Har verkstadshandboken. Och youtube finns en kille som bara skruvar med 1400:an och visar på ett väldigt bra sätt och förklarar. Har hittat lameller.
Duger dom här?
Köp Kopplingsplattor EBC, VS1400 87-03 : Kopplingsplattor från thansen.se
www.thansen.se
EBC´s korkbaserade basic lameller. Kanske inte första valet på en stor 1400 motor.
Kör med delsyntet olja. Motuls 5100 verkar vara den som är mest tålig mot kopplingsslir. Bada dom upp till 24 timmar/över natten i oljebad(samma olja som du kör sen i motorn)
Man byter alltid fjädrar också när man byter lameller. Kostar oftast en spottstyver, ca 150kr ett kit.. Har dock inte sett några eftermarknads till VL1400:an, antagligen för att det finns två olika sorter i den? Men, dom finns ju som original annars.
Inget ovanligt att customfolk kör med dålig koppling, puttrar på, gasar aldrig hårt så....dom har väl heller aldrig märkt ens att kopplingen är dålig. Oftast tar också stålskivorna stryk om man fortsätter att köra med slirande koppling.
Brukade vid provkörning(inbytestest) testa kopplingen genom att......köra på nästhögsta växeln, trycka in kopplingen, varva upp och sen flippa ut kopplingen.