vad kostar MC kort??? (ny här)

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
ja... jag är som sagt ny här på forumet... är sugen som f*n på att ta MC kort, tänkte bara höra vad det kostar på ett cirkus, Har ingen direkt möjlighet till privat övningskörning, har dock kört både cross och moppe, har ett år gammalt körkort så teorin sitter i.

Eftersom jag bara är 19år vill jag ha nåt som är billigt att försäkra, nån off-road typ XR, XT eller DR... vad bör man välja och vad betalar ni i försäkring??

alla svar mottages tacksamt :rolleyes:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag tog en "uppgradering" av mitt bilkort.
Kostade 7000, inkl allt.

Köre INGET privat (ingen som haft kortet 5 år i rad... :rolleyes: )

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
PutteLiten skrev:
Jag tog en "uppgradering" av mitt bilkort.
Kostade 7000, inkl allt.

Köre INGET privat (ingen som haft kortet 5 år i rad... :rolleyes: )

Jag la nog ca 10 000:-, va 10 lektioner och andra avgifter, hade aldrig kört moppe eller hoj innan och har inget bilkort.

Last edited:

Benjamin

Ödmjukast
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX1300BK -08
Gav 5000 totalt. Ingen privat övningskörning, hade aldrig kört hoj innan. Är du begåvad så går det billigare. Lycka till! :tummenupp

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
fredrik_wt skrev:
ja... jag är som sagt ny här på forumet... är sugen som f*n på att ta MC kort, tänkte bara höra vad det kostar på ett cirkus, Har ingen direkt möjlighet till privat övningskörning, har dock kört både cross och moppe, har ett år gammalt körkort så teorin sitter i.

Eftersom jag bara är 19år vill jag ha nåt som är billigt att försäkra, nån off-road typ XR, XT eller DR... vad bör man välja och vad betalar ni i försäkring??

alla svar mottages tacksamt :rolleyes:

Hjälper inte så mycket om man har kört cross och moppe innan. Tyvärr får man inte köra upp på dom :( Körskolorna brukar ha en sevenfifty som väger ca 300kg. Det är liiiiite skillnad med att göra garagesväng med en sån och en cross. Sen att köra i trafiken med mc är annorlunda än att köra bil. Teorin är sprättlätt :tummenupp Räkna med att du kanske behöver 10 lektioner om man vill va nogorlunda säker. Ca 5000kr + massa avgifter 1500kr. Var ungefär vad jag la ut tror jag.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
fredrik_wt skrev:
menar du att du började om på trafikskola när du säger "uppgradering"??

De hade ett paket. Som de kallade "uppgradering".
Det krävde att du hade bilkort. Teorin fick man plugga helt själv, inga lektioner eller något annat "trams", bara köra hoj. :)
10 lektioner inkl lån av kläder och uppkörning. Teoriböcker ingick, MC delen. Bil delen kunde man låna gratis oxå om man ville.

Enbart bankörning + en trafik. Fast, man fick ju trafikkörning varje gång. Mer än 1 mil till banan... :)
Har ju kört bil nästan dagligen i 12 år, så vi hoppade över all trafik. Men han ville kolla hur jag placerade hojen och så i trafiken - därav en trafiklektion. (Dessutom visade han var intendenten brukar köra... :D :tummenupp Fint att ha kört uppkörningsvägen dagen innan...)

Jag har kört cross i mina unga dagar och moppe köpte jag som 9åring... :D
Så jag tyckte 10 gånger var lagom om man har vana, men inte kan köra privat.
Har man möjlighet att köra privat borde 5 gånger räcka.

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Re: Re: vad kostar MC kort??? (ny här)

electronaut skrev:
Hjälper inte så mycket om man har kört cross och moppe innan. Tyvärr får man inte köra upp på dom :( Körskolorna brukar ha en sevenfifty som väger ca 300kg. Det är liiiiite skillnad med att göra garagesväng med en sån och en cross. Sen att köra i trafiken med mc är annorlunda än att köra bil. Teorin är sprättlätt :tummenupp Räkna med att du kanske behöver 10 lektioner om man vill va nogorlunda säker. Ca 5000kr + massa avgifter 1500kr. Var ungefär vad jag la ut tror jag.

Tio lektioner * 870 kr blir inte 5000:-.... :fakta
Jag tog nog ungefär 10 lektioner...

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
billigt här...

