Är det inte självklart att man får mer effekt ju högre man varvar?
Vissa motorer har en svackande vridkurva, alltså att vridmomentet sjunker i slutet av varvtalsregistret
Effekt = (f)vrid x varv
En diesel kan t.ex inte varva mer än ca 4000 rpm (pga dieselns brinntid), där är ofta effekten hyfsat linjär från rätt låga varv upp till typ 3500 där den börjar dala något innan den knalldör efter 4000 rpm. Min BMW 1-serie gav max 14x hästar från drygt 3000 rpm, men nästan 120 redan från 2000 och 70-80 hk från strax över tomgång. Känslan blir en bottenstark motor som ger kraft överallt, men väldigt ospännande då det liksom inte kommer nåt på slutet som man ofta förväntar sig. (Senhar dieslar tragiskt kort register så de är alltid tråkiga, men det är trivsamt
). Effektiv soppa beror både på energiinnehåll (diesel har högt sådant) och hur snabbt det kan brinna (diesel lågt). Summan ger hög effekt per mängd bränsle (=låg förbrukning), men omöligt att få dem att varva vilket eliminerar riktigt hård trimning (per volym räknat).
Förr i tiden var det vanligt att man fick välja var man ville ha effekten, hög toppeffekt var alltid på bekostnad av något. Dagens moderna motorer med insprutning och variabla insug osv gör det möjligt att optimera en mkt större del av registret.
Men jo, det är i princip alltid så att mer varv ger mer effekt. Kolla F1 och MotoGP hur varvvilliga de är. Men de har väldigt lite roterande massa i motorerna vilket gör dem mer svårkörda runt 0 så de skulle va ett helvete att köa i stan med då det är lätt att få tjerringstopp
(Kanske är löst med elektronik numer, men teoretiskt sett).
Edit;:
Sen är det också så att höga varv = hög effekt bara gäller vid ett givet varvtal. Ska du få en snabb hoj är toppeffekt rätt ointressant, det relevanta är tillgänglig medeleffekt. Så en extremt toppig motor som ger hundratals hästar en kort kort stund för att på nästa växel sega sig fram till det kalasbra registret är ändå inte snabb. Idag, men de effekter vi har tillgång till. Så är inte heller effekt det stora problemet, utan körbarhet.. Det gäller att kunna hantera effekten på ett mjukt och lugnt sätt för att kunna nyttja den effektivt.
Åker man 600a på bana och kommer ut ur en kurva på fel växel så man ligger strax under 9000 rpm så tappar man 50 meter direkt till kompisen framför som hade 11000 rpm ut ur samma böj.