Vad ska jag göra :/

rerell

?!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ja
Helt otroligt jävligt! :mad:
Hoppas du klarar att driva in pengarna på något sätt, men se till att du har "ryggen fri" - annars kan han använda det emot dig senare. Hur rubricerades det av Polisen? Stöld? Bedrägeri?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Om det går att visa på att han antagligen inte haft för avsikt att betala de resterande pengarna så är det bedrägeri som kan ge upp till 2 år i fängelse eller upp till 6 år (om det är grovt).

Annars handlar det om ett avtalsbrott och det är väl i så fall en civilrättslig process.

Du som säljare bör ju kunna häva köpet med hänvisning till att köparen inte fullgjort sin del av avtalet och återta din hoj. Hur du gör det på bästa sätt bör din advokat kunna upplysa dig om.

Om snubben har varit helt ärlig med sina personuppgifter så måste han ju antingen vara efterbliven eller verkligen haft för avsikt att betala dig, men det hela luktar bedrägeri lång väg, särskilt det faktumet att han "plötsligt" fick ett telefonsamtal mitt i köpet och var tvungen att återvända hem...

Hoppas att allt går vägen, jag förstår att det måste kännas surt som fan.

litzter

Medlem
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
Aprilia Tuono V4r aprc abs -14
Ta med dig papper om ägarbyte och åk dit igen, ta gärna med dig några hotfulla polare (brukar hjälpa som övertalning).
Se till att han skriver på pappret om ägarbyte och kör hem hojjen på momangen, personligen skulle jag aldrig gå upp med det till rätten, tar för lång tid och risken finns att man blir blåst med tanke på att brottslingarna har mer rättigheter än alla andra i nuläget.

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
Vad du än gör ta inte tillbaka hojjen utan att ni gjort upp om det!!

din polare kan säkert berätta för dig att du inte änns får ta tillbaka din hoj om den är stulen och du vet att det är din... (svergies lagar :rolleyes: )

Kontakta ett inkassoföretag/kronofogden! de tar anagligen 5-10% av beloppet men det kan du ju försöka kräva honom på...

KIRE

Guest
Jepp jag vet att jag inte kan hämta den bara. Men jag ska försöka
häva köpet på lagligt sätt. Går det inte eller han är helt osammarbetsvillig säljer jag skulden till nån som är kapabel
till att driva in den. Och han får skylla sig själv.
Helst skulle jag vilja slå ihjäl idioten men lägger band på mig själv eftersom jag har förmycket att förlora på det.
Tack för alla svar

Fantômas

I'm going as wide as I can
Gick med
8 Jun 2003
Hoj
KTM 990 Superduke
Ägarbytet kan inte gälla!

Om ni hade avtalat om det skulle skickas in när han betalt resterande del av köpesumman så har han helt enkelt förfalskat ägarbytet. :mad:

Du borde kolla om du på något sätt kan häva ägarbytet, det borde gå eftersom han inte kan visa upp något kvitto på den summa som hojen betingar.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Du är nog tyvärr blivit rövknullad :(

En polare till mig blev av med en bil på exakt samma sätt,,, Dock skiljer sig din historia lite eftersom hans personuppgifter tycks stämma så lycka till iaf.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Fy fan vad SURT!!!!Hoppas det där ordnar sig och han som "snott" hojen din, åker dit så det smäller om det! :mad:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Hur i hela världen kan man sätta 40.000kr på spel bara sådär?

Hur gammal är du?

Jag tänker faktsikt göra likadant nu till helgen eller nästa vecka med mina bilar.... fast det handlar ju bara om 4000kr :rolleyes:

750RR

Kenta

Jag andas sporthoj,com
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
SV650S och GSX-R400
KIRE skrev:
Har ett papper som han skrivit på att resterande
40k ska betalas ett visst datum osv men det hjälper
inte nu ju.
Men vänta nu..!! :confused:
Om han har skrivit PÅ ett avtal där de står att han ska betala IN resterande pengar innan ett visst datum så måste väl de gälla som vilken affär som helst?? Eller har dom ändrat lagen??
De ska väl inte spela nån roll om de är på El-Giganten, Bilia eller om de är en privataffär. Han har ju skrivit på ett kvitto.
När de dessutom leggade sig själv som sig själv så har han ju inte utgivit sig för att vara någon annan.. :fakta

Eller hur funkar de där?? Har jag fått de om bakhjulet??

Uppdatera tråden om läget plz.
O lycka till me indrivningen!! :tummenupp

Lider me dig till fullo :(
Tycker de är så jävla illa att man ska behöva oroa sig för att råka ut för sånt här jävla skit :mad:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
kajlyl skrev:

din polare kan säkert berätta för dig att du inte änns får ta tillbaka din hoj om den är stulen och du vet att det är din... (svergies lagar :rolleyes: )
Hmm, Svergie, igen? Hur det är i ditt låtsasland Svergie vet jag inte, men i landet Sverige så har lagen ändrats från den 1 juli så numera kan man inte hävda köp i god tro, den stulna varan skall om den upphittas återgå till den bestulna ursprungsägaren oavsett om den nuvarande ägaren köpt i "god tro".

I detta fall är det dock lite mer komplicerat än ett enkelt stöldfall eftersom ett legitimt ägarbyte har skett, det är ingen stöld utan istället bedrägeri och avtalsbrott.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Förresten KIRE: Om du kommer till honom och begär 40.000kr så kan han lugnt säga att han redan gett dig dem och vet inte alls vad du snackar om.
Vad säger att du INTE fått dem i handen och spelat upp dem på blackjack och ångrar dig nu och vill ha mer pengar??

Du kan verkligen inget göra och får väl ta ett lavemang eller nåt, för som tidigare skrivits så har du blivit rövknullad så det skriker om det. Dra lärdom av det nu och gör bara inte samma sak tillbaka mnot nån ytterligare dum jävel.

750RR

Hammet

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
DT125R
själv så skulle jag ta med några kompisar och trycka upp ett ägarbyte-papper tillsammans med 20k i nyllet på han och fråga vart hojen står......

tq

åker gubbhoj
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
r1100s
Alltså man blir så jävla syr!!! :mad:

Jag kan inte låta bli att tänka att det skulle kunna vara så jävligt att han hade ett förfalskat leg också, å killen du fått adressen till inte vet nånting.
Man får hoppas att det inte är så och att dt löser sig

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
KIRE skrev:
Jepp jag vet att jag inte kan hämta den bara. Men jag ska försöka
häva köpet på lagligt sätt. Går det inte eller han är helt osammarbetsvillig säljer jag skulden till nån som är kapabel
till att driva in den. Och han får skylla sig själv.
Helst skulle jag vilja slå ihjäl idioten men lägger band på mig själv eftersom jag har förmycket att förlora på det.
Tack för alla svar

Det var ju ett inkassoföretag som det stod om i tidningen för ett tag sedan. Baltic inkasso - Vi driver in skulder som ingen annan klarar av, var deras slogan. De skickade blodiga grishuvuden till de som skulle betala och en liten hänvisning vem de skulle betala till... kanske kunde vara något? :p

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Gsx-R600
maverick_750rr skrev:
Förresten KIRE: Om du kommer till honom och begär 40.000kr så kan han lugnt säga att han redan gett dig dem och vet inte alls vad du snackar om.
Vad säger att du INTE fått dem i handen och spelat upp dem på blackjack och ångrar dig nu och vill ha mer pengar??

Du kan verkligen inget göra och får väl ta ett lavemang eller nåt, för som tidigare skrivits så har du blivit rövknullad så det skriker om det. Dra lärdom av det nu och gör bara inte samma sak tillbaka mnot nån ytterligare dum jävel.

750RR
Oj så fel du har mavve :p

Så länge han inte kan visa upp ett kvitto på att han har betalat pengarna så har han inte gjort det!! :fakta

Seventy7

www.mc-lös.nu
Gick med
11 Apr 2003
Hoj
"SÅLD"
Skulle utan tvekan ge han en chans till att betala, gör han det grattis!
Gör han inte det skulle jag återkomma med mina vänner & "övertala" honom att skriva på ägarpappiren.

Skulle han sen hävda att det var under tvång, kan man nog kontra med att så inte var fallet eftersom du inte fått alla pengar & han valt att ge tillbaka cykeln.

Kanske inte så smart men det har funkat i annat fall.
Tycker synd om dig & hoppas det löser sig på ett smidigt sätt.

:fakta

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...