Vad kostar din försäkringspremie?

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Honda CBR1000RR -08
29 år, Mölndal

Tack för tipset om MC-smart från Länsförsäkringar!
Kollade runt lite i höstas och billigaste alternativet var då ca 25000kr för halvförs helår. Minns inte vilket bolag. Tänkte kolla runt snart igen men tvivlar på att jag hittar något billigare än vad Länsförsäkringar erbjuder, ca 14000kr för halvförsäkring helår. Efter säsongen byter jag försäkring till garageförsäkring hos annat bolag och hoppas på så sätt kunna klara mig med max 8000kr i försäkring per år för hojen.

Har även en Yamaha XJ600 Cafe Racer från -85 (eller 86). Kostar under 2000kr per år hos Bilsport&MC.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Harley Davidson street bob 2013 3500 hel / hel
25 år bor på landet och förvarar i garage.

ktm 990 3800 hel/hel
 

Ginis

Medlem
Gick med
28 Sep 2010
Ort
Sätila
Hoj
2007 honda CBF 1000
Honda CBF1000 2007
40+ Utanför göteborg.
3371:- /år Länsförsäkringar
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Som tjej så HÖJDE LF till "smart" från 14' till 19´per år i halv för mig:huvet:huvet:huvet
Sänkte till trafik i ren ilska o vill hitta annat bolag. :fatta!
Är väl numera en EU-regel?
Tjejer ska inte premieras - "alla är ju lika"?? :hihi

(Vi som kör gamla hojar ska inte säja nåt, har inget att klaga på f-kostnaden iaf...:D)
 

Robertsson

Medlem
Gick med
15 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2009 Buell XB12Ss
Honda CBR1000RR -08
29 år, Mölndal

Tack för tipset om MC-smart från Länsförsäkringar!
Kollade runt lite i höstas och billigaste alternativet var då ca 25000kr för halvförs helår. Minns inte vilket bolag. Tänkte kolla runt snart igen men tvivlar på att jag hittar något billigare än vad Länsförsäkringar erbjuder, ca 14000kr för halvförsäkring helår. Efter säsongen byter jag försäkring till garageförsäkring hos annat bolag och hoppas på så sätt kunna klara mig med max 8000kr i försäkring per år för hojen.

Har även en Yamaha XJ600 Cafe Racer från -85 (eller 86). Kostar under 2000kr per år hos Bilsport&MC.

Blir billigare när man passerar 30!

Buell XB12Ss från 2009
4900:-/år helförsäkring
Svedea XL
Strax utanför Göteborg

Innan jag passerade 30 ville Bilsport & MC ha 23000:-/år för halv
 
Last edited:

jonaska80

Medlem
Gick med
10 Apr 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Ducati Monster 620s -03
Betalar ca 11500kr/år för halvförsäkring, avställd (garageförsäkring) ca 170kr/månad, detta är då min gamla premie.

Är 21år och bor i Stockholm.
 

wonderwizard

Tjuvjägare
Gick med
29 Oct 2003
Ort
Mörarp
Hoj
R1 2016
Med åren så har jag skaffat mig nyare & dyrare hoj

Men så fort jag bytt till dyrare, så kör jag mer försiktigt, trots helförsäkring, då jag inte vill lägga min dyrgrip
detta gäller både gata & bana

undrar om det är för att jag blivit äldre & fegare, eller om det är för att jag blivit "gammal & klok"

det blir att köpa en repig & redan klotad hoj nästa gång, som inte är en skönhet, så jag kan gasa lite mer :banana

kommer inte ihåg ifall jag redan skrivit här men
1400:- hel/hel per månad
R1 -2009
40+ & bor i Helsingborg
 
Last edited:

a.tibbling

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2012
Ort
Hallstahammar
Hoj
Kawasaki ZZR 1200 *SÅLD* KTM 690 SM-R
Kawasaki ZZR 1100 95:a
Körkort togs förra året. 30år
Boendes 2mil utanför Västerås i en kommun på 15k inv.

