Vad ska man välja? Sporthoj vs Motard

Vad föredrar du?

• Antal röstningar
    0

GixxerK6

Ny medlem
Gick med
2 Jul 2009
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K6
Kul och läsa vad ni tycker.
Men det som hindrar att köpa en sporthoj är pengarna.. antar att det kommer kosta rätt mycket med både försäkring och inköpet på en sådan, medan motard har mycket lägre försäkring och är billigare och köpa in.

Är även mer van vid den "upprättsittande" ställningen som man har på motard.
Men de är klart, jag vill ju även ha sporthoj, men det blir nog vid ett senare tillfälle om jag tänker efter. Lättare och skaffa en sådan när man har jobb och en bra inkomst.

mvh

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Kul och läsa vad ni tycker.
Men det som hindrar att köpa en sporthoj är pengarna.. antar att det kommer kosta rätt mycket med både försäkring och inköpet på en sådan, medan motard har mycket lägre försäkring och är billigare och köpa in.

Är även mer van vid den "upprättsittande" ställningen som man har på motard.
Men de är klart, jag vill ju även ha sporthoj, men det blir nog vid ett senare tillfälle om jag tänker efter. Lättare och skaffa en sådan när man har jobb och en bra inkomst.

mvh

Det där med försäkring och såhär håller inte i längden. Hur ofta servar man en sporthoj? jag har ingen aning... men om jag säger olja/filterbyte var 300:e mil är jag kanske nära. Eller?

På en motardhoj byter du olja och filter efter 5-6 timmar. Det blir en del pengar om du kör mycket. Även ventiljustering som gäller vid 15 timmar ungefär.

Det blir en del jobb med motard kontra sporthoj. Men det kompenseras av kör upplevelsen... det är sanslöst kul. Det går inte fort men.. aah prova så förstår du.

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Det där med försäkring och såhär håller inte i längden. Hur ofta servar man en sporthoj? jag har ingen aning... men om jag säger olja/filterbyte var 300:e mil är jag kanske nära. Eller?

På en motardhoj byter du olja och filter efter 5-6 timmar. Det blir en del pengar om du kör mycket. Även ventiljustering som gäller vid 15 timmar ungefär.

Det blir en del jobb med motard kontra sporthoj. Men det kompenseras av kör upplevelsen... det är sanslöst kul. Det går inte fort men.. aah prova så förstår du.
Köper du inte en racemotard så byter du olja/filter var 500:ade mil istället..

Last edited:

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Köper du inte en racemotard så byter du olja/filter var 500:ade istället..

Jo. men..

Vet att jag kommer få hela touring motard ligan på mig. Men det går inte att jämföra t.ex. en ktm 660 med en 525:a.

Det är sån enorm skillnad.

sideline

Gick med
18 Jun 2008
Hoj
Gatmoppe: ER-6n -09 Banmoppe: cbr600rr -04
Jo. men..

Vet att jag kommer få hela touring motard ligan på mig. Men det går inte att jämföra t.ex. en ktm 660 med en 525:a.

Upplys en novis är du snäll.
Men vad är vad!? Touring vs. Race.
Om en amatör som jag vill ha en rolig motard att busa runt på och eventuellt gazza lite kurvor med, vad ska man då leta efter? Husa 650 or what!?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Jo. men..

Först å främst så är inte 525:an en supermotard utan en EXC (enduro) i botten. Vilket kräver en hel del ombyggnad. Och ska man använda dem som en "lekhoj" så är inte 525:an ett bra alternativ.
Jämför man fördelarna man får av en 525:a så överväger de inte de täta serviceintervallerna.
Har själv haft Duke, 625, 660, 525 och SXV550 och ja SXV550 & 525:an e grymt smidiga, men som sagt behöver en hel del omsorg.

My 2cents

Upplys en novis är du snäll.
Men vad är vad!? Touring vs. Race.
Om en amatör som jag vill ha en rolig motard att busa runt på och eventuellt gazza lite kurvor med, vad ska man då leta efter? Husa 650 or what!?

"Touring" servas efter miltal
KTM 640/625/660
Honda TT650
Yamaha 660

"Racing" servas efter timmar
Husa 650
KTM 525/530EXC
Aprilia SXV550

Last edited:

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Förstår inte riktigt mig på människor som inte kan göra egna val i livet. Provkör en sporthoj du gillar, provkör en motard du gillar, sen väljer du en av dom. Punkt slut.

Sen finns det förövrigt typ 1 miljon olika trådar om det här ämnet.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Förstår inte riktigt mig på människor som inte kan göra egna val i livet. Provkör en sporthoj du gillar, provkör en motard du gillar, sen väljer du en av dom. Punkt slut.

Varfö skulle TS inte kunna göra sitt eget val?
Är det fel att fråga mer erfarna om saker man själv inte har erfarenhet av?
Kan TS avgöra på en provkörning vad som kommer att vara trevligast om ett år?
:confused:

Har själv varit i funderingarna och föler tråden med intresse.

Big Boy

Psychosocial
Gick med
26 Jul 2008
Hoj
Motard
Varfö skulle TS inte kunna göra sitt eget val?
Är det fel att fråga mer erfarna om saker man själv inte har erfarenhet av?
Kan TS avgöra på en provkörning vad som kommer att vara trevligast om ett år?
:confused:

Har själv varit i funderingarna och föler tråden med intresse.

Ja, till slut måste han göra ett val. Och jag tror att han redan vet vad han vill, utan vill bara ha bekräftelse av andra. Och ja, han måste nog veta vad som är trevligast efter en provkörning, blir nog lite svårt att hyra en hoj över helgen för att bestämma sig. Han kan väll sälja hojen efter ett år och pröva på något nytt. När det kommer till en så generell fråga som behandlar 2 helt olika typer av mc varianter så kan man ta reda på lite mer fakta innan man lägger upp en tråd. Det finns massor av info på äldre trådar.

ett axplock:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=156261

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174503&highlight=sporthoj+eller+motard

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=173827&highlight=sporthoj+eller+motard

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=174448&highlight=sporthoj+eller+motard

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=167316&highlight=sporthoj+eller+motard

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=53597&highlight=sporthoj+eller+motard

http://sporthoj.com/forum/showthread.php?t=166083&highlight=sporthoj+eller+motard

Han ska inte direkt köpa ny hoj som rullat 0 mil. Så värdeminskningen är inte direkt katastrof.

Last edited:

Saxxa

Klotar man inte, så lär man sig inte. ;)
Gick med
19 Oct 2009
Hoj
Yamaha FZR
Touring motard - fnys!

Jag har ju ganska svårt att tro att en sån kan mäta sig med en WR 450 eller liknande, när det gäller bus... Till att börja med väger väl touringmaskinen gissningsvis ~50 kg mer? Accelerationen är i allra högsta grad jämförbar då effekten brukar vara likartad. Lägg med vikten i resonemanget så... Att svänga blir lättare med lägre vikt, och inte är det dåligt vrid i en WR heller, så att puttra runt på hög växel utan att bry sig är inte heller nåt problem.

Och när vi pratar en "hel del ombyggnad" så vet jag väl inte riktigt om jag håller med heller. Nya fälgar och däck räcker långt, även om nytt bakdrev kanske är att önska.
Vad gäller inställningar på fjädringar och sånt så är det mest tid vi pratar om, inte så mycket pengar.

Man får faktiskt köra E-reg på gatan också, även om man inte kan svara helt ärligt vad man sysslar med om "haffa" frågar... Men sen är det så att de WR som jag sett på Yamaha Center och dylikt faktiskt varit LV-reggade, så inte ens det behöver man bekymra sig för.

Kan förstå han som provat på en motard av touringvariant om den sög. Dom är så jävla allroundiga så dom blir värdelösa på allt... Vill man busåka så blir det ju inte kul om man inte har en cykel som faktiskt är busig också!

