Vad ska man öva på inför körskola?

MonsterGuden

Kosmoskatt
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
Plastraket
Godagens!

Införskaffade en fin GSX 400 e idag och har planer på att ta körkortet så snabbt som möjligt. Har ställt bågen hos mina föräldrar medan jag själv bor i Ronneby 60 mil bort. Har nu två dagar här med bågen och en liten väg med en rondell och en liten backe att öva på.

Finns det något spec som jag kan öva inpå lektioner på körskolan? Övade idag lite på att vända i rondellen och det gick ganska bra även fast det är sjukt grusigt. Tänkte imorgon försöka köra genom lite koner och testa backstart men det känns lite för grusigt för sådana lekar. Vad tycker ni jag kan testa på, säg även saker som koner och backstart om det nu är det jag ska öva på, får väll gå vild med borsten för att få bort gruset! ;)

Tänkte passa på att säga att mc är sjukt roligt :yoparty

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Själva idén med körskola är ju att man ska lära sig hantera fordonet så jag skulle säga att du inte behöver öva på någonting.

Vet inte hur stor vana du har av att köra hoj men själv fick jag börja med att starta och stanna på plan mark.

mustafas_inn

Sedighi
Gick med
17 Jan 2006
Hoj
1098 i framtiden
en bra sak e att pluga in hur banorna ser ut så slipper du ödla massa tid på hur du ska köra i banan

nasholm82

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2004
Hoj
Suzuki DL1000 V-strom
Godagens!

Införskaffade en fin GSX 400 e idag och har planer på att ta körkortet så snabbt som möjligt. Har ställt bågen hos mina föräldrar medan jag själv bor i Ronneby 60 mil bort. Har nu två dagar här med bågen och en liten väg med en rondell och en liten backe att öva på.

Finns det något spec som jag kan öva inpå lektioner på körskolan? Övade idag lite på att vända i rondellen och det gick ganska bra även fast det är sjukt grusigt. Tänkte imorgon försöka köra genom lite koner och testa backstart men det känns lite för grusigt för sådana lekar. Vad tycker ni jag kan testa på, säg även saker som koner och backstart om det nu är det jag ska öva på, får väll gå vild med borsten för att få bort gruset! ;)

Har du någon som du kan övningsköra med så är det inte dumt att träna på lågfartsdelen. Du känar mycket på om du kommer snappt i harmoni med hojen och lär dig hålla balansen i krypfart.
Lycka till!!!

ocke

jefe mecánico
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
retta(Pitch Black) kx250 (vego)
Öva på att krypköra, polaren missade sin uppkörning pga att han inte kunde köra tillräckligt sakta.

HALLON1975

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2007
Hoj
Yamaha XT600E, Ducati Monster 750
Hej gröngöling :D

Något jag vet att körskolorna är stenhårda på nuförtiden är att man under körning måste kunna nynna melodier, då helst någon schlager dänga.
När jag åkte första turen slapp jag dock det och kom undan med "ta mig till havet".
Annars är det bara de vanliga sakerna som att kunna dra igång vindrutetorkarna och veva ner rutan du bör praktisera extra hårt innan du kontaktar körskolan!

Lycka till!

:pannkyss

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Hej gröngöling :D

Något jag vet att körskolorna är stenhårda på nuförtiden är att man under körning måste kunna nynna melodier, då helst någon schlager dänga.
När jag åkte första turen slapp jag dock det och kom undan med "ta mig till havet".
Annars är det bara de vanliga sakerna som att kunna dra igång vindrutetorkarna och veva ner rutan du bör praktisera extra hårt innan du kontaktar körskolan!

Lycka till!

:pannkyss

vaa?? ett skämt...?? hmmm vilken humor...

ett bra tips, träna på banorna, de uppfattas av många som svårast, och det är där många betalar mycket pengar för träning(allt annat baggis för mej iaf)... viktigt att tänka på är att ha en bra och lätt hoj för just banorna, annars kan det lätt bli att de känns omöjliga.. när du krypkör är det viktigt att du förflyttar dig på sadeln för att ändra vikten för balansen.. lycka till!!

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
Jag körde en lektion konbana och en lekion ute i trafiken innan jag började öva på egen hand (eller ja, med farsgubben). På så sätt fick jag en uppfattning om vad som var "svårt" och således behövde nötas. Personligen övade jag en del garagevändning (finns det med fortfarande?), placering i vägbanan (körning rakt fram, vid sväng höger/vänster o.s.v.) och maxbromsning, då jag hade viss nervositet för att låsa framhjulet och klota.

En snubbe som jag körde upp samtidigt med kuggade på att han inte använde frambromsen...! Trodde knappt det var möjligt att köra hoj utan att använda frambromsen, men tydligen. Så det kan du ju tänka på :)

Fetsko

fättskou
Gick med
14 Jun 2005
Hoj
625 -06
Ut och kör så mycket du kan! det lönar sig i längden:tummenupp

Last edited:

raiderpatz

homoside in presinkti
Gick med
1 Feb 2006
Hoj
äss
Öva på att dra ner byxorna och betala dig sjuk :näsblod

Tyvärr vill man att det ska vara ett skämt, men faktum är att det finns alldeles för många trafikskolor som bara är intresserade av att mjölka.

Så mitt tips är, öva mycket själv och ta lektioner för att kolla av vart du ligger.
det går åt mest tid på lågfart och konbanorna, segt att betala lektionstid för nåt man kan nöta hemma. Bråkar dom och det känns fel...byt skola, det finns fler!

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Finns garagevändningen kvar? verkar juh busenkelt!

Däremot har jag inte provat bromsmomentet från 90km/h, svårt? Hur många meter har man på sig att bromsa?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03

Däremot har jag inte provat bromsmomentet från 90km/h, svårt? Hur många meter har man på sig att bromsa?

De ska va kontrollerat framför allt... så några exakta meter har man inte..

För övrigt tycker jag du ska öva på uppsikt i trafiken...det om nåt är viktigt.

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
De ska va kontrollerat framför allt... så några exakta meter har man inte..

För övrigt tycker jag du ska öva på uppsikt i trafiken...det om nåt är viktigt.

Inga problem där heller, erfarenhet från bilkörning är verkligen till en stor fördel när man kör MC, iallafall vad jag märkt. Svåraste är att inte få hybris och utmana ödet med gasen. :tungan

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (

garagevänding finns kvar...men du får köra slalom först sen garagevänding o slalom tillbaka på den svåra varianten finns två stycken... busenkelt...hmm verkligen inte i början iaf...

Jhoony

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2006
Hoj
GPz 900r & XL 600R
När du bemästrat skiten på en BMW K100 ÄR det busenkelt på en 750 Zephyr kan jag säga :)

Det enda problemet jag hade på uppkörningen var att jag inte hörde ett endaste något i komradion. BRUUUUUUS SPRAK vänster SPRAK om BRUUUUUUUS. Fick stanna ett par gånger för att tala öga mot öga s.a.s.

mc-ist

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
1993 BMW k1100rs
v.v

Godagens!

gå in på vägverkets sida klicka på körkortsportalen där hittar du det mesta teorifrågorna kan du hitta på bla expressens hemsida trafik/motor körkortsfrågorna mc. lycka till
ps. en rondell vänder man inte i! den kör man runt i............

Ikonik

Trafiklärarkandidat
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
...ingen än.
garagevänding finns kvar...

Skulle vilja säga emot dig där. Den är borta.
Däremot måste du få runt hojen runt den sista konan innan en linje x antal meter från den,
men du kan köra bredare än vad ytan för garagevändningen var.
Detta gäller bara på den ena lågfartsbanan.

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Inga problem där heller, erfarenhet från bilkörning är verkligen till en stor fördel när man kör MC, iallafall vad jag märkt. Svåraste är att inte få hybris och utmana ödet med gasen. :tungan

Jag kuggade på trafikdelen förra säsongen pga grym nervositet och säkerligen ovana att köra hoj i trafiken.. Har haft b-kort i 7 år.. Så det behöver inte alls vara fördel att ha kört mycket bil... Det kan vara stor nackel eftersom man kan köra mycket mer avslappnat med bil än mc...

Kör man mc ska man ha 100ggr mer koll än när man kör bil.. och då ska man ha bra koll även när man kör bil givetvis... Gör ont att göra fel på mc..

Så öva mycket trafikkörning även om du tycker du är säker på det....

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
Skulle vilja säga emot dig där. Den är borta.
Däremot måste du få runt hojen runt den sista konan innan en linje x antal meter från den,
men du kan köra bredare än vad ytan för garagevändningen var.
Detta gäller bara på den ena lågfartsbanan.

den riktiga garagevändningen gjordes ju inte på en bestämd svängradie utan mättes efter hojens egna fulla styrutslag alltså anpassades den efter hojen, dagens "garagevändning" gör inte det...

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024