Fredda66
.::[Biatch]::.
fredrik_wt skrev:ja... jag är som sagt ny här på forumet... är sugen som f*n på att ta MC kort, tänkte bara höra vad det kostar på ett cirkus, Har ingen direkt möjlighet till privat övningskörning, har dock kört både cross och moppe, har ett år gammalt körkort så teorin sitter i.
Eftersom jag bara är 19år vill jag ha nåt som är billigt att försäkra, nån off-road typ XR, XT eller DR... vad bör man välja och vad betalar ni i försäkring??
alla svar mottages tacksamt
Okey, jag var precis som dig (bortsettt från att jag inte hade kört verken offroad eller moppe innan), dock så började jag planera lite tidigare.
Började fantisera redan vid 18års ålder, köpte hojen någon månad efter 18års dagen. Tjyvkörde några månader ute på landstället för att få in lite känsla. Bokade in 7 lektioner året därpå i april. Kostade 690:- styck, 7x690=4830kr (såhär i efterhand kan man nog säga att det hade räckt med 5 lektioner, men man vill ju gärna inte kugga på uppkörning så det vart 7 stycken). Övningstillstånd ovanpå detta hamnade på ca 1100:-.
Total kostnad (bortsett ifrån MC, Kläder, Försäkring, Soppa) ca 6000:-
I din sits är det endast mellankort som gäller, men det kanske du redan visste om. Tungt kan du ta tidigast när du fyller 21. Så dra en sökning på mellankort här på forumet så pluggar du in lite om det. Sedan är det bara ställa in siktet och köra.
Jag tog mitt i maj samma år som jag fyllde 19. Har nu, ett år senare, 2 st hojar (Bandit 600, ZX7R) och lägger hela min lön på MC verksamheten! Men det är värt varenda krona. Hade du varit med på turen i helgen skulle du förstå direkt.
//Fredda
Last edited: