Köpte precis en cbr600 -94 och kommer få betala 600kr/mån för trafik och kan säga upp försäkringen när jag vill utan att betala hela året. Nästa år kan jag försäkra hos bilsport och mc för 1500kr/år helförsäkring. Jag är 21 och har haft kortet 1år.
Om man nu VILL köra halv då? Måste jag sälja då också?
Känns helt j*vla sjukt, jag kommer inte under 32k / år för hel/hel för den cykel som jag ska köpa om någon månad, en 08:a CBR 1000RR. Jag är helt ny inom dessa kretsar, så kanske har jag missat någonting? Jag har två lås, garage som alltid skinnställ - hur kan det bli så himla dyrt? Är det bättre år 2?
Varför skulle man VILJA köra halv?
Ja just ja... Det är för dyrt med helförsäkring.
Ps. Om man nu har en gammal risig hoj så ska man självklart köra halv.
R1 2008, 1100€ hel/hel. 21 år.
hur? O_O
Fördelen med helförsäkring...Tja, i mitt fall är det mest att de jag känner som kört omkull på egen hand på landsväg slagit sig halvt fördärvade eller värre i många fall och haft gott om tid att både jaga delar och fixa i ordning grejorna (eller inte haft något behov av att få grejorna fixade igen).
De som klarat sig bra har oftast haft relativt oskadda cyklar.
Går man omkull på bana får man oftast ingen ersättning ändå.
Är man inte vållande får man full kompensation.
Jag har med andra ord inte förstått vitsen med att lägga dessa extrapengar per år men självklart finns det fall där det varit klockers med helförsäkring, hoppas jag inte behöver tillhöra något av dem.
Min förra hoj spenderade jag omkring 80.000:- i försäkring på, köpte den för 75.000 och sålde för markant mindre. Denna gången tänkte jag prova ett nytt koncept, Tor Heyerdahl-konceptet: stå för mina egna misstag.
Missförstå mig rätt: detta är mina egna idéer, ingen absolut sanning. Med stigande ålder har jag insett att man inte måste tycka samma.
Fördelen med helförsäkring...
Jag sitter på en spretans ny ZX-10R, brorsan sitter på en spretans ny CBR 1100 Blackbird. Brorsan flyger av hojen och Blackbirden forsätter rätt in i ett träd, det blir bara skit kvar av hojen. Hojen var 1,5 månader gammal. Han fick ut nyvärdet på hojen minus 6000:- i självrisk, så med mina erfarenheter så är det bra med helförsäkring. Sen så vet alla som sätter sig på en sporthoj att försäkringen är svindyr, Det finns inga genvägar. Vill du köra sporthoj så får du betala, vill du gå ner i vikt måste du träna eller svälta, Om man tycker att det är för dyrt att helförsäkra så tycker jag att man ska avstå att köpa en sporthoj. Jag har en del vänner som har klotat sina nya sporthojar och helförsäkringen lönade sig. Visst är dom ett bidragande faktor till att försäkringen kostar så mycket som den gör Men faktum kvarstår, du gör ett val när du köper en sporthoj. Att betala eller att inte betala, That is the question.
Med risk att få en jävla massa skit nu så säger jag ändå detta...
Har man inte råd att helförsäkra sin sporthoj så ska man fan inte ha någon heller
Lite Lyxfällanvarning över dessa piloter.
Tillbaka till ämnet nu, Jag kör en R1:a 2010 och betalar cirka 1900 /mån helförsäkring
35 år och A-körkort sedan -95
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |