Vad ska man tänka på inför besiktning?

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Precis som du och jag!

Tyvärr så handlar det ofta just om det.. subjektiv bedömning. :confused:

Allt man enkelt kan kolla själv ska iaf vara i ordning, det är en god början
Känns ju rätt onödigt att göra som killen vid ett besiktningsbesök förra året, komma med bara ett bakljus på bilen.. :rolleyes:

Anm.
(Irritera inte personalen onödigtvis! T ex genom att skriva till SBP och påpeka deras inkompetens. Det gjorde jag, blev inte bra. :rolleyes:
På återbesöket ryckte TRE man in på bilen. Lärde mig att man kan få "2 bristfälligt mönsterdjup" på ett nytt däck med gjutskägget kvar i mitten och som rullat EN km..)

Tycker som du!

Besiktningsmän e goa, att komma dit med tanken att de e ena jäklar redan ifrån början kan inte vara bra. De följer ett regelvärk som ska se till att att vi ska känna oss trygga i trafiken, och att vissa andra mål som ljudnivåer och miljön ska va rimliga.

Personligen tycker jag att det är jättebra med bilprovningen, vi slipper en massa skrothögar på vägen och kan veta att våra medtrafikanter, har ljus, bromsar, reflexer, hela hjulupphängningar och så vidare:)

Tycker man att avgasljudet är högt själv, liknar en Superbike då är det troligt att de inte klarar gällande regelkrav. Så till er som kommer igenom nålsögat med dessa raka rör, ni har bara tur! Ingen reflex bak, dåliga däck osv:
Bilprovaren gör bara sitt jobb, att göra ett bra jobb är en hederssak, så skäll inte på bilprovaren om han följer regelverket när det är ni själva som ej följer detta. Om han inte noterar felen i papperen brukar de ju säga att du får nog åka och fixa det där omgående, hojen ser ju så fin ut för övrigt.

Jag är säker på att ni på er arbetsplats är måna om att göra ett gott jobb!

Vi människor är som djur tror jag, om jag redan innan mötet är förbannad eller har förutfattade meningar om personen i fråga så känner han/hon utav det och det e inge bra, älska din nästa så går allt lättare. Polisen gillar jag ochså, om jag fått en bot, så inte är det polismannens fel, han följer regelverket så gott han kan. Jag får bara bita i det sura äpplet!

Om jag själv vet att det är fel, så är väl det troliga att mannen på bilprovningen som är proffs ochså vet detta!

Alla har vi bra eller dåliga dagar, vissa saker påverkar vi själva.....:confused:

Bifogat

• IMG_2280 hp.jpg
    IMG_2280 hp.jpg
    153.2 KB · Visningar: 219

4:20

Ett fuckobarn...
Gick med
16 Mar 2008
Hoj
Såld: ZX6RR "BanEdition" lolz RVF NC35 *såld
Vad i.....

Toyman det är ju en Honda RVF 400 Nc35 jag ser på bilden...:)

vems är det? din? :)

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Vad i.....

Toyman det är ju en Honda RVF 400 Nc35 jag ser på bilden...:)

vems är det? din? :)

Hej, det är storebror RVF750R den med modelnamn RC45, min! Ha det gott! Toyman

Bifogat

• IMG_2801 sh.jpg
    IMG_2801 sh.jpg
    136 KB · Visningar: 146
  • IMG_0328 sh.jpg
    IMG_0328 sh.jpg
    182.2 KB · Visningar: 112

Nille_j

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2009
Hoj
Yamaha XJ 600 Diversion -92
måste parkerings ljuset funka ?
ska besiktiga om min hoj till 25 kw nåt annat jag borde tänka på?

FuzzFuzz

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2010
Hoj
suzuki sv650s -04 Vespa Sprint 150cc -73
måste parkerings ljuset funka ?
ska besiktiga om min hoj till 25 kw nåt annat jag borde tänka på?

besiktade min hoj i somras till 25kw. det enda de gjorde på besiktningen var att kolla miltalet på hojen samt fixade på datorn...kändes lite onödigt att släpa dit hojen på släp bara för de ska kolla milen :va

Nille_j

Ny medlem
Gick med
19 Dec 2009
Hoj
Yamaha XJ 600 Diversion -92
besiktade min hoj i somras till 25kw. det enda de gjorde på besiktningen var att kolla miltalet på hojen samt fixade på datorn...kändes lite onödigt att släpa dit hojen på släp bara för de ska kolla milen :va

hmm varför kollar de miltalen ?
jag har bytat hastig hestmättaren pga att hojen har varit smakat as-fallt en gång i tiden,Ramen är hel men hastighets mätaren och där den sitter gick inte att rädda.
blev en digital mätare och en plåtbit som håller det på plats

kan vara stav fel !

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
hmm varför kollar de miltalen ?

vid alla besök hos SBP eller va dem nu heter nu för tiden skall mätarställning noteras....

det står ju med på protokollet.

klart att allt måste vara ok även vid en reg.bes, om allt blir kontrollerat är ju sen en helt annan grej !

Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha