Mina uppkörningar för A, B, C, CE och D kostade två frimärken och ett tuggummi. Jag tog en hundradels lektion och övningskörde resten med en gammal alkis!
Nej, seriöst så kostar det en del. Man får lätt intrycket här att alla ligger under 3000 kronor för sitt kort och det tror jag knappast återspeglar verkligheten. Visst finns det många säkra människor som lyckats kvala in till ett A-körkort med minimalt antal lektioner. Men vill man vara säker på att ta kortet på första uppkörningen och har medellätt för att lära sig så skulle jag tro att medelsiffran för ett MC-kort ligger runt 7-12 000 inklusive avgifter.
Eftersom jag personligen är uppkörningsneurotiker så ville jag vara bergsäker på att klara det och tog ett par extra lektioner så min slutnota hamnade lite drygt det.
Nu kommer det säkert att drälla in ett antal inlägg där folk försöker bräcka varandra i hur superbilligt dom kom undan, men om du räknar någonstans i intervallet runt 7-12 000 så bör du vara hyffsat safe, skulle du klara dig undan med mindre så är det bara en bonus!
Personligen tycker jag att singellektioner (40-45 min) är rätt värdelöst. Det är för kort tid för att ta sig till banan och hinna öva ordentligt. Då är det bättre att ta dubbellektioner, dom kostar runt 800-950 kr för 110-120 minuter beroende på skola. Låt säga att du behöver 5-6 dubbellektioner för manöverprov, hojhantering, lite genomgång av hojens uppbyggnad och säkerhetskontroller, 1 landsvägskörning samt lån av hoj vid uppkörning, då hamnar du ungefär på 8-9 000.
Teorin gör man med fördel själv om man redan har B-kort. Det kan dock vara värt att pröjsa en slant för att få köra skolans datortest.
Det är först när du tagit kortet som det blir riktigt dyrt. Ställ, hjälm, stövlar, handskar, hoj, service, försäkring, besiktning, reservdelar... gahhhh
Fast det är det värt.