Vad kan vara fel? Eller är det ens något fel?

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
EBC´s korkbaserade basic lameller. Kanske inte första valet på en stor 1400 motor.
Kör med delsyntet olja. Motuls 5100 verkar vara den som är mest tålig mot kopplingsslir. Bada dom upp till 24 timmar/över natten i oljebad(samma olja som du kör sen i motorn)

Man byter alltid fjädrar också när man byter lameller. Kostar oftast en spottstyver, ca 150kr ett kit.. Har dock inte sett några eftermarknads till VL1400:an, antagligen för att det finns två olika sorter i den? Men, dom finns ju som original annars.

Inget ovanligt att customfolk kör med dålig koppling, puttrar på, gasar aldrig hårt så....dom har väl heller aldrig märkt ens att kopplingen är dålig. Oftast tar också stålskivorna stryk om man fortsätter att köra med slirande koppling.
Brukade vid provkörning(inbytestest) testa kopplingen genom att......köra på nästhögsta växeln, trycka in kopplingen, varva upp och sen flippa ut kopplingen.
Jag köpte motul 7100 oljan. Ska man byta till 5100?
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag köpte motul 7100 oljan. Ska man byta till 5100?
Ja absolut eftersom det är korkbaserade....

Dom stora kopplingstillverkarna(inkl EBC) brukar också skriva att inte använda helsyntet när dom kränger lameller av det materialtyp(även EBC).
Blir även bättre för motorn med delsyntet(stor gammal V-twin)
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Lamellerna testas enklast så här: lägg i femte växeln i låg hastighet och ge full gas. Om du då hör motorvarvet öka medan hojen inte drar iväg, då är det lamellerna. Annars är det nog som verkstan säger, alltså förgasarrelaterat. Du har väl inte satt på sådana där koniska luftfilter..?
 

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Lamellerna testas enklast så här: lägg i femte växeln i låg hastighet och ge full gas. Om du då hör motorvarvet öka medan hojen inte drar iväg, då är det lamellerna. Annars är det nog som verkstan säger, alltså förgasarrelaterat. Du har väl inte satt på sådana där koniska luftfilter..?
Original luftfilter.
 

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Ja absolut eftersom det är korkbaserade....

Dom stora kopplingstillverkarna(inkl EBC) brukar också skriva att inte använda helsyntet när dom kränger lameller av det materialtyp(även EBC).
Blir även bättre för motorn med delsyntet(stor gammal V-twin)vad är det med delsynte

Ja absolut eftersom det är korkbaserade....

Dom stora kopplingstillverkarna(inkl EBC) brukar också skriva att inte använda helsyntet när dom kränger lameller av det materialtyp(även EBC).
Blir även bättre för motorn med delsyntet(stor gammal V-twin)
Vad är skillnaden för motorn med olika oljor? Vet ej vad den har för olja nu. Därav jag köpte helsyntet och olja för våtkoppling. Men beställde motul 5100 nu och skickar tillbaka den helsyntetiska oljan. Men vill gärna veta varför man ska välja delsyntet istället. Lär mig!😎
 
Last edited:

Ostronet77

Medlem
Gick med
14 Jul 2023
Hoj
Kawasaki
Efter byte av motorolja och filter, Motul 5100. Känns som natt och dag i körningen. Knappt märkbart slir på koppling/motor vid gaspådrag. Kan lova att jag har pressat från lägsta möjliga varv och vid högt varvtal. Vrid som en lastbil😎 men kanske ändå ska kolla på fjädrarna till kopplingen.
 

Embargo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Efter byte av motorolja och filter, Motul 5100. Känns som natt och dag i körningen. Knappt märkbart slir på koppling/motor vid gaspådrag. Kan lova att jag har pressat från lägsta möjliga varv och vid högt varvtal. Vrid som en lastbil😎 men kanske ändå ska kolla på fjädrarna till kopplingen.
Ge det ett tag. Det kan ta ett tag innan oljebyte ger full effekt och ... no broke, no fix. :banana
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Troligen inget fel på varken lameller eller kopplingsfjädrar efter så kort sträcka. Jag har flera hojar som är äldre än så och som har gått betydligt längre. De har originallameller och kopplingsfjädrar fortfarande.
Jag mätte lameller och fjädrar på min -82:a förra vintern och de var inom spec med god marginal.

När stålskivorna blir överhettade, t ex av för mycket slirade på kopplingen, blir de ofta lite skeva och då frikopplar kopplingen inte helt. Svårt att hitta friläge och att den drar lite med växeln i när du står vid rödlysen.
Jag har aldrig bytt stålskivor heller.

Kul att kopplingen funkar bra efter oljebytet. 👍
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Troligen inget fel på varken lameller eller kopplingsfjädrar efter så kort sträcka. Jag har flera hojar som är äldre än så och som har gått betydligt längre. De har originallameller och kopplingsfjädrar fortfarande.
Jag mätte lameller och fjädrar på min -82:a förra vintern och de var inom spec med god marginal.

