Vad menas med register?

Frontlastaren

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 250 -06
Jag skulle tänka mig att det menas hur mycket gas man kan ge på en speciell växel.

Ettan har lågt register för man kan inte köra fort på ettan innan man måste växla till tvåan. Tvåan har betydligt längre register än ettan.

Eller har jag helt fel?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Nja, man kan gasa 0-100% på alla växlar, och växlarna har inget med registret att göra. När man pratar register så menar man motorns olika varvtalsområden, normalt låga, mellan och höga varv, sen vilka det är i siffror varierar från motortyp till motortyp.

Frontlastaren

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 250 -06
Så med högt register menas högt varvtal?

När man ligger på höga varv och gasar på ännu mer så drar ju crossen iväg som ordentligt. Varför är det så förresten?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Så med högt register menas högt varvtal?

När man ligger på höga varv och gasar på ännu mer så drar ju crossen iväg som ordentligt. Varför är det så förresten?

Hög effekt på höga varvtal är det man normalt syftar på med högt register, gärna i samband med låg effekt på låg och mellanregister.

Mer gas brukar ge ökad effekt oavsett register eller motortyp.

Frontlastaren

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 250 -06
Hög effekt på höga varvtal är det man normalt syftar på med högt register, gärna i samband med låg effekt på låg och mellanregister.

Mer gas brukar ge ökad effekt oavsett register eller motortyp.

Jag menar att crossen sticker iväg snabbare om man gasar på från höga varv till maxvarv än om man gasar på från jättelåga varv till fulla varv.

Jag förstår fortfarande inte innebörden av register...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag menar att crossen sticker iväg snabbare om man gasar på från höga varv till maxvarv än om man gasar på från jättelåga varv till fulla varv.

Jag förstår fortfarande inte innebörden av register...

Din cross har ett typexempel på högt register, jämför med en gammal bil som har lågt register.

Fast att det går snabbare beror på att du redan avverkat en betydande del av motorn varvtalsområde.

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Hoj
R1 -07
Säg gärna emot mig, men i min värld så innebär inte högt register att motorn har merparten av sin effekt på höga varv. Registret är, som vissa påpekat, en beskrivning av motorns karaktär över dess varvtalsspann. Registret brukar generellt delas upp i tre områden. Låga registret, mellanregistret och höga registret. Pratar man om höga registret menar man helt enkelt hur motorns karaktär är på de högre varvtalen. Sen kan den ha mycket eller lite effekt där beroende på motortyp. Har inte hört att en motor som har merparten av dess effekt på höga varvtal benäms som en högregistrig motor, snarare att högvarviga motorer brukar ha mycket effekt i det höga registret (ofta beroende på att det är små motorer som behöver få upp varvet för att leverera effekt = motorcykelmotorer generellt). Så, i min värld är enbart registret en beskrivning av motorns förmåga att leverera effekt över dess varvtalsspann (varvtalsregister även benämt). Som sagt, säg gärna emot mig om ni inte håller med.

Till TS: anledning till att din cross känns snabbare om du gasar på från höga varv jämfört med låga varv beror på att det sitter en liten sugmotor i crossen (sugmotor = ingen turbo) som behöver få upp ganska höga varv innan den orkar leverera effekt. Den leverar dessutom hög effekt inom ett ganska snävt varvtalsregister vilket i sin tur kan översättas till lågt vridmoment. Vridmoment är en siffra på motorn förmåga att leverera effekt över dess varvtalsregister.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
titta på en dyno-kurva tex http://stwww.dirtrider.com/wp-content/blogs.dir/15/files/146964/30747703.jpg så ser du att dne 250'n har ca 10hk vid 4000rpm och ca 30hk vid 8000rpm, så ligger du på 8000rpm där motorn ger 30hk på fullgas så drar den ju betydligt bättre än om du ligger på 4000rpm där motorn bara kan ge 10hk.

där ser du också att 250'n har betydligt starkare mellanREGISTER än 150sx ;)

Frontlastaren

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2013
Hoj
KTM 250 -06
titta på en dyno-kurva tex http://stwww.dirtrider.com/wp-content/blogs.dir/15/files/146964/30747703.jpg så ser du att dne 250'n har ca 10hk vid 4000rpm och ca 30hk vid 8000rpm, så ligger du på 8000rpm där motorn ger 30hk på fullgas så drar den ju betydligt bättre än om du ligger på 4000rpm där motorn bara kan ge 10hk.

där ser du också att 250'n har betydligt starkare mellanREGISTER än 150sx ;)

Är det inte självklart att man får mer effekt ju högre man varvar?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det inte självklart att man får mer effekt ju högre man varvar?

