Vad kostar det att tillverka en 1000cc sporthoj?

mxnissen

Ny medlem
Gick med
16 Sep 2009
Hoj
cbr 954 2003?
Ska ni börja snacka om vilka hojjar dom tjänar pengar på så är det ju crosshojjarna.
Kostar 85k,simpelt och grovhugget,inga garantiarbeten samt att det köps reservdelar ut i absurdum. DÄR ligger förtjänsten.

Crossar nej, reservdelar ja.
Leverantörer har mycket mer vinst i % på landsväg än crosshojar.

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
nästa sommar
På Expert (elkedjan) hade vi 30-40% marginal på alla av våra produkter. I butiken hade vi ca 7-10 anställda och vi var tvungna att klara 3 000 :- i TB (täckningsbidrag, ren vinst) Per person och Per dag bara för att få det att gå runt. Kan nog mycket väl tänka mig att det går att tillämpa samma "regel" även på andra produkter än elektronik. Jag tror dock att vinstmarginalerna varierar beroende på inköpspriserna från leverantören. Vet av egen erfarenhet (3 år som säljare i butik) att det sällan går att få bättre marginal än 1.5 ggr inköpspriset dvs 50% pålägg. Då kunden troligtvis kommer hitta samma produkt fast billigare hos en konkurent (Elgiganten tex). Hände ofta att vi fick toksänka priserna för att kunderna klagade på att det fanns för billigare peng hos konkurenterna. En viktig sak att komma ihåg är att en säljare alltid försöker få ut så mycket som möjligt på en affär, med all rätt, då varenda krona av lönen kommer från kunderna! Tänk också
på att ta mig fan alla säljyrken har någon sorts provisions/poäng -system. De som inte fattar detta är obotligt dumma i skruvkorken. :)

Vid ett sälj av en mobiltelefon med abonnemang som ett exempel så var vi tvungna att ligga på minst 500:- i tb. Oavsett om den var dyrare eller ej. Det som dock blev genomgående för de dyrare telefonerna var att man tjänade ännu bättre tb på dem. Dyrare produkter gav helt enkelt bättre avkastning, samtidigt som dyrare produkter också oftast håller bättre vilket ger nöjd kund. Nöjd kund gör så att kunden rekommenderar produkten och försäljningsstället. Enkelt egentligen.

En nikon systemkamera D300 tex skulle vi helst ligga på ca 3 000:- i tb. Tänk då på att kameran i sig går på ca 16-17 000:-. TB varierade kraftigt beroende på vilken produkt det är man säljer. Minneskort ger knappt 80:- i tb.

Nu orkar jag inte skriva mer på iphonen, fingrarna börjar domna bort ;)

Last edited:

manneman

Guest
Som admin på Sveriges största forum för kinesiska 4hjulingar kan jag bara säga att gillar man att spendera all sin lediga tid i garaget är en kinesisk fyrhjuling idealisk! :tummenupp

Däremot vet jag att de maskiner importörerna kränger för 20K köper de in för 5-6K beroende på kurs, i vissa fall så lågt som 2-3K.

Där har funnits rejäla marginaler men ryktet har kommit ifatt dem så nu har de svårt att bli av med skiten.

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
nästa sommar
Skrev du det DÄR på iphonen :O!?!?!
Kudos to you my friend!
Mycket intressant läsning, väldigt intressant att se hur det ligger till :tummenupp
En annan sak folk inte vet är att vi inte tjänar mer än max 7:- på ett värdebevis. Sluta tro annat (särskilt ni äldre, tänkte skriva trögfattade men insåg att man själv
kommer bli gammal och senil en dag).

En samsung lcd-tv 40" i 6-serien som såldes för 16 000:- tjänade man ca 4 000 - 5 000:- i tb. En stereo tjänar man som mest 2 500:- i tb på och då är de framförallt Sonys dyrare produkter (har för mig att det fanns en z3-modell med bra bas). Surroundsystemen ligger varierande men ett lite dyrare tjänar man ca 3 000:- i tb på.

Haha, japp, ligger i sängen och slösurfar eftersom jag inte kan sova och för att man har ledigt från jobbet imorrn. Finns mycket Skit man fått lära sig från att jobba i butik. Inte ett jobb jag vill ha resten av mitt liv, om vi säger så xD. Cheferna är på en hela tiden och vill att man ska kränga som utav bara fan medan man själv intalat sig att "jag ska inte bli en fulsäljare utan vara reko och tala sanning". Hade man bara varit en asshole så hade säljyrket varit lättare. Ibland är det också jävligt drygt att kunna "för mycket" man förlorar nästan fokuseringen på att sälja och börjar lära idioterna (kunderna) allt om produkterna man säljer. En hårfin balansgång, som tur är så ska jag börja söka nytt om 6 månader. Spelutvecklingsjobb, så man får någon jäkla nytta av sin högskole-examen.

Åter till ämnet

Priserna ligger precis så att du som kund inte ska känna alltför stor priskillnad mellan olika äffärer. Period

och här kommer ett till streck. Got to Love the iPhonen ;)

Last edited:

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
:felämne
Haha, jag har testat skriva på en iPhone och det är inte så lätt^^ Fast jag äger ju ingen förstås. Hur lång tid tar det att skriva ett sånt inlägg?^^
:backontop

Som Paradox sa, väldigt intressant att se hur det ligger till!:) Tackar vi för.

Angelfire

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
nästa sommar
:felämne
Haha, jag har testat skriva på en iPhone och det är inte så lätt^^ Fast jag äger ju ingen förstås. Hur lång tid tar det att skriva ett sånt inlägg?
Som Paradox sa, väldigt intressant att se hur det ligger till!:) Tackar vi för.
måste säga att fungerar finfint. Visst man slinter till lite då och då men man skriver nästan lika fort som på ett vanligt tangentbord. Skriver dock endast med tummarna så jag skulle väl uppskattningsvis säga att man skriver 60-70% av om man skulle skriva med vanligt tangentbord. Flummigt formulerat jag vet. Det enda dryga är att redigera och klippa klistra med den, det går men tar mer än dubbelt så lång tid som på en dator.

Man blir också rätt van av att skriva på den eftersom man demo:ar den för kunderna på Telia.

Och ja, det är värt att ställa sig i kö för 3GS:en istället för att köpa den gamla 8gb 3G.

Och förresten, alla Telia-anställda i teliabutikerna får poäng. Ju fler avtalsförlängningar och bindningar desto mer poäng. För fast anställda ska man komma upp i 1400 poäng för att nå första bonusnivån i sin lön. En avtalsförlängning ligger på 10 poäng, då kan ni fatta varför alla vill sälja snabbt och mycket. Pfft säger jag bara.

Åter till ämnet, köp hoj som du vill ha, men ge fan i att fråga säljaren "vad tycker du att jag ska ha för en?". 9 av 10 säljare kommer ge förslag på en produkt som de antingen vill bli av med för den har stått för länge på lagret och inkuransen har blivit för hög eller så väljer de en som de tjänar bra med pengar på. Iof är inte alltid det fel, då det som jag sa innan oftast är så att högre pris på en produkt oftast innebär bättre kvalité.

Krampdags igen, och inget blod till fingrarna när man håller upp skiten (syftar på mobilen, inget annat snuskhummer). Peace out

Åter till ämnet, eller?

Last edited:

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Skulle va kul o veta

Men egentligen inte, i dagsläget är nog tillverkningskostnaden ett bekymmer. Korta serier som hela tiden ska förändras, nya modeller hela tiden. Kostnader och avgifter, licenser osv:

Vilket ju ochså för oss konsumenter är ett gissel. Nya hojen blir genast gamla modellen.

Butik:

Butikspris 154.900.-- minus 20% moms ( 30,980.--)

nettopris 123,920.-- butikens netto-pris. -20% marginal. KR ( 24,784.--)

Inköpspris:: 99,136.-- butikens in-pris!

Svensk Generalagent:

Återförsäljarpris: 99,136.--.-- minus 20% marginal KR ( 19,827.--)

Nettopris: 79,308.-- minus ca 5% för tull och liknande avgifter kr ( 3,965.--)

Nettopris: 75,343.-- SV: generalagentens inköpspris.

Europa generalagent:

Återförasäljarpris 75,343.-- minus 20% marginal KR ( 15,069.--)

Nettopris: 60,274.-- minus ca 5% för EU-kostnader kr ( 3,013.--)

Nettopris: 57,260.-- EU: generalagent inköpspris

Tillverkande fabrik:

Fabriks-pris: 57,260.-- minus 20% marginal KR ( 11,452.--)

Fabriks-Netto: 45,808.-- minus ca 10% licensavgifter o dylikt kr (4,580.--)

Fabriks-netto: 41,228.--

I detta exempel tjänar tillverkaren ??,???.-- per objekt!

Om marginalerna är 30% i stället i respektive led hamnar objektet på ett pris utav 24,167.--

Frågan är om en 20% marginal är tillräcklig för att skapa starka företag?

Ta ett företag med hantverkare, har hantverkaren ca 150.-- kr i timmen i lön. Företagaet tar ut ca 490.-- plus moms för hantverkstjänsten-tjänsten. marginalen är här nästan 70%: ( pålägg: 150.-- * 3,25 = 487,50 )

PS. hade inget att göra vakna tidigt. Men snart ska jag åke och jobba. Kan jag ta ut 490.-- plus moms för mig själv.....idag ..... tror inte det. Jävla lågkonjuktur! Har jag tänkt fel:brinnerup så är det PGA: Sömn-brist. Negativt resultat!:huvet

Last edited:

Budo

Medlem
Gick med
24 Sep 2004
Hoj
Ingen
En modern bil som hos handlaren kostar cirka 250k inkl alla avgifter har en tillverkningskostnad inkl utveckling på cirka 40-50k.

Någon nämnde att slutpriset var 4-6ggr tillv priset. Stämmer nog rätt så bra skulle jag tro.

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Hojhandlarna i sverige idag når inte 20% marginal. Räkna på 16-17% om dom får fullpris. Därtill kommer att en hel del hojar säljs med någon form av rabatt.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vid en sökning kom denna tråden upp.
Ville bara tacka för alla initierade inlägg :rock

amaktor

svettig
Gick med
15 May 2006
Hoj
Nej, tyvärr
Spännande ja!
Och härligt att läsa hur extremt (i brist på bättre ord just nu) det var att skriva långa inlägg på iPhone :)

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning