vad kostar MC kort??? (ny här)

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
fredrik_wt skrev:
ja... jag är som sagt ny här på forumet... är sugen som f*n på att ta MC kort, tänkte bara höra vad det kostar på ett cirkus, Har ingen direkt möjlighet till privat övningskörning, har dock kört både cross och moppe, har ett år gammalt körkort så teorin sitter i.

Eftersom jag bara är 19år vill jag ha nåt som är billigt att försäkra, nån off-road typ XR, XT eller DR... vad bör man välja och vad betalar ni i försäkring??

alla svar mottages tacksamt :rolleyes:

Okey, jag var precis som dig (bortsettt från att jag inte hade kört verken offroad eller moppe innan), dock så började jag planera lite tidigare.
Började fantisera redan vid 18års ålder, köpte hojen någon månad efter 18års dagen. Tjyvkörde några månader ute på landstället för att få in lite känsla. Bokade in 7 lektioner året därpå i april. Kostade 690:- styck, 7x690=4830kr (såhär i efterhand kan man nog säga att det hade räckt med 5 lektioner, men man vill ju gärna inte kugga på uppkörning så det vart 7 stycken). Övningstillstånd ovanpå detta hamnade på ca 1100:-.
Total kostnad (bortsett ifrån MC, Kläder, Försäkring, Soppa) ca 6000:-

I din sits är det endast mellankort som gäller, men det kanske du redan visste om. Tungt kan du ta tidigast när du fyller 21. Så dra en sökning på mellankort här på forumet så pluggar du in lite om det. Sedan är det bara ställa in siktet och köra.

Jag tog mitt i maj samma år som jag fyllde 19. Har nu, ett år senare, 2 st hojar (Bandit 600, ZX7R) och lägger hela min lön på MC verksamheten! Men det är värt varenda krona. Hade du varit med på turen i helgen skulle du förstå direkt.

//Fredda

Last edited:

fredrik_wt

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
ATV
tack för alla fina svar... har som sagt varit i kontakt med en skola idag och mitt övningstillstånd räker ett år till.. körlektionerna där kostar 600kr/65min hyffsat pris tycker jag... ska ringa imorgon och boka in mig på teorin... har en bok för MC, klarade teorin för bil med ett fel för ett år sen, lite mindre, så det går nog bra.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
"tungkort"

PutteLiten skrev:
Tungtkort --> minst 700cc :fakta

Men jag vet en som kört upp för tungt med en cbr600.
Fast igentligen så är det fel.
Lite sjukt är det, körskolans 750 har 80hästar, cbren har 105. Men för lite kubik och bara för det så skulle man inte få köra upp med den. skumma regler...

Med ett bägränsat kort får hojen inte ha mer än 1,6kw/kg cykel är jag nästan säker på. Lr nåt... trodde jag va duktig nu men när jag räknar på det så verkar det fel... kanske va 0,16kw/kg... som dom säger på hjärnkontoret... Ta reda på!!!!

electronaut

Wooo Hooo!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
xr 650
fredrik_wt skrev:
tack för alla fina svar... har som sagt varit i kontakt med en skola idag och mitt övningstillstånd räker ett år till.. körlektionerna där kostar 600kr/65min hyffsat pris tycker jag... ska ringa imorgon och boka in mig på teorin... har en bok för MC, klarade teorin för bil med ett fel för ett år sen, lite mindre, så det går nog bra.

Det är inte roligt att stå vid rödljuset och slösa bort 10kr/minuten!! Panikångest.

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Bara för att visa skillnaden mellan olika förutsättningar kan jag säga att det för mig kostade ca 20000 (tjugo tusen!) kr att ta lätt MC-kort, A1 (lektioner, teori, kursmaterial, lån av hoj, uppkörning och sånt). Förutsättningarna var att träna med trampcykel eller körskolan...

Mitt andra körkort kostade 3000 kr med allt (lån av hoj, uppkörning och lektioner). Förutsättningarna här var mycket bättre då jag hade erfarenhet av tidigare uppkörning och större hojvana!

Bilkörkort kostade nån tusenlapp... :rolleyes: (tränat i 2,5 år)

QiX

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
WR450F Supermotard, Honda VTR1000sp1
Jag tog bilkort först och skrev mcteorin bara någon vecka efter bilprovet så det behövdes inte läsas något pga att man ju får ha en himlans massa fel innan man kuggar...
Körde endast på körskolan 6x80min för 6x880kr dvs 5280kr
sen tillkom lån av hoj på uppkörning för 600 tror jag de va... och vägverkets avgifter för teori och uppkörning... mins inte va den va...
Jag hade som sagt "bara" kört typ 1000mil moppe innan dock aldrig i stadstrafik... men 5lektioner räckte den 6:e var pga feghet.

Vad gäller uppkörning på R6 så är det ju ganska tråkigt eftersom att man måste strypa den till 25kw om regler ska följas, men även om så får man A-begränsad vid uppkörning med cykel på under 700cc, vilket man får leva med i två år eller tills att man är över 21 och hittar en annan hoj att köra upp med... Detta sa en kille som stod i vägverkets monter på på2hjul.

Seizure Later

Directors cut...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ingen just nu
Vad mitt körkort kostade är knappast relevant, på den tiden var det flintamodellen som gällde och dinosaurier hade alltid rätt i korsningarna. Men det gick på 1825,- för A och B utan privatåkning, inklusive alla avgifter.
Eller vänta... Var det årstalet som var 1825? Hmmmmm

morris

Född naken
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
BRP sommar xr650R -01, Vinter Lynx Boondocker 800
Mitt hojkort gick på ca 22-23000:-.
Men då ingick körkortstillstånd,typ 4 lektioner med Farsan,bensin, hjälm, ställ, handskar, åsså hojen.... :rolleyes: Lånade böcker till teorin + en cd med frågor nemas problemas.
Övade g-vändning och serpentinbana för mig själv, körde faktiskt bara 4 ggr med farsgubben, långa svängar iofs. Klarade uppkörningen på första försöket, så det blev egentligen bara körkorttillståndet jag pröjsade för (1100). Men det var ju i en liten "stad" och visst är det skillnad mot tex tokholm å dyl... ;)
Klart nöjd iaf :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Re: billigt här...

Monster skrev:
Betalade 1100 för tillståndet sen 200 för teoriboken!
sen flunkade jag första uppkörningen..... så kallad privatistflunk!
så en sådan kostade typ 385 tror jag!
körde som privatist med pappa!

kom iaf undan under 2000 kr!

billigare än så blir det inte.....

Sköjjar du eller????

Betalade inte en spänn för mitt.....
Lumpen=Kungen pröjsa....

eller, nja......jag, å du, å han, å hon, å farbrorn å alla andra som betalar skatt =)...

spiff

Guest
kostade 1400 spänn (lämp + syntest)
övade privat ca 100 mil samt kanske 10 timmar på konbana & garagevänding.

Det är dumt att låta bli!!

Casca

Numera innehavare av än V-twin
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
RSV 1000 -01
Tog både bil och cykel på en gång, 80 rätt på 50 frågor när teorin skrevs, slå det ni :D , totalt kostade det 12260:-, hösten -98

/J

Last edited:

Fredda66

.::[Biatch]::.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Brumm brumm
Seizure Later skrev:
Vad mitt körkort kostade är knappast relevant, på den tiden var det flintamodellen som gällde och dinosaurier hade alltid rätt i korsningarna. Men det gick på 1825,- för A och B utan privatåkning, inklusive alla avgifter.
Eller vänta... Var det årstalet som var 1825? Hmmmmm

Hmm varför lägger man ett sånt inlägg?
(blev bara tvungen) :D

//Fredda

ToL

Heter "Linus" nu!
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Kawasaki
http://www.vv.se/korkort/abcde/avgifter.htm
Bevis om körkortstillstånd 275:-
Kunskapsprov 210:-
Körprov för övriga behörigheter 670:-
Tillverkning av körkortet 130:-

Jag köpte mitt teoripaket på trafikskola för 1500kr + (ca)250kr (frågor på internet) = 1850kr. Senare köpte jag samma paket till min bror som ska ta körkort för 500kr + (ca)250kr direkt från STR!! :(
http://www.str.se/butik/varor.asp
Utbildningspaket för A-behörighet 500:-

Köpte TRU Distansutbildning så jag skulle slippa sitta på skolan och göra frågorna, de har ju bara öppet när man jobbar!
http://distans.tru.se/
TRU Distansutbildning - tror det kostade 250 spänn.

Verkar på de flesta här som det räcker med tio lektioner. Själv ska jag ta fem dubbellektioner - hoppas det räcker.. :rolleyes:

Freddo

Såldes för att betala studier på Hawaii
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
PutteLiten skrev:
Nej.
Du får inte Tungtkort om du bara har lätt kort.
Har du däremot Tungt med begränsning (eller vad det nu heter) så får du tungt kort efter 2 år.

lätt --> mellan: endast uppkörning krävs
mellan --> tung: efter 2 år eller när man fyller 21 (det som kommer först).

Freddo

Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Letar du fortfarande efter en hoj? Har en Suzuki XF650 (se länk nedan). 21 år och bor i Stockholm = ca 5500kr hel/hel hos Bilsport & MC.

helmert

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
nej
Re: Re: billigt här...

hållundan skrev:
Sköjjar du eller????

Betalade inte en spänn för mitt.....
Lumpen=Kungen pröjsa....

eller, nja......jag, å du, å han, å hon, å farbrorn å alla andra som betalar skatt =)...

kan man ta mc kort i lumpen? HUR??? jag ska nämligen in i höst... vill gärna veta om det är möjligt...

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Det beror på vart du hamnar!! Kommer du till flyget eller marinen så finns det inga mc ordonanser vad jag vet, däremot i armen har dom sånt, lycka till :tummenupp

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Re: Re: Re: billigt här...

helmert skrev:
kan man ta mc kort i lumpen? HUR??? jag ska nämligen in i höst... vill gärna veta om det är möjligt...

Jag sa bara det... VIll köra MC i lumpen...på inskrivningen...

Vissa ordonnanser får INTE MC kort....på P¤ i skövde fick dom inte det....

På T2 oxå i skövde fick dom det.....övriga ställen vet jag ej....Men förlita dej inte på inskrivningsförrättaren......han lovade hela min pluton MCkort....vi var tjugo som fick....

Men kolla om du kan bli trafiksoldat i skövde på T2 å säg att du vill köra hoj...så får du nog det...

dom får nog sprajlans KTM 640 LC4 om allt går vägen i maj...

Vi skulle fått dom, men det blidde MC258 från husqvarna årsmodell 80....rätt skojigt hoj iofs...men MYCKET å då menar jag MYCKET service....å vård ska vi inte tala om....Men LYCKA till.,..

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0