Vad ska man ha för 4-hjuling för väg OCH offroad?

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Tjena!
Har gått och blivit sugen på att skaffa en fyrhjuling som funkar för både gata, och som man kan leka med på offroadbanor och grusvägar mm.

Vad bör man sikta på för typ av hoj, som är rolig till båda? (förutom att den är vägreggad)

Antar att man måste upp så högt som möjligt i kubik för att ha någon slags körglädje på landsväg. Men hur högt? Minst 700cc?

Hur snabbt går dom egentligen? Sett på blocket att många 450 har typ 50hk ostrypt. Vad kan en sån tänkas toppa? Kommer inte det kännas väldigt lame jämfört med att tidigare kört 150hk sporthoj?
Är det som på sporthoj med modellbeteckningen, att typ "R" står för "roliga maskiner" :tungan eller är det annorlunda i fyrhjulingsvärlden.

Ja alla tips, idéer och tankar mottages varmt.
 

John_G

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2007
Ort
Linköping
Hoj
TTR
Hur mycket har du tankt att spendera?

Yamaha raptor 700 är väl den bästa maskien, bra kvalitet, insprut, långa service intervaller dock ganska dyr från 60k. Finns även en äldre variant med Teneré 660cc motor i dock med sämre fjädring har jag för mej.

450cc maskinerna från yamha och suzuki är tävlings maskiner med en massa service som bara blir jobbigt om man har den som leksak.

Dom Taiwan tillverkade Dinli 450, Goes 450, SMC 500 Wildcat med flera är igentligen inte skräp utan ganska hårt trimmade ca50hk och har sämre kvalitet än yamaha. Största problemet med dom verkar vara
ägaran som varar sönder dom, trimmar och inte servar. En begagnad såan från -07 -08 med låga mil är nog ett bra köp då dom tappat ca halva ny priset.

Åka grusväg, grusgrop och i skogen är skit kul, men på asfalt och i stan tycker inte jag är nån höjdare. Min tjej har en Yamha Raptor som vi hade ländsvägsdäck till men sålde dom och kör bara på offroad däcken.
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Hur mycket har du tankt att spendera?

Yamaha raptor 700 är väl den bästa maskien, bra kvalitet, insprut, långa service intervaller dock ganska dyr från 60k. Finns även en äldre variant med Teneré 660cc motor i dock med sämre fjädring har jag för mej.

450cc maskinerna från yamha och suzuki är tävlings maskiner med en massa service som bara blir jobbigt om man har den som leksak.

Dom Taiwan tillverkade Dinli 450, Goes 450, SMC 500 Wildcat med flera är igentligen inte skräp utan ganska hårt trimmade ca50hk och har sämre kvalitet än yamaha. Största problemet med dom verkar vara
ägaran som varar sönder dom, trimmar och inte servar. En begagnad såan från -07 -08 med låga mil är nog ett bra köp då dom tappat ca halva ny priset.

Åka grusväg, grusgrop och i skogen är skit kul, men på asfalt och i stan tycker inte jag är nån höjdare. Min tjej har en Yamha Raptor som vi hade ländsvägsdäck till men sålde dom och kör bara på offroad däcken.

Min tanke var att jag skulle ersätta min sporthoj/leksak, och istället köpa en 4-hjuling som man dels kan ta sig med på landsväg och även ha som ren leksak. Kan väl tänka mig att lägga typ 45-50 i såna fall.

Man kanske som du säger tröttnar rätt snabbt på att åka landsväg, och då faller lite hela grejen för min del känns det som. Jag tänker att man kan ha 4-hjulingen även som att kunna ta sig från A till B med på ett roligt sätt ;) Utöver att busa i grusgropar och "crossbanor utan hopp"

Får kolla in vad en beggad raptor 700cc kan ligga på då kanske?

Edit.
Sökte nu lite snabbt på olika raptor-modeller. Ingen verkar vara (vad det står iaf) vägreggad. Är det ovanligt att de är vägreggade?
 
Last edited:

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
4-hjuling är ju farligare än en mc, offroad är dom nog kul men att ligga och luta sig överdrivet mkt i kurvorna är ingen höjdare,

skulle behållt hojen och köpt en lite billigare 4-hjuling att leka med :)
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
skulle behållt hojen och köpt en lite billigare 4-hjuling att leka med :)

Ja precis. Det är ju drömmen. Men ekonomin sätter tyvärr stopp för det. Ett tråkigt som alltid mellanting är, är ju att köpa en billigare hoj och en billig 4-hjuling, men det känns lite som att man tappar grejen med båda sakerna.

Hmm...
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
fyrhjuling är endån överskattat i min åsyn, man kan ha MINST lika kul med en cross, enda negativa är väl att man inte kan dra några laster på en cross
 

Notch

Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr
Gick med
28 Dec 2006
Ort
På en gård nånstans
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K3, Suzuki GSX 1100E -81
Polaris Predator 500 kan jag rekommendera. Är själv sugen på en sån, men pengarna fattas...

En polare hade en sån, går bättre än Raptor 700 (iaf den han körde mot flera gånger) och det är rätt långa serviceintervaller.

Han körde asfalt, grusväg, skogsstigar och crossbana med den. Testade den själv flera gånger, funkade kalas överallt. Kanske att den skulle må bra av en sänkning på asfalt, men vilken atv gör inte det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
fyrhjuling på väg är pest om du frågar mig. Toppfart är ointressant för över 100 är det ändå fruktansvärt om du frågar mig.
Jag ligger hellre och marschar 200 på hojen än i 100 på valfri fyrhjuling.

Fyrhjulingar duger inte till något annat än att leka i ett grustag eller eventuellt köra lite efter små grusvägar om du frågar mig. undantaget då dom som är fyrhjulsdrivna arbetsredskap som kan användas till att släpa hem timmer eller ploga vägar.

En polare har en fyrhjuling och han har tyckt att jag borde skaffa en jag med. Efter att ha varit med honom och kört några gånger så kan jag med gott samvete säga aldrig i livet. Visst är det kul att köra med en fyrhjuling i ett rustag och härja runt lite men för att köra på väg är dom fruktansvärt urusla i alla hastigheter som är över tätortshastighet.
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Efter ha kört hoj i 30 år så ville jag testa nått nytt, och det har jag faktiskt inte ångrat.
En vägreggad Raptor som är lite fixad (kolla mitt galleri) i motor och chassi, hur kul som helst.

Till rätt pengar är den kanske till salu :D
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Efter ha kört hoj i 30 år så ville jag testa nått nytt, och det har jag faktiskt inte ångrat.
En vägreggad Raptor som är lite fixad (kolla mitt galleri) i motor och chassi, hur kul som helst.

Till rätt pengar är den kanske till salu :D

Hur ska du ha det. Är den jätterolig eller vill du bli av med den? :D

Av ren nyfikenhet. Vad skulle du vilja ha för den?
 
Last edited:

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Jag tycker det är skitkul, men min sambo är inte lika road tyvärr.
Så det är hon som gärna ser att jag säljer den.

Det är en 08:a, hade tänkt mig 70' för den, men kan ju givetvis bli billigare vid snabb affär.

Vi kan ta detaljerna som den är utrustad med via PM om du är intresserad.

//Peter
 
Last edited:

AmiloDanne

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Borås
Hoj
Hornet 900 -03
Jag hade tidigare en Yamaha Raptor 700. Skaffade ett sänkningskit och feta motardsulor till den. Inga som helst problem att ligga i 140 med den. Vansinnigt kul maskin som gjorde sig bra både på väg, stubbåker och crossbana. Hade jag köpt hjuling igen för att köra väg hade jag utan tvekan skaffat mig en 700 igen. Kolla in www.atvforum.se där kan du läsa lite vad folk tycker om dom olika modellerna osv.

//Danne
 

bossbaver

..:.:..
Gick med
3 Sep 2008
Ort
Sverige
Hoj
Yamaha R6, 2006
Jag tycker det är skitkul, men min sambo är inte lika road tyvärr.
Så det är hon som gärna ser att jag säljer den.

Det är en 08:a, hade tänkt mig 70' för den, men kan ju givetvis bli billigare vid snabb affär.

Vi kan ta detaljerna som den är utrustad med via PM om du är intresserad.

//Peter

Ahh, jag förstår. Känner igen det där problemet.

Det är nog tyvärr för mycket pengar för min del. Jag skulle kunna ge ca 45-50k för rätt fyrhjuling. Och då är det tyvärr förutsatt att jag kränger min R1a. Men den va jäkla snygg!!!

Jag hade tidigare en Yamaha Raptor 700. Skaffade ett sänkningskit och feta motardsulor till den. Inga som helst problem att ligga i 140 med den. Vansinnigt kul maskin som gjorde sig bra både på väg, stubbåker och crossbana. Hade jag köpt hjuling igen för att köra väg hade jag utan tvekan skaffat mig en 700 igen. Kolla in www.atvforum.se där kan du läsa lite vad folk tycker om dom olika modellerna osv.

//Danne

Mmm ett sänkningskit kan jag tänka mig gör susen, om man även ska bruka den på vägar. haha vore iofs jävla coolt att brumma om bilar på motorvägen med en fyrhjuling. :D Det är nog inte vad folk förväntar sig.

Tack för länken. Ska spana in även det forumet :tummenupp

Förresten. Jag hittade två olika fyrhjulingar med R1-motorer i. Kanske den ultimata lösningen? :banana

Fast de kanske inte går att vägregga med en sån brutal motor i?
 
Last edited:

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Ort
Malmö
Hoj
2010 BMW F800r
Fyra hjul för väg och offroad? Inga problem!
Valfri litersporttouring och kanske en liten skojig husa blir väl fyra hjul sammanlagt...?

:fyllisar

Förresten. Jag hittade två olika fyrhjulingar med R1-motorer i. Kanske den ultimata lösningen? :banana

Blir ju åtta hjul.... kan du inte rÄckna ordEngklit????++? :7peta
 
Last edited:
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Inte så personligen insatt men jag skulle skita i allt vad som heter quad. Har två polare som inte känner varann, den ena gick o köpte sig en flong ny Kawasaki KFX450R 2009 om jag minns rätt.

Byggkvalite som något från Korea på tidigt 90-tal, blinkers som lossna av vibrationer etc..

Så strypt att det står härliga till, när jag låg bakom honom med mc´n såg man hur det glödde som ur en masugn nedifrån dämparen medans föraren lyfte på benet likt en pissnödig hund om vartannat för att värmeutvecklingen som kan beskrivas som extrem.

Första "trim"tipset som han fick av åf var att ta bort spärren för gasen, ett metallbläck som måste sågas bort från gasreglaget för det krävdes förmodligen en någorlunda permanent gasstrypning för att klara reglerna för gatreg.

I mc branschen träffar man ibland på yrkesfolk som inte är särskilt kunniga, i denna bransch verkar det var 10 ggr värre. Dom kan sälja och snacka broschyrinfo men sen var det nog inte bättre än så. Han fick köpa (och lämna tillbaka) minst två trimboxar innan det blev rätt, detta från två olika handlare. Ingen informerar honom hur allt bör gå tillväga, ganska tekniskt lagd men inte kunnig. Tillslut värmenyper den men klarar motorn trots allt, han får allt fixat på garanti som tur var men som det varit från början så går den väl bra ibland och verkar lika driftsäker som vlafritt franskt fordon = man skymtar en bärgare bakom varje krön när man vrider på skallen.

Original var den nästintill okörbar, toppa 70 på sin höjd och gick rentutsagt illa, att sälja dem som gatregade är ett skämt. Man har roligare med gocart i sommarlandstandard.

Tumgas är gay.

Så var det en polare till, han kör eller körde iaf offroadmaskin. Han har hur kul som helst, dom är ute i ganska stora grupper och skickar ned dom där förvånansvärt djupt ner i vattenfyllda diken, blöta myrar eller grunda sjöar. Vinschar och har sig, verkar hur kul som helst och mkt teknisk körning upp o ner, bak o fram. Nackdelen är väl att det är ganska saftiga stålars för bra maskiner och de ser ju ut som skit ganska snabbt, han bytte varje år som jag förstod det och ja... det är ju ingen vinstaffär men f-n så kul verkar det som. Största risken förutom att hamna under en sån där maskin är väl måttligt imponerade hillbillymarkägare med giftiga truckar... Kanske inte för inte att de ofta är ute 10-20st åt gången så den kan smita likt myror åt varsitt håll :tummenupp
 

Deadmetal

NU i ett rött hus på landet :)
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Nu 4 hjul och ett styre..
Håller med till fullo, vebotrimmare ska man hålla sig ifrån.

Tror det står i mitt regbevis att den är på 14kW eller nått och en maxhastighet av 85km/h, men inte som den står nu i varje fall.

Original effekten på 70 hästar har överskridits.

Duncan helsystem, Alba trimbox, KN filter ,rullgas, sänkningssats m.m.

Det går fort till badplatsen här i närheten :D
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Min tanke var att jag skulle ersätta min sporthoj/leksak, och istället köpa en 4-hjuling som man dels kan ta sig med på landsväg och även ha som ren leksak. Kan väl tänka mig att lägga typ 45-50 i såna fall.

Man kanske som du säger tröttnar rätt snabbt på att åka landsväg, och då faller lite hela grejen för min del känns det som. Jag tänker att man kan ha 4-hjulingen även som att kunna ta sig från A till B med på ett roligt sätt ;) Utöver att busa i grusgropar och "crossbanor utan hopp"

Får kolla in vad en beggad raptor 700cc kan ligga på då kanske?

Edit.
Sökte nu lite snabbt på olika raptor-modeller. Ingen verkar vara (vad det står iaf) vägreggad. Är det ovanligt att de är vägreggade?

Det här är kanske något för dig :tummenupp http://www.blocket.se/jamtland/Gatreggad_Varstingquad__Badboy_R1_150hk_27570006.htm

För att vara vägreggad tror jag att det är 20hk som gäller, alltså strypt!
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top