Uppkörning Gillinge
Blir en bump och lite lärdomar från min nyligen kuggade uppkörning i Gillinge.
Säkerhetskontroll
Drev och Kedja, inga kommentarer.
Manöverdelen
1. Lågfart - Motorstopp efter första dubbelkonerna. NErvositet antar jag.
2. Högfart - Gick bra, men ska jobba på "smidigheten" i slalomåkningen.
3. Bromsning - 70km/h gick bra men blev tillsagd att verkligen "bromsa effektivt" i 90km/h. Vilket jag gjorde och klarade den delen.
4. Lågfart (igen) - Blev tillsagd att fokusera på att hålla blicken mer uppåt, gjorde detta och klarade mig. Utan motorstopp denna gång
Trafik
Hade börjat regna så var blött överallt och allt annat än "trevligt" körväder. Hursom så blev det en hel del landsvägar. Bl.a. en 70km/h väg med en hel del skymda kurvor, backkrön o.d. Riskmedveten som jag är så blev väl den aktuella farten närmare 55-60km/h i kurvorna och 65-70km/h på rakorna.
Sen ut på grusväg där jag blev tillsagd att anpassa hastigheten mellan 10km/h - 70km/h. Körde väl mellan 15-30 i kurvorna och upp till 50km/h på de längre rakorna. Fegt men "riskmedvetet" tyckte jag...
Efter detta blev det inget mer utan tillbaka till uppkörningsplatsen.
Kontrollantens Kommentarer
Som vissa kanske förstått redan så blev jag kuggad på hastighetsanpassning på motorväg och grusväg. Vad jag inte förstod (hade inte läst trådar som denna innan) var att han ville se att jag kunde hantera hojen i högre hastigheter och "pressa" den lite mer. Med andra ord accelerera och bromsa mer mellan kurvorna på grusvägen. Samt att jag skulle hållit högre hastighet på landsväg.
Mina lärdomar
Riktigt besviken då enda anledningen att jag körde långsamt/fegt var att jag trodde det var detta de ville se. Framförallt med rådande väder och väglag. Hade han sagt åt mig att köra fortare hade jag inte haft några problem med att göra det.. Men men, ibland får man lära sig den hårda vägen.
Så, körde väl helt enkelt för fegt för att jag trodde det var det de skulle vilja se.
Sanningen är väl mer i stil med att de vill se att du kan hantera hojen i "riktiga" hastigheter och hastighetsanpassa där det
verkligen behövs.
Nu blir det till att öva en jäkla massa gruskörning och undersöka vägarna runt Tullinge. Nästa uppkörning om 2 månader
Hoppas min historia kan hjälpa någon!
P.S. Av de 7 som körde upp den dagen missade 3 på manöverdelen och 2 på trafikdelen (var en kvar när jag drog som jag inte vet hur det gick för). Av de som kuggade var 2 privatister och 3 från körskola.
Körde upp på en Yamaha Tracer 1000cc.
EDIT Försök #2
Klarade det på andra försöket två veckor senare. Inget konstigt och en betydligt trevligare kontrollant. Alla manöverdelarna på första försöket och trafiken utan problem. Fick en kommentar angående att jag borde vara mer redo att använda fotbromsen (byta fotposition med andra ord), men det var allt. Så jäkla härligt! Nu blir det till att fortsätta lära sig och bygga erfarenhet den lilla del av säsongen som finns kvar!