U-joppe skrev:
Saker som folk återkommande klagar på är:
1) Att likriktare/regulator går sönder - bl.a. pga korkad placering men även pga dålig dragning av sladdar (en given modifiering när du köpt). Det kostar inte skjortan att byta, men man vill ju veta om den är OK på hojen man köper. Överladdning av batteriet blir effekten och symptomen är luriga men bl.a. att man måste ladda batteriet återkommande - ganska lurigt att komma under fund med vid en provkörning.
2) Defekta styrlager - knackljud i styrhuvudet vid hård inbromsning, eller ett kännbart hack när man "svänger" med framhjulet i luften (sätt upp den på centralstödet och låt nån sitta på passagerarplats). Inte heller dyrt eller svårt att byta faktiskt.
Problemet med likriktarna började i och med årsmodellerna -94 och nyare. På årsmodeller äldre än -90 existerar det problemet över huvud taget inte. Körde min 89:a 22500 mil utan att behöva byta varken likriktare eller något annat med tändning eller motor. Kompisen körde sin 88:a 18 500 mil och inte heller han hade några problem.
När det gäller styrlager så är min erfarenhet att det inte är ett större problem än på andra hojar. Och NÄR man väl måste byta styrlager så, tycker jag, att det är en självklarhet att man byter till koniskt lager. Det är ingen större merkostnad när man ändå gör jobbet.
Stötdämparen ja, det är ju ett kapittel för sig. Om du kör någorlunda normal körning, dvs. inte tävlingsbruk eller stuntar mycket (finns bättre hojar till det) och skjutsar någon gång ibland möjligtvis en semestertur / säsong så funkar originalet alldeles utmärkt. Ända tills dämparen är slut vill säga.
Dvs. det är ofta onödigt att byta bara för bytandets skull. Kör slut originaldämparen byt sedan till en bra piratdämpare. Min originaldämpare byttes efter mellan 7500 - 8500 mil på båda mina VFR:er. På 89:a satte jag en Öhlinare som jag sedan körde ca. 14500 mil med innan hojen såldes. Och på min nuvarande 97:a satte jag en dämpare från Wilbers som jag än så länge bara kört ca. 3000 mil.
Tja, grunfrågan var ju, "Hur långt kan en VFR ha gått innan det finns risk att det är ett dåligt köp"? (eller något liknande).
Mitt råd är, skit i miltalen, titta i stället över hojens skick i övrigt och lägg, som alltid, stor vikt vid prylar som är dyra att köpa in. Så som stötdämpare, bromsskivor och fälgar.
Att behöva byta ett styrlager, framhjulslager, drivpaket eller däck är visserligen en kostnad men det är ändå slitdetaljer så som bromsbelägg och luftfilter och inget man skall fästa allt för stor vikt vid. Du måste ändå göra en motorservice (som inte är speciellt dyrt mellan 2000 - 3000 kr).
När det gäller val av årsmodeller är det min fasta övertygelse att kvalitén på årsmodellerna 88:a och 89:a är överlägsen, även inom familjen av VFR:er. Medan du har en bra mycket trevligare (läs bättre) väghållning i VFR:er från 90 och framåt. Personligen tycker jag dessutom att körställningen är bättre på senare årsmodeller.
Lycka till!
// Niklas