Vad ska jag köpa?

Fart_Dåren

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Luspank -_-
Fuzzman skrev:
Tjena, jag har varit väldigt passiv användare ett tag och jag VET att det skrivs väldigt mkt om detta och jag VET att dom skär lika ofta som göran persson säger en lögn, MEN jag måste veta...

jag har spanat in följande åk:

Aprilia RS 125 -03 32.900kr 1600mil Blocket länk till den
Cagiva Mito -99 30.000 1600mil blocket länk till mito

Mtt hjärta säger bara aprilia rs125 eftersom 4 år nyare dock samma miltal men för 2.9k så är det ändå 4år vilket man tjänar på vid säljpunkten om ett tag...

era hjärtan säger säkert något annat, så häv det ur er...
De 3000kr du "förlorar" på att köpa RS:an tjänar du snabbt ihop när du ska sälja.
Kollar man på hur läget är nu måste jag erkänna att det lutar mot Mito:n MEN mer långsiktigt så skulle jag välja RS:an (om du ska ha hojen i 2+ år. Ska du bara ha den 1 säsong så; "go for Mito").

Mito:n är en 99:a, redan 7 år gammal antar doc att det inte är uttagen 99 pga. Det låga miltalet ;).

(utgår från att du ska ha den i 2 år 16-18)
RS:an är en 03:a, dvs endast 3 år gammal, den kommer att vara ca 5 år gammal när du ska sälja den medan Miton kommer att ha hela 9 år på nacken.

Nu är inte jag "en sådan" som kollar på hur gammal hojjen är när jag spanar MEN många gör faktiskt det. Det kommer att vara lättare att sälja RS:an pga. Detta och pga. Att det är en RS:a.
Alla vet ju att RS:an har ett bra rykte och det är oftast det man vill ha när man letar sin första hoj.

Jag har ingen koll på försäkringar men jag skulle gissa att RS:an kostar snäppet mera, det kanske du förlorar på? Du kanske vinner på Mito:n? Ingen aning faktiskt.. *suck* va mycket forskning det är inför ett hojköpe.

Letar själv efter något passande för säsongen, det lutar mot NSR.

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
Fart_Dåren skrev:
De 3000kr du "förlorar" på att köpa RS:an tjänar du snabbt ihop när du ska sälja.
Kollar man på hur läget är nu måste jag erkänna att det lutar mot Mito:n MEN mer långsiktigt så skulle jag välja RS:an (om du ska ha hojen i 2+ år. Ska du bara ha den 1 säsong så; "go for Mito").

Mito:n är en 99:a, redan 7 år gammal antar doc att det inte är uttagen 99 pga. Det låga miltalet ;).

(utgår från att du ska ha den i 2 år 16-18)
RS:an är en 03:a, dvs endast 3 år gammal, den kommer att vara ca 5 år gammal när du ska sälja den medan Miton kommer att ha hela 9 år på nacken.

Nu är inte jag "en sådan" som kollar på hur gammal hojjen är när jag spanar MEN många gör faktiskt det. Det kommer att vara lättare att sälja RS:an pga. Detta och pga. Att det är en RS:a.
Alla vet ju att RS:an har ett bra rykte och det är oftast det man vill ha när man letar sin första hoj.

Jag har ingen koll på försäkringar men jag skulle gissa att RS:an kostar snäppet mera, det kanske du förlorar på? Du kanske vinner på Mito:n? Ingen aning faktiskt.. *suck* va mycket forskning det är inför ett hojköpe.

Letar själv efter något passande för säsongen, det lutar mot NSR.

:banana äntligen någon som förstår vad jag menar med ett riktigt svar
ska jag vara riktigt ärlig lutar det rätt rejält åt rs'en nu pga den stora åldersskillnaden och försäkringen kostar samma på den som på miton om du tar bilsport & mc försäkrningen...

transport till örebro med 30.000 i fickan kanske :p?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fuzzman skrev:
ska jag vara riktigt ärlig lutar det rätt rejält åt rs'en nu pga den stora åldersskillnaden och försäkringen kostar samma på den som på miton om du tar bilsport & mc försäkrningen...

Vilken du än köper så pruta! Pruta tills du skäms å sen prutar du 1000 kroneer till. :tummenupp

Fart_Dåren

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2005
Hoj
Luspank -_-
Fuzzman skrev:

Ojoj, värdetransport, akta så inte du blir rånad på vägen bara :tungan .

Rätt val skulle jag vilja påstå, om man nu kan säga så.

- Glöm inte att försöka pruta lite.
- Glöm inte att lägga upp bilder när du fått hem sötsaken.

Over and out :rolleyes:.

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
fuzzmann in da house:
ska jag vara riktigt ärlig lutar det rätt rejält åt rs'en nu pga den stora åldersskillnaden

Kolla noga på RS 125'an så det inte är en Tysk 11Kw eller värre 80kph hoj utan avgasport, solenoid och alla sladdar & wire, kolla även miltalet då hojen måste vara en import hoj med Registreringsnummer: XMS060 på en 03'a.....

