna efter det...
A-36 lär den skola hetat...
 

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Ort
GEFLE
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
Spinky Spendrup skrev:
Najs länk, nu har jag att göra. Internfakturering... :hoppa

Här en lätt:

Vad är det för plan? Sitter hytten excentriskt placerad eller är det mina ögon det e nå knas med?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Qvint skrev:
Har också bara sett de skisser som gavs ovan. Om jag inte missminner mig så ville man ha en kärra som kunde ta kärnvapen till Ryssland och gjorde specarna efter det...
A-36 lär den skola hetat...
Precis, fpl 36 var avsett att bära kärnvapen, företrädelsevis för att utsätta Sovjetunionen för vedergällning om så krävdes. Frågan är hur långt gånget utvecklingsarbetet var när Sverige beslutade om nedläggning av sitt kärnvapenprogram?
 

Blackadder

Professionell fegis
Gick med
4 Apr 2003
Ort
a
Hoj
a
valmers skrev:
Precis, fpl 36 var avsett att bära kärnvapen, företrädelsevis för att utsätta Sovjetunionen för vedergällning om så krävdes. Frågan är hur långt gånget utvecklingsarbetet var när Sverige beslutade om nedläggning av sitt kärnvapenprogram?

Jo precis, nedlagt är det ju, host host, blink blink...
Det tar väl oss ca 30-45 min att skruva ihop en smällkaramell. Så länge allt ligger i delar har vi ju inget vapen som det så vackert heter... Jaja skit samma ska inte kommar här med mina 'konspirationsteorier' i en så trevlig tråd :)

Själv gillar jag tyskarnas 2:a världskrigsexperiment, spana in Blohm & Voss tänkta kärror, helt klart skruvade.
http://www.luft46.com/
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Precis, fpl 36 var avsett att bära kärnvapen, företrädelsevis för att utsätta Sovjetunionen för vedergällning om så krävdes. Frågan är hur långt gånget utvecklingsarbetet var när Sverige beslutade om nedläggning av sitt kärnvapenprogram?

Hur konstigt det än kan låta så var faktiskt Fpl 36 avsett som ett förstaslagsvapen. Såfort den ryska invasionsflottan kommit ut på Östersjön skulle den vara såpass utspridd att den inte skulle utgöra ett kärnvapenvärdigt mål. Attackeskadern E1, "ÖB:s klubba", med A32 Lansen(som också var en tänkt kärnvapenbärare ett tag) skulle tillsammans med flottan göra det jobbet lika bra med konventionella vapen.

Fpl 36 skulle kärnvapenbomba ryska utskeppningshamnar i större städer som Leningrad och truppkoncentrationer innan fartygen ens hade kastat loss.

Denna tanke övergavs dock ganska snabbt när man insåg hur fruktansvärd den sovjetiska vedergällningen skulle bli. Men på 50-talet fanns fortfarande föreställningen att man kunde vinna ett kärnvapenkrig. MAD var ännu inte rådande doktrin.

Fpl 36 blev därför inte mer än en skiss på ett papper och Fpl 37 projekterades istället. Kärnvapenprogrammet fanns dock kvar fram till 1970-talet.

Blackadder skrev:
Jo precis, nedlagt är det ju, host host, blink blink...
Det tar väl oss ca 30-45 min att skruva ihop en smällkaramell. Så länge allt ligger i delar har vi ju inget vapen som det så vackert heter... Jaja skit samma ska inte kommar här med mina 'konspirationsteorier' i en så trevlig tråd :)

Själv gillar jag tyskarnas 2:a världskrigsexperiment, spana in Blohm & Voss tänkta kärror, helt klart skruvade.
http://www.luft46.com/

Det där är en myt som Wilhelm Agrell effektivt tar död på i sin "Svenska förintelsevapen". Sverige har aldrig haft några A-vapen, inte ens i delar.
 

Anthrax

Medlem
Gick med
29 Jun 2003
Ort
Oxie (Toarp)
Hoj
To be continued...
Förresten, vilket flyglplan är det som sprängs i luften i Indiana Jones?
Eller är det bara ett ihopkok av olika flygplan?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Anthrax skrev:
Förresten, vilket flyglplan är det som sprängs i luften i Indiana Jones?
Eller är det bara ett ihopkok av olika flygplan?

Det har aldrig funnits....

"The futuristic Flying Wing was chosen by director Steven Spielberg to represent the ominous and advanced state of aeronautics in Hitler's Germany Production designer Norman Reynolds used a Northrop Corporation prototype of the Flying Wing and drawings by Ron Cobb to design for Raiders of the Lost Ark this strange plane that has no tail and no fuselage. The plane was built in England by Vickers Aircraft Company and painted at EMI Elstree Studios in London. "
 

Daddy

Hmmmm..
Gick med
31 May 2003
Ort
Stockholm, Nacka
Hoj
zx10r -05
Chris Ash skrev:
Det har aldrig funnits....

"The futuristic Flying Wing was chosen by director Steven Spielberg to represent the ominous and advanced state of aeronautics in Hitler's Germany Production designer Norman Reynolds used a Northrop Corporation prototype of the Flying Wing and drawings by Ron Cobb to design for Raiders of the Lost Ark this strange plane that has no tail and no fuselage. The plane was built in England by Vickers Aircraft Company and painted at EMI Elstree Studios in London. "
Det närmaste jag hittar i verkligheten är detta exp: plan. Och det skall vara en bombare.
 

Bifogat

  • xb-35.jpg
    xb-35.jpg
    17 KB · Visningar: 82

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Daddy skrev:
Den var inte alls lätt!
Jooo... Typ enda assymetriska planet som gått i serieproduktion.

Det är en Blohm&Voss 141. Mest använt som spaninsplan av ze Germans.

IndyBilder! :banana
Ganska många av prototyperna i länken som Blackadder skickade, är faktiskt snarlika Indy planet.
 

Bifogat

  • Fwing.jpg
    Fwing.jpg
    30.5 KB · Visningar: 104

SSB

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
...
ODEN skrev:
Vad är det för plan? Sitter hytten excentriskt placerad eller är det mina ögon det e nå knas med?

Japp, en BV-141 som någon skrev. Ett spaningsplan där dom tyckte att det var bra att ha cockpit till höger om flygkroppen för att bättre kunna se rakt ner...eller nåt :)
 

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
Nån som kan tipsa mig om vart Märklin-tråden ligger? Jag hittar den inte för tillfället.

Risken är stor att någon i den här tråden faktiskt tar dig på allvar (vilket iofs måste vara en ny upplevelse för dig :tungan)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top