Vad ska man välja? Sporthoj vs Motard

Vad föredrar du?

• Antal röstningar
    0

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Håller med Rigge här, rolig i 5 min sen inser man att den är slö slö slö.
Provkörde en xt660 -09 o en husaberg 6-något...kändes som att köra moppe. Ska man köpa en motard...se till att äga en sportis oxå!

H3dlund

Sporthojsnörd
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -17, KTM 380SX -02/-06 hybrid
Jodå testat flera stycken (inklusive Husaberg 650 som var SLÖ) och det är inte kul. Bytlånade min ZX9 mot en KTM 660 på ett flygfält, inte ens åka och leka där var roligt så det var bara stanna och vänta på få tillbaka kåpräsern.

Slö och slö, går ju ungefär jämt med en sporthoj upp till 100 blås. Sen går det väl dock inte så häftigt. Fast vad är kul på ett flygfält? Det är ju kurviga småvägar och grusvägar som är det roliga. Och för att inte tala om isåkat på vintern!

Varför köra ett halvår när man kan köra året runt? :banana

b-rude

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2006
Hoj
Husqvarna 701 Supermoto -16
Skaffa en monstermotard istället. KTM 950 SM alt 990 SM. Sen finns ju Ducatis Hypermotard och Aprilia har något alternativ oxå. Perfekt kompromiss.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Slö och slö, går ju ungefär jämt med en sporthoj upp till 100 blås. Sen går det väl dock inte så häftigt. Fast vad är kul på ett flygfält? Det är ju kurviga småvägar och grusvägar som är det roliga. Och för att inte tala om isåkat på vintern!

Varför köra ett halvår när man kan köra året runt? :banana

Flygfältet var som ett exempel eftersom det va nån tidigare i tråden som pratade bakhjulsåka. Upp till hundra kanske det går lika men hur kul är det under 100? Vinterkörning har du helt rätt i, det är ju en stor anledning att ha en offroad, men då kan man skippa 17"arna helt :tungan

Att dom ska vara billiga i inköp vet jag väl inte heller. Hur man kan ta så mycket pengar för något som måste vara mycket billigare och enklare att göra än en sporthoj begriper jag inte?? 1 cylinder, 1 topplock, lite stålrör till ram och smälla på lite billig plast sen sälja det nästan lika dyrt som något med avancerad teknik, aluminiumram och dessutom inte går sönder är ju otroligt.

mickelin

Guest
För mig är det självklara alternativet för TS att behålla Mito´n men byta ut motorn till något större och roligare. Blir ju en grym lekhoj av den då!:yoparty

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Hur var din husa, mkt service? lätt mekad?
har hört att dem ska vara dåliga men många säger också att det inte stämmer

har nämligen funderat på en husaberg 650 eller liknande

jora de är mycket service, mesta är olje å ventil service, lätt meckat? oja jämfört med R6an så är de lätt meckat å jag är fan ett stolpskott när de gäller mecka..

var 10e gångtimme skall han få ny olja, å var 20e timme nytt filter, men ägaren som hade husan innan mig gjorde detta var 5e så jag fortsatte med den service intervallen å grejerna höll sig fräsha.

IQ

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2004
Hoj
F800

De 2 senaste som haft den hojen är putsbögar :) Så det är nog ingen fara. Men spontant tycker jag dyrt och gammal.

Om jag vore dig så skulle jag lägga till och köpa en KTM 950sm (från 50´) det är grymt mycket hoj för pengarna, eller någon streetfighter.

Motard blir slött, sporthoj obekvämt.. KÖP Streetfighter. :yoparty

BananBosse

Bosse Bus, lekfarbror -Svineri MC
Gick med
2 Jun 2007
Hoj
KTM 660, KTM 540 2t under renovering!Nu även en CBR 954 för sakens skull.Och en CRF 450 -07 för fun.
Hehe, nu är man ju så lyckligt lottad att man inte behöver välja. Har juh en av varje....:D
Dags att slänga på crossulorna nu och starta upp grusvägssesongen.

Sen till våren blir det hodamaniac och skinnställ på :banana

Pollen saknar detta alternativ, så jag röstar inte på något av nämnda förslag :)

-Freddy-

Guest
Har kört sporthojar 600 och 1000cc tidigare, wheela i +200 är ju kul!

Men så skaffade jag motard nyss, 100% kärlek!! (suger på landsvägen dock)

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Vad har dina kompisar? Kör du motard och alla andra sport dröjer det inte länge innan dom struntar i att ringa dig när dom ska ut och åka. Stå och vänta varje gång man kommer till en korsning blir tråkigt i längden.

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Har endast provkört en SM hoj, XT660 närmare bestämt. Det dröjde dock inte länge innan jag kunde konstatera att detta är ingen hoj jag skulle kunna åka längre sträckor på, eller hålla något raskt motorvägstempo. En lekcykel för hela slanten som gör sig bäst i stan och på mindre landsvägar/banor för just buskörning och inget annat.

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Vad har dina kompisar? Kör du motard och alla andra sport dröjer det inte länge innan dom struntar i att ringa dig när dom ska ut och åka. Stå och vänta varje gång man kommer till en korsning blir tråkigt i längden.

Mina kompisar jag har kör inte hoj och tror jag inte ska. 2 av mina kompisar ska köpa hoj, 1 av dem vill ha motard han med, den andra vet hon inte vad det blir i vår :p

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Mina kompisar jag har kör inte hoj och tror jag inte ska. 2 av mina kompisar ska köpa hoj, 1 av dem vill ha motard han med, den andra vet hon inte vad det blir i vår :p

Det är ju bara att tänka vad man ska ha hojen till...
Annars köp en motard, är det inte kul, sälj den och prova sporthoj... eller tvärtom.

Men tänk på att köpa en ordentlig motard, inte nån XT el. liknande.
Jag gillar KTM625an, men det är för att jag inte pallar ha en 525a eller husa... För de är faktiskt snäppet ballare. Min 625a är reggad på 25kw, så en sån borde ju passa dig med ditt kort :tummenupp

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Det är ju bara att tänka vad man ska ha hojen till...
Annars köp en motard, är det inte kul, sälj den och prova sporthoj... eller tvärtom.

Men tänk på att köpa en ordentlig motard, inte nån XT el. liknande.
Jag gillar KTM625an, men det är för att jag inte pallar ha en 525a eller husa... För de är faktiskt snäppet ballare. Min 625a är reggad på 25kw, så en sån borde ju passa dig med ditt kort :tummenupp

Ja tänkte på samma sak, bara att sälja den om man tröttnar :)

Okej!, jag funderar lite på en ktm 660 nu!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati