Vad ska jag göra? kraschad hoj

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Nånting är skumt här eftersom all info inte vill presenteras... Motbevisa mig gärna dock!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Lägg av med alla insinuationer om att något är skummt bara för att trådskaparen inte VILL berätta! Japp, det blir svårare (men inte omöjligt) för oss andra att ge råd när man inte vet om försäkringen täcker eller ej. Men HUR olyckan gått till och VARFÖR polisen strular är inte vår ensak. Vill man berätta fine men vill man inte är det också ett beslut vi andra skall acceptera och respektera!

Och nu till trådskaparen:
Mitt råd är, som också någon annan svarat, avvakta tills du vet om du får ersättning antingen från bilistens försäkringsbolag eller om kanske ditt egna (om den hade gällande vagnskadeförsäkring) täcker kostnaden!

Får du ingen ersättning från försäkringsbolag försök jaga rätt på beg. delar på nätet där ebay bara är ett ställe. Du har ju hela vintern på dig, dvs. gott om tid.

Löser inte det sig borde du ju kunna köpa loss de nya delar som KRÄVS för att få den körbar utan att det blir en enorm kostnad. Att köra med skrapade/repade avgasböjar gör inte nöjet att köra hoj mindre! :D

Mvh!
// Niklas
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Lägg av med alla insinuationer om att något är skummt bara för att trådskaparen inte VILL berätta! Japp, det blir svårare (men inte omöjligt) för oss andra att ge råd när man inte vet om försäkringen täcker eller ej. Men HUR olyckan gått till och VARFÖR polisen strular är inte vår ensak. Vill man berätta fine men vill man inte är det också ett beslut vi andra skall acceptera och respektera!

Och nu till trådskaparen:
Mitt råd är, som också någon annan svarat, avvakta tills du vet om du får ersättning antingen från bilistens försäkringsbolag eller om kanske ditt egna (om den hade gällande vagnskadeförsäkring) täcker kostnaden!

Får du ingen ersättning från försäkringsbolag försök jaga rätt på beg. delar på nätet där ebay bara är ett ställe. Du har ju hela vintern på dig, dvs. gott om tid.

Löser inte det sig borde du ju kunna köpa loss de nya delar som KRÄVS för att få den körbar utan att det blir en enorm kostnad. Att köra med skrapade/repade avgasböjar gör inte nöjet att köra hoj mindre! :D

Mvh!
// Niklas

Tack för ett bra svar!

Och jag har skickat pm till några av de som misstänker att skumma saker är på upptåg.

Men jag gör så att jag väntar på att röran är färdigutredd (har gått ett rätt bra tag nu, därför jag börjar tröttna lite). Blir det inga försäkringspengar säljer jag vraket/motor/Ram till den som är sugen. Hittar jag bra delar för rätt peng så renoverar jag den.

Att kröken är repat hade inte varit ett problem om de nu inte var ett stort hål:glömdet

MVH
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Ebay är din vän.
Kan inte vara alltför dyrt att laga.
Du har ju hela vintern på dig.
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Menade bara som fler poängterat att det är svårt att ge tips om man inte vet förutsättningarna...

Men jag skulle iaf vänta på svar från försäkringsbolaget, det är ju snart slut på säsongen ändå så... Även om TS har halvförsäkrat och en tvist uppstått om vems fel det är osv så skulle jag vänta med beslut om lagning eller försäljning....

Bättre så?!
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Att kröken är repat hade inte varit ett problem om de nu inte var ett stort hål:glömdet

MVH

Finns säkert en mekanisk verkstad i din närhet som har tillgång till lite plåt och svets och som kan laga för någon tusing (max)!

Det är ditt val men skadorna du räknar upp verkar i mina ögon inte kosta allt för mycket att laga och risken är stor att du får ett underpris på hojen om du säljer den i befintligt skick. Dvs. att laga upp den så den blir körbar och därefter sälja den, om du vill, tror jag skulle ge dig mer pengar i slutändan!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Finns säkert en mekanisk verkstad i din närhet som har tillgång till lite plåt och svets och som kan laga för någon tusing (max)!

Det är ditt val men skadorna du räknar upp verkar i mina ögon inte kosta allt för mycket att laga och risken är stor att du får ett underpris på hojen om du säljer den i befintligt skick. Dvs. att laga upp den så den blir körbar och därefter sälja den, om du vill, tror jag skulle ge dig mer pengar i slutändan!

Just my 5 cent´s!
// Niklas
Problemet jag kan se är att gaffel och kronor ser ut som det gör. Då är risken för krokig ram överängande, det måste mätas upp innan man börjar renovera....
 

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Ort
Västerås
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Det lutar för tillfället för att jag ska renovera hojen och ha kvar till nästa säsong om jag hittar rätt delar!

angående kröken så har jag spanat in den lite och det ska nog gå att lösa hos en verkstad, OM det går att slå ut kröken? Låter i mina öron lite komplicerat, men de kanske funkar! Eller skär man bort den trasiga biten och laggar med nytt?

Ramen ska mätas om den är hel!

Börjar spana på ebay!

Tack för svar
 

Fuchs

Ny medlem
Gick med
15 Feb 2011
Ort
...
Hoj
Yama SM
oj det där såg jobbigt ut!
hoppas det gick bra för dig själv?

ang hojen, låt den verkligen mätas upp.
jag har inte riktig koll på ktm men yamaha tex kosta ibland hudlösa pengar för delar men skulle tror var typ gratis.
skroten,blocket och ebay funkar ju bra. kolla även med återförsäljare ifall de har nåt beggad.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det lutar för tillfället för att jag ska renovera hojen och ha kvar till nästa säsong om jag hittar rätt delar!

angående kröken så har jag spanat in den lite och det ska nog gå att lösa hos en verkstad, OM det går att slå ut kröken? Låter i mina öron lite komplicerat, men de kanske funkar! Eller skär man bort den trasiga biten och laggar med nytt?

Ramen ska mätas om den är hel!

Börjar spana på ebay!

Tack för svar



Man blåser ut kröken. Tryckluftoch värme is the shit!
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
oj det där såg jobbigt ut!
hoppas det gick bra för dig själv?

ang hojen, låt den verkligen mätas upp.
jag har inte riktig koll på ktm men yamaha tex kosta ibland hudlösa pengar för delar men skulle tror var typ gratis.
skroten,blocket och ebay funkar ju bra. kolla även med återförsäljare ifall de har nåt beggad.

Även svar på föregående inlägg så ingen behöver få blodtryckshöjning i onödan.

Mäta ram etc är i princip helt bortkastat...

Anledningen är att nästan ingen får ens för sig iden att linjera (kontrollera och vid behov justera) hjulen efter varandra vid tex kedjejustering, däcksbyte etc. Utan litar på markeringar på svingen och dålig syn etc.

Då spelar det inte minsta roll om ramen är som en banan.

En böjd ram där man linjerar hjulen fungerar troligtvis bättre än en ny och rak ram där det inte linjerar helt rätt.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top