Vad ska man se i norra Italien?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja nu börjar planerna formas kring sommarens resa.
Biljett är bokad på tåget genom tyskland och vi landstiger i München den 15:e juni.

Sedan går färden genom Österrike, Lichtenstein, Schweiz, genom Stelviopasset ner till Gardasjön men sen är planerna öppna.

Hade tänkt ta oss ner mot Bologna innan vi vänder upp mot Venedig och tillbaka mot München men vad finns att se/göra i norra italien. Helst gratis eller billigt och inga långa utflykter för det finns inte supermycket tid över men är det värt en omväg så är som sagt planerna öppna så anything goes.

Seså kom med tips nu..

bensinskalle

Fulltankad!
Gick med
29 Mar 2008
Hoj
nästa år!!!
Jag var i valpolicella för ett par år sen, tror de var/heter valpolicella, och då åkte vi någon väg som var cp-häftig. Serpentinväg upp för ett stup ungefär, väldigt högt och fin utsikt. Nu är det vaga minnen, ca 5 år gamla, men de kan vara något att luska på..?

Men annars är ju någon av alpvägarna en utflykt i sig ;) Maten behöver jag väl inte direkt tipsa om heller..... Skitgooood

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Passa på att njut av att äta god mat när ni är i Italien. Njut av att befinna er i historiska miljöer och vacker natur. Det kostar inget. Ta er tid istället för att stressa runt för att försöka se så mycket som möjligt på kort tid. Det finns mycket att se och uppleva, men om ni vill att det ska få något bestående minne bör ni nog fokusera lite på vad ni vill få ut av vistelsen. Åker ni till Venedig så dra er från kanalerna när det är dags för att äta. De bästa restaurangerna ligger inte där turisterna flockas. Sök er dit lokalbefolkningen går. Ett generellt tips vart ni än reser i Italien. Bologna är faktiskt en väldigt trevlig stad. Överraskade mig positivt. Besökte själv aldrig Ducati fabriken, en möjligheten ska finnas.

Tänk på att det inte är allt för långa avstånd mellan städerna i Italien. Det är således inte särskilt långt till Florens från Bologna. Det är nästan ett måste att uppleva. Men tyvärr är det väldigt mycket turister även där precis som i Venedig, men det upplevs inte på samma påfrestande sätt. Milano är modestaden, men där vill man bara vara om man ska göra affärer. Det kommer italienarna att säga om du frågar dem. Är ni i närheten av Verona kan jag rekommendera er att titta på amfiteatern. Själv såg jag musikalen Aida, vilket var en väldigt trevlig upplevelse.

Tycker ni om Ferrari så lär de ha öppnat ett nytt museum i Modena nyligen eller inom kort. Det gamla var jag inte alls imponerad av, men kommer nog att stanna till och kolla in det nya om jag har vägarna förbi. Annars rekommenderas de privata samlingarna som finns i närheten av Modena. Passa på och njut av en god lunch vid torget (Piazza Grande) i Modena. I Modena kan man även besöka Maserati fabriken, men det kräver nog att man bokar på förhand.

Ser fram emot ett liten resedagbok med bilder när ni kommer tillbaka från resan.

Last edited:

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja precis när man kikar på kartorna så är det ju väldigt korta avstånd mellan dom flesta stora städer.

Milano kommer nog inte besökas. Har också fått lite intrycket att det är mer shopping och kläder där. Inte min grej.

Modena pratade vi om att köra genom påväg till Bologna. Får väl se lite hur det ligger till med tiden men några timmar på museum kan man förmodligen avvara.

Verona får vi se hur det blir med. Hade väl tänkt ta kusten utmed Gardasjön men beroende lite på tiden också kanske man gör en avstickare.

Florens har jag också hört mycket gott om men det ligger nog lite långt ner. Även om det är ganska korta avstånd så måste det ju dubblas när man ska tillbaka norrut igen.

Tåget går hem från München på kvällen den 23:e och man vill ju gärna ha lite tid genom alppassen med fotografering och kanske en extra sväng genom favoritpasset.

Bensinskalle Skrev in valpolicella i google maps. Det blev en jävla massa prickar. Du vet inte lite mer vart det låg?

Ammorb

Noob
Gick med
30 Oct 2010
Hoj
'91 Honda CBR 600f2 (skrot)
Kolla bara hur vägarna ser ut öster om sjön Garda, bland all dom där prickarna. :tungan

Panucci

Mr
Gick med
27 Oct 2008
Hoj
Ja
Om det är sköna sträckor du är ute efter kan jag varmt rekommendera landsvägen mellan Bologna - Firenze (strax öster och parallelt med Autostradan), kan tyckas lite långt men det är väl värt besväret om körglädje står högt i kurs hos dig, om inte annat kan du vända vid Mugello (de kanske har något event där när du är nere).

Autodromo di Franciacosta strax väster om Brescia om du vill köra lite bana...

Nationalparken norr om Brescia är rätt ball den med...

Kan tyvärr inte tipsa om några kulturella evenemang eller museér, brukar försöka undvika turistattraktioner då de gärna äter mycket tid, tycker man får rätt mycket utbyte bara från småbyar och natur. Sitta och chilla på nån lokal uteservering uppe i bergen och bli lullig efter en heldag i stället skall inte underskattas :)

Skulle också rekommendera att undvika Milano.

Länktips ducati test track:
http://www.bestbikingroads.com/moto...aly-/umbria-toscana-marche--/route_95ae1.html

Länktips vår Italientripp 2011:
http://bettskena.atwebpages.com/2011.html

Hoppas du får det bra!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja jag håller med angående småbyarna. Speciellt om man har ett utländskt regnr känns det som att man kan få lite intressanta samtal med folk :p
Även om jag gillar att köra hoj så ska vi väl försöka få lite tid för gelatopauser.
Det är alltså inte enbart hojkörningen som är semestern utan jag vill ha lite roliga bilder och historier med sej hem också.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Dolomiterna!

Men det kanske var så självklart att ingen föreslagit det?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja förmodligen blir det väl genom Dolomiterna påväg tillbaka till München. Nån speciell väg du tänker på?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Ja förmodligen blir det väl genom Dolomiterna påväg tillbaka till München. Nån speciell väg du tänker på?

Nej, ingen enskild väg,
utan överhuvudtaget vägarna runt och mellan Dobbiaco-Cortina-Canazei. Det finns massor av alternativ
t.ex. Sella Ronda, en runda jag själv aldrig åkt i sin helhet som visst ska va fin.
Stanna och ta en linbana upp på nåt berg!

Upplevde en av mina bästa hojdagar i de trakterna!

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nej, ingen enskild väg,
utan överhuvudtaget vägarna runt och mellan Dobbiaco-Cortina-Canazei. Det finns massor av alternativ
t.ex. Sella Ronda, en runda jag själv aldrig åkt i sin helhet som visst ska va fin.
Stanna och ta en linbana upp på nåt berg!

Upplevde en av mina bästa hojdagar i de trakterna!

Okej tack för tipset. Ska ha det i tankarna när vi planerar returvägen tillbaka till Munchen. Beroende lite på hur långt österut vi tar oss i italien så kan det ju passa rätt bra att ta den vägen =)

Blue

Irriterande...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Syrrans 883 och en Nikon Deetree.
Ungefär den här rutten har jag kört med buss ett par gånger och alltid förbannat att jag sitter i just en buss, speciellt när man ser alla trevliga hojar längs vägarna.

http://g.co/maps/ag9cx

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
En trevlig runda vore väl andra vägen? Munchen, Grossglockner, Dolomiterna, Venedig, Bologna, Garda, Stelvio och avsluta med Munchen via Schweiz/Österrike/Lichenstein?

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Okej tack för tipset. Ska ha det i tankarna när vi planerar returvägen tillbaka till Munchen. Beroende lite på hur långt österut vi tar oss i italien så kan det ju passa rätt bra att ta den vägen =)

Just det ja!

Jag skrev ju i "Korta, sköna storys"-tråden om hur jag fick fort-böter i Österrike, i Italien verkar det som att polisen är ännu lite mer avspända, lite mer laidback om man så vill.

Jag bodde i Lienz i Österrike och tänkte dra en runda ner mot Cortina över dan. I en av vägkorsningarna kom en annan sporthojchaffis fram och ställde sig jämte mig.

Det blev fritt och vi gasade iväg i ett effektivt tempo, han som föråkare och jag tjugo meter bakom, perfekt! Efter någon mil bromsade han sent inför en öppen 180-graders höger och lade ner med frisk vinkel, samtidigt som jag i hastigheten ser en jeep-aktig polizeibil inbackad i grönskan på utsidan av kurvan, med två poliser som står lutar sig mot huven...

Förväntar mig att de ska ta ett par myndiga kliv ut i vägen med batongerna i högsta hugg,
men nähej då,
deras enda reaktion var att luta sig ännu mer bakåt och le brett bakom solbrillorna!

Sådana poliser skapar vänliga trafikanter!

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Milano är skräp, men ett besök i närliggande Monza som är betydligt vackrare och inte minst har legendariska Monza-banan. Alldeles intill banan ligger Yamaha Motor Belgardas hemmabas också, i den lilla staden/samhället Lesno.

Bör ses! :)

Ja precis när man kikar på kartorna så är det ju väldigt korta avstånd mellan dom flesta stora städer.

Milano kommer nog inte besökas. Har också fått lite intrycket att det är mer shopping och kläder där. Inte min grej.

Modena pratade vi om att köra genom påväg till Bologna. Får väl se lite hur det ligger till med tiden men några timmar på museum kan man förmodligen avvara.

Verona får vi se hur det blir med. Hade väl tänkt ta kusten utmed Gardasjön men beroende lite på tiden också kanske man gör en avstickare.

Florens har jag också hört mycket gott om men det ligger nog lite långt ner. Även om det är ganska korta avstånd så måste det ju dubblas när man ska tillbaka norrut igen.

Tåget går hem från München på kvällen den 23:e och man vill ju gärna ha lite tid genom alppassen med fotografering och kanske en extra sväng genom favoritpasset.

Bensinskalle Skrev in valpolicella i google maps. Det blev en jävla massa prickar. Du vet inte lite mer vart det låg?

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Det finns en del info att få i våran alpen tråd "länk i min signatur" men stelvio och gavia passet är riktigt sevärt. Jag skulle undvika schweitz mest pga att allt är dyrare där och dom har egen valuta osv.. Min nästa resa kommer att bli mer österut och gå igenom slovenien kroatien och sen ev ta färjan över till italien och norrut igen då. Det finns även mycket bra info att få på smc hemsida och i resetrådarna där.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...