Det var verkligen billigt! Hur ser villkoren ut i försäkringen jämfört med svenska? Är den lika generös tro när det gäller inkomstförluster både för förare, passagerare och tredje man, kostnader hänförliga till invaliditet m.m.
Inte för att se ned på Polen och dess befolkning, men faktum är väl att kostnadsläget och inkomster generellt är lite högre i Sverige. Om du kör på en person i Polen är det nog statistiskt sett en lägre kostnad för försäkringsbolaget att betala framtida inkomstförlust, ombyggnationer i hemmet, rehab, omskolning, sjukvårdskostnader osv. än i Sverige. Om trafikförsäkringarna i Polen ens omfattar allt detta.
Villkoren är väl sämre än de svenska (om vi bara kollar på trafikförsäkringen) Det är ju inte mitt försäkrings bolag som täcker skadorna på mig, utan det är ju motpartens, och allt baserar ju sig på % belopp osv, så det blir ju mindre pengar i ersättning vid person skador (men det samma gäller ju om jag skulle haft en svensk mc här nere, det är fortfarande den som kör på migs försäkringsbolag som står för ersättningen).
Ja i polen tjänar de väldigt dåligt! en del i den "lägre" arbetar klassen som ändå har jobb kanske tjänar 3papp i månaden före skatt.
"böter om du som bilist kör på en fotgängare vid övergånsställe:
Bevakat (rödljus och du som bilist har rött) 100zl (200 spänn)
Obevakat 50zl (100 spänn)"
men försäkringen täcker skador som jag orsakar till ett belopp på 50miljoner Zl (100 miljoner kronor) och det finns inget som heter självrisk. Detta för att de har förekommit så mkt fusk med statistik så gör det istället så att de tar bort självrisk för att man skall undvika att inte anmäla.
I polen funkar det ju inte som i sverige, i sverige så försäkrar vi ju ett fordon på oss själva, vi får ju olika permier om vi e skadefria osv osv. I Polen så försäkrar du bara fordonet, och antalet år fordonet varit skadefritt så sjunker försäkrings premien, och om man säljer fordonet så följer den gamla försäkringen med tills den går ut. Å andra sidan kan du inte ställa av ett fordon i polen, det är försäkrat och påställt året om oavsätt om du vill det eller ej, men du betalar häller ingen årskatt, man betalar en engångs skatt per fordon. Detta får Varje "ny" ägare av ett fordon göra. Den ligger på 2% av beloppet man köper fordonet för, och den gäller tills du säljer fordnet, då får den nya ägaren betala 2% av det du säljer den för.
För mig är det helt okej att "se ned på polen och dess befolkning" Det är Faneme befogat! Man får köra väldigt defensivt här nere, alla tror att de är F1 förare i F1 bilar, om vi tycker att ungdomar svinar i sverige med sina bilar då kan jag säga att Polen är Testosteronets paradis, det räcker att de ser en mc så vill de rejsa direkt.
VÄLDIGT MKT OFF TOPIC sorry.