vad kostar allt

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
kille_hojdille skrev:
ingen med mito som kan pma sitt reggnummer? så jag kan kolla försäkring, bara för skojskull. :)

Hos BilsportochMC försäkringar kan du nog helförsäkra den för runt 4 laxar/året, alla 125or som är yngre än 20 år kostar det runt 4. Om du sedan gör som jag, låter fassan stå på försäkringen ( vilket dom godkänner ) kan du få ner priset ännu mer.

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
försäkring

jag har hållt på att kolla efter försäkring ett tag nu. mestadels när man kolla på nätet så hamnar man runt 4-5k hel/hel om man är i bonusklass 4. det är på en xt för mig som bor en bit utanför stan.

Alla bolag har dock inte så att man kan kolla på nätet, så jag tog mig tid och skickade in ett mer detaljerat formulär till folksam. När jag fick svaret så höll jag på att rama in offerten.

1358 svenska riksdaler, hel/hel. hos folksam allltså. :D frågan är bara om deras villkor suger? någon som har personliga erfarenheter med dem?

just det, jag tror att självrisken var 8000, det var kanske inte super.

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jezze_irsta skrev:
jag har hållt på att kolla efter försäkring ett tag nu. mestadels när man kolla på nätet så hamnar man runt 4-5k hel/hel om man är i bonusklass 4. det är på en xt för mig som bor en bit utanför stan.

Alla bolag har dock inte så att man kan kolla på nätet, så jag tog mig tid och skickade in ett mer detaljerat formulär till folksam. När jag fick svaret så höll jag på att rama in offerten.

1358 svenska riksdaler, hel/hel. hos folksam allltså. :D frågan är bara om deras villkor suger? någon som har personliga erfarenheter med dem?

just det, jag tror att självrisken var 8000, det var kanske inte super.

Det är väl ingen ide att ha helförsäkring om du ska köra trimat/ostrypt, om du nu ska de. Du får ända inte ut nå vagnskada om du klotar och de upptäcker att du inte kör med 11kW.
På länsförsäkringar kostar det typ 750:- halv för mig (alltså mamma) som bor två mil utanför falun.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
storcken89 skrev:
Det är väl ingen ide att ha helförsäkring om du ska köra trimat/ostrypt, om du nu ska de. Du får ända inte ut nå vagnskada om du klotar och de upptäcker att du inte kör med 11kW.
På länsförsäkringar kostar det typ 750:- halv för mig (alltså mamma) som bor två mil utanför falun.
Kan inte vara dumt. För den pengen är det nog värt med helförsäkring helt klart. Dessutom är det lättare att få ut en bra ersättning om man har helförsäkring då det är ditt eget bolag som ger ut ersättning om vi säger att du blir påkörd så kräver de de andra bolaget på pengar. Bättre avtal så att säga. Skulle inte tveka. Sen är de inte ofta de kollar upp strypningar vad man har märkt.

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
philsson skrev:
Kan inte vara dumt. För den pengen är det nog värt med helförsäkring helt klart. Dessutom är det lättare att få ut en bra ersättning om man har helförsäkring då det är ditt eget bolag som ger ut ersättning om vi säger att du blir påkörd så kräver de de andra bolaget på pengar. Bättre avtal så att säga. Skulle inte tveka. Sen är de inte ofta de kollar upp strypningar vad man har märkt.

Mjo!

Jag har hel på länsförsäkringar.
Kostar runt 1500kr någonting..
Jag nöjde mig egentligen med trafik/halv men farsan envisades med att ha hel så jag sa att han får sticka till mellanskillnaden isåfall och det var han med på om jag städade mitt rum en gång i veckan :lol

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Svanen skrev:
Mjo!

Jag har hel på länsförsäkringar.
Kostar runt 1500kr någonting..
Jag nöjde mig egentligen med trafik/halv men farsan envisades med att ha hel så jag sa att han får sticka till mellanskillnaden isåfall och det var han med på om jag städade mitt rum en gång i veckan :lol
:lolden var bra. Men det hade jag faktiskt också gjort om jag vore far

Jeans

trampcykel?
Gick med
5 May 2004
Hoj
såld
storcken89 skrev:

om du inte vet vad xt är så kan jag berätta att det är en 4taktare, med andra ord ej över 11 KW. :näsblod
och ingen ide med försäkring överhuvudtaget om den står på din mamma? har du kollat upp så att det går att göra så? det skiljer sig från bolag till bolag.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Jezze_irsta skrev:
om du inte vet vad xt är så kan jag berätta att det är en 4taktare, med andra ord ej över 11 KW. :näsblod
och ingen ide med försäkring överhuvudtaget om den står på din mamma? har du kollat upp så att det går att göra så? det skiljer sig från bolag till bolag.
därför är det bra att kolla upp i förväg med bolagen. Surt att behöva lägga på ytterligare en ägare på hojen.. :gnissla

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Jezze_irsta skrev:

Jo jag vet att xt är fultakt, men jag tänkte inte på den andra biten.

Och ja jag har kollat med bolaget om försäkringen, det gäller dom som bor i samma hushåll. Så är det väl på så gott som alla bolag vad jag vet.

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
storcken89 skrev:
Och ja jag har kollat med bolaget om försäkringen, det gäller dom som bor i samma hushåll. Så är det väl på så gott som alla bolag vad jag vet.
Det är även så att den som är den huvudsakliga brukaren och den som utgör störst risk också ska vara försäkringstagare. Sluta snylta på andra och betala för ditt intresse. Man har inte saker man inte har råd till eller är villig att betala för.

Jag syftar inte bara på dig utan alla andra också. Finns det ens någon anledning att skenförsäkra en 125:a? Hur många hundralappar kan ni rimligtvis tjäna? Tydligen tillräckligt många för att ni ska sälja er moral för dem.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Estremo skrev:
Det är även så att den som är den huvudsakliga brukaren och den som utgör störst risk också ska vara försäkringstagare. Sluta snylta på andra och betala för ditt intresse. Man har inte saker man inte har råd till eller är villig att betala för.

Jag syftar inte bara på dig utan alla andra också. Finns det ens någon anledning att skenförsäkra en 125:a? Hur många hundralappar kan ni rimligtvis tjäna? Tydligen tillräckligt många för att ni ska sälja er moral för dem.
Ingen skenförsäkring enligt Försäkrings bolagen. Har de avtal som är skrivna på så vis så får de allt ta och skylla sigsjälva. De är inte så dumma ändå dedär FB. Står hojen på farsan så kan självrisken gå upp mot halva hojen så jag tror faktiskt FB tjänar på det i slutändan då man inte vill ta något på försäkringen + att pappa som antagligen har många fler skadefria år får punga bort med bonus. De är inte helt omedvetna dedär bolagen ska du veta. Och ta och kolla upp vad skenförsäkring är för något, det är nämligen inget FB accepterar, ennu mindre föreslår. Ja, många FB föreslår faktiskt att man ska ha hojen på till ex pappa. :fakta

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Estremo skrev:

Det är faktiskt mamma som äger hojen så jag måste faktiskt fråga om jag får låna den :hihi

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
philsson skrev:
Ingen skenförsäkring enligt Försäkrings bolagen. Har de avtal som är skrivna på så vis så får de allt ta och skylla sigsjälva. De är inte så dumma ändå dedär FB. Står hojen på farsan så kan självrisken gå upp mot halva hojen så jag tror faktiskt FB tjänar på det i slutändan då man inte vill ta något på försäkringen + att pappa som antagligen har många fler skadefria år får punga bort med bonus. De är inte helt omedvetna dedär bolagen ska du veta. Och ta och kolla upp vad skenförsäkring är för något, det är nämligen inget FB accepterar, ennu mindre föreslår. Ja, många FB föreslår faktiskt att man ska ha hojen på till ex pappa. :fakta
Att ha försäkringar där bara en enda person får köra fordonet skulle så klart inte fungera. Deras avtal ser som de gör för att tex en förälder ska kunna låna ut sitt fordon ibland. Inte att de ska försäkra någon annans. Det tror jag alla är införstådda med, även om många väljer att se det från en annan synvinkel för att stilla sitt dåliga samvete.

Att skenförsäkra är för mig att någon annan än den rättmätiga ägaren står som ägare på pappret på grund av ekonomiska skäl. Har du någon annan definition?

Att de förslagen skulle vara något bolags officiella ståndpunkt skulle jag väldigt gärna vilja se. Sen att säljaren självklart vill sälja en försäkring till dig för att det gynnar honom/henne själv, det är en helt annan sak.

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Estremo skrev:
Att ha försäkringar där bara en enda person får köra fordonet skulle så klart inte fungera. Deras avtal ser som de gör för att tex en förälder ska kunna låna ut sitt fordon ibland. Inte att de ska försäkra någon annans. Det tror jag alla är införstådda med, även om många väljer att se det från en annan synvinkel för att stilla sitt dåliga samvete.

Att skenförsäkra är för mig att någon annan än den rättmätiga ägaren står som ägare på pappret på grund av ekonomiska skäl. Har du någon annan definition?

Att de förslagen skulle vara något bolags officiella ståndpunkt skulle jag väldigt gärna vilja se. Sen att säljaren självklart vill sälja en försäkring till dig för att det gynnar honom/henne själv, det är en helt annan sak.
Om vi säger såhär. Du och din far har gemensamt intresse på en hoj. Vi säger att ni tänker båda köra på den och undrar vem som ska vara försäkringstagare. När du märker att det går bra att sätta den på vemsomhällst och att försäkringen i mitt fall för RGVn var 16960kr billigare på pappa så är valet inte så svårt. Jag ringde till mitt försäkringsbolag bland andra och hörde liknande svar. Hos mitt egna försäkringsbolag så var det tom deras egna initiativ att börja snacka om att försäkringen skulle stå på pappa och att om den stod på honom skulle den även vara försäkrad full effekt. Jag framförde tydligt att jag förmodligen skulle bli den huvudsakliga brukaren av hojen och att jag hade det ekonomiska intresset på hojen men det hade ingen somhället betydelse sålänge vi bodde under samma tak. Samma gäller många andra försäkringsbolag.
Fördelen för försäkringsbolaget att ha hojen på din pappa har jag redan förklarat. Du luras att du får en billig och schysst försäkring som oftast inte skiljer så mycket från vad den hade kostat på digsjälv men när olyckan väl är framme så är självrisken så pass hög att du inte utnytjar försäkringen. Och om du mot all förmodan väljer att göra det så förlorar din pappa sin bonus och åter igen har FB gjort en megaförtjänst. FB tjänar i slutändan på dessa avtal. Därför de har dessa förmånliga avtal som de dessutom rekommenderar själva. Finns säkert bolag som absolut inte försäkrar på förelder men dit jag har vänt mig (bilsport, lf, if mm) så har jag fått klartecken av att det är helt ok.

Bilsport & MC föresten var det som jag hade som bolag. Krockade RGVn och fick ut full ersättning. Försäkringen stod på pappa.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
Pr0bz skrev:
Ett skinnställ från blocket gammalt =) 400kr
Har stövlar från tyskland kostade 650kr från www.louis.de
Hjälm och handskar från http://www.karlssonshjalmar.se/ pris 1200 för allt.

Kolvbyte ej gjort men runt 1000lappen.

Körkortet landar på runt 4000kr.

Glöm inte ryggskydd! Mitt gick på 700kr. www.louis.de
jag tog mitt körkort genom FMCK. då var man tvungen att göra teorin på våren och klara den, sen åkte man till skövde i två veckor på sommaren och bara körde och körde med lite teori emellen. Det som kostade var körkortstillstånd och tillverkning at kortet, resten stod FMCK för. även teorin. MKT bra!

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Mito-killen skrev:
jag tog mitt körkort genom FMCK. då var man tvungen att göra teorin på våren och klara den, sen åkte man till skövde i två veckor på sommaren och bara körde och körde med lite teori emellen. Det som kostade var körkortstillstånd och tillverkning at kortet, resten stod FMCK för. även teorin. MKT bra!
tjena!.. schyrre!.. :Bugar Vilken utbildning går du!.. MC ordinans eller elevutbildningen.. finns säkert många fler.

Söderen_

Hooray för the boobies!
Gick med
14 Nov 2005
Hoj
Brutale 1078RR
philsson skrev:
tjena!.. schyrre!.. :Bugar Vilken utbildning går du!.. MC ordinans eller elevutbildningen.. finns säkert många fler.

jag gick Gk1 ungdom heter den. Det finns ingen bättre utbildning, det lovar jag. den är att rekomendera! :hihi

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Mito-killen skrev:
jag gick Gk1 ungdom heter den. Det finns ingen bättre utbildning, det lovar jag. den är att rekomendera! :hihi
Berätta gärna mera då jag är väldigt intresserad, har redan skickat in insökningsblanketter till FMCK här i eksjö

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024