Svedea Helförs: 3400:-
 

Yamahaha

Ny medlem
Gick med
8 Jan 2012
Ort
Tranås
Hoj
Yamaha yzf 600r Thundercat 1998
Yamaha thundercat -98 600.
Skulle vart 35k på mig (19år), tog ist en familje försäkring hos LF på min far (50+), 3500halv/helår!
Hur gött som helst!:banana
 

isidor 1

Sporthojsnörd
Gick med
18 Nov 2010
Ort
Ulricehamn
Hoj
ktm690 enduro r 2011Yamaha MT09 årsmod14 Honda vtr 07såld Kawasaki er6F 09 såld defenda pro250x års mod 12 såld Suzuki 350 L ÅRS MOD 91 såld husqwarna wr360 års mod 95 såld atv hi-bird 200cc såld
Honda vtr firestorm års mod 07 körkort för mc i 2 år, svedea hel/hel med xl runt 4500 år bra pris
42 år bor i ulricehamn
 

Catman

Just for the fun of it.....
Gick med
8 Mar 2003
Ort
i Hus
Hoj
CBR600RR och VFR750F
Har precis bytt på den ena hojen idag då den blev klassiker: Honda VFR 750 -93

Över 40År
Småstad
Eget garage
1388:- året Helförsäkrat.

CBR600RR har jag ej kollat ännu...
Återkommer i det ärendet :)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Helförsäkringar är bra för individer förutsatt att individen använder dessa så att det blir en ekonomisk vinning jämfört med om han inte hade försäkrat hojen.

Eftersom du och din familj verkar gå i plus att ha en helförsäkrad hoj gentemot trafik/halv så är det bra för er, tänk bara på att ni driver upp försäkringarna rejält om ni "slappnar" av rejält bara för att ni har hel.

Jag kan däremot hitta många positiva saker med att INTE ha helförsäkring (i mitt fall). Det kostar alldeles för mycket, jag gör en vinst om jag lagar hojen själv med tanke på hur sällan jag vurpar.

Jag kör lugnare utan hel också, vilket är jävligt nice.

Kör du sporthoj och det lönar sig att helförsäkra en sportis för att du klotar kanske vartannat eller vart tredje år och löser in hojen, då tycker jag att man borde köpa en annan hoj alternativt köra lugnare.

Den dagen jag tjänar på hel, självklart kör jag på det. Men nu? näe :)

Jag tycker det är svindyrt med helförsäkring men köper ändå en Ducce för 135 lök, enbart trafikförsäkrad. Hör å häpna, det går faktiskt att göra så :)
Men nu är vi där igen Bojje...
En sporthoj är en snabb maskin som är byggd för att köras fort, du sa att du kör lugnare med halvförsäkring, då är det kanske du som borde köpa en annan hoj eftersom du inte har planer på att använda motorcykelns resurser. Jag skulle ALDRIG köpa en sporthoj om jag inte hade råd att helförsäkra den. Det betyder att du inte har råd att äga den, det går inte att försköna det hela med att "det är så jävla dyrt med helförsäkring" eller "man förlorar ju i längden för jag vurpar aldrig" Det är bara dumt att tänka så, Om jag vill gå ut med en snygg modellbrud så vet jag att jag förmodligen kommer att få bjuda henne på en lyxmiddag och fina presenter, men det är inte säkert att jag kommer att få ligga med henne för det, Förstår du vad jag menar?
Man vet aldrig när det händer, Det vet bara gudarna.
 

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Vaggeryd
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
R1 05 på länet 7600kr hel/hel 3mil söder om jkpg Ny R1a 10500kr hel hel oxo på länet och på mig såklart "38"

Helt ok tycker jag!
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Men nu är vi där igen Bojje...
En sporthoj är en snabb maskin som är byggd för att köras fort, du sa att du kör lugnare med halvförsäkring, då är det kanske du som borde köpa en annan hoj eftersom du inte har planer på att använda motorcykelns resurser. Jag skulle ALDRIG köpa en sporthoj om jag inte hade råd att helförsäkra den. Det betyder att du inte har råd att äga den, det går inte att försköna det hela med att "det är så jävla dyrt med helförsäkring" eller "man förlorar ju i längden för jag vurpar aldrig" Det är bara dumt att tänka så, Om jag vill gå ut med en snygg modellbrud så vet jag att jag förmodligen kommer att få bjuda henne på en lyxmiddag och fina presenter, men det är inte säkert att jag kommer att få ligga med henne för det, Förstår du vad jag menar?
Man vet aldrig när det händer, Det vet bara gudarna.

Klart jag har råd att äga den, jag har råd att betala men jag väljer att inte göra det. Du har väl råd att äta ute varje dag - men inte slänger du pengar på restaurangen varje dag för det då du kan laga mat hemma. En metafor - jämför med hoj :)

Jag köper faktiskt inte en sporthoj för att jag behöver resurserna, jag köper sporthoj för att jag älskar sådana hojar till utseendet, och även körkänsla. Tyvärr så är det kanske därför det är nästan omöjligt att helförsäkra en sådan hoj, bara för att folk köper dem för resurserna.

Jag tycker faktiskt du resonerar väldigt egoistiskt. Du har visserligen en någorlunda okej försäkring, men hur är det för dem som aldrig kan få en bra försäkring? Tycker du inte att de ska äga trafikförsäkrad sporthoj - och köra lugnare, om det är deras dröm? Vi snackar faktiskt inte om en Lambo, eller Ferrari - då hade jag förstått ditt resonemang.

Alla kan köpa en sportis, alla kan trafikförsäkra den, och ställa av och på och hålla på. Därmed tycker jag också att alla som vill ska göra det, även om de har en tajt ekonomi.

Jag tycker också att folk som resonerar som dig hör inte hemma på gatan, och de ska fan inte ha helförsäkring heller.

Vurpar du mer än vad du betalar i försäkring så förstår du väl att det är ohållbart?

Betalar du 13 lök helförsäkring på hojen och löser in hoj värd 100 lök vart tredje år så fattar du att det inte är hållbart för oss som kollektiv, att sedan uppmuntra beteendet att man ska ha helförsäkring just för sådana anledningar är inget annat än idiotiskt.

För mig är en helförsäkring bra att ha ifall saker och ting går snett utan att du kan göra något åt det. Att helförsäkra sig för att man använder "resurserna" och man medvetet vet att man vurpar ofta - håll dig till banan, betala för dina egna skador.

Folk som skenförsäkrar och håller sig från olyckor gör mindre skada än vad du gör.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Eftersom du inte verkar vara läskunnig så förklarar jag detta på ett enkelt sätt.
JAG har aldrig kraschat med en hoj, däremot så har mina vänner gjort det.
Det är såna som du som inte hör hemma på gatan, köper en hoj som du INTE har råd att försäkra, sedan vurpar du med skiten och lagar upp den halvdant och säljer den till någon stackars sate utan att informera honom att hojen har varit lagd. Återigen så tar jag det en gång till, JAG HAR ALDRIG KRASHAT, men jag betalar gladeligen helförsäkring ändå!
Och när man väljer att inte betala helförsäkringen som du själv tidigare nämnde så betyder det ju bara en sak, du har helt enkelt inte råd:rolleyes:
Är inne på min 16:e sporthoj, har alltid haft helförsäkring och har aldrig krockat.
Jag bjuder på det ;-)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
Kan jag ha slagit något slags rekord tro? Jag håller på att kolla försäkringar på rc8an. Det dyraste priset jag fick var helförsäkring hos folksam. Den kostade bara 189 646kr. Nästan 40 000 mer än nypriset på hojen. :rock

Hamdläggaren jag pratade med frågade om den var gjord av 24k guld :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top