Vad ska man se i norra Italien?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Börjar bli många vägar att se nu :p Men det är bra. Allt som underlättar planeringen.

En trevlig runda vore väl andra vägen? Munchen, Grossglockner, Dolomiterna, Venedig, Bologna, Garda, Stelvio och avsluta med Munchen via Schweiz/Österrike/Lichenstein?

Varför blir det bättre det hållet? Anledningen är att vi vill köra Stelviopasset i uppförsbacke. Visst kan man vända och köra en gång till men ändå..

Milano är skräp, men ett besök i närliggande Monza som är betydligt vackrare och inte minst har legendariska Monza-banan. Alldeles intill banan ligger Yamaha Motor Belgardas hemmabas också, i den lilla staden/samhället Lesno.

Bör ses! :)

Okej där ser man. Ja både jag och brorsan kör ju Yamaha så det kanske vore nått :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Det finns en del info att få i våran alpen tråd "länk i min signatur" men stelvio och gavia passet är riktigt sevärt. Jag skulle undvika schweitz mest pga att allt är dyrare där och dom har egen valuta osv.. Min nästa resa kommer att bli mer österut och gå igenom slovenien kroatien och sen ev ta färjan över till italien och norrut igen då. Det finns även mycket bra info att få på smc hemsida och i resetrådarna där.

Ja det blir ingen längre period i Schweiz. Det är mest bara för att det är kul att ha bockat av många länder :p
Har ju läst eran alpentråd förut men jag ska lusläsa den igen..

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
Da Buzz
Den vägen får man ju med viktigare saker såsom Grossglockner och sen kan man då justera besöket i tid i Schweizh osv(som nån skrev, så är det väl inte värst mycket.....)

Nu vet jag ju inte vad du menar med uppförsbacke. Vet inte om jag tänker fel, men för mig känns det naturligare att komma österifrån. Det är ju inga jätteavstånd, så från Garda kan man ju välja att ta in i Stelvio både från väst o öst.

Venedig vete tusan heller, okej kan ju vara intressant att knalla runt där en stund. Jag var och vände vid parkeringen där, insåg ganska snabbt att.....turister.....hett som faaan :)

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Den vägen får man ju med viktigare saker såsom Grossglockner och sen kan man då justera besöket i tid i Schweizh osv(som nån skrev, så är det väl inte värst mycket.....)

Nu vet jag ju inte vad du menar med uppförsbacke. Vet inte om jag tänker fel, men för mig känns det naturligare att komma österifrån. Det är ju inga jätteavstånd, så från Garda kan man ju välja att ta in i Stelvio både från väst o öst.

Venedig vete tusan heller, okej kan ju vara intressant att knalla runt där en stund. Jag var och vände vid parkeringen där, insåg ganska snabbt att.....turister.....hett som faaan :)

Jo vad jag menar är att det är inte så kul att motorbromsa sen nerför det ökända stelviopasset. Det är bättre att gasa sej uppför.
Nej venedig är mest en kul grej att ha varit en snabbis i. Det är ingen romantisk weekend jag har tänkt ha med min bror :p

Det blir nog isåfall en extra dag kring Modena och Bologna istället.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
tjena kommer också ta tåget i juni den 11! hur kallt är det i alperna ? funkar det att åka i jeans eller ?
Ja det blir ingen längre period i Schweiz. Det är mest bara för att det är kul att ha bockat av många länder :p
Har ju läst eran alpentråd förut men jag ska lusläsa den igen..

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
tjena kommer också ta tåget i juni den 11! hur kallt är det i alperna ? funkar det att åka i jeans eller ?

Yr.no´s långtidsrapport säger 13-18 grader och regn den 11:e så nej jag skulle inte välja jeans.

Jag kommer ha goretex ställ på och underställ med mej i väskorna. Men så ska vi upp på nästan 3000 meters höjd och jag gillar inte att frysa.

Men samtidigt ska vi ner till Bologna där det är uppåt 30 på dagen.

MartinP

Sporthojsnörd
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Suzuki GSF 1200
Bilmuseet i gamla Fiat-fabriken i Turin kanske kan vara något? En annorlunda trafikupplevelse garanteras dessutom, ta det som du själv vill... :crash

brännupp

snabbe-mange
Gick med
2 Mar 2006
Hoj
zx7r, svart som natten
Ja precis när man kikar på kartorna så är det ju väldigt korta avstånd mellan dom flesta stora städer.

