Vad lyssnar du på just nu?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
morlock skrev:
Håller med.
De kommer dock längre och längre bort ifrån den black metal de var med och skapade. Men dom blir som sagt bara bättre och bättre. Satyricon och Emperor däremot håller stilen.

Vilket också kan sägas om Darkthrone och Mayhem, att de är så jäkla tråkiga att man knappt orkar igenom en hel skiva väger dock tyngre enligt mig. Att man rör sig bort från ursprungsstilen och utvecklats är inget negativt, hur kul hade det varit om alla heavy metal-band idag lät som Led Zeppelin gjorde 1969(Ok, lite kul hade det varit eftersom alla då hade varit av guda-klass, men knappast spännande)?

Minimalistisk, primitiv, "true" black metal som spelas av folk som inte kan hantera instrument(Läs: Fenriz och Nocturno Culto) är rätt kul på de ytterst få skivor där man lyckats få till en atmosfär,annars blir det mest olyssningsbar dynga.
 

Solid snake

Guest
Chris Ash skrev:
Vilket också kan sägas om Darkthrone och Mayhem, att de är så jäkla tråkiga att man knappt orkar igenom en hel skiva väger dock tyngre enligt mig. Att man rör sig bort från ursprungsstilen och utvecklats är inget negativt, hur kul hade det varit om alla heavy metal-band idag lät som Led Zeppelin gjorde 1969(Ok, lite kul hade det varit eftersom alla då hade varit av guda-klass, men knappast spännande)?

Minimalistisk, primitiv, "true" black metal som spelas av folk som inte kan hantera instrument(Läs: Fenriz och Nocturno Culto) är rätt kul på de ytterst få skivor där man lyckats få till en atmosfär,annars blir det mest olyssningsbar dynga.


Tjao Fenriz lyckas rätt bra på Soulside journey, förövrigt inspelad i samma studio som Entombed spelar in sitt material.

Mayhem har en bra skiva, De mysteriis dom sathanas, Buried by time and dust är nog den bästa låten på den skivan förutom Freezing moon.
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Tjao Fenriz lyckas rätt bra på Soulside journey, förövrigt inspelad i samma studio som Entombed spelar in sitt material.

Mayhem har en bra skiva, De mysteriis dom sathanas, Buried by time and dust är nog den bästa låten på den skivan förutom Freezing moon.

"Soulside journey" är halvtrist döds. Däremot gillar jag vissa delar av deras första black metal-skiva "A blaze in the northern sky" och "Transsilvanian Hunger". De är charmigt usla på nåt sätt, lite som Sex Pistols.

"De mysteriis dom sathanas" är också en helt ok platta.
 

Solid snake

Guest
Chris Ash skrev:
"Soulside journey" är halvtrist döds. Däremot gillar jag vissa delar av deras första black metal-skiva "A blaze in the northern sky" och "Transsilvanian Hunger". De är charmigt usla på nåt sätt, lite som Sex Pistols.

"De mysteriis dom sathanas" är också en helt ok platta.

Lyssnar på A blaze in the northern sky just nu faktiskt.

Roliga fakta: Varg vikernes aka count grishnakh spelar bas på De mysteriis dom sathanas, samma kille som mördade gitarristen Euronymous.

Fast jag är mest inne på döds nuförtiden, tycker den mesta black metalen är enformig och tråkig.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Solid snake skrev:
...
Fast jag är mest inne på döds nuförtiden, tycker den mesta black metalen är enformig och tråkig.

Vad är det för skillnad på "black metal" och "döds metal"? Jag har alltid diggat Metallica, men jag antar att de inte räknas in i den kategorin. :D
 

Solid snake

Guest
Valentinic skrev:
Vad är det för skillnad på "black metal" och "döds metal"? Jag har alltid diggat Metallica, men jag antar att de inte räknas in i den kategorin. :D

Döds handlar i stort sett om att döda, texter om att döda människor, kan vara mycket annars också men det jag skrev nu är brutal döds.
Gräva upp lik o sånt, ungefär, kör en lyric search på Cannibal corpse eller liknande grupper.

Black metal handlar oftast om det mörka, satan och sånt.

Det finns många olika sorters döds och black, dessa är huvudgrupperna.

Ta t.ex opeth, inte mycket om död i deras texter vad jag vet.

Metallica spelade speed metal från början, nu är dom mest komersiella och spelar nånting som jag inte riktigt vet var det ska placeras.

EDIT:

Hur skiljer man black från death då?

1. Döds brukar ha MÖRKA growl som fan, ofta så man inte hör vad dom sjunger om man inte är van lyssnare, tunga riff, och snabba trummor, fast det beror från grupp till grupp.

2. Black brukar ha ljusa skrik, samma riff genom hela låtarna ungefär, samma trumkomp genom hela låten i princip, ljus skrikig röst, lättare att höra vad dom sjunger, mycket dist på den primitiva black metalen, viss black går ännu snabbare än döds och vice versa.

T.ex Dark funeral spelar riktigt snabbt medans Dimhymn inte spelar lika snabbt.
I döds spelar Brodequin, Blood red throne m.fl snabbt som satan också medans Cannibal corpse inte spelar så snabbt.
 
Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Valentinic skrev:
Vad är det för skillnad på "black metal" och "döds metal"? Jag har alltid diggat Metallica, men jag antar att de inte räknas in i den kategorin. :D

Gränsdragningen är helt klart flytande (tex Dissection nämns ibland som black metal och ibland som death metal). Bägge utvecklades dock ur thrashen (där Metallica var ett av de första banden) och band som Possessed,Celtic Frost, Hellhammer,Mercyful Fate och Bathory brukar nämnas som pionjärer. Men generellt kan sägas att black metal är betydligt mer primitivt och simpelt och har en betydligt mer satanisk prägel. Men musiken är väldigt snarlik.

Edit: Tvåa.....
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
Solid snake skrev:
Ta t.ex opeth, inte mycket om död i deras texter vad jag vet.

Opeths texter behandlar döden väldigt ofta. Alla låtar på skivan "Damnation" handlar till exempel om döden i en eller annan form, från den lilla flickan som dör i "Death whispered a lullaby" till självmordet i "In my time of need".
 

Solid snake

Guest
Chris Ash skrev:
Opeths texter behandlar döden väldigt ofta. Alla låtar på skivan "Damnation" handlar till exempel om döden i en eller annan form, från den lilla flickan som dör i "Death whispered a lullaby" till självmordet i "In my time of need".


Jojo, men inte direkt så jag ska slita ur dina tarmar genom strupen. :näsblod
Det var SÅ jag menade.
 

Valentinic

Maxar
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Vargön - Vänersborg
Hoj
R1000 K5
Den ultimata blandningen av de båda kategorierna är alltså då Lucifer leker Hannibal Lecter i New York en mörk natt. :rolleyes:

Jag måste iaf säga att jag gillar att höra vad dem sjunger! :)
 

Solid snake

Guest
Valentinic skrev:
Den ultimata blandningen av de båda kategorierna är alltså då Lucifer leker Hannibal Lecter i New York en mörk natt. :rolleyes:

Jag måste iaf säga att jag gillar att höra vad dem sjunger! :)


Du gillar döds då? :)

Fixa dessa:

Blood red throne (speciellt nya)
Mors principium est (melodisk döds)
Brodequin (brutal döds)
Impious (typ thrash/döds)
Devourment (brutal döds)
Dimension zero (gbg death)
Divine souls (låter som In flames)
At the gates (gbg death)
Benighted (brutal döds)
Cadaver inc (grind)
Carcass (döds)

Nu har du lite att lyssna på. :hihi

Såg att du la till vad i ett annat tonläge nu :hihi men du kan lyssna på det ändå! :mad: :4skrika :rolleyes:
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top