Vad menas med lufta?

Im-2-fast-4-u

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Nacka
Hoj
Suzuki GSX-R
Tjena vad menas med luftabromsen? Jag har precis dragit ut nippeln där bak så oljan rinner ut jag är en stackars nybörjare men vad ska jag göra nu när all olja är ute? ska jag bara börja pumpa in olja igen?
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Im-2-fast-4-u skrev:
Tjena vad menas med luftabromsen? Jag har precis dragit ut nippeln där bak så oljan rinner ut jag är en stackars nybörjare men vad ska jag göra nu när all olja är ute? ska jag bara börja pumpa in olja igen?

Ahh, det var verkligen inte bra. När man byter olja ska man för allt i världen se till att inte få in luft i systemet. Det löser man genom att allteftersom hälla i ny olja i behållaren pumpa upp lite tryck med bromsen, lätta på nippeln så lite rinner ut, dra åt nippeln igen, släpp bromsen och upprepa allt 20-30 gånger. Nu har du luft i hela systemet och då får du göra som jag beskrev ovan med den skillnaden att det kommer komma ut luft vid nippeln till en början och att det kommer ta en halv dag om du har otur. Räcker med pyttelite luft i slangarna för att bromsen inte ska ta all.
 

HanneZ

Guest
Im-2-fast-4-u skrev:
Tjena vad menas med luftabromsen? Jag har precis dragit ut nippeln där bak så oljan rinner ut jag är en stackars nybörjare men vad ska jag göra nu när all olja är ute? ska jag bara börja pumpa in olja igen?

Mekforumet är ett bättre ställe!

Du skulle fyllt på samtidigt som du tömde den gamla. Nu har du lite mer jobb framför dig. Finns flera trådar om hur man luftar bromsar. Sök o finn!
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Nej nej nej....... :va

Gör om gör rätt.

Se till att det finns olja i behållaren.
Be en kompis att pumpa på bromsen tills den känns "stum" då öppnar du sakta nippeln som då släpper ut ev luft. Stäng snabbt nippel igen.

Repetera till bromsen känns bra.

Hoppas det går bra! :yoparty
 

RacerX

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Lund
Hoj
TL1000S + HVA450 + PitPro
luftning av bromsar

Im-2-fast-4-u skrev:
Tjena vad menas med luftabromsen? Jag har precis dragit ut nippeln där bak så oljan rinner ut jag är en stackars nybörjare men vad ska jag göra nu när all olja är ute? ska jag bara börja pumpa in olja igen?


hmmm.... kanske skulle du tänkt på detta innan.....

men:
Bromsolja fyller du på i bromsvätskebehållaren som sitter högst i bromssystemet. (separata system för fram respektive bakbroms).
Bromsoljan ska vara av rätt kvalité, typ DOT4/DOT3 (kolla i instruktionsboken). Den du häller på ska vara NY, OÖPPNAD! Så att det inte är fukt eller nått annat i den.

Du häller på vätskan i behållaren och pumpar lugnt med bromsgreppet, OBS! se till att kärlet ALDRIG BLIR TOMT! Då måste du göra om allt igen.

När det börjar komma ut bromsvätska ur luftningsnippeln (som du öppnade innan) kan det vara bra att få hjälp av någon annan.

NU SJÄLVA LUFTNINGEN:
Det ni ska göra nu är att ni stänger nipplen, trycker lätt på bromsreglaget, öppnar nipplen så att olja kommer ut, OCH STÄNGER NIPPLEN INNAN HANDTAGET ÄR I BOTTEN!!! Tänk på att aldrig låta handtaget gå "ut" medan nipplen är öppen, då sugs det in luft igen!

Upprepa luftningsförfarandet tills dess att ni är säkra på att det inte kommer några luftbubblor genom nipplen! Tänk än en gång på att kärlet hela tiden måste vara fullt!!!

Lycka till! :tummenupp

ps. tänk på att det är otroligt viktigt med bromssystemet, så om du känner dig osäker, tänk på att det är bättre att lämna in på verkstad än att köra å smälla för att bromsarna inte fungerade!
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
så om man ska byta bromsolja (eller vätska som det numera heter) så hur vet jag då när all olja är utbytt? :va
Blir det till att köra på den känslan att det är X cl i systemet, och när jag har det och lite mer i hinken under hojjen så är det klart.
 

Vanish

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2004
Ort
sthlm
Hoj
KTM 690 SMC-R -12
scud skrev:
så om man ska byta bromsolja (eller vätska som det numera heter) så hur vet jag då när all olja är utbytt? :va
Blir det till att köra på den känslan att det är X cl i systemet, och när jag har det och lite mer i hinken under hojjen så är det klart.


Rätta mig om jag har fel. Syns inte det på färgen på vätskan?
 

scud

meldeM
Gick med
19 Apr 2004
Ort
..
Hoj
HYM 1100S
Vanish skrev:
Rätta mig om jag har fel. Syns inte det på färgen på vätskan?
Jag kan inte rätta dig, för jag har aldrig bytt. Men ska väl göra det innan våren kanske, hur vet man om det är dags för ett byte förresten? Kan ju inte lita på att förre ägaren har gjort det, ur säkerhetssynpunkt. Kanske lika bra att byta för att va på säkra sidan.
 

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna, Stockholm
Hoj
MTS1200s
Anledningen till att man byter oljan är ju för att minska eller eliminera andelen vatten som tagit dig in i systemet.

Bromsolja är egentligen fel namn, eftersom bromsvätska är alkoholbaserad (Undantag dot5) och därför är Hygronomisk (Eller vad det heter..). Innebörden är iallafall att vätskan tar upp vatten och därmed sänks kokpunkten på oljan, vilket ger sämre bromsegenskaper under hård körning.
Man kan alltså tappa, delvis eller helt, bromseffekten om vätskan blir överhettad och kokar.

Är vätskan som kommer ut en klar färg (och jag vill minnas, rödaktig) och inte grumlig så räcker det.. man behöver inte var otroligt petnoga om man inte kör riktigt hårt på bana dagarna i ända. Dock så måste systemet vara tomt på luft.
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
Ni behöver ju inte överdriva en stackars nybörjare att det kommer ta en halvdag att ta ur luften ur systemet om man hällt ut allt. Det tar inte längre tid än att man luftar som vanligt.
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
DJM skrev:
Ni behöver ju inte överdriva en stackars nybörjare att det kommer ta en halvdag att ta ur luften ur systemet om man hällt ut allt. Det tar inte längre tid än att man luftar som vanligt.
Om man har OTUR kan det ta en halv dag. Dom som har haft otur vet att är så, däribland jag.
//Jensa
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
GixxerJensa skrev:
Om man har OTUR kan det ta en halv dag. Dom som har haft otur vet att är så, däribland jag.
//Jensa


är det sant? fan jag har gjort så några gånger när jag plockat isär allt. Det gick lika bra för det. Aja sorry. :död
 

antikrist

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2004
Ort
sempervillage
Hoj
yamma busfemti
DJM skrev:
Ni behöver ju inte överdriva en stackars nybörjare att det kommer ta en halvdag att ta ur luften ur systemet om man hällt ut allt. Det tar inte längre tid än att man luftar som vanligt.

Be din flickvän hjälpa dig så tar det garanterat minst en halv dag + 2 månader av ursäkter för att du antytt att hon tar betalt för sex när hon glömt att säga till innan handtaget går i botten för 127 gången.... :tuttar
 

pejon

Back to basic
Gick med
9 May 2003
Ort
Bygdeå
Hoj
Yamaha FZR 1000
Byte av bromsvätska

Tjabba, ett bra trick att få ut all luft är att trycka in bromsvätskan bakvägen (alltså genom luftningsnippeln). Det går lite tungt, men det blir ingen luft i systemet heller. Då behöver man inte öppna kärlen, och få problem med gummimembranet som ligger där. :)
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
pejon skrev:
Tjabba, ett bra trick att få ut all luft är att trycka in bromsvätskan bakvägen (alltså genom luftningsnippeln). Det går lite tungt, men det blir ingen luft i systemet heller. Då behöver man inte öppna kärlen, och få problem med gummimembranet som ligger där. :)
Kan även vara det enda sättet att få till det bra när inget annat hjälper! :tummenupp
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När allt är klart kan man sedan klämma åt handtaget och lägga ett buntband runt (för att komprimera vätskan). Låt stå över natten och sedan kan man lufta systemet genom att knacka på slangarna med t.ex. en skruvmejsel samtidigt som man pumpar bromsen. Tryckminskningen som sker när man tar bort buntbandet, lösgör gas (efter vatten) som funnits bunden i vätskan och som flyter upp till vätskebehållaren.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top