När stålskivorna blir överhettade, t ex av för mycket slirade på kopplingen, blir de ofta lite skeva och då frikopplar kopplingen inte helt. Svårt att hitta friläge och att den drar lite med växeln i när du står vid rödlysen.
Jag har aldrig bytt stålskivor heller.

Kul att kopplingen funkar bra efter oljebytet. 👍
Ändå imponerande att du sätter tillbaka originalprylarna.
Jag skulle själv kunna tänka mig att mäta upp dom, för att det är kul, men när jag ändå är där, då har jag redan köpt nytt lamellpaket, så det åker dit.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Ändå imponerande att du sätter tillbaka originalprylarna.
Jag skulle själv kunna tänka mig att mäta upp dom, för att det är kul, men när jag ändå är där, då har jag redan köpt nytt lamellpaket, så det åker dit.
Kawan hade väl bara gått 7500-8000 mil då. I samband med oljebyte kollade jag lamellerna. Packningen var hel, som den ofta är om man stryker på olja på ena sidan, så det behövdes inga delar.
Tät fortfarande och kopplingen funkar fint även efter 9200 mil.
Hur ofta byter ni lameller? Jag har gjort det en eller möjligen två gånger på gamla långmilare 10.000+ mil på den tiden jag körde som ett svin. 🙂

IMG_0449.jpeg
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Kawan hade väl bara gått 7500-8000 mil då. I samband med oljebyte kollade jag lamellerna. Packningen var hel, som den ofta är om man stryker på olja på ena sidan, så det behövdes inga delar.
Tät fortfarande och kopplingen funkar fint även efter 9200 mil.
Hur ofta byter ni lameller? Jag har gjort det en eller möjligen två gånger på gamla långmilare 10.000+ mil på den tiden jag körde som ett svin. 🙂

View attachment 505257
Jag byter när det behövs, men skulle aldrig drömma om att kontrollera dom "bara för att".
Så, det blir omständigheterna som bestämmer.
Har kört slut på lamellerna på 18 mil med Teneren vid ett tillfälle, det är nog mitt personbästa :)
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Jag byter när det behövs, men skulle aldrig drömma om att kontrollera dom "bara för att".
Så, det blir omständigheterna som bestämmer.
Har kört slut på lamellerna på 18 mil med Teneren vid ett tillfälle, det är nog mitt personbästa :)
Nä det var egentligen en del i en felsökning.
Klurigt fel. Hade stannat vid ett bad. När jag skulle åka vidare så small det till lite och kopplingshandtaget gick i botten. Försökte justera på vajern men det hjälpte inte. Rullade och la i ettan osv och var tvungen att växla utan koppling fyra mil hem inkl tankning.
Justerade på motorn vid kopplingsstången 3 mm vid handtaget. När jag tryckte in handtaget så gav det efter. Drevkåpan åkte av många gånger. Mekanismen mellan vajer och kopplingsstång tog isär, gjordes ren, fettades in. Kåpan åkte på, justering, test, fail repeat. Fattade inte. Att justera på drevkåpan är inte komplicerat. Jag tror att lamellerna fastnade i kopplingskorgen också. Gick att peta loss försiktigt via oljepåfyllningen med skruvmejsel och snurra korgen ett halvt varv.
Kawan har en vajerjustering mitt på. Där justerade jag också vartefter något gav efter.
Kopplingsstången går att dra ut. Såg normal ut i bägge ändar. Jag fick slut på idéer.
Kopplingsvarjern var ny, kanske 500 mil. Tyska EBay. Köpte två. Jag monterade den andra nya. Då funkade kopplingen som den skulle. Kopplingsvajrar funkar tills de går av uppe vid handtaget. Inget annat.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
IMG_1049.jpeg

Här ser man att ändpluppen på höljet tryckts upp och höljet skjutits in i justerstycket. En millimeter eller två vartefter jag justerat på motorn eller vid handtaget. Femtioelva gånger!
Jag har aldrig varit med om detta förut. Bara köpt originalvajrar tidigare.
Den andra nya vajern höll ett tag sedan hände samma sak igen. En liiten bricka med rätt inner- och ytterdiameter höll höljet på plats. Sågade upp en skåra på brickan för att få den på plats. Funkar efter drygt 1000 mil.

Långt svar på varför jag kollade, framförallt kopplingskorgen, efter märken då lamellerna fastnat en gång. Det hade ju kunnat hänt något men allt såg fint ut. Då kunde jag passa på att mäta lameller och fjädrar.
 
Nyheter
GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Nyhet – Yamaha R9

Rykten om en ny mellanklass...

Ta med dig solen

Det är bara att inse. Oavse...

Top