Milano kommer nog inte besökas. Har också fått lite intrycket att det är mer shopping och kläder där. Inte min grej.

Modena pratade vi om att köra genom påväg till Bologna. Får väl se lite hur det ligger till med tiden men några timmar på museum kan man förmodligen avvara.

Verona får vi se hur det blir med. Hade väl tänkt ta kusten utmed Gardasjön men beroende lite på tiden också kanske man gör en avstickare.

Florens har jag också hört mycket gott om men det ligger nog lite långt ner. Även om det är ganska korta avstånd så måste det ju dubblas när man ska tillbaka norrut igen.

Tåget går hem från München på kvällen den 23:e och man vill ju gärna ha lite tid genom alppassen med fotografering och kanske en extra sväng genom favoritpasset.

Bensinskalle Skrev in valpolicella i google maps. Det blev en jävla massa prickar. Du vet inte lite mer vart det låg?
stanna vid garda sjön minnst 2 ddg mycket o hitta på movie land sen äventyrs badet är grymt finns inget som slår det i sverige kan jag lova lycka till

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Som det ser ut nu så är färdvägen: Jkpg-Hamburg-Tåg till München-Ötztal Glacier Road (österrike)-Buchs (schweiz)-Stelviopasset till Gardasjön-Modena/Maranello-Bologna-Venedig-Genom slovenien-Örnnästet i tyskland.

Vi får se lite om vi hinner med allt och samtidigt njuta av resan. Annars är vi beredda och öppna för det mesta utmed vägen.

Om bara strejken i Norge slutar så brorsan kommer av oljeriggen som han just nu är fast på.

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc

Öhhhhhhh, jeans... när vi åkte Grossglockner i Juli hade det kommit 12 cm snö på natten och man plogade och saltade vägarna på morgonen. Så efter nedfärden på andra sidan så var det tvätt som gällde för att få bort saltet.

lasse kongo

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2005
Hoj
honda cbr600, suzuki dr350,denper 650, k140cc
haha fy fan packar med långkallingar och hoppas på det bästa ! hade ju planerat att tälta hela resan också
Öhhhhhhh, jeans... när vi åkte Grossglockner i Juli hade det kommit 12 cm snö på natten och man plogade och saltade vägarna på morgonen. Så efter nedfärden på andra sidan så var det tvätt som gällde för att få bort saltet.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Om du är i Bologna-trakten får du inte missa studiebesök hos Ducati och hos chassietillverkaren Pierobon. Inte heller Ducati's museum som ligger vid entren till fabriken. Gillar du bilar så åker du till både Ferrari och Lamborghini. Båda har arrangerade rundvandringar i fabrikerna.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Om du är i Bologna-trakten får du inte missa studiebesök hos Ducati och hos chassietillverkaren Pierobon. Inte heller Ducati's museum som ligger vid entren till fabriken. Gillar du bilar så åker du till både Ferrari och Lamborghini. Båda har arrangerade rundvandringar i fabrikerna.

Yes det är redan bestämt.
Ducati måste egentligen förbokas men just den veckan vi är där är det World Ducati Week och öppet för alla hela veckan.

skruttiz

Ny medlem
Gick med
5 May 2011
Hoj
Yamaha R1-01,
Merano dalen med sina äppelodlingar, grymt fint runt midsommar. Finns en hel del gamla borgar och slott i bergen om man tycker sånt e kul...

San valentino sjön med kyrktoppen som sticker upp ur sjön... härliga pass där runt om

cortina, herre djävlar vilka snökanoner de har, Sälen kan slänga sig i väggen...schysst boende kan hittas till billling peng jämfört med på vintern..

Kul med italien:) tänker själv ta mig dit på hojen i sommar, fast blir i juli istället.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Med tanke på de två jordskalven kan man nog få se lite mer ruiner än vanligt i norra Italien.

Ja min mor är lite lagom orolig kan jag säga :p

Den där kyrktoppen har jag sett på bild men jag insåg inte hur nära vi har tänkt oss att åka den.

Kan absolut bli en liten avstickare dit påväg ner mot Gardasjön.

Last edited:
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...