Vad ska man se i norra Italien?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja min mor är lite lagom orolig kan jag säga :p

Den där kyrktoppen har jag sett på bild men jag insåg inte hur nära vi har tänkt oss att åka den.

Kan absolut bli en liten avstickare dit påväg ner mot Gardasjön.

Nu vet jag inte om faran är över, men det kan ju vara bra att försöka hålla sig lite informerad och i värsta fall vara beredd på att sova utomhus som många italienare gjort. Ett litet tält kanske är otympligt att ta med sig på mc-resan? Lär nog vara utplockat på sådant i butikerna där nere. Många som förlorat sina hem om jag förstått saken rätt.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Nu vet jag inte om faran är över, men det kan ju vara bra att försöka hålla sig lite informerad och i värsta fall vara beredd på att sova utomhus som många italienare gjort. Ett litet tält kanske är otympligt att ta med sig på mc-resan? Lär nog vara utplockat på sådant i butikerna där nere. Många som förlorat sina hem om jag förstått saken rätt.

Var väl 2 veckor sen senaste skalvet iaf så det bör vara ok.

Men ja ett tält har jag med mej redan. Stort nog för 2 och väger runt 3 kilo så det får plats utan problem.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Jaha då var man tillbaka då.

Summa sumarum är: Tyskland är regnigt, Österrike har branta backar och för korta vägbommar för att hindra motorcyklar :tummenupp
Lichtenstein är väldigt litet och Schweiz har god choklad.
Italien är jäävligt varmt men har grymt fina bilar, Ducatis vakter är alldeles för nojiga och deras museum är ganska tråkigt om man inte är helt ducce frälst.
Ferraris museum var betydligt bättre imoh.

Slovenien har goda burgare, jäkligt grönt vatten och fina vägar. Ibland.
Där är även wheelieförbud tydligen. Bildbevis finns. :3freak

Och staden Hallein utanför Salzburg alldeles i närheten av Hitlers örnnäste har en häpnadsväckande andel av riktigt riktigt vackra damer, samt ett typiskt svenskt midsommarväder.

Och slutligen är ölen billigare överallt än i Sverige. Både i affär och på krog.

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Hoj
Grusbus
Låter som du haft en fin tripp!

Satte mig o börja knyta ihop byar, pass, sjöar etc som jag hört om, gjorde en grov rutt i google maps.

Tänkte bara fråga er med erfarenhet, funkar det att köra genom alperna i början av september, eller är det för kallt?

När jag hör om att det snöade i juni på något ställe så blev jag lite avtänd.

Planerar att köra mot Lissabon, fundera på att ta vägen via alperna. Eller är det en two-trip som gäller? =)

Här är rutten jag grovt målat upp med fokus på alperna, http://goo.gl/maps/wZRsN

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det var en jävligt långt resa :p

Men rutten genom alperna såg bra ut tycker jag.

Stelvio och Gavia passen är riktigt fina.

Staden Hallein i början av din rutt kan du bara blåsa igenom. En lite skitstad iofs med jävligt mycket snygga brudar men där finns tamefan inget att göra eller se :p
Firade midsommar där i år. :huvet

Tänk även på att det tar väldigt lång tid att tråckla sej igenom alperna. Man vill gärna stanna och fota överallt och snitthastigheten är väldigt låg. Värsta dagen hann jag och brorsan ungefär 20 mil på en dag. Men då var det en hel del fotande och rätt mycket glasspauser.

Kom även ihåg att vissa motorvägar måste man köpa såkallade Vignetter för att få köra på. Går att köpa på bensinmackar och det är riktigt dryga böter om man blir stoppad utan en sån med sej.

Hell

Mobilis in mobil
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
BMW R1200GS Adv -09. Ural Ranger -15. Royal Enfield Classic 500 -19.
Det var en jävligt långt resa :p

Men rutten genom alperna såg bra ut tycker jag.

Stelvio och Gavia passen är riktigt fina.

Staden Hallein i början av din rutt kan du bara blåsa igenom. En lite skitstad iofs med jävligt mycket snygga brudar men där finns tamefan inget att göra eller se :p
Firade midsommar där i år. :huvet

Tänk även på att det tar väldigt lång tid att tråckla sej igenom alperna. Man vill gärna stanna och fota överallt och snitthastigheten är väldigt låg. Värsta dagen hann jag och brorsan ungefär 20 mil på en dag. Men då var det en hel del fotande och rätt mycket glasspauser.

Kom även ihåg att vissa motorvägar måste man köpa såkallade Vignetter för att få köra på. Går att köpa på bensinmackar och det är riktigt dryga böter om man blir stoppad utan en sån med sej.

Det går att ta tunnlarna också men dom kostar pengar. Men man sparar rejält med tid. Man tar sig igenom alperna på några timmar om man har bråttom. Och 20 mil på en dag är ungefär 1.000 % mer än vad vi lyckades ta oss en av dagarna i sommar i Mongoliet..... :lol

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Låter som du haft en fin tripp!

Satte mig o börja knyta ihop byar, pass, sjöar etc som jag hört om, gjorde en grov rutt i google maps.

Tänkte bara fråga er med erfarenhet, funkar det att köra genom alperna i början av september, eller är det för kallt?

När jag hör om att det snöade i juni på något ställe så blev jag lite avtänd.

Planerar att köra mot Lissabon, fundera på att ta vägen via alperna. Eller är det en two-trip som gäller? =)

Här är rutten jag grovt målat upp med fokus på alperna, http://goo.gl/maps/wZRsN

Det snöade ned till ungefär 800m i juni men i september behöver du inte oroa dig, det är runt 30 grader varmt här i München de här veckorna och det blir nog inte så mycket svalare på ett par veckor så ingen fara att åka över pass. Jag åkte över ett av passen på ca 2500m ifjol i september och det var behagligt där uppe och 30 grader på italienska sidan.

Du kan välja hur mycket tid det tar att ta sig genom alperna. Vill du bara igenom kan du åka till Gardasjön på runt tre timmar från München om det inte är så farlig trafik men då är det motorväg som gäller. Tar man mindre vägar kan det ta allt från en dag till veckor att ta sig igenom :)

Som redan påpekats så är motorvägarna i Tyskland gratis men i Österrike måste du köpa en vignette innan du får åka på motorvägarna. De har inga tullar eller kontroller så det kan vara lite knepigt att lista ut det men det blir dyrt om polisen stoppar dig utan. Det bästa är att köpa på någon av mackarna söder om München innan du når gränsen (det brukar finnas stora skyltar vid vägen där det står "vignette verkaufen" eller liknande). I Italien är det vägtullar som gäller så där vet du när du kommer på en betalväg och inte. Jag tror att du behöver något vignette-liknande i Schweiz också men jag är inte 100% säker.

Många av bergpassen kostr också pengar att passera men då brukar det finnas en biljettstation nära toppen. Vissa motorvägsbroar kostar också extra pengar i Österrike trots att du har vignette.

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
I Schweiz mste du köpa vignette för motorväg kostar 300:- Dyrt som faan om du inte har.
Men där finns alternativa vägar som är fina.
Undvik vägar med gröna skyltar.

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...