stoffer skrev:
Efter att ha varit och kikat på några RD350 har jag bestämt mig för att det inte räcker med en sådan för mig, blir antingen en CBR1000F från 87 eller 88 eller en tidig VFR 750.
Vad bör man kika och lyssna efter på en sådan? Hur långt kan de ha gått utan att börja bli slaka?
Sugen
Tacksam för svar
På En dansk VFR sida har dom en "shopping guide" i PDF-format för sugna VFR köpare - läs den!
VFR Danmark
Hojen är känd för att ha en riktigt bra och tålig motor men dämpningen kan man nog räkna med att fräsha upp på en så gammal hoj om man vill ha den prestanda som den hade från början (ja då blir den bättre faktiskt).
Det är svårt att gå helt fel när man köper en VFR, om det allmänna skicket är OK. Det är ju ingen värsting racer, kan man lungt säga, men med väghållning som är OK (om än lite trögstyrd, men det kan man mickla med) och en motor med ett OK register med 95 kusar på topp och ett härligt V4 ljud (om du byter till en öppnare kanna). När du lyssnar på motorn så kom ihåg att den har kamdrev och inte kamkedja så finns ett vinande ljud som inte många andra hojar har, men som är helt i sin ordning. Har du sen inte åkt V4 förr, så är den inte lika silkeslen i gången vid låga varv (<3000) som en rad 4. Det är åxå som det ska och beror på hur tändföljden är lagd (det är 270 graders "paus" mellan 3:e och 2:a cyllens puff).
Saker som folk återkommande klagar på är:
1) Att likriktare/regulator går sönder - bl.a. pga korkad placering men även pga dålig dragning av sladdar (en given modifiering när du köpt). Det kostar inte skjortan att byta, men man vill ju veta om den är OK på hojen man köper. Överladdning av batteriet blir effekten och symptomen är luriga men bl.a. att man måste ladda batteriet återkommande - ganska lurigt att komma under fund med vid en provkörning.
2) Defekta styrlager - knackljud i styrhuvudet vid hård inbromsning, eller ett kännbart hack när man "svänger" med framhjulet i luften (sätt upp den på centralstödet och låt nån sitta på passagerarplats). Inte heller dyrt eller svårt att byta faktiskt.
Jag skulle annars kolla alla de vanliga sakerna som man måste kolla när man köper en beg hoj, men det kan du hitta mer om nån annanstans.
På en hoj för så pass lite pengar är ju däck och drivpaket en ganska stor del av priset - se till att det är schysst eller pruta!
Återkom sen så skall vi snacka om vad man skall fräsha upp för att ge den ett nytt liv.
Lycka till!