Vad kostar din försäkringspremie?

JSE

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
CBR1000RR
Köpte precis en cbr600 -94 och kommer få betala 600kr/mån för trafik och kan säga upp försäkringen när jag vill utan att betala hela året. Nästa år kan jag försäkra hos bilsport och mc för 1500kr/år helförsäkring. Jag är 21 och har haft kortet 1år.

Kolla med bilsport & mc! Dom försäkrar inte vissa sporthojar som veteraner. GSXR efter ca -88 är ett exempel.
 

Jejjsoft

Hertig
Gick med
23 May 2012
Ort
Hägersten
Hoj
CBR 600RR -04
CBR600F 1999 - 7700 hel/hel på mig 26år Sthlm via IFs märkesförsäkring.
Ca 640:- / månaden.. Helt okej tycker jag.. Det dåliga där är att den icke är avställningsbar... :mad:
Samt självrisken som ligger på 6000... :dummer
 

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Honda Cbr 1000RR -08
ca 1700 SEK/mån, halvförsäkring hos IF med en saftig självrisk på 15000:(
 

Kimring

Rrrhhaa MC
Gick med
23 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda Cbr 1000RR -08. Yamaha 535 Bobber -96, Några små fiddys
Känns helt j*vla sjukt, jag kommer inte under 32k / år för hel/hel för den cykel som jag ska köpa om någon månad, en 08:a CBR 1000RR. Jag är helt ny inom dessa kretsar, så kanske har jag missat någonting? Jag har två lås, garage som alltid skinnställ - hur kan det bli så himla dyrt? Är det bättre år 2? :4skrika

Har du köpt Hondan än? Känner två som ska sälja sina i sommar.
Dessvärre verkar de inte bli billigare år 2. Tror ja fick en sänkning med en hunka:yoparty
 

:KiM

U MAD BRO?!
Gick med
28 Jan 2013
Ort
Malmö
Hoj
Banhoj: Ducati 999/848 2005/2010 Gathoj: Bobber VT600
26 år. Malmö, B-kort sen 2005, inget A-kort (än).

R6 -02: halvförsäkring, 841:-/mån
 

Mjau

Medlem
Gick med
24 May 2012
Ort
Stockholm
Hoj
BMW G650 Xmoto -07, Kawasaki z 750 -80, Kawasaki GPX 600 R -88
Aprilia Pegaso Factory -07, 6600 hel/hel
Kawasaki z 750 -80, ca 800 hel/hel
Båda försäkrade hos Bilsport för tillfället.

24 år, ganska färskt körkort och bor i Örebro.
 
Last edited:

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
K1200s -06 6kkr hel/hel
GSX-R1100-92 1,6kkr hel/hel
Bolaget är Swedea och självrisken är 6kkr :banana, If ville ha 7kkr för k1200s
Jag är 50+ bor i norra Stockholm
 

ajax_

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2012
Ort
örebro
Hoj
YAMAHA R6
40År
Småstad
Eget garage
Yamaha r6-02
Premie: 3 727 kr per år
Försäkringsomfattning:Halvförsäkring
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Varför skulle man VILJA köra halv? :va
Ja just ja... Det är för dyrt med helförsäkring.
Ps. Om man nu har en gammal risig hoj så ska man självklart köra halv.

Tja, i mitt fall är det mest att de jag känner som kört omkull på egen hand på landsväg slagit sig halvt fördärvade eller värre i många fall och haft gott om tid att både jaga delar och fixa i ordning grejorna (eller inte haft något behov av att få grejorna fixade igen).
De som klarat sig bra har oftast haft relativt oskadda cyklar.

Går man omkull på bana får man oftast ingen ersättning ändå.
Är man inte vållande får man full kompensation.

Jag har med andra ord inte förstått vitsen med att lägga dessa extrapengar per år men självklart finns det fall där det varit klockers med helförsäkring, hoppas jag inte behöver tillhöra något av dem.

Min förra hoj spenderade jag omkring 80.000:- i försäkring på, köpte den för 75.000 och sålde för markant mindre. Denna gången tänkte jag prova ett nytt koncept, Tor Heyerdahl-konceptet: stå för mina egna misstag.

Missförstå mig rätt: detta är mina egna idéer, ingen absolut sanning. Med stigande ålder har jag insett att man inte måste tycka samma.
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Tja, i mitt fall är det mest att de jag känner som kört omkull på egen hand på landsväg slagit sig halvt fördärvade eller värre i många fall och haft gott om tid att både jaga delar och fixa i ordning grejorna (eller inte haft något behov av att få grejorna fixade igen).
De som klarat sig bra har oftast haft relativt oskadda cyklar.

Går man omkull på bana får man oftast ingen ersättning ändå.
Är man inte vållande får man full kompensation.

Jag har med andra ord inte förstått vitsen med att lägga dessa extrapengar per år men självklart finns det fall där det varit klockers med helförsäkring, hoppas jag inte behöver tillhöra något av dem.