DP says: Better safe than sorry.....

RsForce

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2005
Hoj
Aprilia Rs 125
Moto e bland dom ballaste 125:eek:r som jag sett :yoparty men förstår varför du lutar mot rs:en, du lär tjäna bra på de när du säljer den i framtiden men dom e så otroligt sköna att köra så de finns inte :Bugar Jag har iof effektrör vilket gör att den är ännu skönare att köra :hihi
Go For RS ! ! !

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
RsForce skrev:
Moto e bland dom ballaste 125:eek:r som jag sett :yoparty men förstår varför du lutar mot rs:en, du lär tjäna bra på de när du säljer den i framtiden men dom e så otroligt sköna att köra så de finns inte :Bugar Jag har iof effektrör vilket gör att den är ännu skönare att köra :hihi
Go For RS ! ! !
okok :)

men är det nån som kan förklara mer vad solonoider är, vad som man ser skillnad på avgasporten, vad som kan vara skillnad på sladdarna?

// tha one and only noob

DP

aka Dragster Pilota
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
har 2 hjul
fuzzman in da house:
men är det nån som kan förklara mer vad solonoider är

För att förklara det så enkelt som möjligt.....

Lyft på tanken, på höger sida om batteriet sitter solenoiden, en rund "metallburk" som det går tyå elsladdar till och en wire från, wiren ska gå ner till avgasporten som sitter i avgasutsläppet på cylindern. En del Tyska 11Kw hojar har ingen solenoid och där wiren ska gå in i avgasporten sitter ett lock som har en fast monterad avgasport, det finns även Tyska 80kph som inte ens har uttag i cylindern för avgasport....

Saknas solenoid, avgasport och wire kommer det att kosta runt 12.000.- att beställa nya Aprilia delar, kan kanske hitta på någon MC-skrot men det är fortfarande dyrt så se upp när du köper en importerad RS 125....

Visst ska du bara åka med den som en 11kw hoj så funkar det med den fasta avgasporten men då går det inte att strypa av den utan att skaffa alla delarna och det betyer att andrahandsvärdet på en sådan hoj är näst intill 0....

DP says: Ringer nog 2-3 om dan och frågar om sånt här......

Last edited:

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Fuzzman skrev:

Den firman har noll koll!!!!!!!! Köpte min av dom och d va det största misstag jag gjort hittils.

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
NSR_Eskil skrev:
Den firman har noll koll!!!!!!!! Köpte min av dom och d va det största misstag jag gjort hittils.

okok? vadå nollkoll? om dom nu är så dåliga varför köpte du av dom då, vad är dåligt?

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fuzzman skrev:
okok? vadå nollkoll? om dom nu är så dåliga varför köpte du av dom då, vad är dåligt?

Han köpte nog av dom eftersom han tänkte att det är en firma dom måste ha mycket kunnande. Men många små firmor kan inte ett piss, visa är sviniga och säger att dom bytt pakningar men har bara använt pakningsklister istället. typ.

Fuzzman

superbög
Gick med
19 Sep 2005
Hoj
Aprilia RS 125 -03
prulle skrev:
Han köpte nog av dom eftersom han tänkte att det är en firma dom måste ha mycket kunnande. Men många små firmor kan inte ett piss, visa är sviniga och säger att dom bytt pakningar men har bara använt pakningsklister istället. typ.

okok, men dom har inte renoverat nått på denna vad jag vet

men jag menar, han kan väll precisera sig lite mer? :p

MRJaggu

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
HRC baby.
Fuzzman skrev:
okok, men dom har inte renoverat nått på denna vad jag vet

men jag menar, han kan väll precisera sig lite mer? :p

Visst visst hade inte tid förut bara.

ringde på en annanhoj som dom hadde till salu en 01:a ,den skulle va fin i skicket hela kåpor och så . Så vi åker upp å kollar på den och då visar det sig att allt e slut på den bromsar, lager med mera . Dom nämde på telefon att domäven hadde en 00:a (min nuvarande) och eftersom vi inte ville åka 30 mil hem tomhänta så kolla vi på den oxå. Den vart ju bättrei skicket men säljaren hadde noll koll han säger att hojen är en 00:a vilket den inte e (99:a) att den bara skulle va strypt med varvspärr ,vilket den absolut inte va . Samt att det inte fanns original instruktionsbok till den , den hittade jag senare under sätet.

Innan det blev affär så skulle farsan prova (jag hadde inget körkort då) ochdå passar jag på att strosa runt och kolla lite , går runt på baksidan och kollar in i deras verkstad och då står det en jävel där å TVÄTTAR HOJAR MED HÖGTRYCKSTVÄTT på 30 cm avstånd!!!! :kocko .

Jag fick ett allmänt dåligt intryck av det stället och om jag hadde kunnat ångra köpet i efterhand så hade jag inte tvekat en sekund.

Sådärja

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...