Själv har jag köpt en gammal billig FZR som jag tänkt bygga fighter av. Skaplig försäkring tyckte jag också, eller så jag kommit över nån åldersnivå nyligen... Den kan nog bli kul i alla fall tror jag! Har införskaffat dubbdäck (den har inte så bred bakfälg, så jag tror det kommer att funka rätt bra med endurodubb) som jag ska åka med i vinter! Lär nog bli grymt kul!
Gav 5500 för den, så en fetkrasch är ju inte katastrof.. Att sen spikdäcken kostade nästan lika mycket som cykeln gör inte så mycket för dom går ju att sälja separat sen.. :)

speedruch

mano
Gick med
3 Sep 2005
Hoj
none
Svar till trådskaparen: Om det står mellan motard och sport. Skaffa en hybrid av ngt slag. Tex en ktm 990/950. Alternativt en motard och en sport. Alternativt en nakenhoj (triumph kanske) och en cross. Det finns både för och nackdelar med båda. Går inte att säga vad som är bäst.

Kortfattat: Motard -kul under 140km/h
Sport -kul över 100km/h

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
Lånar tråden lite:)
Hade en 660 som gathoj men jämfört med sporthoj på bana så kändes det så tråkigt att det inte fanns ngn effekt efter 100 blås, bra ax upp dit men tröttnade rätt fort.
Satte i trimkam, styckade om förgasaren, helsystem mm. då blev det ganska bra faktiskt..
Är lite sugen på en ktm 690 smc, inte den med dubbla utblås, ngn som har haft både en 660 och en 690 som kan jämföra lite mellan dom? är det insprut på nya 690 tex?
Kan va kul att få veta lite fakta mellan dom.

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Touring motard - fnys!

Jag har ju ganska svårt att tro att en sån kan mäta sig med en WR 450 eller liknande, när det gäller bus... Till att börja med väger väl touringmaskinen gissningsvis ~50 kg mer? Accelerationen är i allra högsta grad jämförbar då effekten brukar vara likartad. Lägg med vikten i resonemanget så... Att svänga blir lättare med lägre vikt, och inte är det dåligt vrid i en WR heller, så att puttra runt på hög växel utan att bry sig är inte heller nåt problem.

Och när vi pratar en "hel del ombyggnad" så vet jag väl inte riktigt om jag håller med heller. Nya fälgar och däck räcker långt, även om nytt bakdrev kanske är att önska.
Vad gäller inställningar på fjädringar och sånt så är det mest tid vi pratar om, inte så mycket pengar.

Man får faktiskt köra E-reg på gatan också, även om man inte kan svara helt ärligt vad man sysslar med om "haffa" frågar... Men sen är det så att de WR som jag sett på Yamaha Center och dylikt faktiskt varit LV-reggade, så inte ens det behöver man bekymra sig för.

Kan förstå han som provat på en motard av touringvariant om den sög. Dom är så jävla allroundiga så dom blir värdelösa på allt... Vill man busåka så blir det ju inte kul om man inte har en cykel som faktiskt är busig också!

Själv har jag köpt en gammal billig FZR som jag tänkt bygga fighter av. Skaplig försäkring tyckte jag också, eller så jag kommit över nån åldersnivå nyligen... Den kan nog bli kul i alla fall tror jag! Har införskaffat dubbdäck (den har inte så bred bakfälg, så jag tror det kommer att funka rätt bra med endurodubb) som jag ska åka med i vinter! Lär nog bli grymt kul!
Gav 5500 för den, så en fetkrasch är ju inte katastrof.. Att sen spikdäcken kostade nästan lika mycket som cykeln gör inte så mycket för dom går ju att sälja separat sen.. :)

E-reggat får du endast köra till och från SVEMO-godkänd bana. Alla EXC från KTM och nyare än 02 är LV-reggade. Men det var inte det de handlade om utan kostnaden för att SM-pimpa en EXC då TS hade en begränsad budget.

Lånar tråden lite:)
Hade en 660 som gathoj men jämfört med sporthoj på bana så kändes det så tråkigt att det inte fanns ngn effekt efter 100 blås, bra ax upp dit men tröttnade rätt fort.
Satte i trimkam, styckade om förgasaren, helsystem mm. då blev det ganska bra faktiskt..
Är lite sugen på en ktm 690 smc, inte den med dubbla utblås, ngn som har haft både en 660 och en 690 som kan jämföra lite mellan dom? är det insprut på nya 690 tex?
Kan va kul att få veta lite fakta mellan dom.

Finns en test dessa emellan i ett nummer från Motorrad. Största skillanden är på nya LC4-motorn är insputet och mkt mindre vibrationer. Kan oxå nämna att chassit är mkt bättre än föregångaren.

Last edited:

Nutte

...
Gick med
17 May 2005
Hoj
KTM 450 - 09 geggmoped
E-reggat får du endast köra till och från SVEMO-godkänd bana. Alla EXC från KTM och nyare än 02 är LV-reggade. Men det var inte det de handlade om utan kostnaden för att SM-pimpa en EXC då TS hade en begränsad budget.

Finns en test dessa emellan i ett nummer från Motorrad. Största skillanden är på nya LC4-motorn är insputet och mkt mindre vibrationer. Kan oxå nämna att chassit är mkt bättre än föregångaren.

Ok ska kolla dom testerna då:tummenupp
Ja 660 kändes rätt sladdrig i ramen också..
Får väl åka och testa en för att få rätt uppfattning.

-Freddy-

Guest

*10-15h mellan service..
*filter och 1 liter olja är inte dyrt
*ventiljustering tar 30min
*150kr för bromsbelägg
*150kr helförsäkring/mån
*all plast 1500kr

Skönt med motard! :arsele

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Rekomenderar Motard :tummenupp

Mer "bang for the buck" får man leta efter :)

Jag håller inte med (otippat?) http://www.blocket.se/vasternorrland/Kawasaki_Ninja_900_23659219.htm?ca=5&w=3

En skabbig ZX9 98, ganska modern hoj som är helt ok på alla sätt och vis. Är den frisk kräver den i princip inget underhåll jämfört med en gammal motard. Under 30 får du ingenting i motardväg gissar jag, har taskig koll på den begagnatmarknaden. Det börja dyka upp massa skapliga hojar under 30 nu.

KiMotard

Ny medlem
Gick med
3 Nov 2007
Hoj
KTM 625 SXC - 05
jag gick från sport till motard och jag ångrar mig INTE!
valmöjligheterna med motarden är underbar: gata, grus, lättenduro. Billig försäkring, billigt att underhålla själv då den är lättmekad.
Enda nackdelen är att man inte gärna tar några långturer, tex hojsemester i europa. Iofs skulle det säkert gå det med.

Limez

Liten pinne kittlar bättre än stor stock
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
Kronans gröna, inga växlar, fotbroms
OT:

Så om du köper en ninja 250, som enligt kawasaki har 24kW.

Sen blir du stoppad av polis i flygande bes. och de får för sig att göra effektmätning (föga troligt men men) och hojen visar sig av nån anledning ha 27kW så blir du av med kortet för olovlig körning?

Måste väl finnas nån typ av tillverkaransvar här? sålänge hojen är helt orginal och ej trimmad :va

Det enda jag vet är att du med A-begränsat inte får köra en motorcykel med mer än 25kW eller 0,16kW/Kg.

Sen undrar jag vem som faktiskt kör runt med 25kW, det är ju rätt tråkigt, iaf. om man kör sporthoj :rolleyes:

Kaka85

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2007
Hoj
KTM 690 SMC
Det enda jag vet är att du med A-begränsat inte får köra en motorcykel med mer än 25kW eller 0,16kW/Kg.

Sen undrar jag vem som faktiskt kör runt med 25kW, det är ju rätt tråkigt, iaf. om man kör sporthoj :rolleyes:

Min Husaberg säger 6 kW på pappret. När jag besiktade den i somras gick den 91 km/h med "fullgas" (ca 3 mm trottellyft!!). i nedförsbacke. Efter besiktning gick det dubbelt så fort igen, konstigt :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC