Vad kostar det att tillverka en 1000cc sporthoj?

tommi

Guest
Tillverkningskostnaden skulle förvåna mig om den är hälften av priset till kund,tillverkare i allmänhet om man kollar på reservdelar har en jävla marginal minst 100% påslag mot vad dom betalar i inpris till lager.

Därmed inte sagt att våra svenska återförsäljare får se dom pengarna dom har nog som mest 20-25% påslag därför ger dom rabatterna på kläder o dyligt istället för rabatt på hojjen.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
Lite äpplen och päron.

Det som är intressant är direktlön och direkt material. ger TB1
Till detta kommer stödjande verksamheter
Till detta kommer AFFO

TB1 är nog det som frågas efter och den är nog bara 1/8-1/10 av försäljningspriset.

Ovanstående baserat på annan tillverkande metallindustri.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Man kan ju få en Kina kopia av R1:an för runt 40000kr eller så.
visserligen inte i samma kvalitet, men ändå ett pris direkt ifrån fabrik!

Säkert!

Kan inte du beställa en sån kina-kopia då så får vi höra vad som händer efter att du har lagt handpenningen?

Förvänta dig inte att få någonting alls bara, det existerar inga kina-fabriker som kopierar sporthojar.

Mycket annat kopierar dom, klädnypor, enkla miniräknare, minimotos och annan skit, och det vet vi ju alla jur kvaliteten är på sånt.

Deras bilfabriker kommer däremot att bli intressanta på ett par års sikt, då dom ofta köper loss tillverkningsrätten på några år gammal teknik, och sedan fläskar på ett nytt (tyvärr kinesiskt) utseende på grejorna.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
En cykel kostar vid fabriksporten i japan för strax över 800 000 JPY och på det priset har redan Yamaha gjort sin vinst....

Sen är resten moms, tull och vinst för importör samt handlare... Så när handlarna klagar på att de har så dåliga marginaler att de kan erbjuda dig en flaska gratis kedjespray vid ett nyköp så ta en hjälm också...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
En vanlig siffra är att priset i sista ledet är 4-6 gånger priset i första ledet. Den siffra är ju även beroende på varumärket/imagen. Så en hoj för 120k skulle då kosta ca 20k-30k att tillverka.
 
Last edited:

megagossen

4 x 690 cup
Gick med
7 Nov 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SuperMonoRäser 08, BVR 730 SuperMono
ww.allabolag.se

gå in där och kolla hur mycket er lokala mc handlare tjänar, den återförsäljare som har en marginal på 30-40% är nog lycklig... Snarare 12-20% innan det är prutat, monterat, löner, hyra, el, lagerkostnad mm. Sen kan alla gissa hur mycket dom vill.
 

Bubbas

nähä, om man skulle...
Gick med
17 Mar 2005
Ort
Torra Skåne
Hoj
K 1300 Gin & Tonic
gå in där och kolla hur mycket er lokala mc handlare tjänar, den återförsäljare som har en marginal på 30-40% är nog lycklig... Snarare 12-20% innan det är prutat, monterat, löner, hyra, el, lagerkostnad mm. Sen kan alla gissa hur mycket dom vill.

Det är ju resultatet. 20% på omsättningen är superbra!!! Netto!
 

Jesperado

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2009
Ort
KingCity, Skåne
Hoj
Honda VTR1000 SP1 -00
Hur mycket det kostar att tillverka motorcykeln beror på hur mycket du räknar in. Räknar du från början med utveckling, framtagande av maskiner för tillverkningen mm. så kostar det ungefär lika mycket som tillverkaren får betalt av försäljningsledet. Det brukar röra sig om mycket små marginaler, och på mindre serier blir det inte sällan förlust för tillverkaren att bygga hojarna. Man förlitar sig på att tjäna pengar på eftermarknaden, precis som med bilar. Ju längre man kan fortsätta sälja en modell, desto mer lönsam blir den.

Ett bra exempel är SP1:an där Honda förlorade ca 20% av hojens pris (inte priset hos återförsäljaren, utan priset Honda tar från fabrik) på varje byggt exemplar. Det var alltså betydligt dyrare att bygga den än vad de tog betalt för den, och då var det ändå den dyraste sporthojen på marknaden.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Spontant låter det mkt med -20% Men å andra sidan så sägs det ju att Bugatti Veyron säljs till miljonförlust för varje ex så... ;)

Hur mycket det kostar att tillverka motorcykeln beror på hur mycket du räknar in. Räknar du från början med utveckling, framtagande av maskiner för tillverkningen mm. så kostar det ungefär lika mycket som tillverkaren får betalt av försäljningsledet. Det brukar röra sig om mycket små marginaler, och på mindre serier blir det inte sällan förlust för tillverkaren att bygga hojarna. Man förlitar sig på att tjäna pengar på eftermarknaden, precis som med bilar. Ju längre man kan fortsätta sälja en modell, desto mer lönsam blir den.

Ett bra exempel är SP1:an där Honda förlorade ca 20% av hojens pris (inte priset hos återförsäljaren, utan priset Honda tar från fabrik) på varje byggt exemplar. Det var alltså betydligt dyrare att bygga den än vad de tog betalt för den, och då var det ändå den dyraste sporthojen på marknaden.
 

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Lite äpplen och päron.

Det som är intressant är direktlön och direkt material. ger TB1
Till detta kommer stödjande verksamheter
Till detta kommer AFFO

TB1 är nog det som frågas efter och den är nog bara 1/8-1/10 av försäljningspriset.

Ovanstående baserat på annan tillverkande metallindustri.

Njae...? TB1 (TäckningsBidrag1) ges av särintäkter-särkostnader. I detta fall skulle det kunna vara försäljningspris/st-(direkt lön + direkt material). I andra fall kan det finnas fler särkostnader (särskild lagerföring, särskild processering etc.). I vilket fall som helst brukar det i kalkylsammanhang sägas att TB>0 är vinstgivande, men man vill självfallet oftast ligga bra mycket över 0 i TB, såvida det inte finns överskott i ledigt kapital man vill utnyttja. Intressant här skulle jag säga är resultat (R) i form av totalt täckningsbidrag (TTB) - samkostnad, dvs. R=TTB-samkostnad, där TTB = total intäkt (försäljningspris*antal sålda ex) - total särkostnad och samkostnad är i princip fasta kostnader som fasta tillverkningsomkostnader etc.

I fallet med stora motorcykeltillverkare och deras kassakor (till exempel yamaha R1) tror jag inte de använder TB som kalkylunderlag då det inte är särskilt talande, såvida det inte finns stort överskott i ledigt kapital. TB tar dessutom inte hänsyn till tidsaspekter.

Nu blev detta en ekomomilektion, och kanske off topic...sorry!

//Morphine
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
så ni säger att det skulle vara avservärt mycket billigare att köpa hoj i japan än här?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
så ni säger att det skulle vara avservärt mycket billigare att köpa hoj i japan än här?

MJA.....

Problemet är ju att tillverkarna inte är direkt pigga på att sälja cyklarna direkt till kund. Men visst även över disk priset i japan+tull+moms är billigare än priserna här...

Fast har man kontakter och kör race brukar det gå att få ut cyklar förbi de vanliga försäljningskanalerna...
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
120k plus minus får man ändå ge för en ny 1000RR
 
Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Ska ni börja snacka om vilka hojjar dom tjänar pengar på så är det ju crosshojjarna.
Kostar 85k,simpelt och grovhugget,inga garantiarbeten samt att det köps reservdelar ut i absurdum. DÄR ligger förtjänsten.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har fått köpa prylar till inköpspriset för distributören och det rör sig om en "rabatt" på ca 60% där

Det gäller alltså att få in en hand i fabriken så man kan roffa åt sig lite delar och sätta ihop själv ;)
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Säkert!

Mycket annat kopierar dom, klädnypor, enkla miniräknare, minimotos och annan skit, och det vet vi ju alla jur kvaliteten är på sånt.

Nja, idag kopierar dom även avancerade industriella styrsystem så nog finns kompetensen.
Någom kopia på en sporthoj har jag ännu inte sätt men det beror nog snarast på att det är en för liten marknad, övriga världen är inga storkonsumenter av literhojar, det är faktiskt mest vi nordbor som är kubikfixerade.
Titta däremot på 4-hjulingar, där kostar en kinamaskin ca hälften av vad ett "känt" märke kostar och kvaliten är inte ett dugg sämre!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Titta däremot på 4-hjulingar, där kostar en kinamaskin ca hälften av vad ett "känt" märke kostar och kvaliten är inte ett dugg sämre!

Jo tack, en kompis köpte två, en begagnar Raptor och en ny "Kina-Raptor".

Kinesen låg ute på blocket efter tre veckor, sedan köpte dom en till begagnad Yamaha.

Just en sporthoj kan dom aldrig kopiera så "rakt av" för då skulle Kawazaki störtbombare svärma över kina (Kawazaki tillverkade faktiskt såna förr i tiden)

Man leker fan inte med japanernas varumärken.
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Jo tack, en kompis köpte två, en begagnar Raptor och en ny "Kina-Raptor".

Kinesen låg ute på blocket efter tre veckor, sedan köpte dom en till begagnad Yamaha.

Just en sporthoj kan dom aldrig kopiera så "rakt av" för då skulle Kawazaki störtbombare svärma över kina (Kawazaki tillverkade faktiskt såna förr i tiden)

Man leker fan inte med japanernas varumärken.

Ja, det skulle möjligen vara att de håller en ojämn kvalitetsnivå, de kina-quads som finns i min bekantskapskrets har funkat ypperligt.
Ett annat problem är ju alla fulimportörer som inte är ett dugg intresserade av att hålla någon som helst eftermarknads-service eller garanti.

En kompis som representerar europas största tillverkare av elprodukter blev erbjuden att köpa en kopia av deras egen produkt på en större elektronikmässa i Frankrike :), så inte fan är dom blyga kineserna.
 

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Ort
Svealand
Hoj
-
Det går inte jämföra en Kinaquad mot tex en motsvaranda Honda TRXmaskin. Det ÄR skillnad och den som säger annat ljuger.
Så,tillbaka till ursprungsfrågan.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top