Betalade 1100 för tillståndet sen 200 för teoriboken!
sen flunkade jag första uppkörningen..... så kallad privatistflunk!
så en sådan kostade typ 385 tror jag!
körde som privatist med pappa!

kom iaf undan under 2000 kr!

billigare än så blir det inte.....

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Re: Re: Re: vad kostar MC kort??? (ny här)

Emmi skrev:
Tio lektioner * 870 kr blir inte 5000:-.... :fakta
Jag tog nog ungefär 10 lektioner...

Jag betalade "bara" 500:- per lektion. :p :p :p ;)

Pawwe

SDK Socio#2533
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ducati 1000SS -06
hm..mitt kostade typ 7000:-, men då drog jag en intensiv kurs uppe i Bollnäs. Gick på 2veckor.
snabbt och smärtfritt :D

Killeak

Brum, brum ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
1995 Kawa zx9r
fredrik_wt skrev:
behöver jag söka nytt övningskörningstillstånd eller gäller samma som jag hade/har för bil???

Det står på ditt körkortstillstånd vilka fordonsklasser de gäller, har du inte sökt för MC så har du det inte och måste söka om och göra syntest och så.

Priset för MC kort är detsamma som bil minus halkkörning! Fast har du redan B kort så vet du ju hur trafiken funkar och hur teorin går till, så det borde bli lite billigare ;)

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91
Alla mina kort (A1, B, A) kostade totalt 5000 kronor. Av detta var ca 2000 för A-kortet.

Emmi

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Re: Re: Re: Re: vad kostar MC kort??? (ny här)

smiler skrev:
870:- e väll iaf en dubbellektion va?? Så 20 ska det nog va :squid

Vi hade enbart 80 min-lektioner på våran körskola här i Jönköping.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mina uppkörningar för A, B, C, CE och D kostade två frimärken och ett tuggummi. Jag tog en hundradels lektion och övningskörde resten med en gammal alkis! :)

Nej, seriöst så kostar det en del. Man får lätt intrycket här att alla ligger under 3000 kronor för sitt kort och det tror jag knappast återspeglar verkligheten. Visst finns det många säkra människor som lyckats kvala in till ett A-körkort med minimalt antal lektioner. Men vill man vara säker på att ta kortet på första uppkörningen och har medellätt för att lära sig så skulle jag tro att medelsiffran för ett MC-kort ligger runt 7-12 000 inklusive avgifter.

Eftersom jag personligen är uppkörningsneurotiker så ville jag vara bergsäker på att klara det och tog ett par extra lektioner så min slutnota hamnade lite drygt det.

Nu kommer det säkert att drälla in ett antal inlägg där folk försöker bräcka varandra i hur superbilligt dom kom undan, men om du räknar någonstans i intervallet runt 7-12 000 så bör du vara hyffsat safe, skulle du klara dig undan med mindre så är det bara en bonus! :)

Personligen tycker jag att singellektioner (40-45 min) är rätt värdelöst. Det är för kort tid för att ta sig till banan och hinna öva ordentligt. Då är det bättre att ta dubbellektioner, dom kostar runt 800-950 kr för 110-120 minuter beroende på skola. Låt säga att du behöver 5-6 dubbellektioner för manöverprov, hojhantering, lite genomgång av hojens uppbyggnad och säkerhetskontroller, 1 landsvägskörning samt lån av hoj vid uppkörning, då hamnar du ungefär på 8-9 000.

Teorin gör man med fördel själv om man redan har B-kort. Det kan dock vara värt att pröjsa en slant för att få köra skolans datortest.

Det är först när du tagit kortet som det blir riktigt dyrt. Ställ, hjälm, stövlar, handskar, hoj, service, försäkring, besiktning, reservdelar... gahhhh :skrämd :D Fast det är det värt. :tummenupp

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Buzz skrev:
Får man köra upp med egen MC?
Ja, det får du. Hojen måste dock överrensstämma med kraven för den behörighet du kör upp för.

Klippt från Vägverket:

När du kör upp för Behörighet A
- motorns slagvolym får inte understiga 700 cm3
- motorns effekt får inte understiga 35 kW

När du kör upp för Behörighet A, begränsad
- motorns slagvolym får inte understiga 375 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 25 kW
- förhållandet effekt/tjänstevikt får inte överstiga 0,16 kW/kg

När du kör upp för Behörighet A1
- lätt motorcykel vars slagvolym inte får understiga 120 cm3
- motorns effekt får inte överstiga 11 kW

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Africa Twin -02
minns inte exakt..men runt 2500:- för mig...körde mycket privat..eller ehh...100 mil blev det privat iaf :)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0