Min förra hoj spenderade jag omkring 80.000:- i försäkring på, köpte den för 75.000 och sålde för markant mindre. Denna gången tänkte jag prova ett nytt koncept, Tor Heyerdahl-konceptet: stå för mina egna misstag.

Missförstå mig rätt: detta är mina egna idéer, ingen absolut sanning. Med stigande ålder har jag insett att man inte måste tycka samma.
Fördelen med helförsäkring...
Jag sitter på en spretans ny ZX-10R, brorsan sitter på en spretans ny CBR 1100 Blackbird. Brorsan flyger av hojen och Blackbirden forsätter rätt in i ett träd, det blir bara skit kvar av hojen. Hojen var 1,5 månader gammal. Han fick ut nyvärdet på hojen minus 6000:- i självrisk, så med mina erfarenheter så är det bra med helförsäkring. Sen så vet alla som sätter sig på en sporthoj att försäkringen är svindyr, Det finns inga genvägar. Vill du köra sporthoj så får du betala, vill du gå ner i vikt måste du träna eller svälta, Om man tycker att det är för dyrt att helförsäkra så tycker jag att man ska avstå att köpa en sporthoj. Jag har en del vänner som har klotat sina nya sporthojar och helförsäkringen lönade sig. Visst är dom ett bidragande faktor till att försäkringen kostar så mycket som den gör:rolleyes: Men faktum kvarstår, du gör ett val när du köper en sporthoj. Att betala eller att inte betala, That is the question.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Fördelen med helförsäkring...
Jag sitter på en spretans ny ZX-10R, brorsan sitter på en spretans ny CBR 1100 Blackbird. Brorsan flyger av hojen och Blackbirden forsätter rätt in i ett träd, det blir bara skit kvar av hojen. Hojen var 1,5 månader gammal. Han fick ut nyvärdet på hojen minus 6000:- i självrisk, så med mina erfarenheter så är det bra med helförsäkring. Sen så vet alla som sätter sig på en sporthoj att försäkringen är svindyr, Det finns inga genvägar. Vill du köra sporthoj så får du betala, vill du gå ner i vikt måste du träna eller svälta, Om man tycker att det är för dyrt att helförsäkra så tycker jag att man ska avstå att köpa en sporthoj. Jag har en del vänner som har klotat sina nya sporthojar och helförsäkringen lönade sig. Visst är dom ett bidragande faktor till att försäkringen kostar så mycket som den gör:rolleyes: Men faktum kvarstår, du gör ett val när du köper en sporthoj. Att betala eller att inte betala, That is the question.

Helförsäkringar är bra för individer förutsatt att individen använder dessa så att det blir en ekonomisk vinning jämfört med om han inte hade försäkrat hojen.

Eftersom du och din familj verkar gå i plus att ha en helförsäkrad hoj gentemot trafik/halv så är det bra för er, tänk bara på att ni driver upp försäkringarna rejält om ni "slappnar" av rejält bara för att ni har hel.

Jag kan däremot hitta många positiva saker med att INTE ha helförsäkring (i mitt fall). Det kostar alldeles för mycket, jag gör en vinst om jag lagar hojen själv med tanke på hur sällan jag vurpar.

Jag kör lugnare utan hel också, vilket är jävligt nice.

Kör du sporthoj och det lönar sig att helförsäkra en sportis för att du klotar kanske vartannat eller vart tredje år och löser in hojen, då tycker jag att man borde köpa en annan hoj alternativt köra lugnare.

Den dagen jag tjänar på hel, självklart kör jag på det. Men nu? näe :)

Jag tycker det är svindyrt med helförsäkring men köper ändå en Ducce för 135 lök, enbart trafikförsäkrad. Hör å häpna, det går faktiskt att göra så :)
 

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Ort
Gbg (emigrerad 08:a)
Hoj
KTM 660/RC8-R
26år.
Bostadsrätt.
Storstadsförort.
Kortet tog jag 05, skadefri lika länge.

KTM 660 -05: ca.4400kr Hel/hel
KTM RC8-R -11: ca.1500kr Trafik/mån (avställningsbar)
 

Pussycat

Försök att tämja mig...
Gick med
11 Dec 2009
Ort
Tyresö
Hoj
07, Yamaha R1, 97, Honda Fireblade, CBR900RR
Med risk att få en jävla massa skit nu så säger jag ändå detta...
Har man inte råd att helförsäkra sin sporthoj så ska man fan inte ha någon heller:huvet
Lite Lyxfällanvarning över dessa piloter.
Tillbaka till ämnet nu, Jag kör en R1:a 2010 och betalar cirka 1900 /mån helförsäkring :)
35 år och A-körkort sedan -95

Bolag?

Som tjej så HÖJDE LF till "smart" från 14' till 19´per år i halv för mig:huvet:huvet:huvet

Sänkte till trafik i ren ilska o vill hitta annat bolag. :fatta!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top