Vissa motorer har en svackande vridkurva, alltså att vridmomentet sjunker i slutet av varvtalsregistret ;)

Effekt = (f)vrid x varv

En diesel kan t.ex inte varva mer än ca 4000 rpm (pga dieselns brinntid), där är ofta effekten hyfsat linjär från rätt låga varv upp till typ 3500 där den börjar dala något innan den knalldör efter 4000 rpm. Min BMW 1-serie gav max 14x hästar från drygt 3000 rpm, men nästan 120 redan från 2000 och 70-80 hk från strax över tomgång. Känslan blir en bottenstark motor som ger kraft överallt, men väldigt ospännande då det liksom inte kommer nåt på slutet som man ofta förväntar sig. (Senhar dieslar tragiskt kort register så de är alltid tråkiga, men det är trivsamt :)). Effektiv soppa beror både på energiinnehåll (diesel har högt sådant) och hur snabbt det kan brinna (diesel lågt). Summan ger hög effekt per mängd bränsle (=låg förbrukning), men omöligt att få dem att varva vilket eliminerar riktigt hård trimning (per volym räknat).

Förr i tiden var det vanligt att man fick välja var man ville ha effekten, hög toppeffekt var alltid på bekostnad av något. Dagens moderna motorer med insprutning och variabla insug osv gör det möjligt att optimera en mkt större del av registret.

Men jo, det är i princip alltid så att mer varv ger mer effekt. Kolla F1 och MotoGP hur varvvilliga de är. Men de har väldigt lite roterande massa i motorerna vilket gör dem mer svårkörda runt 0 så de skulle va ett helvete att köa i stan med då det är lätt att få tjerringstopp ;) (Kanske är löst med elektronik numer, men teoretiskt sett).

Edit;:

Sen är det också så att höga varv = hög effekt bara gäller vid ett givet varvtal. Ska du få en snabb hoj är toppeffekt rätt ointressant, det relevanta är tillgänglig medeleffekt. Så en extremt toppig motor som ger hundratals hästar en kort kort stund för att på nästa växel sega sig fram till det kalasbra registret är ändå inte snabb. Idag, men de effekter vi har tillgång till. Så är inte heller effekt det stora problemet, utan körbarhet.. Det gäller att kunna hantera effekten på ett mjukt och lugnt sätt för att kunna nyttja den effektivt.

Åker man 600a på bana och kommer ut ur en kurva på fel växel så man ligger strax under 9000 rpm så tappar man 50 meter direkt till kompisen framför som hade 11000 rpm ut ur samma böj.

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Register kan lika väl vara beskrivningen av en flöjt. Den spelar i ett högt eller lågt register. Eller en skolelev. Han/Hon går i 2:a eller 9:eek:nde klass. Det har ingenting emd kvalite att göra. Bara berättar vart vi är på kartan.
I det här fallet beskriver vi vilket varvtalsområde vi pratar om.

"Vissa motorer har en svackande vridkurva, alltså att vridmomentet sjunker i slutet av varvtalsregistret ".
Jag vill påstå att ALLA motorer har en svikande vridkurva.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Register kan lika väl vara beskrivningen av en flöjt. Den spelar i ett högt eller lågt register. Eller en skolelev. Han/Hon går i 2:a eller 9:eek:nde klass. Det har ingenting emd kvalite att göra. Bara berättar vart vi är på kartan.

"Vissa motorer har en svackande vridkurva, alltså att vridmomentet sjunker i slutet av varvtalsregistret ".
Inte elmotorer :tungan
Fast jag antar att du menar "alla förbränningsmotorer"? :tummenupp

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Förr eller senare ja.. Men vissa motorer har ju vridmax tämligen tidigt för att sen dala långsamt tills det FALLER och som jag beskrev det, "knalldör".

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha