Vad kosta erat körkort??

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
~4500:- en veckas intensivkurs (halvdagar) -97. Hade dock B-kort sen flera år tillbaks + crossåkning.
Väl investerade pengar med körskola då man fick lära sig köra "ordentligt".
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Lite småavgifter som det alltid är och sedan åtta dubbellektioner för att nöta in körgårdsgrejerna och finslipa tekniken, samt lite runt på stan och lära sig de vanligaste fällorna (Uppsala är en knepig stad, med luriga planlösningar). Utöver det kanske 200 mil landsväg för att få "rutin". En månads körande ungefär och sedan fick jag vänta en månad innan uppkörning och tog därför två lektioner till bara för att repetera dagarna innan. Uppkörningen gick klockrent trots att det tog säkert 50min i stan - en ny kontrollant var med som skulle läras upp och då passade de på.

Kostnad runt 8-9 tusen skulle jag gissa på - lektionerna är det som kostar - men det är ju bara en halv månadslön eller helförsäkringen på en platsraket, så inget störande dyrt :D
 

negliance

Von schneberger
Gick med
30 Jan 2009
Ort
Igelstorp
Hoj
Ducati Monster m900
ca 12000 , hade dock en väldit störig körlärare som skulle plocka ut max antal timmar ur en .. det blir påfrestande efter ett tag
 

GubbMisilen

När jag slutar med hoj tänker jag åka...
Gick med
8 Sep 2008
Ort
Stavsnäs
Hoj
...fort-farande...2000, Aprilia RSV Mille R
A: Läkarkontroll var väl ca 50:-, sen var det några silvermynt i fotoautomaten på nån T-bane station ca 10:-, körkortsunderlaget gick nog lös på 175:- (inkluderade första uppkörningen - som jag missa). Klarade 3:e uppkörningen 9 Nov, tre dagar innan jag fyllde 18 och fick då sedan automatiskt köra vilken hoj som helst lagligt... så 2 X 125:- till = 485 riksdaler om jag räknar rätt.
I garaget stod en Ducati 175 Sport från 1959 (besikigad och registrerad 125 :hihi) med Tomaselli racing clip-on, tillbaka flyttade fotpinnar, enkel sits och megafonljuddämpare...

Tre månader senare tog jag B-kort (första försöket - samma pris som ovan om jag minns rätt) och hade även då fått A-delen "på köpet"... (så det var 485:- HELT I ONÖDAN :rofl:rofl:rofl)

"125:an" byttes mot en fullblodsracer - 250 SS Desmo, från 1957, i tre ölbackar - en hoj som jag aldrig körde och som jag fortfarande ångarar att jag sålde...
Men nu jag har ju sent om sider fått tag på "min" italienska racer - och den säljer jag ALDRIG !!!! :krama
 

sqalo

Medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Nästa år så
Körde upp tidigare i veckan efter att ha kört på skola. Två svängar med fassan hade ju kunnat vara fler och lektionerna färre, men man vill ju vara säker på att klara på första försöket (mkt lågfart behövde jag). Kalaset landade på strax över 19'.
Ett tips om man vill hålla nere kostnaderna bör väl vara att inte kugga, då enbart uppkörningen kostade 1500 (avgift) + 1750 (lån av hoj), alltså väl över tretusen riksdaler :gnissla. Har man möjlighet att lägga många mil i sadeln privat bör man såklart göra det mesta av den möjligheten.
 

JohnDoe

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -95
Synundersökning: 75kr

Körkortstillstånd: 220kr

Teori prov: 220kr

Handledartillstånd: 170kr

2st kommande lektioner körskola: 2400kr (en dubbel trafik, en dubbel bana)
Kommande uppkörning: 1500kr
Kommande tillverkning körkort: 200kr

Totalt: 4785kr

Nu kommer jag att köra mycket privat för att slippa avgifterna hos körskolan och stressen på lektionerna.

Detta är vad jag hoppas på i avgifter. Har uppkörning den 1:e okt.

Det som är lite special för min del är att om jag kuggar uppkörningen den 1:e så finns det nog inga mer detta år.

Då åker jag på att köra upp nästa år och är då tvungen att ha gjort riskutbildningen för MC som blir krav från den 1:e november. Kostnad runt 2000kr!


// John
 
Last edited:

CurlySue

Never Look Back
Gick med
10 Jul 2009
Ort
Gävle/Alborga
Hoj
Sv650 -00 Kawa z750 -08
Då åker jag på att köra upp nästa år och är då tvungen att ha gjort riskutbildningen för MC som blir krav från den 1:e november. Kostnad runt 2000kr!


// John

Jag har för mig att så länge Teorin är avklarad före den 1 november 2009 så behöver man EJ genomföra riskutbildningen......? :confused:
 

JohnDoe

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -95
Jag har för mig att så länge Teorin är avklarad före den 1 november 2009 så behöver man EJ genomföra riskutbildningen......? :confused:

Stämmer tyvärr inte, kollade upp detta direkt när jag hörde om Riskutbildningen.
Står just specifikt att även om man klarat teori innan den 1:e november så måste man ha riskutbilningen om man inte kör upp förens efter det datumet.
Källa till informationen är vv/körkortsportalen.
Så man blir tvungen att göra den oxå om jag kuggar min uppkörning.


// John
 

w00t

Ny medlem
Gick med
30 Jan 2006
Ort
kramfors
Hoj
R6 99a
7500:- gick det på i sommras, men då var det på f-håret att jag kom genom lågfartsdelen :)
 
Last edited:

agge-ducce

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2009
Ort
staffanstorp
Hoj
Triumph Daytona 955i 03:a och R6 00:a
helt otroligt att folk betalat upp till 3000kr för sitt kk....jag har betalat 9500kr för mitt och ahde kört hoj innan.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top